Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

betekenis pandje aan de Boschstraat

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Samenvattend: het gaat dus om een pand aan de Boschstraat West.
    En wel het gebied tussen grofweg: Markt en Achter de Barakken.

    Ik vraag dit met name, omdat ik bij een architect (die in mijn buurt woont) een boek c.q. afstudeerproject van een toenmalige student aan de Limburgse Academie van Bouwkunst heb mogen lenen met als titel: Boschstraat-West.
    Opmerkelijk detail: één van de mentoren was de bekende architect Ab König.

    Indien bovenstaande kan worden bevestigd, kan ik weer verder met mijn onderzoek en literatuurstudie.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers


      Ik denk dat Rotor de panden Boschstraat 84 en 86 bedoelt.
      Een vriend van me heeft tot ongeveer 2 jaar geleden een tijdje op Boschstraat 84 gewoond (waar de broodjeszaak in zit (heeft gezeten?)). Ik ben er geregeld binnen geweest. Er ligt inderdaad een opgaande trap aan de rechterkant, zoals rotor in het eerste bericht stelt.

      Van deze vriend heb ik vernomen dat in dat pand vroeger een winkel heeft gezeten die handelde in 'erotische waren'. Van scholken naar erotiek.....?

      Opmerking


      • #18
        Het staat nu echt vast dat het pandje waar ik die "vreemde" kleding in de "etalagel" heb zien liggen, het pandje is dat direct rechts naast sigarenwinkel Goossens ligt. Nr 84 dus volgens de foto van Minckeleers.
        Helaas heb ik tot nog toe geen detail foto kunnen traceren waar dit nog op te zien is.

        Het raadsel van 't sjieke menneke is nog steeds een groot raadsel.
        Het eerder genoemde door Olijfje zwarte menneke bestaat inderdaad nog steeds; ik heb er een week geleden door voor gestaan.

        Groot nieuws, dat niet via archiefonderzoek boven water kwam, maar door het geheugen van mensen, is dat zowel door mijn moeder, als mijn fysiotherapeut de aanwezigheid van een oud uniformenwinkeltje waar volgens bartjes ook schorten werden verkocht. Dat winkeltje lag tot misschien wel halverwege de jaren negentig vorige eeuw een paar panden van de hoek Brusselse straat/Achter de barakken, als je van de markt komt.
        Dat is nog niet alles. Mijn moeder herinnerde zich een echt schortenwinkeltje onderaan de Muntstraat. Zelfs de naam wist ze: Verjans. Ook dat winkeltje is er lang geweest. De precieze locatie wist niet meer, waarschijnlijk ergens in de buurt waar nu het kruidvat zit.

        Als we pandje 84 meerekenen (een andere Maastrichtenaar heeft me zelf bevestigd dat daar vroeger sjolleken verkocht werden) komen al aan de 3 winkels waar vroeger schorten werden verkocht. Nu nog fotografisch bewijs!

        HĂ© Sjef, dat is een mooie boekvondst. Hopelijk staan er daar wel oude detailfoto's van de Boschstraat in!

        Trouwens met het fotograferen van Maastricht gaat het voortvarend. Afgelopen twee zondag weer trouw 1,5 tot 2 uur gefotografeerd. Afgelopen zondag vanaf hoek vrijthof, kapoenstraat, lantaarnstraat, bredestraat, Achter de comedie, hoek hondstraat, O.L. vrouweplein en een deel van het stokstraatkwartier. Het is opmerkelijk wat je allemaal ontdekt, als je eens de tijd neemt op panden goed te bekijken. Zowel negatieve, als gelukkig ook positieve.


        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Samenvattend: het gaat dus om een pand aan de Boschstraat West.
        En wel het gebied tussen grofweg: Markt en Achter de Barakken.

        Ik vraag dit met name, omdat ik bij een architect (die in mijn buurt woont) een boek c.q. afstudeerproject van een toenmalige student aan de Limburgse Academie van Bouwkunst heb mogen lenen met als titel: Boschstraat-West.
        Opmerkelijk detail: één van de mentoren was de bekende architect Ab König.

        Indien bovenstaande kan worden bevestigd, kan ik weer verder met mijn onderzoek en literatuurstudie.

