Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Hier is begraven M. Claes Bettonviel, timmerman en koerghezel, sterf anno 1670.

    Dat staat te lezen op de grafsteen die in 1962 werd gevonden.

    In die tijd (zeventiende eeuw) was de schrijfwijze ghesel en niet ghezel.
    Een gezel was een man die zich aansloot bij een gilde om een bepaald vak te leren.
    Hoe die procedure van leerling, gezel en meester verliep, lees je op deze pagina.

    Dan het woord koer.
    Deze naam werd gebruikt voor WC of toilet.
    In die tijd waren de WC's buiten het huis; op de koer.

    Dus ik vermoed dat de timmerman (die van de gevonden grafsteen) een gezel was bij een meester, om het vak van het maken van WC's verder te ontwikkelen.

    Tevens vond ik ook nog een aardig gedicht met als titel:
    Hoe een ghesel een dienst-maeght vrijdt.
    Last edited by SJEF †; 2 mei 2009, 14:31.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      groot openluchtspel slevrouwebasiliek

      Wie talent heeft kan zich melden.


      Groot openluchtspel Slevrouwe-basiliek

      Tweehonderd vrijwilligers kunnen begin oktober meedoen aan een groot openluchtspel op het Onze-Lieve-Vrouweplein.
      Het openluchtspel wordt gehouden bij gelegenheid van 75-jarig jubileum van de Onze-Lieve-Vrouwe-basiliek. Het behandelt de historie van het plein en de kerk vanaf de Romeinse tijd tot nu in tien taferelen. Komende dinsdag is in de Bonbonnière een informatiebijeenkomst voor mensen die mee willen doen. Aanvang 19.30 uur.
      Tot ziens op 22 april as
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #18
        Wat leuk om te lezen hoe dit openluchtspel leeft in Maastricht, het enthouisiasme van aanmeldingen is ver over de 300 mensen gepasseerd.
        Zo voel je toch dat in Maastricht een " Geis " is die in bijna iedere Maastrichtenaar zit.
        Met zoveel enthousiastelingen aan spelers kan het niet meer stuk.
        Zelf kijk ik uit naar begin oktober, als het openluchtspel te zien is.
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #19
          Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

          Engelen van spuitbusverf steunen de torens.

          De straatkunst graffiti en een statige monumentale kerk vinden elkaar deze week in Maastricht.
          Kunstenaar Dave de Leeuw voorziet op verzoek van de parochie met zijn spuitbussen de schutting rond de Onze Lieve Vrouwebasiliek van torens en engelen.


          De toeristen in de terrasstoelen op het Onze Lieve Vrouweplein hoeven zich achter hun drankjes niet te vervelen.
          Pal voor hun neus leeft kunstenaar Dave de Leeuw (26) zich deze week met zijn sissende spuitbussen uit op de bouwschutting rond de onveilige basiliektorens.
          Hier ontstaat de kunst midden op straat, Maastricht lijkt wel op de culturele hoofdstad die het in 2018 wil zijn!
          "Ik trek heel wat bekijks.
          De mensen noemen het een verbetering", zegt de dit jaar aan de Maastrichtse kunstacademie afgestudeerde De Leeuw, met vingers die
          onder de spuitbusverf zitten.
          Wees een engel, houd de torens in de lucht, luidt het motto van de muurschildering die hij in opdracht van de parochie maakt.
          Een bankrekeningnummer voor donaties is onderdeel van het schilderij.
          Aan weerskanten van de gestileerde twee torens zijn twee engelen te zien.
          "De ene engel lacht, de ander engel kijkt boos", roept pastoor Fons Kurris.
          Voor de restauratie van de linker toren, die al in de steigers staat, is genoeg geld beschikbaar.
          Maar op de circa 450.000 euro kostende restauratie van de tweede toren komt de parochie nog tonnen tekort.
          De restauratie is dringend nodig omdat deze winter is geconstateerd dat het voegwerk tussen de mergelstenen dermate is aangetast dat stenen los komen te liggen en kunnen vallen.

