Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Architectonische missers in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    Maastricht was misschien geen onderontwikkeld provinciestadje, maar het was inderdaad ook niet de bruisende wereldstad die het nu is
    Graag hoor ik je commentaar Pier
    Ik geef eens my two cents op je Bericht...
    Bruisende wereldstad, laat me niet lachen. Wat heeft dat te maken met goede Architectuur en een unieke stad?

    maar goed ieder zijn perceptie van een wereldstad en de ingrepen gedurende de geschiedenis.

    Of er nu wel heel veel geld of weinig, via subsidies aan Maastricht en Regio vloeiden en verwezenlijkt zijn geworden in het Architecturale, daar gaat het qua architectonische missers nu echt niet om.
    Bovendien infrastructurele projecten is inderdaad ook ruimtelijke planning maar geen Architectuur.

    Ik weet dat de projecten die ik als voorbeeld gaf zelfs bovengemiddeld duurder zijn geweest qua Investering en Bouw Kosten dan andere Projecten.
    (die openheid van zaken kunnen ons echter enkel de Project betrokkenen geven gerelateerd aan de vierkante meter prijs BVO uit dat jaar, het jaar van realisatie van die Projecten. En die krijgen we natuurlijk niet)

    zij het zo

    Architectonische missers zijn niet recht evenredig met het ontbreken van de uitgegeven centen.

    Bovenal de projecten die onder het MOM van de stedelijke vernieuwing vielen en waar dus inderdaad veel subsidiegeld mee gemoeid was zijn alleszins aardig uitgevoerd.

    Het Bosstraatkwartier en De Heeg. (in die tijd zeker de moeite waard en nu zeker geen architectonische misser)
    Iets recenter de Limburgerdrukkerij naast de Wolfstraat en de Wolfstraat zelf richting Minckelerstraat.

    En dan wordt ontwikkelen en geld verdienen een Vak.

    Als je kijkt wat andere regio's aan geld hebben ontvangen in Nederland is en blijft Maastricht een pover bedeeld provincie stadje.
    In tegenstelling tot wat jij hier op één hoop gooit aan miljarden (guldens en dan euro's) en dus wij argeloze lezers moeten geloven, dat gedurende 1974 tot en met NU eigenlijk al zo veel staats gesubsidieerde gelden gevloeid zijn dat wij argeloze lezers ons zelf in de gratis thermen hadden kunnen wanen, baden en verpozen.

    mvg
    Antonius
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #17
      uh

      is de puf eruit?
      was de interruptie van Greune en reacties daarop zo onduidelijk opdat er geen reacties en berichten meer komen?

      je mag echt wel je mening geven en het helemaal anders zien of beoordelen.

      een architectuur prijs c.q. nominatie geven is een positieve interactie
      maar ook
      een architectonische misser benoemen is positief daar het de vakbroeders aan het denken zet.

      als er nu uit Diepenbeek oplossingen komen voor wonen in Maastricht van architectuur studenten, dan mogen er ook reacties komen van u allen inzake de missers of daar waar het perfect past.

      mvg
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #18
        Ik weet nog wel een paar missers:
        * de op-en afritten van de Noorderbrug aan de westkant over 5 jaar of meer. Wacht en huiver.
        * idem de viaductweg over een paar jaar.
        * de bibliotheek zonder fietsenstalling. Wie verzint dat? En erger: wie zwijgt en stemt toe?
        * Het gebouw-met-gat op het einde van de Heugemerweg zonder dat de straat daar onderdoor gaat. Als voetgangers en fietsers er gewoon onderdoor hadden gekund was het tenminste nog een enigszins sociaal veilige Heugemerweg gebleven maar nu wil je er 's avonds niet buiten komen.
        * de gevang... luxe flat aan de Avenue Ceramique met de hoge hekken.
        * de inrichting van de lage weerd met beton, asfalt en beton. Gek he dat het niet gezellig druk wordt in de zomer?
        * de steile trappen van de Hoeg Brogk en de lift die uitkomt aan de verkeerde kant van een drukke weg. Sta je daar met je oma in een rolstoel.
        * de straat Hoge Barakken. Gezellig... NOT.
        * Mondriaan Gerardusweg. Ik heb jaren gedacht dat dat een tijdelijke WKK-installatie was. ;-)

        Opmerking


        • #19
          Jo Coenen

          Dit vind ik nog altijd de waarheid in Maastrichtse architectonische missers.Lees hier

          De bovenstaande URL werkt niet, deze wel
          Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
          http://forum.mestreechonline.nl/show...enen+overdosis

          Dit is een eerder geplaatst stuk over Jo Coenen, en hier sluit ik mij volledig bij aan, Maastricht heeft een overdosis van Jo Coenen.
          Jo heeft zelf een tijdje in de Stoa een appartement gehad, en woont nu weer in de levendige binnenstad op de Boullionstraat, het voormalige DGD gebouw.
          Het Céramique leefde niet aldus de meester zelf
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
            Dit vind ik nog altijd de waarheid in Maastrichtse architectonische missers.Lees hier
            Klopt: te veel wit.

            Opmerking


            • #21
              hadden we deze al: de toren van siza

              foto kermit
              motivatie keuze architect:
              “omdat hij bekendstaat om zijn vermogen de regionale cultuur te laten versmelten met de plaatselijke tradities".
              Ik vind met name de grijzige matriaal keuze niet mooi, gezien vanuit oud-wyck.