        Opmerking


        • #19
          Als jou vriend daar gewoond heeft, moet hij daar wel gehuurd hebben gezeten. Ik weet uit betrouwbare bron dat in dat pandje heel lang een echtpaar gewoond heeft. Dat moeten de vroegere eigenaren van het schortenwinkeltje geweest zijn. Zaten zijn op de eerste verdieping en jou vriend op de bovenste tweede?
          Nou ben ik toch heel nieuwsgierig, burgemeester. Hoe zag het daar toen binnen uit?
          Dus hier heeft vroeger zelfs een sexshop gezeten. Ik heb nooit eerder gehoord dat er zulke zaken op de Boschstraat hebben gezeten. Maar er echt over verbazen doe ik niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Een vriend van me heeft tot ongeveer 2 jaar geleden een tijdje op Boschstraat 84 gewoond (waar de broodjeszaak in zit (heeft gezeten?)). Ik ben er geregeld binnen geweest. Er ligt inderdaad een opgaande trap aan de rechterkant, zoals rotor in het eerste bericht stelt.

          Van deze vriend heb ik vernomen dat in dat pand vroeger een winkel heeft gezeten die handelde in 'erotische waren'. Van scholken naar erotiek.....?

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
            Als jou vriend daar gewoond heeft, moet hij daar wel gehuurd hebben gezeten. Ik weet uit betrouwbare bron dat in dat pandje heel lang een echtpaar gewoond heeft. Dat moeten de vroegere eigenaren van het schortenwinkeltje geweest zijn. Zaten zijn op de eerste verdieping en jou vriend op de bovenste tweede?
            Nou ben ik toch heel nieuwsgierig, burgemeester. Hoe zag het daar toen binnen uit?
            Dus hier heeft vroeger zelfs een sexshop gezeten. Ik heb nooit eerder gehoord dat er zulke zaken op de Boschstraat hebben gezeten. Maar er echt over verbazen doe ik niet.
            Hij heeft daar inderdaad gehuurd gezeten tijdens zijn studententijd. Hij bewoonde de kamer op de eerste verdieping aan de kant van de boschstraat. Een kleine kamer van ca. 11 m2. Aan de achterkant op de eerste verdieping ligt een keuken. Op de tweede verdieping zat ook een student(e) aan de voorkant, aan de achterzijde (boven de keuken) de badkamer. Op de zolder woonden (meen ik) 2 personen, ook studenten.

            In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat het pand in 'studentikoze staat' is. Er is al lang geen groot onderhoud meer geweest. Tegenwoordig is het pand van een huisbaas uit valkenburg. Deze heeft hem verteld over de seksshop. Ik weet het dus niet zeker.

            Ik zal mijn vriend eens vragen of hij nog foto`s heeft van het interieur.

            Opmerking


            • #21
              Over oude kledingwinkeltjes gesproken.
              Misschien kan de uniformenwinkel Janfré ons verder op weg helpen.
              De firma bestaat reeds sinds 1919 als eenmanszaak en is begonnen als militair kleermaker voor de officieren van de toenmalige "garnizoensstad" Maastricht.
              Die moeten toch zeker weet hebben wie hun "conculega's" waren in vervlogen tijd.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Ik zal mijn eigen foto's erop naslaan, dan weet ik precies wel pand het is.
                Weet je soms ook waar die naam "In de Roeie Bol" vandaan komt?

                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Dat was inderdaad Verjans bedrijfskleding "In de Roeie Bol", nu zit daar Oilily

                Opmerking


                • #23
                  Ik ben benieuwd. Mooie site trouwens.
                  Over uniformen gesproken.
                  Ik herinner me een uniformenwinkel hogerop op de Brusselse straat (daar war de weg het breedst is). Geen idee of die er nog is?

                  Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                  Over oude kledingwinkeltjes gesproken.
                  Misschien kan de uniformenwinkel Janfré ons verder op weg helpen.
                  De firma bestaat reeds sinds 1919 als eenmanszaak en is begonnen als militair kleermaker voor de officieren van de toenmalige "garnizoensstad" Maastricht.
                  Die moeten toch zeker weet hebben wie hun "conculega's" waren in vervlogen tijd.

