Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

betekenis pandje aan de Boschstraat

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • betekenis pandje aan de Boschstraat

    Ik heb altijd al als geboren en getogen Mestreechteneer interesse gehad in alles rondom Maastricht, maar merkte dat je heel veel dingen kunt missen, zelfs als er langskomt. Een paar jaar geleden nam ik bv de panden, gelegen aan de linkerkant van de Boschstraat (komende van de markt) beter onder ogenschouw. Daar viel me een pandje (maakt kans met het pandje aan de Rechtstraat om voor het smallste van Maastricht door te gaan) op met een hele vreemde etalage. Ik kon het niet thuisbrengen wat ik daar zag. Was het iets van een voormalige winkel? Het zag er verder uitgestorven uit. De voorwerpen die er achter het glas lagen, konden in ieder geval voor kleding doorgaan. Daarachter was het leeg? Rechts liep een trap omhoog. Door toeval kwam ik erachter. Ik vertelde een kennis mijn ervaringen en ze vertelde me dat dit scholleken (schorten) waren. Ik werd hoogst nieuwsgierig, want ik kende geen winkel waar speciaal zoiets werd verkocht. Ze vertelde verder dat dit schorten waren, die dienstmeisjes vroeger in de winkel droegen. In Maastricht moeten er voor 1950 3 Ă  4 van deze winkeltjes geweest zijn.
    Weet iemand meer over dit voormalige winkeltje.

    Er naast ligt zo'n zelfde pandje. Het was heel bijzonder en nu moet ik in mijn geheugen graven, want het is allemaal verdwenen (in het echt bedoel ik). In gotische zwarte letters, in halve maan vorm, stond er "'t sjieke menneke" op het raam en boven het raam of deur stond een mannetje met een hoge hoed. Erg mooi. Op een bepaald ogenblik stonden beide pandjes leeg en tot mijn stomme verbazing waren eerder genoemde versierselen compleet verdwenen, alsof ze er nooit geweest waren!
    Ik zou heel graag een oude foto van deze twee pandjes willen zien, waarbij de titel en de tekening nog in volle glorie te bewonderen zijn.

    Toch wil ik nog opmerken, dat ik het ronduit schandalig vind dat zoiets kan. Dat, een nieuwe eigenaar of zo, zomaar de gevel mag strippen en een iets historisch gegeven kan verwijderen?

  • #2
    Ook van mijn kant uit: welkom rotor!
    En ik sluit me bij olijfje aan: een zeer interessante vraagstelling.
    Maar eerst een kleine correctie.
    Het echte 'Mestreechse woord is sjolk' (= schort).
    Dus we moeten op zoek gaan naar een 'sjolkenwinkel' of 'sjolkenbetik' (kan ook 'sjolkenpetik' zijn).
    Olijfje vroeg voor een foto; dat zou al heel mooi zijn ter verduidelijking.
    Maar een juist adres (straatnaam) met huisnummer is eigenlijk beter.
    Dat maakt het zoeken in de archieven van de gemeente Maastricht (RHCL), in boeken en geschriften en via internet er alleen maar makkelijker op.
    Kortom: hoe meer concrete gegevens we kunnen krijgen, des te makkelijker dat het zoeken gaat worden.

    Dan de oude foto's.
    Ik heb mijn eigen foto-archief geraadpleegd.
    Helaas komt het betreffende pand er niet in voor.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Dank je. Ik ben momenteel bezig met het fotograferen van de Maastrichtse binnenstad en directe periferie, maar na twee keer nog niet zover als de boschstraat gekomen. Heb wel al tussen 400 en 500 foto's gemaakt. Ik wil gewoon alles erop zetten wat de moeite waard is en straten in zijn geheel van allebei de kanten. Maar ik doe dit alleen op zondagmorgen (vroeg), vanwege de enorme drukte op andere dagen.
      Ik heb dus even geen foto, maar kan wel zeggen dat het niet ver voorbij (aan de linkerkant, komende van de grote gracht) het tijdschriftenwinkeltje (ligt volgens mij direct of schuin achter de bushalte met bushok) is. Dat winkeltje heeft een rode luifel. Als je er dus voor staat is het er rechts van. Twee haast authentieke pandjes, zeer smal, naast elkaar. Heel opvallend eigenlijk, aan de andere kant juist onopvallend.

