Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gangen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Ik krijg deze link niet open. Ligt dat aan mij?
    Hier geen probleem Ingrid M.H. Evers.

    Is een site van Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht Noord (RMP noord)
    Cultuurwaardenonderzoek deelraport Archeologie .

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

    vind interessant en vond ook deze site .
    Ik krijg deze link niet open. Ligt dat aan mij?

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

    vind interessant en vond ook deze site .


    Ook bestaat er een grote kans dat nog goed bewaarde archeologische resten van de
    afgebroken delen van de vestingwerken in de ondergrond aanwezig zijn. Bij de
    ontmanteling van Maastricht aan het eind van de 19e eeuw zijn de tweede stadsomwalling
    en de overige fortificaties slechts tot vlak onder het maaiveld verwijderd, waardoor
    funderingen, grachten en grote delen van het uitgebreide stelsel van ondergrondse gangen
    bestaande uit zogenaamde luister- en mijngangen intact zijn gebleven.

    Leave a comment:


  • Robboxxx
    Gast antwoordde
    Mevrouw Evers slaat met haar opmerking de spijker, met uiterste precieze, op z'n kop.

    Ik wil zélfs nog een stapje verder gaan en ben van mening dat Morreau's boek niet in de boekenkast mag ontbreken van eenieder die iets meer dan oppervlakkig geïnteresseerd is in de historie van Maastricht.

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Morreau

    Mijn dank is ook groot voor het vermelden van die literatuur. Ik ga er zeker naar op zoek.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    juist, niets onder de stad door.
    excuus voor de verwarring

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Bronnen voor vragen over de vesting(werken)

    Soms vraag ik mij af of mensen eigenlijk lezen en áls ze dat doen, of ze dan alleen maar oppikken wat in hun kraam te pas komt. Of dat ze er misschien alleen maar op uit zijn om vragen te stellen en geen moeite willen doen voor een antwoord. Maar voor wie het nu werkelijk nog niet heeft meegekregen, wil ik wijzen op twee uitgaven die voor veel van de gestelde vragen zinnige antwoorden kunnen opleveren:

    Voor alle vestinggangen- en Jekerkanaalkwesties kan ik als handzaamste, want op veel plaatsen te lenen of bij de plaatselijke bibliotheek op te vragen bron met klem verwijzen naar Morreau, Bolwerk der Nederlanden.

    En voor wie in Maastricht woont (of in Amersfoort: Rijksdienst voor Cultureeel Erfgoed!) ook nog naar het tijdschrift Om de Vesting, dat in 2008 tot mijn spijt ter ziele is gegaan. Van 1986 tot en met 2008 werd hierin tal van waardevol detailonderzoek gepubliceerd in verband met de vesting.

    Wat betreft de aanleg van gangen, al dan niet in dagbouw: Morreau gaat expliciet in op de wijze waarop luistergangen, kazematten en andere verdedigingswerken tot stand kwamen. Het boek is een omgekeerde kaartenbak, juist omdat de auteur bij wijze van spreke elke steen vermeldt en elk metselverband noemt. Lastig voor het verkrijgen van een overzicht, maar ideaal voor iedereen die op zoek is naar de laatste genummerde steen.

    Leave a comment:


  • Robboxxx
    Gast antwoordde
    @Antonius: ik kan geen touw vast knopen aan je recente post. Wat bedoel je nu eigenlijk?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    delete me now

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Als men kilometers gangen kon graven moet een kanaal van een dikke 1 kilometer niet zo'n opgave zijn, denk ik.

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
    niet gelopen maar gelegen.
    wellicht 1 meter in aanvang genomen.

    denk je dat er een kanaal van 4,5 kilometer onder Maastricht door gegraven is ?
    geef het je te doen.
    en ook nog berg op
    Het Jekerkanaal
    De geul in de stadsgracht, die het water uit de Jeker, voorbij de Hoge Fronten naar de zg. Lage Fronten moest brengen, werd vervangen door een overwelfd aquaduct van 1165m. Het zg. Jekerkanaal, dat in 1943 vrijwel onbeschadigd werd teruggevonden.

    http://www.maastrichtvestingstad.nl/...?id=68&lang=nl

    Leave a comment:


  • Hans Ogg
    replied
    Gangen Maastricht

    Volgens mij is er al vaker een plattegrondje verschenen, maar dat betreft alleen de tegenmijnstelsels aan de westkant van Maastricht. Er lag ook een klein stelsel benoorden Wijck, onder vooruitgeschoven werken daar (en natuurlijk onder de beide forten en Randwyck). Al die stelsels lagen dus buiten de omwallingen, wat gezien hun functie als tegenmijnstelsel ook te verwachten was. Kazematten is eigenlijk een foute benaming: kazematten zijn versterkte opstellingen van geschut. Je zou de caponnieres onder de bedekte weg misschien als kazemat kunnen aanduiden: die hadden reeksen schietgaten om de droge gracht te kunnen bestrijken.
    Interessant is dat je vooral benoorden de Brusselse poort grote regelmaat in de plattegrond van de gangenstelsels ziet -die liggen dan ook onder de rond 1770 door Dumoulin grotendeels opnieuw aangelegde werken langs de Statensingel. (In het voormalige rijksarchief aan de Pieterstraat werden indertijd de complete bestektekeningen, van onder- en bovengrondse werken, van Dumoulin in twee prachtige leren banden bewaard. Ongetwijfeld zijn ze daar nog steeds.) Ten zuiden van de Brusselse poort waren de bovengrondse aanpassingen veel geringer en zie je dat ook ondergronds het patroon verandert omdat er (meer dan elders) oudere stukken gangenstelsel geïncorporeerd werden. Ondergronds waren die goed herkenbaar (lager, smaller, andere vorm).
    Ik denk dat de mythe waarnaar Robboxx verwijst (het stelen van vlaaien uit een bakkerij) voortkomt uit de omstandigheid dat vroeger (ik spreek nu ober het begin van de zestiger jaren) als je door de gangen zwierf, het ongeveer ter hoogte van het Emmaplein altijd zo lekker rook naar bakkerij. De wens is dan al snel de vader van de gedachte. Dat was ook de tijd dat je onbelemmerd van bastion Holstein tot Waldeck kon lopen, wat de jeugd van Blauwdorp en de Maagdendries toen ook veelvuldig deed.

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Aah, het beroemde Jekerkanaal. Weet iemand hoe en waar die heeft gelopen?

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    http://members.home.nl/nico.san/Maas...rreke_veld.htm

    Het is nog immer mogelijk om vanuit het Stadspark (bij bastion Waldeck) ondergronds zo naar de Werreke te lopen (tot onderaan de Statensingel).

    Ook moet er nog een ondergronds kanaaltje lopen vanuit de Jeker, onder de stad door naar de Lage Fronten (aan de andere zijde van de Cabergerweg).

    Zo kom je nog eens iets te weten over je eigen stad via MO .

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    De enige afbeelding van een platte grond van gangenstelsels van kazematten die ik gevonden heb staat in ‘De Kazematten’ (Maastrichts Silhouet nummer 11).

    Op blz. 25 staat een platte grond van de gangenstelsels van de 'Linie van Du Moulin' met bovenliggende bebouwing met grofweg centraal gelegen de Sint Annalaan.

    Leave a comment:

Bezig...
X