                  Opmerking


                  • #24
                    Aha, weten dat ook weer. Interessant, bedankt voor de info.
                    Moet ik daar nog eens binnenkort langsrijden en wat foto's maken, voordat die zaak daar op de Brusselsestraat straks ook "stiekum" verdwijnt.
                    Misschien nog urgenter is drogist St. Martinus aan de stenen brug.
                    Vorig jaar ben ik nog daar binnen geweest en heb met de oude eigenaar gesproken. Hij zei dat hij er mee wilde stoppen. De leeftijd en ook dat hij de sfeer van vroeger mistte. Dat er nu bijna alleen nog vreemden bij hem wat komen kopen. De mensen die hij kende waren allemaal dood. Plus dat hij ook niet had die de winkel wilde overnemen. Dochter of zoon hadden andere interesses.
                    Ik wil absoluut foto's van het authentieke interieur maken. Waar vind je nog schappen met ouderwetse stopflessen!

                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    "De roeie Bol" had buiten, boven de winkeldeur een grote bol hangen omwikkeld met rode wollen draad, het zal de naam van het pand zijn, net zoiets als 'n gevelsteen. De link naar Janfré die Sjef je gaf is de zaak op de Brusselsestraat (klik maar op de knop :Adres) en ja hoor, die bestaat nog steeds.

                    Opmerking


                    • #25
                      Ja, drogisterij St. Martinus bestaat nog. Gisteren heb ik twee foto's ervan gemaakt en door de raam van de deur kon ik zien dat de winkel nog is zoals ze is. Ik denk dat ik morgen na het werk met de camera langs ga om de man en het interieur vast te leggen. Helaas is niet meer een ouderwets interieur zoals Doomen dat had, toen die nog op de hoek van de munt en de hoendersstraat zat. Daar was ik te laat, dat heb ik niet meer mogen zien.

                      Een winkel van sinkel in de Wijcker Brugstraat? Waar ligt die dan? Ik kan me daar geen enkele oude winkel meer voor de geest halen, sinds het verdwijnen van het hoedenwinkeltje Madeleine. Ik kom daar iedere dag langs als ik naar de trein ga. Straks eens opletten.

                      Ik weet wel nog een winkel van sinkel in de Bredestraat. Op de hoek van het lantaarn straatje. Daar ben ik nog nooit binnen geweest, maar je ziet het aan al die snuisterijen die tegen het glas van 't winkeltje aangedrukt zitten!

                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Dan kun je misschien ook even binnenlopen bij Jaspers aan de Wycker Brugstraat 63, het is er een winkel van sinkel, maar die heeft ook nog stopflessen !

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
                        een winkel van sinkel in de wijcker brugstraat?
                        Waar ligt die dan?
                        Ik kan me daar geen enkele oude winkel meer voor de geest halen, sinds het verdwijnen van het hoedenwinkeltje madeleine.
                        Ik kom daar iedere dag langs als ik naar de trein ga.
                        Straks eens opletten.
                        firma J. Jaspers en zoon;
                        Wycker Brugstraat 63;
                        6221 EB Maastricht
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #27
                          Roest, ben ik het daarstraks nog vergeten!
                          Bedankt Sjef.
                          Morgenvroeg maar eens opletten, anders morgenmiddag.

                          Trouwens, over een paar weken, heb ik twee weken vakantie.
                          Dan breng een bezoek aan het RHC op de pietersstraat en ga op zoek naar oude foto's van de boschstraat. Wie weet wat voor prachtige fotografieën nog boven water komen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                          firma J. Jaspers en zoon;
                          Wycker Brugstraat 63;
                          6221 EB Maastricht

