Ik heb altijd al als geboren en getogen Mestreechteneer interesse gehad in alles rondom Maastricht, maar merkte dat je heel veel dingen kunt missen, zelfs als er langskomt. Een paar jaar geleden nam ik bv de panden, gelegen aan de linkerkant van de Boschstraat (komende van de markt) beter onder ogenschouw. Daar viel me een pandje (maakt kans met het pandje aan de Rechtstraat om voor het smallste van Maastricht door te gaan) op met een hele vreemde etalage. Ik kon het niet thuisbrengen wat ik daar zag. Was het iets van een voormalige winkel? Het zag er verder uitgestorven uit. De voorwerpen die er achter het glas lagen, konden in ieder geval voor kleding doorgaan. Daarachter was het leeg? Rechts liep een trap omhoog. Door toeval kwam ik erachter. Ik vertelde een kennis mijn ervaringen en ze vertelde me dat dit scholleken (schorten) waren. Ik werd hoogst nieuwsgierig, want ik kende geen winkel waar speciaal zoiets werd verkocht. Ze vertelde verder dat dit schorten waren, die dienstmeisjes vroeger in de winkel droegen. In Maastricht moeten er voor 1950 3 Ă 4 van deze winkeltjes geweest zijn.
Weet iemand meer over dit voormalige winkeltje.
Er naast ligt zo'n zelfde pandje. Het was heel bijzonder en nu moet ik in mijn geheugen graven, want het is allemaal verdwenen (in het echt bedoel ik). In gotische zwarte letters, in halve maan vorm, stond er "'t sjieke menneke" op het raam en boven het raam of deur stond een mannetje met een hoge hoed. Erg mooi. Op een bepaald ogenblik stonden beide pandjes leeg en tot mijn stomme verbazing waren eerder genoemde versierselen compleet verdwenen, alsof ze er nooit geweest waren!
Ik zou heel graag een oude foto van deze twee pandjes willen zien, waarbij de titel en de tekening nog in volle glorie te bewonderen zijn.
Toch wil ik nog opmerken, dat ik het ronduit schandalig vind dat zoiets kan. Dat, een nieuwe eigenaar of zo, zomaar de gevel mag strippen en een iets historisch gegeven kan verwijderen?
Weet iemand meer over dit voormalige winkeltje.
Er naast ligt zo'n zelfde pandje. Het was heel bijzonder en nu moet ik in mijn geheugen graven, want het is allemaal verdwenen (in het echt bedoel ik). In gotische zwarte letters, in halve maan vorm, stond er "'t sjieke menneke" op het raam en boven het raam of deur stond een mannetje met een hoge hoed. Erg mooi. Op een bepaald ogenblik stonden beide pandjes leeg en tot mijn stomme verbazing waren eerder genoemde versierselen compleet verdwenen, alsof ze er nooit geweest waren!
Ik zou heel graag een oude foto van deze twee pandjes willen zien, waarbij de titel en de tekening nog in volle glorie te bewonderen zijn.
Toch wil ik nog opmerken, dat ik het ronduit schandalig vind dat zoiets kan. Dat, een nieuwe eigenaar of zo, zomaar de gevel mag strippen en een iets historisch gegeven kan verwijderen?
Opmerking