      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Welkom Rotor, interessante vraag waar ik (althans) niet zomaar 'n antwoord op heb. Zou je misschien 'n foto kunnen neerzetten van de actuele situatie, zodat we ook weten waar die pandjes precies liggen, dat helpt in ieder geval bij het zoeken.

      Opmerking


      • #4
        Dank je.
        Ja, je hebt natuurlijk gelijk wat betreft het woord. Ik spreek Maastrichts aardig, kan het ook goed lezen, maar schrijven is een vak apart. Ik had de vraag op het werk getypt en nu ben ik pas thuis. Ik heb hier de Diksjenaer van Endepols staan. Dus ik kan veel opzoeken. Trouwens in van de meest waardevolle boeken over de Maastrichtse cultuur van 50 jaar geleden, vind ik Mestreechter vertelsels van Fons Olterdissen. Zo leerde ik dat als iemand vroeger in Maastricht een café binnenkwam, hij zijn pijp in het pijperekje zette en het daar pas weer uitnam, als hij naar buitenging. Dat vind ik nou interessante wetenswaardigheden. Zit me alleen nu af te vragen of het café dan vroeger rookvrij was! Iets wat danig ontkracht wordt als je de oude foto's aan de achterwand van de Tribunal bekijkt.

        sjolkenbetik of sjolkenpetik vind ik prachtige woorden! Betik of petik was volgens mij een rommelwinkeltje, waar je vroeger van alles kon kopen.

        Heb je ook in Ach lieve tijd gekeken? Dat heb ik namelijk zelf. Echter, geen idee of er een foto van dat deel van de bosstraat in staat. Zou ik moeten nakijken.

        Ik zal eens kijken of het dit weekend lukt om die twee pandjes op de foto te zetten.

        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Ook van mijn kant uit: welkom rotor!
        En ik sluit me bij olijfje aan: een zeer interessante vraagstelling.
        Maar eerst een kleine correctie.
        Het echte 'Mestreechse woord is sjolk' (= schort).
        Dus we moeten op zoek gaan naar een 'sjolkenwinkel' of 'sjolkenbetik' (kan ook 'sjolkenpetik' zijn).
        Olijfje vroeg voor een foto; dat zou al heel mooi zijn ter verduidelijking.
        Maar een juist adres (straatnaam) met huisnummer is eigenlijk beter.
        Dat maakt het zoeken in de archieven van de gemeente Maastricht (RHCL), in boeken en geschriften en via internet er alleen maar makkelijker op.
        Kortom: hoe meer concrete gegevens we kunnen krijgen, des te makkelijker dat het zoeken gaat worden.

        Dan de oude foto's.
        Ik heb mijn eigen foto-archief geraadpleegd.
        Helaas komt het betreffende pand er niet in voor.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
          Daar viel me een pandje (maakt kans met het pandje aan de Rechtstraat om voor het smallste van Maastricht door te gaan) op met een hele vreemde etalage.
          Het pand met de smalste gevel in Maastricht is volgens mij Keizer Karelplein 18.
          Dat pand is aan de orde geweest in de discussie "Boe is dit?", zie bericht #7030.
          If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

          Opmerking


          • #6
            Hey Minckeleers, harstikke bedankt voor de foto's! Nu pas zie je wat een diversiteit aan gevels daar hebt. Maar het maakt het er niet gemakkelijker op, ik moet er zelf echt vlak langs gaan om zekerheid te hebben.

            Wanneer zijn deze foto's trouwens genomen? Ik bedoel welk jaar?

