Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Architectonische missers in Maastricht

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Jef-VMG
    replied
    kiekoets

Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
    Wat ik in Maastricht overig ook een misser van jewelste vind, zijn de lelijke etalages op de begane grond van historische panden in de binnenstad.:(
    Helemaal mee eens.
    Die prachtige oude 'kiekoets' die vervangen werden door één groot stuk aquariumglas, totaal dissonerend met de rest van de gevel.
    En waarbij ook nog vaak de aanwezige gevelsteen het kind van de rekening werd.

Leave a comment:

• Guinness
    replied
    Wat ik in Maastricht overig ook een misser van jewelste vind, zijn de lelijke etalages op de begane grond van historische panden in de binnenstad.:(

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Lenfite,
    hebben we het over het ontbreken van architectuur of over de architecturale missers die er ZIJN? (de gebouwde werkelijkheid)

zodra je een Plan voorstelt en bouwt/uitvoert kun je een sensorische objectieve mening vormen als passant

indien er niets is gebouwd, dan is dat perfect en neutraal.
    < beter dan een misser gebouwd hebbende. >

Die Openbare Ruimte is toch echt een ander speelveld dan het gebouw dat de architect in concept voorstelt.

Het concept wordt niet enkel door zijn visie (de architect) verwezenlijkt, maar alle betrokken partijen, zelfs de buren als belanghebbenden, beïnvloeden het geheel in de context.

Overigens het "Jo Coenen bashing" (op z'n donder geven) is ook een hobby van enkelen die geen notie hebben van de samenhang en afhankelijkheden in de praktijk.

Indien men de context niet kent, lijkt het altijd voor de buitenwereld de architect z'n schuld.

kom op zeg...!
    geen fietsenstalling <> dus fout architect?
    ben je nog normaal in het hoofd?
    kijk eens naar de bieb in Amsterdam, de fiets diefstal stad bij uitstek.

Openbare ruimte is het bereik waar incidenteel iemand verantwoording voor wil nemen

Leave a comment:

• Lenfite
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Toch heeft ook deze groep recht op wat openbare ruimte:
    Toch hebben die ook maar een klein stukje. Het gaat mij om de troosteloze strip langs de maas, in combinatie met de boomloze wij-van-rijkswaterstaat-gaan-er-niet-over-dat-de-stad-er-een-beetje-uitziet-waterkant.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
    De tranen sprongen me destijds in de ogen toen ik zag dat de halve maasoever onder het asfalt verdween.
    Toch heeft ook deze groep recht op wat openbare ruimte:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=UvRqw3Di_BA[/ame]

Leave a comment:

• Lenfite
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Hierbij aangevuld, de Griend is in het verleden ook al het nodige over gezegd, een vrij doodse vlakte, ook van een architect die strakke lijnen kan trekken .... op de tekentafel.
    De tranen sprongen me destijds in de ogen toen ik zag dat de halve maasoever onder het asfalt verdween.

Leave a comment:

• Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
    De huren en prijzen zijn daar uiteraard nog te hoog voor, maar als je de gevels goed bekijkt zie je dat ze op beganegrondniveau ofwel volledig dicht zijn ofwel er alleen grote ruimtes zijn voor grote winkels. De architect heeft op die manier bij voorbaat alle levendigheid ook voor de toekomst voorkomen.

Nog een grandioze misser is de lage maasboulevard aan de stadskant: er zijn daar zo weinig plekken waar je er bij kunt dat de hele toestand geen utilitaire functie heeft waardoor het alleen van nut is voor in de folder, maar je er in het echt liever niet komt.

O ja, het provinciehuis is ook niet anders dan doors en eng. Hadden ze er de doorgaande fietsroute onderdoor geleid en er een paar (seizoens)winkeltjes gemaakt dan was het wel anders geweest. Maar ja, dat viel een beetje buiten de denkwereld van de bedenkers.
    Kan ik me hier helemaal in vinden. Op de een of andere manier wordt de de vertaalslag naar de menselijke maat vergeten of weet men dat niet goed in te vullen. W.b. de Avenue hier is Jo Coenen zélf ook niet tevreden over.,

De lage Maasboulevard, is deels helemaal ingericht op commerciële activitieiten voor Stiphout. Het andere deel iten noorden van de Wilhelminabrug is een vlakte van stoeptegels, en er liggen ook de hasjboten wat de beleving ook niet gunstig beïnvloedt.

Wat Maastricht mede ontbeert is een fietsroute langs de Maas. Ga daarvoor eens in Luik langs de Maas fietsen, niet helemaal geslaagd maar het is er wel, een zekere menselijke maat.

Hierbij aangevuld, de Griend is in het verleden ook al het nodige over gezegd, een vrij doodse vlakte, ook van een architect die strakke lijnen kan trekken .... op de tekentafel.