          Schunnige teksten op de vlak voor carnaval opgetrokken veiligheidsschutting rond de basiliek waren pastoor Kurris een doorn in het oog.
          En uitgerekend op deze plek eindigt komende zondag de jaarlijkse feestelijke Servaasprocessie, met hoogwaardigheidsbekleders en al.
          "Als je het gewoon wit kalkt, zit het de volgende dag weer onder de schuttingtaal, maar voor echte graffiti bestaat in het wereldje genoeg respect om niet over elkaars schildering heen te spuitenâ€, zegt Kurris, met een instemmend knikkende De Leeuw naast hem.
          Dave de Leeuw heeft eerder bij een actie van het cultuurblad Zuiderlucht een muurschildering gemaakt in galerie Stevens aan het Sint Servaasklooster.
          Een van de kerkmeesters was zo onder de indruk van deze schildering van een wat carnavalesk ogende vrouw dat de in Heerlen wonende kunstenaar voor het nieuwe project werd voorgedragen.
          "Ik heb een Maastrichtse moeder en een atelier in de voormalige brandweerkazerne in Maastricht hoor", roept De Leeuw schuldbewust als dat voor Maastrichtenaren zo verderfelijke woord Heerlen valt.
          Hij is flink aan de weg aan het timmeren.
          Bij pensioenfonds ABP in Heerlen heeft hij een te verbouwen muur van tientallen meters twee weken geleden beschilderd.
          Hij exposeert werk bij een galerie in Wenen en later deze maand doet hij mee aan kunstmanifestatie Kunsttour in Maastricht.
          "Ik ben naar de kunstacademie gegaan omdat ik illustrator wilde worden.
          Ik teken graag met de pen, maar voor mijn afstudeerrichting heb ik videokunst gekozen omdat daar veel kunstaspecten in samenkomen en ik hou van graffiti.
          Ik wil me niet in een hokje laten duwen, maar doe van alles door elkaar."
          Kunstenaar De Leeuw is zelf geen trouwe kerkganger.
          "Maar ik heb respect voor de kerk.
          Alleen al voor de kerk als prachtig gebouw.
          Als we overal flats kunnen neerplempen, dan moeten we zulke historische gebouwen die met veel moeite zijn neergezet toch ook kunnen behouden."
          Voor aanvang heeft hij zijn ontwerp voor de schildering met de pastoor doorgenomen omdat het wel netjes moest worden.
          "Maar graffiti is van oorsprong helemaal geen middel dat bedoeld is om grof te zijn", benadrukt hij.
          Samenwerking van graffitikunstenaars en gevestigde instellingen is ook niet uniek, waarschuwt hij.
          "Genoeg winkeliers hebben al lang hun grijze rolluiken door kunstenaars laten versieren."
          Diaken Régis de la Haye van de OLV-basiliek hoopt dat de schildering mensen enthousiast maakt om een bijdrage aan de restauratie te leveren.
          "Zelfs een hele of halve euro is welkom.
          In de middeleeuwen zijn hele basilieken met kleine bijdragen opgericht."
          Dave de Leeuw heeft er geen moeite mee dat zijn schuttingschildering uiteindelijk verdwijnt.
          "Zo gaat dat met graffiti, of de kerk moet binnen nog een fresco of een paar leuke orgeldeuren nodig hebben", roept hij grijnzend.

          © Door Jaco Meijer; gazet de Limburger; 15-05-2008.
          Last edited by Moderator; 12 december 2014, 19:33.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            Waterprocessie

            Waterprocessie met 550 deelnemers.

            STERRE DER ZEE
            Boten uitgerust met geluidsinstallaties; hijskraan nodig voor plaatsing mobiel carillon.
            Het devotiebeeld van de Sterre der Zee in Maastricht krijgt zondag voor het eerst een ‘thuiswedstrijd’ met een waterprocessie tussen Slavante en de binnenstad.