            Verrek, dit pandje kan ik me helemaal niet voor de geest halen, terwijl ik hier zo vaak langs kom. Afgelopen zondag heb ik tot vlakbij nog gefotografeerd! Zo zie je maar, zoveel te zien, waar je gewoon langs kijkt, dat je gewoonweg mist!


            Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
            Het pand met de smalste gevel in Maastricht is volgens mij Keizer Karelplein 18.
            Dat pand is aan de orde geweest in de discussie "Boe is dit?", zie bericht #7030.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
              Wanneer zijn deze foto's trouwens genomen? Ik bedoel welk jaar?
              Deze foto's zijn gemaakt op 29 april 2009 om 10.41.
              Als ik foto's maak ben ik meestal ook op zondagmorgen 'aon de geng'.
              Op andere momenten staan er vaak (vracht)auto's in de weg, of lopen mensen door het beeld.

              Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
              Verrek, dit pandje kan ik me helemaal niet voor de geest halen, terwijl ik hier zo vaak langs kom. Afgelopen zondag heb ik tot vlakbij nog gefotografeerd! Zo zie je maar, zoveel te zien, waar je gewoon langs kijkt, dat je gewoonweg mist!
              Als je tijd hebt moet je de ganse discussie "Boe is dit?" van begin tot einde eens doorlezen.
              En je kunt natuurlijk ook meedoen met het oplossen van de foto-opgaven in deze discussie!
              If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

              Opmerking


              • #8
                Praat me er niet van! Zelfs op zondag, heb je tegenwoordig hinder van de voor de deur geparkeerde auto's! Kun je de tijd nog voor de geest halen dat dit nog niet zo was! Dat er maar enkele auto's in een straat stonden. En helemaal verschrikkelijk, zijn die slagschepen, die moderne gezinsauto's die de hele onderkant van een gevel afschermen. Ik was pas in Elsloo voor een natuurwandeling langs de Hemelbeek en kwam aanlopen door de dorpstraat. Dat enge straatje stond vol met blik! Een vreselijk zicht.
                Daarom probeer ik zo vroeg mogelijk zondagsmorgens te beginnen.
                Ik maak trouwens niet alleen overzichtfoto's, maar zoom ook in op daklijsten of neem panden vanuit het andere hoek dan gebruikelijk. Het mooie is dat ik op mijn Imac in het programma Iphoto dat ik details nog dichterbij kan halen. Zo kon ik afgelopen zondag thuis de twee gevelstenen boven winkeltje en galerie in de kapoenstraat van ongelooflijk dichtbij bekijken. Dat is tegenwoordig een ongekende luxe; je resultaat vanuit de luie stoel bekijken, met gewoon met de zoom langs gevels opklimmen tot aan een daklijst! Fantastisch toch.

                Ik was al op Boe is dit en ik zal zeker het van A tot Z lezen, al kost dat een hele tijd. Net zoals al die andere boeiende zaken die hier te vinden zijn. Als ik verder ben met fotograferen van de binnenstad, ontwikkel ik waarschijnlijk nog een fotografisch geheugen voor gevels.

                Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
                Deze foto's zijn gemaakt op 29 april 2009 om 10.41.
                Als ik foto's maak ben ik meestal ook op zondagmorgen 'aon de geng'.
                Op andere momenten staan er vaak (vracht)auto's in de weg, of lopen mensen door het beeld.



                Als je tijd hebt moet je de ganse discussie "Boe is dit?" van begin tot einde eens doorlezen.
                En je kunt natuurlijk ook meedoen met het oplossen van de foto-opgaven in deze discussie!

                Opmerking


                • #9
                  HĂ© Olijfje, je hebt dus ook een mac!
                  Ik heb mijn 20 inch screen Imac nu een jaar en wil niet meer anders. Geen sores meer met vastlopen, vertragingen, uren kwijt zijn met probleemoplossingen. Ik werd er niet goed van. Het is absoluut een zegen. Ik heb eentje met 20 inch scherm gekocht, omdat ik een echte filmfanaat ben. Heerlijk om een film op dvd via een mac te kijken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Een MAC fan, fantastisch ik ben niet meer de enige

                  Opmerking


                  • #10
                    In het telefoonboek uit 1915 komt geen textielwinkel voor in de Boschstraat.
                    Wel is het Boschstraatkwartier eeuwenlang het 'domein' geweest van de lakenwevers in Maastricht.