                          Opmerking


                          • #28
                            Ben gisteren bij weer bij St. Martinus, de drogisterij op de Stenen Brug nr 12 geweest. De man, die er nog goed uit ziet voor zijn leeftijd, hij is al 87, staat nog bijna iedere dag van 9-17.30 achter de toonbank. Hij wil de 90 volmaken als de gezondheid het toelaat tenminste. Ik heb bijna een half uur met hem gesproken. In totaal 17 foto's van het interieur gemaakt. Op 3 zat hij er ook op. Twee met hem achter de toonbank en eentje vanachter uit de winkel waar hij links naast de oude weegschaal staat. De oude stopflessen staan rechts achter (bij binnenkomen) in de hoek, hoog op de schappen. Links bevindt zich achter een gordijn een oude trap (ook iets wat niet meer ziet, ik bedoel een trap verscholen achter een gordijn).Nog steeds heeft hij honderden producten te koop. Zelfs de echte groene zeep en Potters tegen kriebelhoest. Ik ben natuurlijk ook niet met lege handen weggegaan en heb een zakje salmiak (jeetje, dat heb ik allang niet meer gegeten), honingdrop, boerderijdrop en doosje Potters gekocht.

                            Wat betreft Jaspers & zn op de Wijcker Brugstraat nr 63. Ik heb vanaf de fiets gistermiddag erop gelet. Het lijkt wel alsof nr 63 (vanaf het station gezien zit oneven links) daar niet bestaat? Ik ga straks weer kijken.

                            En dat winkeltje in de Bredestraat is geen winkel van sinkel, maar een ouderwets antiekhandeltje waar een zekere "Schele Johanna" de scepter zwaait.

                            En om on topic af te sluiten. Ik heb de man van St.Martinus ook naar oude schortenwinkeltjes gevraagd. Hij wist alleen nog het winkeltje op de Boschstraat een paar panden van de hoek waar een oud vrouwtje dit verkocht. Een naam kon hij mij niet geven, ook niet van de winkel.

                            Opmerking


                            • #29
                              Vanmorgen heb ik heel goed gekeken en aan de rechterhand, komende vanaf de oude brug bestaat nr 63 niet! Het laatste nummer in de zestig is 61 (staat op de linker van twee deuren, in de portiek) en dan volgt nummer 1! Waar is dan nr 63?
                              Ja, maar die fotozaak heeft nummer 1.
                              En links komend van de oude brug is alles even.

                              Daar op de hoek hebben talloze zaken gelegen. Smits schoenen kan ik me niet herinneren, maar wel een andere schoenenzaak.


                              Wie is Jo Daems?

                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Die winkel ligt naast de hoek (aan de brug) waar vroeger Smits schoenen was en nu een fotozaak



                              Laat Jo Daems je maar niet horen, dan zwaait er wat

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers
                                .....En dit zijn van links naar rechts de panden Boschstraat 86 - 84 (tot voor kort zat hier een broodjeszaak) - 82 (Wasserij Huysmans) - 80 - 78:



                                Deze panden staan allemaal op de Lijst van Rijksmonumenten, behalve de nummers 84 en 92.

                                Ik denk dat Rotor de panden Boschstraat 84 en 86 bedoelt.
                                In het NUHA-adresboek voor Maastricht 1969, vind ik de volgende gegevens voor de panden Boschstraat 74 tot en met Boschstraat 100.

                                74 > Veen AA, van.
                                78 > Noorden CLM, van en Noorden PJM, van.
                                84 > Henkes, geb. Houten, wed. MK.
                                86-90 > Accessoires v/Automob Priem; Rozenberg's Otokado.
                                88 > Claes AGH; Handelsbureau Priem Rozenberg.
                                92 > Zengers J.
                                92a > Soudant M; Spauwen WCJ.
                                94 > Bos JJ; Donders geb. vander Pol wed. HJ; Bos J.
                                96 > Marika HL Dassen-Görgens.
                                98 > Schweitzer J; Schroers TMR; Hingh de geb. Hoendervangers wed. WHJ; Schoenmaker HFW.
                                100 > Heugen BL.

                                Helaas geen textielhandel, corsetterie, manufacturenhandel, stoffenhandel, kledingmagazijn, modemagazijn, kleermakers, tailleur, confectie-atelier, confectiebedrijf in 1969 in de Boschstraat 74 tot en met 100.

                                Dan resteert mijn vraag aan rotor: in welk jaar en in welk jaargetijde heb je die schorten gezien in de Boschstraat?
                                En zouden die schorten geen decoratiematriaal kunnen zijn in de etalage van het betreffende pand; waarbij het bewuste pand dus geen textiel- of kledingwinkel hoeft te zijn.
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X