            Last edited by SJEF †; 16 augustus 2008, 21:33.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              Het volgende wil ik er nog graag aan toevoegen.
              Wilt u nog wat meer foto's zien van het gebeuren, open dan de volgende webpagina's.
              webpagina 1 en webpagina 2.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Op 10 maart 1933 stond het grote nieuws in de krant: “Wij vernemen, dat het Z.H. den Paus heeft behaagd de O.L. Vrouwekerk te Maastricht te verheffen tot Basiliek (basilica minor)â€.
                Zo werd de verheffing van de Onze Lieve Vrouwekerk tot basiliek wereldkundig gemaakt.
                Op 15 augustus 1932 had pastoor Franciscus Brune met een mooie Latijnse brief de aanvraag in Rome ingediend.
                De kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming, zo schreef hij, “de oudste en de mooiste kerk van heel Nederlandâ€, was een oude bisschopskerk, een kerk met belangrijke relieken, en een kerk met een levendige Maria-devotie.

                De verheffing werd plechtig gevierd op Paasmaandag 17 april 1933.
                De kerk was afgeladen vol toen de celebranten binnentrokken.
                De plechtige hoogmis werd opgedragen door pastoor Brune, met “grote pontificale assistentieâ€, zoals dat toen heette, van mgr. Lemmens, bisschop van Roermond, en mgr. Kerkhofs, bisschop van Luik.
                Tijdens de mis las "vader-bisschop" Lemmens de pauselijke ‘breve’ voor, waarbij de Onze Lieve Vrouwekerk tot basiliek werd verheven, en hield hij een toespraak, die eindigde met de vurige oproep: “Respice stellam et voca Mariam!
                Ziet op naar de sterre en roept Maria aan!â€.

                Het RHCL publiceert regelmatig een zogenaamde archiefsprokkel.
                Zo ook over het onderwerp De Sterre der Zee 75 jaar basiliek dat als PDF bestand zal worden geopend.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Waterprocessie

                  Beste vrienden van Fotol,

                  Afgelopen zondag 17 augustus 2008 vond op de Maas de Waterprocessie van Slevrouw plaats.
                  Deze bijzondere processie was om te vieren dat de O.L. Vrouwekerk 75 jaar geleden werd verheven tot Basiliek.
                  In een roeiboot bedachten Pastoor Kurris en Herman Cox een jaar geleden dat een waterprocessie een heel gepaste viering zou kunnen zijn.
                  Na een jaar voorbereiding en bereidwillige medewerking van vele verenigingen en vrijwilligers, en niet te vergeten de schippers, kwam deze bijzondere processie tot stand.

                  Fotol werd door de organisatie uitgenodigd een fotoreportage te maken.
                  Ik was zeer vereerd te mogen plaatsnemen op de boeg van het regieschip van schipper Hans van der Togt.
                  Ik werd hier bijzonder hartelijk ontvangen en onderging de gastvrijheid van de mensen op het water.
                  Mijn bijzondere dank gaat hierbij ook uit naar Herman Cox, de regisseur, bij wie ik op het schip mocht plaats nemen.

                  We verzamelden op Pietersplas terwijl de Hoogmis nog bezig was op Slavante.
                  Daarna werd in Processie naar het centrum van Maastricht gevaren.
                  Op de Hoegbrögk had ik bijzonder assistentie van een deskundige Fotol-collega.
                  Het resultaat is in de albums te zien.
                  Heel bijzonder was dat ik tegen het eind van het gebeuren kon overstappen op de boot van de Waterpolitie.
                  Dit leverde ook weer een heel bijzondere kijk op het gebeuren op.
                  Na de processie mocht ik mee terug varen met het schip waarop het Carillon van Frank Steijns stond.
                  Wij voeren onder de prachtige klanken van het Carillon (Frank kreeg er geen genoeg van) terug naar de ENCI, waar het carillon weer gelost werd.
                  Mijn dank ook aan de gastvrije familie van de Clochard, het schip van schipper Marcel Voet, die mij meteen opnam aan boord.

                  Het is een bijzonder album op Fotol geworden.
                  Vier pagina’s.
                  Ik heb getracht elk schip in beeld te brengen.
                  Voor mij was het een dag om nooit te vergeten.