                    Het zoeken in de telefoongids 1950 wordt bemoeilijkt, omdat de ingebouwde zoekfunctie van Adobe Reader in het onderhavige PDF document niet mogelijk is.
                    Elke pagina van dat PDF document (telefoongids 1950) bestaat uit een gescande pagina van het betreffende telefoonboek, en werd als een grafisch bestand opgeslagen.
                    En het omzetten naar een tekstbestand via OCR software lukt ook niet, omdat de afbeeldingen van de bladzijden niet voldoen aan bepaalde criteria (o.a. te lage resolutie).
                    Tevens wordt de nijverheid die iemand uitoefent, achter de familienaam vermeld.
                    Bijvoorbeeld: Bemelmans; Gross. Textielprod..
                    Maar je vindt diezelfde Bemelmans weer niet bij Gross. of Textielprod..

                    Wel vond ik nog een 'sjoen foto' waarop twee vrouwen met 'sjolleke' staan.
                    Op de foto zien we het pand Hoge Brugstraat 36 (nu Hoogbrugstraat 36) in Wyck.


                    De speurtocht gaat verder!
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Goh, ik had geen idee, dat je oude telefoonboeken online kon raadplegen! Wat geweldig!
                      Ja, Maastricht was tussen 1000 en 1550 beroemd om zijn Maastrichts laken, een stof waar mensen van heinde en ver naar de stad voor kwamen. Achter de St. Mathijskerk liggen nog diverse straten die qua naam herinneren aan de beroepen die daarmee te maken hebben. Heel bekend is het Lakenweversplein.

                      Ik ga daar ook eens speuren, in dat telefoonboek van 1950

                      Dat is inderdaad een juweel van een foto! De dames staat er mooi op in hun sjolleken. Ik heb in de diksjenaer gekeken bij het woord schort. Sjollek, een ander mooi oud woord in het nederlands is boezelaar. In Vlaams België komt dit woord ook voor. En niet alleen dienstmeisjes droegen toen schorten, niet vergeten de kinderen ook! In dit zeer waardevol boek staat een mooie tekening van kinderen spelend in schorten bijj de aw Maosmeule.

                      Terug naar de foto. Je ziet dat toen al de tijd hard voortschreed in Maastricht; op het rechterraam staat machinale bakkerij. Links is broodfabriek te lezen, waar ik uit opmaak, dat dit de winkel is die hoort bij de broodfabriek die machinaal brood produceert. Dus toen al begon het ambachtelijk brood maken te verdwijnen.

                      Gistermorgen voor achten ben ik nog even naar de Boschstraat gefietst, om de pandjes ter plekke te bekijken. Wat bleek! Mijn beleving kwam niet overeen met de werkelijkheid. Ik geen twee haast identieke pandjes naast elkaar vinden. Wel een pand met aanweerszijden van de deur een raam. Het was nog effen een zoekplaatje, uiteindelijk wist ik het zeker. Het pandje waar op het raam Meeuws te huur staat (ongeveer midden foto die Minckeleers er op gezet heeft) is zeker het pandje waar ik een aantal jaar geleden dus die merkwaardig gevulde etalage aantrof!
                      Maar waar nou het pand van 't sjieke menneke heeft gelegen, is me niet duidelijk geworden. 't sjieke menneke verwijst mogelijk naar een begrafenisondernemer of zoals vroeger in de volksmond de doodgraver. Bestond(en) er dan vroeger (een) winkel(s) waar begrafenisondernemers hun doodgraverspak met hoed op maat konden laten maken en kopen?