Leave a comment:

• Lenfite
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
    Wat ik zelf aan Ceramique mis is dat er veel van hetzelfde is. Waarom is daar geen dubieus shoarmazaakje of een tweedehands meubelbedrijf met de meubels uitgestald op de stoep? Het is inderdaad wel erg doods.
    De huren en prijzen zijn daar uiteraard nog te hoog voor, maar als je de gevels goed bekijkt zie je dat ze op beganegrondniveau ofwel volledig dicht zijn ofwel er alleen grote ruimtes zijn voor grote winkels. De architect heeft op die manier bij voorbaat alle levendigheid ook voor de toekomst voorkomen.

Nog een grandioze misser is de lage maasboulevard aan de stadskant: er zijn daar zo weinig plekken waar je er bij kunt dat de hele toestand geen utilitaire functie heeft waardoor het alleen van nut is voor in de folder, maar je er in het echt liever niet komt.

O ja, het provinciehuis is ook niet anders dan doors en eng. Hadden ze er de doorgaande fietsroute onderdoor geleid en er een paar (seizoens)winkeltjes gemaakt dan was het wel anders geweest. Maar ja, dat viel een beetje buiten de denkwereld van de bedenkers.

Leave a comment:

• Guinness
    replied
    Wat ik zelf aan Ceramique mis is dat er veel van hetzelfde is. Waarom is daar geen dubieus shoarmazaakje of een tweedehands meubelbedrijf met de meubels uitgestald op de stoep? Het is inderdaad wel erg doods.

Leave a comment:

• Yannick
    replied
    Persoonlijk vind ik het nieuwe appartementencomplex Cour Renoir een architectonische misser. Daarachter wordt ook flink gebouwd voor o.a. het United World College. Ik ben benieuwd hoe het geheel er uitziet als alles klaar is.

Veel gebouwen en dergelijke zijn in een bepaalde tijd ontworpen waar een bepaalde bouwstijl / mode 'in' was. Echter modes veranderen en bouwstijlen ook. Daarom is wat eens modern en mooi was in de toekomst uit de mode en lelijk. Ik vind de oude gebouwen in de binnenstad aanzienlijk mooier en veel meer karakter hebben dan de moderne nieuwbouw. Zeker gezien de vele oude gebouwen in de stad ben ik van mening dat nieuwbouw in de binnenstad moet aansluiten op het oude. Aan de andere kant van de Maas, buiten de 'oude stad' mag men mijns inziens gerust modern bouwen. Dat geeft tevens een mooi contrast tussen oud en nieuw, maar bijvoorbeeld Mosa Forum en Entre Deux, dat mooi uitziet op tekeningen, doet in werkelijkheid afbreuk aan de oude binnenstad.

Leave a comment:

• elletje
    replied
    Zelfgemaakte foto Kermit?
    Dan wonen we volgens mij vlakbij..........

Leave a comment:

• Gast
    Gast antwoordde
    hadden we deze al: de toren van siza

foto kermit
    motivatie keuze architect:
    “omdat hij bekendstaat om zijn vermogen de regionale cultuur te laten versmelten met de plaatselijke tradities".
    Ik vind met name de grijzige matriaal keuze niet mooi, gezien vanuit oud-wyck.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
    Dit vind ik nog altijd de waarheid in Maastrichtse architectonische missers.Lees hier
    Klopt: te veel wit.

Leave a comment:

• parel
    replied
    Jo Coenen

Dit vind ik nog altijd de waarheid in Maastrichtse architectonische missers.Lees hier

De bovenstaande URL werkt niet, deze wel
    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
    http://forum.mestreechonline.nl/show...enen+overdosis

Dit is een eerder geplaatst stuk over Jo Coenen, en hier sluit ik mij volledig bij aan, Maastricht heeft een overdosis van Jo Coenen.
    Jo heeft zelf een tijdje in de Stoa een appartement gehad, en woont nu weer in de levendige binnenstad op de Boullionstraat, het voormalige DGD gebouw.
    Het Céramique leefde niet aldus de meester zelf

Leave a comment:

• Lenfite
    replied
    Ik weet nog wel een paar missers:
    * de op-en afritten van de Noorderbrug aan de westkant over 5 jaar of meer. Wacht en huiver.
    * idem de viaductweg over een paar jaar.
    * de bibliotheek zonder fietsenstalling. Wie verzint dat? En erger: wie zwijgt en stemt toe?
    * Het gebouw-met-gat op het einde van de Heugemerweg zonder dat de straat daar onderdoor gaat. Als voetgangers en fietsers er gewoon onderdoor hadden gekund was het tenminste nog een enigszins sociaal veilige Heugemerweg gebleven maar nu wil je er 's avonds niet buiten komen.
    * de gevang... luxe flat aan de Avenue Ceramique met de hoge hekken.
    * de inrichting van de lage weerd met beton, asfalt en beton. Gek he dat het niet gezellig druk wordt in de zomer?
    * de steile trappen van de Hoeg Brogk en de lift die uitkomt aan de verkeerde kant van een drukke weg. Sta je daar met je oma in een rolstoel.
    * de straat Hoge Barakken. Gezellig... NOT.
    * Mondriaan Gerardusweg. Ik heb jaren gedacht dat dat een tijdelijke WKK-installatie was. ;-)

Leave a comment:

Bezig...
X