                  Kijk ook nog eens op de actueel pagina, hier weer 2 nieuwe foto’s.

                  Met vriendelijke groet,

                  Jan van Tol.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #24
                    Waterprocessie

                    Afgelopen zondag 17 augustus 2008 was er niet alleen een waterprocessie.
                    Tevoren was er een eredienst in Sint-Pieter en na de boottocht op de Maas was er ook nog een 'landprocessie' die aan de westoever van Maastricht werd voortgezet.
                    Het geheel werd door de fotograaf Paul Gense vastgelegd en de foto's zijn op de gallerie van de PBase webpagina te bekijken.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

                      In het kader van de festiviteiten rond het 75-jarig bestaan van de Onze Lieve Vrouwekerk als Basilica Minor, zal er van 30 augustus tot en met 7 september een bijzondere tentoonstelling worden ingericht in de kruisgang van de basiliek.
                      In 2007 heeft het kerkbestuur alle deelnemers aan de Kunstmarkt, die jaarlijks rond het Onze Lieve Vrouweplein wordt gehouden, uitgenodigd om een speciaal kunstwerk te maken dat betrekking heeft op de basiliek.
                      Een 25-tal deelnemers heeft hier enthousiast op gereageerd.
                      De meeste kunstwerken zullen te koop worden aangeboden en (een deel van) de opbrengst zal ten goede komen aan de basiliek ten behoeve van de restauratie van de torens.
                      De tentoonstelling is dagelijks te bezichtigen tijdens de openingsuren van de schatkamer.
                      Op zondag 31 augustus, na de H. Mis van 11.30 uur, zal de tentoonstelling officieel door pastoor Kurris worden geopend.
                      Komend weekeinde |6 en 7 september 2008| kunnen mensen zowel de kunstmarkt als de expositie in de gang bezoeken.
                      Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:30.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #26
                        Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

                        Slevrouwe op planken.

                        Gisteren (1 oktober) is besloten dat de openluchtvoorstelling Slevrouwe, een eerbetoon aan de jubilerende basiliek, de komende dagen in principe doorgaat op het OLV-plein.
                        Het weerbericht belooft beterschap.
                        Desnoods wordt de maandag erbij getrokken.
                        Het regent nog als wordt besloten dat het openluchtspel Slevrouwe de komende dagen als het even kan doorgaat.
                        „Het weerbericht belooft vriendelijk herfstweer’’, zegt schrijver/regisseur Frans Meeuwis.
                        Samen met Peter van Dongen Torman (totale organisatie) en Math Stroes (artistieke organisatie) legt hij woensdagmorgen 1 oktober de laatste hand aan een groots opgezet gekostumeerd openluchtspel, waaraan ruim 250 vrijwilligers meewerken.
                        Per voorstelling, die steeds om half negen begint, kunnen maximaal 1500 bezoekers aanwezig zijn.
                        Zij het alleen staand.
                        Op het plein zijn wel zitplaatsen gereserveerd voor mindervaliden.
                        Voor de OLV-basiliek is een podium voor-één-dag opgetrokken, want ’s avonds is de generale repetitie.
                        In tien scènes van tien minuten zal een groot deel van de geschiedenis van de OLV-kerk worden verbeeld.
                        Achtereenvolgens komen voorbij:
                        1 een scène uit de derde eeuw in de Romeinse nederzetting waarop later de OLV-basiliek is gebouwd;
                        2 de kerstening van Lambertus omstreeks het jaar 700;
                        3 de bouw van de OLV-kerk omstreeks het jaar 1000;
                        4 fragment Paasspel en ontwikkeling religieuze muziek;
                        5 de tijd van de kruistochten;
                        6 de bloeiperiode van de Maria- devotie;
                        7 de bouw van de alweer verdwenen Sint Nicolaaskerk op het OLV-plein in 1342;
                        8 de inname van Maastricht door Lodewijk XIV in 1796;
                        9 onderduik van het beeld van Slevrouwe tijdens de Franse tijd;
                        10 slotspel.