                      Ik ben heel benieuwd naar je verdere bevindingen, Sjef. En Olijfje en Minckeleers ook heel bedankt voor het meedenken en speuren. Ik ga zelfs ook verder met neuzen in de bronnen die ik tot mijn beschikking heb.

                      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                      In het telefoonboek uit 1915 komt geen textielwinkel voor in de Boschstraat.
                      Wel is het Boschstraatkwartier eeuwenlang het 'domein' geweest van de lakenwevers in Maastricht.

                      Het zoeken in de telefoongids 1950 wordt bemoeilijkt, omdat de ingebouwde zoekfunctie van Adobe Reader in het onderhavige PDF document niet mogelijk is.
                      Elke pagina van dat PDF document (telefoongids 1950) bestaat uit een gescande pagina van het betreffende telefoonboek, en werd als een grafisch bestand opgeslagen.
                      En het omzetten naar een tekstbestand via OCR software lukt ook niet, omdat de afbeeldingen van de bladzijden niet voldoen aan bepaalde criteria (o.a. te lage resolutie).
                      Tevens wordt de nijverheid die iemand uitoefent, achter de familienaam vermeld.
                      Bijvoorbeeld: Bemelmans; Gross. Textielprod..
                      Maar je vindt diezelfde Bemelmans weer niet bij Gross. of Textielprod..

                      Wel vond ik nog een 'sjoen foto' waarop twee vrouwen met 'sjolleke' staan.
                      Op de foto zien we het pand Hoge Brugstraat 36 (nu Hoogbrugstraat 36) in Wyck.





                      De speurtocht gaat verder!

                      Opmerking


                      • #12
                        Inmiddels ben ik in staat geweest om het telefoonboek Maastricht 1950 om te zetten naar een doorzoekbaar PDF bestand.
                        Dat leverde het volgende resultaat op, wat de telefoonaansluitingen in de Boschstraat in 1950 betreft.