                        De laatste scène heeft het karakter van een processie, waarbij het devotiebeeld Sterre der Zee van de Cortenstraat, via het podium op het plein, de kerk wordt binnengedragen.
                        Pastoor Fons Kurris plaatst het spel in een overdenking in het perspectief van de Maastrichtse Maria-devotie.
                        Schrijver Frans Meeuwis (70) kreeg historisch materiaal aangereikt van diaken en kerkhistoricus Régis de la Haye en Jac. van den Boogaard van Zicht op Maastricht.
                        Die gingen daarbij niet over één nacht ijs, zegt Meeuwis.
                        Zo werd voor de kersteningsscène in de derde eeuw een historisch gebed voor Jupiter omgezet in een christelijk gebed.
                        „Dat hebben we zelf gedaan.
                        Jac. en Régis hebben hun uiterste best moeten doen om zo’n Romeins gebed te vinden.â€
                        Op een scherm boven het podium worden relevante documenten en beelden vertoond.
                        Toch heeft Frans Meeuwis voor drama gekozen.
                        „Je kunt kiezen voor feiten en data.
                        Of om de sfeer van belegering en bezetting te verbeelden - en dat hebben we gedaan.
                        De Franse tijd brengen we als een soort oorlogsverhaal.
                        De oudste kerk van Nederland werd gebruikt als smederij en legeropslag, waarbij het beeld van Slevrouwe uit handen van de Fransen moest worden gehouden, iets wat op historische feiten is gebaseerd.
                        Régis de la Haye heeft achterhaald op welke adressen Slevrouwe ‘ondergedoken’ heeft gezeten.â€

                        De 250 vrijwilligers hebben geen auditie hoeven doen, benadrukt de regisseur.
                        „We hebben gekeken: wie kan wat?
                        Er zijn geen rollen te verdelen.
                        We brengen taferelen met zestig à zeventig personen.â€
                        De voorbereiding van het openluchtspel heeft circa tien maanden gekost, zegt Peter van Dongen Torman (66).
                        Als laatste directeur van brouwerij De Ridder bevindt hij zich op vertrouwd terrein, zegt hij.
                        „Het OLV-plein was vroeger echt een ‘Ridderplein’.â€
                        Van Dongen Torman was eerder betrokken bij de organisatie van de Heiligdomsvaart.
                        Ditmaal is hij extra afhankelijk van goed weer, gelet op de kostbare kostuums en een groot elektronisch scherm dat boven het podium hangt.
                        „Uitstellen gaat moeilijk.
                        Volgende week is hier alweer de Jazz Promenade.
                        Bij regen gaat een voorstelling niet door, maar we kunnen desnoods de maandag erbij trekken.â€

                        ONZE-LIEVE-VROUWEBASILIEK.

                        Het openluchtspel Slevrouwe maakt deel uit van de activiteiten ter viering van het feit dat de oudste kerk van Nederland 75 jaar geleden basiliek werd.
                        Die status werd verleend op basis van onder meer de rijke historie en populariteit als devotiekerk.
                        Op het programma staan nog het Bisdomsfeest (aansluitend aan het openluchtspel) en een voettocht van Winthagen naar de OLV Basiliek.
                        Van de Waterprocessie is een door TV Maastricht gemaakte dvd verkrijgbaar.

                        Frans Meeuwis.
                        Schrijver Frans Meeuwis: „Je kunt je strikt baseren op feiten en data.
                        Of ervoor kiezen om de sfeer van bijvoorbeeld de belegering en bezetting door de Fransen te verbeelden.
                        We hebben voor dat laatste gekozen.
                        De Franse tijd brengen we als een soort oorlogsverhaal.
                        De oudste kerk van Nederland was smederij geworden en het devotiebeeld moest ‘onderduiken’.’’

                        © Siebrand Vos; De Limburger; 021008
                        Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:31.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #27
                          Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

                          De foto's van één van de avonden van het openluchtspel zijn via dit fotoalbum te bekijken.
                          Door op één van de foto's te klikken, wordt het in groter formaat en in een nieuw venster weergegeven.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #28
                            Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

                            Mgr. Fons Kurris
                            Pestoer Slevrouwebasiliek


                            Opelochspeul: de Slevrouwe

                            E klein woonder maagste 't wel neume.
                            Iech wouw gere in 't kader vaan 't 75-jaoreg zjubilei vaan de basiliek de stad get laote preuve vaan de rieke historie vaan de Sterre-der-Zeekèrk.
                            Mèt verbeeldingskrach dees historie op de plenk bringe, dat waor mienen druim.
                            't Plan is oetgegreujd tot 'n oontwerp in tien tafferiele.

                            Meh 't is mier: veer wèlle getuigenis aoflègke vaan de beteikenis vaan al wat ziech op en roontelum 't plein heet aofgespäöld.
                            Deskundege historici höbbe vaanalles bijeingezeumerd en veer höbbe 'ne gedreve rezjiseur en tekssjrijver gevoonde en veural lui die mèt wèlle doen, enthousiaste Köpenickspeulers, aongevöld mèt parochiaone.

                            Wat heet Slevrouwe neet allemaol aon ziech veurbij zien goon in de loup vaan de iewe?
                            Veer zitte jummers in 't ajdste deil vaan de stad: hei aon d'n over vaan de Maos zien de Romeine koume woene.
                            Hei riechtde kèrkleiers nao e veurziechteg begin hun heilegdom op en hei woord gemissioneerd.
                            Roontelum 't plein bouwde me later staotege woeninge veur de koerhiere.
                            Meh dao waore ouch ruizinge, invalle vaan de Spaanjaarde en veural de Franse, die de stad veroverde; en daonao de gansen oonderein door de Franse rivvelutie.

                            De sjitterende kèrk woort 'n opslaagplaots veur oorlogsgetuug.
                            Nao daarteg jaor woort ze trökgekoch vaan de staot en obbenuits ingeriech.
                            Huugte- en deeptepunte!
                            Veer weite tot Bernardus vaan Clairvaux op 't plein de kruustoch preekde en de Maria-veriering versterkde; tot later Lodewijk XIV hei z'nen intoch heel en gedans woort roontelum de vrijheidsboum, oonderwijl 't beeld vaan Sterre der Zee örgens in de stad oondergedoke waor.

                            Noe in de kruusgaank vaan de kèrk de ierste twie rippetities vaan 't Opelochspeul in historische kleiaasj zien gehawwe, besef iech pas, wie riek aon historie de plek is boe iech woen.
                            Veer weurde enthousias bij 't volge vaan de versjèllende oonderdeile vaan 't Speul, ingeleid door 'ne klaterenden "tune".
                            Binnekort, op 3, 4 en 5 oktober, is 't plein zelf 'nen opelochtheater vaan allure en kint g'r allemaol mètgenete!

                            De Slevrouwe es gebouw al doezend jaor aajd, heet alle störm euverleef en is nao de Franse rivvelutie in luuster herstèld.
                            En toch is ze altied weer in restauratie tot op d'n daag vaan vendaog.
                            Veer beseffe evels tot veer dees plaots in iere mote hawwe en daorum is de tiende en lèste scène mie es allein mer speul.
                            't Beeld vaan de Sterre der Zee weurt daan vaanoet de Cortestraot plechteg de kèrk ingedrage mèt 'ne bedaank tot Maria us zoe dèks heet geholpe.
                            Dat is jummers 't groetste woonder.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #29
                              WAGENSPEL.

                              Op het O.L.V. plein werd een oud-middeleeuws wagenspel opgevoerd, het zogenaamde 'Herodesspel'.
                              De tekst en de gregoriaanse melodieën van dit spel zijn overgeleverd in een handschrift uit Munsterbilzen.