                        Alg. Schippersvereen. Distr. Limb., Boschstr. 1.
                        Bergen Jr., J. P. v. Boschstr. 30.
                        Besteldienst Centrum M. G. A. Ackermans, Boschstr. 111.
                        Bollen, M. J. Banketb., Boschstr. 87.
                        Bonemeijer, A. I. W. J. H. Ing., Boschstr. 30.
                        Bonfrère, G. W. Vischh. en kaas, Boschstr. 113.
                        Bozon-Hoedémakers, Ch. H. A. Slagerij, Boschstr. 85.
                        Bun, J. H. v. Boschstr. 58 A.
                        Cornelussen-Henderson Gez. Kol waren, boter, kaas, eier, Boschstr. 39.
                        Dejong-Bergers, Fa. H. Glash., spiegel- en lijstenfabr., Boschstr. 107.
                        Donselaar Brount, P. Slagerij, Boschstr. 43.
                        Dijk, J. Slagerij, Boschstr. 33.
                        Fellx-Mey, Fa. Fr. Glash., Boschstr. 49.
                        Geelen, J. H. Muziekinstr.h. en rep.inr., Boschstr. 80.
                        Geraerds, J. El. techn. bur., Boschstr. 46.
                        Geraerds-von den Hoff Br.- en banketb., Boschstr. 41.
                        Gilissen, Jean Bloemisterij, Boschstr. 111.
                        Grein-Schenk, Th. Bierbr. en distill., Boschstr. 72.
                        Hekking, Ir. J. W. H. Boschstr. 105.0.
                        Hesemans, H. H. L. N. Slager, Boschstr. 65.
                        ChĂŞne, du J. Dielemans, Boschstr. 104.
                        LĂ©vrier et de PAigle Noir, Grandhotel du W. v. Eger-schot, Boschstr. 76.
                        Jaeobs-Fischer, H. Broodb,, Boschstr, 79.
                        Jongen-de Liège, Fa. J. Imp. en grooth. in klompen manden, borstelw., enz., Boschstr. 70.
                        Keulen-Retrae, Fa. L. Boschstr. 27.
                        Konings, H. A. M. Slagerij, Boschstr. 59.
                        Kuijpers, A. Kaash. Boschstr. 106.
                        Leenders, Chr. Café, Boschstr. 67.
                        Leinders & Zn., J. Granen, meel, zaden, Boschstr. 95.
                        Lemmens, i. H. Postduivenver., Boschstr. 64.
                        Logjes, C. Transp. v. bian.- en buiten!., Boschstr. 13.
                        MAASTRICHTSCH(E) Broodfabr. Fil., Boschstr. 56.
                        Marnette, P. Café-rest., Boschstr. 97.
                        Mertz, J. N, Lokaalh. Postduivenver. de Adelaar, Boschstr. 93.
                        Milius, J. Boschstr. 75
                        Moust, J. P. Taxiond., Boschstr. 110.
                        Muller, P. H. Boschstr. 56.
                        Muziekinstrumentenh. en rep.inr. Limburgla Eig. J. A. Geelen, Boschstr. 80.
                        Nuhn, A. M. L. Grooth. in bieren, Boschstr, 31.
                        Pieters-Teuwen Hfdkant., koffiebr. en centr., pakhuizen, Boschstr. 68.
                        Radio-Service Maastricht, J. Scholten, Boschstr. 83.
                        Roosmalen's N.V. Transp. en Handelsmij., Boschstr. 70.
                        Royakkers-Dielemans, J. H. J. Slagerij, Boschstr. 82.
                        Rutten-Wolters, M. H. H. G. Assur., Boschstr. 108.
                        Schols, Dr. P. A. M. J., Boschstr. 60.
                        Scholten, J. G. C. M. Radiotechn., Boschstr. 83.
                        Sloun-Gilissen, J. M. v. Verf w., drog., oliën, teerprod., Boschstr. 57.
                        Smal-Foppen & Zn , Suikerw., Boschstr. 53.
                        Strëter, Dr. A. E. J, M. Arts, Boschstr. 88.
                        Taxibedr. Moutax, Boschstr. 110.
                        Tullemans, M. Café, bevracht, en sleepd., Boschstr. 1.
                        Wackerzapp, L. Br.-, k.- en banketb., Boschstr. 83 A.
                        Zengers, Th. Aann.bedr., sig.mag., Boschstr. 92.
                        Blommestein, J. M. T. v. Tandarts, Boschstr. 108.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Het is toch krek, in de lijst van Sjef komt zowel nummer 90 (waar dus dat schortenwinkeltje moet zijn geweest) en nummer 52 van jou niet voor! Vraag is waarom niet? Geen telefoon? Stond het pand toen leeg? Betekent dit automatisch dat het schortenwinkeltje in 1950 niet meer bestond.
                          Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik toen niet beter naar die voorwerpen heb gekeken. Wat heb ik daar gezien? Stond daar rechts een wieg? Ik heb een beeld in mijn hoofd, maar het wil niet concreet worden. En waarom lag dat daar nog? Terwijl de rest van de ruimte leeg stond. Ik weet zeker dat er rechts een trap naar boven liep! Nu is daar geen trap meer als je door het raam naar binnenkijkt. Bij een ander pandje verderop loopt er links een trap omhoog.

                          Olijfje, hoe kom je aan de naam "Zwart menneke"? Stond dat op de ruit, gevel? Of is het onder die naam bij oudere maastrichtenaren bekend? En wat denk je dat hier mee bedoeld wordt?
                          Wat bedoel je met bloemenschool? Kon je daar een opleiding tot bloemist volgen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Het "Sjiek Menneke" is mij onbekend, maar ik ken wèl het "Zwart Menneke" Boschstraat 52. Daar zat vroeger Toon Leemans met z'n bloemenschool, nu is er geloof ik 'n galerie.

                          Opmerking


                          • #14
                            Geweldig, Sjef!