                              Pastoor Kurris: "Als we niks doen, kent over een tijd niemand het precieze kerstverhaal nog".
                              Het Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht stond zaterdagavond 20 december 2008 in het teken van het kerstverhaal rond koning Herodes.
                              Als tegenhanger voor de commercie.
                              Heel even dan, want de tassen met kerstcadeaus zijn behoorlijk zwaar.
                              Wat wil je weten?
                              Nou, of u wel eens van Herodes hebt gehoord.
                              Herodes?
                              Tuurlijk, die trok met zijn olifanten de Alpen over.
                              Maastricht, Onze Lieve Vrouweplein, 20 december 2008, 17:31 uur.
                              Was het dat?
                              Oké, fijne feestdagen.
                              En weg is Hannibal; een man van middelbare leeftijd die weinig kaas blijkt te hebben gegeten van het kerstverhaal.
                              En hij is op deze regenachtige zaterdagavond zeker niet de enige die niet weet dat koning Herodes op z’n zachtst gezegd een beetje ongelukkig was door de geboorte van 'de nieuwe koning Jezus Christus; de koning der Joden'.
                              En daarom maar alle kleine jongetjes liet vermoorden, niet wetende dat Jozef en Maria - gewaarschuwd door een engel - reeds waren gevlucht.

                              "Er heerst totaal analfabetisme op dat gebied", zegt pastoor Kurris met een zucht.
                              Het is daarom dat hij het initiatief heeft genomen om vandaag het verhaal van koning Herodes via een oud-middeleeuws wagenspel op het Onze Lieve Vrouweplein te vertellen.
                              Het Herodusspel is overgeleverd in een twaalfde-eeuws handschrift uit de middeleeuwse vrouwenabdij van Munsterbilzen.
                              Dit muziekdrama, gebaseerd op Mattheüs 2:1-12, verhaalt de aankondiging van de geboorte aan de herders en de Wijzen, de reis van de Wijzen naar Jeruzalem, hun ontmoeting met Herodes, hun tocht naar Bethlehem, de eerbewijzen die ze daar aan Jezus brengen en hun terugkeer, nadrukkelijk langs een andere weg.
                              Met medewerking van spelers van de Köpenick en van het openluchtspel 'De Slevrouwe'.
                              Zelf leest hij de teksten luid en duidelijk voor.
                              Vijf keer in totaal, telkens duurt de voorstelling een kwartier.
                              "Dat is absoluut lang genoeg, want de voorbijgangers hebben natuurlijk haast.
                              Ze moeten shoppen of snel naar hun auto, omdat hun parkeerkaartje bijna verlopen is", zegt Kurris cynisch.
                              "We moeten dit soort dingen per se blijven blijven doen, anders kent over een tijd niemand het precieze verhaal nog.
                              Maar goed, niet te negatief.
                              Je kunt ook stellen dat er nu toch nog genoeg mensen zijn die het verhaal wél kennen."
                              Terwijl er in Maastricht sprake is van een winkelende massa, doet koning Herodes op het podium zijn uiterste best om de drie wijzen in te palmen.
                              Het zal hem ook in 2008 niet lukken.
                              En goed nieuws voor pastoor Kurris: er blijven toch heel wat mensen even staan kijken.
                              Even.

                              © Ivo Kok
                              Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:31.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #30
                                Driekoningenstoet

                                in het Stokstraatkwartier


                                Op zaterdag 3 januari organiseert de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee in Maastricht wederom de "Driekoningenstoet". Een stoet met gecostumeerde herders en koningen, schapen, paarden en een echte kameel.
                                De Drie Koningen met hun kameel en omringd door een grote Oosterse hofhouding doemen op in het avondduister. De herders van Betlehem met hun schapen en de ezels met hun drijvers begeleiden de karavaan naar de Onze Lieve Vrouwebasiliek voor een korte viering rond de kribbe. Alle kinderen zijn uitgenodigd om gekleed als koning mee te lopen.

                                Route van de stoet: Onze Lieve Vrouweplein – Graanmarkt – Stokstraat – Kleine Stokstraat – Vissersmaas – Maastrichter Brugstraat – Kersenmarkt – Wolfstraat – Onze Lieve Vrouweplein – Basiliek van de Sterre der Zee.

                                Foto's van de stoet zijn te zien op www.nico-groothausen.oypo.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X