                            Ik heb de lijst helemaal doorgelopen, maar zoals ik al tegen Olijfje zei, het is krek maar nummer 90 (het voormalige schortenwinkeltje) en haar nummer 52 ontbreken net op de lijst! Je kunt wel mooi zien aan deze lijst, wat een hoop handel er toen op de boschstraat nog bedreven werd, wat een hoop winkels er toen lagen.

                            Ik heb ook niet stilgezeten en de hele zondagmiddag en een deel van de avond een paar duizend oude foto's van de stad zien voorbijkomen. Ach lieve tijd, het maastricht boek, Gevels: verguld en gebeiteld, nieuwe gevelstenen boek van Bartelet heb ik helemaal doorgebladerd op zoek naar foto's van de boschstraat. Verder heb ik op internet diverse sites geraadpleegd zoals het RHL, Ton Sijbrandts (fotograaf), het nationaal beeldarchief en meer. Het aantal foto's van de Boschstraat viel vies tegen. Wat nog belangrijker is, is dat het vaak de geijkte standplaatsen zijn: vanaf de markt de Boschstraat in, met Minckeleers vrij vooraan of bijna in de hoek van de markt waardoor de Boschstraat in de verte ligt. Ook het eerste stuk vanaf de grote gracht gerekend. Verder vanuit de Boschstraat vanachter Minckeleers naar de markt of het voormalig RHL gebouw links met zijn koloniale architectuur. Op één bijzondere foto stond hotel du chène en een aantal pandjes ernaast op (Stichting Maastricht 1867). Ik weet niet of dat er nog is. Volgens mij wel. Bijna geen van de fotografen heeft foto's gemaakt van het vooraanzicht van de gevels in het midden (of je ziet alleen een gevelsteen) Minckeleers's foto hier op de site zijn de enige die ik tot nog toe met tegengekomen met een vooraanzicht van het middendeel.
                            Hoewel ik niet heb weten te vinden waar ik naar op zoek was, heeft die speurtocht met toch weer een schat aan nieuwe kennis opgeleverd.

                            Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                            Inmiddels ben ik in staat geweest om het telefoonboek Maastricht 1950 om te zetten naar een doorzoekbaar PDF bestand.
                            Dat leverde het volgende resultaat op, wat de telefoonaansluitingen in de Boschstraat in 1950 betreft.

                            Alg. Schippersvereen. Distr. Limb., Boschstr. 1.
                            Bergen Jr., J. P. v. Boschstr. 30.
                            Besteldienst Centrum M. G. A. Ackermans, Boschstr. 111.
                            Bollen, M. J. Banketb., Boschstr. 87.
                            Bonemeijer, A. I. W. J. H. Ing., Boschstr. 30.
                            Bonfrère, G. W. Vischh. en kaas, Boschstr. 113.
                            Bozon-Hoedémakers, Ch. H. A. Slagerij, Boschstr. 85.
                            Bun, J. H. v. Boschstr. 58 A.
                            Cornelussen-Henderson Gez. Kol waren, boter, kaas, eier, Boschstr. 39.
                            Dejong-Bergers, Fa. H. Glash., spiegel- en lijstenfabr., Boschstr. 107.
                            Donselaar Brount, P. Slagerij, Boschstr. 43.
                            Dijk, J. Slagerij, Boschstr. 33.
                            Fellx-Mey, Fa. Fr. Glash., Boschstr. 49.
                            Geelen, J. H. Muziekinstr.h. en rep.inr., Boschstr. 80.
                            Geraerds, J. El. techn. bur., Boschstr. 46.
                            Geraerds-von den Hoff Br.- en banketb., Boschstr. 41.
                            Gilissen, Jean Bloemisterij, Boschstr. 111.
                            Grein-Schenk, Th. Bierbr. en distill., Boschstr. 72.
                            Hekking, Ir. J. W. H. Boschstr. 105.0.
                            Hesemans, H. H. L. N. Slager, Boschstr. 65.
                            ChĂŞne, du J. Dielemans, Boschstr. 104.
                            LĂ©vrier et de PAigle Noir, Grandhotel du W. v. Eger-schot, Boschstr. 76.
                            Jaeobs-Fischer, H. Broodb,, Boschstr, 79.
                            Jongen-de Liège, Fa. J. Imp. en grooth. in klompen manden, borstelw., enz., Boschstr. 70.
                            Keulen-Retrae, Fa. L. Boschstr. 27.
                            Konings, H. A. M. Slagerij, Boschstr. 59.
                            Kuijpers, A. Kaash. Boschstr. 106.
                            Leenders, Chr. Café, Boschstr. 67.
                            Leinders & Zn., J. Granen, meel, zaden, Boschstr. 95.
                            Lemmens, i. H. Postduivenver., Boschstr. 64.
                            Logjes, C. Transp. v. bian.- en buiten!., Boschstr. 13.
                            MAASTRICHTSCH(E) Broodfabr. Fil., Boschstr. 56.
                            Marnette, P. Café-rest., Boschstr. 97.
                            Mertz, J. N, Lokaalh. Postduivenver. de Adelaar, Boschstr. 93.
                            Milius, J. Boschstr. 75
                            Moust, J. P. Taxiond., Boschstr. 110.
                            Muller, P. H. Boschstr. 56.
                            Muziekinstrumentenh. en rep.inr. Limburgla Eig. J. A. Geelen, Boschstr. 80.
                            Nuhn, A. M. L. Grooth. in bieren, Boschstr, 31.
                            Pieters-Teuwen Hfdkant., koffiebr. en centr., pakhuizen, Boschstr. 68.
                            Radio-Service Maastricht, J. Scholten, Boschstr. 83.
                            Roosmalen's N.V. Transp. en Handelsmij., Boschstr. 70.
                            Royakkers-Dielemans, J. H. J. Slagerij, Boschstr. 82.
                            Rutten-Wolters, M. H. H. G. Assur., Boschstr. 108.
                            Schols, Dr. P. A. M. J., Boschstr. 60.
                            Scholten, J. G. C. M. Radiotechn., Boschstr. 83.
                            Sloun-Gilissen, J. M. v. Verf w., drog., oliën, teerprod., Boschstr. 57.
                            Smal-Foppen & Zn , Suikerw., Boschstr. 53.
                            Strëter, Dr. A. E. J, M. Arts, Boschstr. 88.
                            Taxibedr. Moutax, Boschstr. 110.
                            Tullemans, M. Café, bevracht, en sleepd., Boschstr. 1.
                            Wackerzapp, L. Br.-, k.- en banketb., Boschstr. 83 A.
                            Zengers, Th. Aann.bedr., sig.mag., Boschstr. 92.
                            Blommestein, J. M. T. v. Tandarts, Boschstr. 108.

                            Opmerking


                            • #15
                              Dat is interessant! Dat ga ik binnenkort dan eens goed bekijken. Was dat in die tijd niet een beetje bijzonder, een bloemkunstenaar? Weer bedankt voor de info. Op Mariaberg ligt een frituur die geexpoiteerd wordt door meneer en mevrouw de Haan. Lenie heet ze volgens mij, weet ook nog het een en ander van de Boschstraat. Ze heeft me daar al eens wat over verteld. Toen ik haar vroeg naar typische speciaalzaakjes van vroeger.

                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              De naam "In 't Zwart Menneke" stond en staat nog steeds geschilderd boven het etalagevenster. Toon Leemans was niet zozeer bloemist als wel bloemkunstenaar (er waren diverse boeken van hem te krijgen, hij is inmiddels overleden ; zie "Memoriam") Hij gaf cursussen aan groepjes mensen die met heel diverse materialen arrangementen leerden maken waarin ook bloemen werden verwerkt. Ik weet dat hij er in 1969 al zat omdat hij toen mijn bruidsboeket heeft gemaakt, maar daarvoor heeft dat winkeltje lang leeggestaan. Meer kan ik over het pand 52 niet vertellen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X