              Opmerking


              • #22
                Zelfgemaakte foto Kermit?
                Dan wonen we volgens mij vlakbij..........
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  Persoonlijk vind ik het nieuwe appartementencomplex Cour Renoir een architectonische misser. Daarachter wordt ook flink gebouwd voor o.a. het United World College. Ik ben benieuwd hoe het geheel er uitziet als alles klaar is.


                  Veel gebouwen en dergelijke zijn in een bepaalde tijd ontworpen waar een bepaalde bouwstijl / mode 'in' was. Echter modes veranderen en bouwstijlen ook. Daarom is wat eens modern en mooi was in de toekomst uit de mode en lelijk. Ik vind de oude gebouwen in de binnenstad aanzienlijk mooier en veel meer karakter hebben dan de moderne nieuwbouw. Zeker gezien de vele oude gebouwen in de stad ben ik van mening dat nieuwbouw in de binnenstad moet aansluiten op het oude. Aan de andere kant van de Maas, buiten de 'oude stad' mag men mijns inziens gerust modern bouwen. Dat geeft tevens een mooi contrast tussen oud en nieuw, maar bijvoorbeeld Mosa Forum en Entre Deux, dat mooi uitziet op tekeningen, doet in werkelijkheid afbreuk aan de oude binnenstad.

                  Opmerking


                  • #24
                    Wat ik zelf aan Ceramique mis is dat er veel van hetzelfde is. Waarom is daar geen dubieus shoarmazaakje of een tweedehands meubelbedrijf met de meubels uitgestald op de stoep? Het is inderdaad wel erg doods.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
                      Wat ik zelf aan Ceramique mis is dat er veel van hetzelfde is. Waarom is daar geen dubieus shoarmazaakje of een tweedehands meubelbedrijf met de meubels uitgestald op de stoep? Het is inderdaad wel erg doods.
                      De huren en prijzen zijn daar uiteraard nog te hoog voor, maar als je de gevels goed bekijkt zie je dat ze op beganegrondniveau ofwel volledig dicht zijn ofwel er alleen grote ruimtes zijn voor grote winkels. De architect heeft op die manier bij voorbaat alle levendigheid ook voor de toekomst voorkomen.

                      Nog een grandioze misser is de lage maasboulevard aan de stadskant: er zijn daar zo weinig plekken waar je er bij kunt dat de hele toestand geen utilitaire functie heeft waardoor het alleen van nut is voor in de folder, maar je er in het echt liever niet komt.

                      O ja, het provinciehuis is ook niet anders dan doors en eng. Hadden ze er de doorgaande fietsroute onderdoor geleid en er een paar (seizoens)winkeltjes gemaakt dan was het wel anders geweest. Maar ja, dat viel een beetje buiten de denkwereld van de bedenkers.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                        De huren en prijzen zijn daar uiteraard nog te hoog voor, maar als je de gevels goed bekijkt zie je dat ze op beganegrondniveau ofwel volledig dicht zijn ofwel er alleen grote ruimtes zijn voor grote winkels. De architect heeft op die manier bij voorbaat alle levendigheid ook voor de toekomst voorkomen.

                        Nog een grandioze misser is de lage maasboulevard aan de stadskant: er zijn daar zo weinig plekken waar je er bij kunt dat de hele toestand geen utilitaire functie heeft waardoor het alleen van nut is voor in de folder, maar je er in het echt liever niet komt.

                        O ja, het provinciehuis is ook niet anders dan doors en eng. Hadden ze er de doorgaande fietsroute onderdoor geleid en er een paar (seizoens)winkeltjes gemaakt dan was het wel anders geweest. Maar ja, dat viel een beetje buiten de denkwereld van de bedenkers.
                        Kan ik me hier helemaal in vinden. Op de een of andere manier wordt de de vertaalslag naar de menselijke maat vergeten of weet men dat niet goed in te vullen. W.b. de Avenue hier is Jo Coenen zélf ook niet tevreden over.,

                        De lage Maasboulevard, is deels helemaal ingericht op commerciële activitieiten voor Stiphout. Het andere deel iten noorden van de Wilhelminabrug is een vlakte van stoeptegels, en er liggen ook de hasjboten wat de beleving ook niet gunstig beïnvloedt.

                        Wat Maastricht mede ontbeert is een fietsroute langs de Maas. Ga daarvoor eens in Luik langs de Maas fietsen, niet helemaal geslaagd maar het is er wel, een zekere menselijke maat.

                        Hierbij aangevuld, de Griend is in het verleden ook al het nodige over gezegd, een vrij doodse vlakte, ook van een architect die strakke lijnen kan trekken .... op de tekentafel.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          Hierbij aangevuld, de Griend is in het verleden ook al het nodige over gezegd, een vrij doodse vlakte, ook van een architect die strakke lijnen kan trekken .... op de tekentafel.
                          De tranen sprongen me destijds in de ogen toen ik zag dat de halve maasoever onder het asfalt verdween.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                            De tranen sprongen me destijds in de ogen toen ik zag dat de halve maasoever onder het asfalt verdween.
                            Toch heeft ook deze groep recht op wat openbare ruimte:

                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=UvRqw3Di_BA[/ame]

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Toch heeft ook deze groep recht op wat openbare ruimte:
                              Toch hebben die ook maar een klein stukje. Het gaat mij om de troosteloze strip langs de maas, in combinatie met de boomloze wij-van-rijkswaterstaat-gaan-er-niet-over-dat-de-stad-er-een-beetje-uitziet-waterkant.

                              Opmerking


                              • #30
                                Lenfite,
                                hebben we het over het ontbreken van architectuur of over de architecturale missers die er ZIJN? (de gebouwde werkelijkheid)

                                zodra je een Plan voorstelt en bouwt/uitvoert kun je een sensorische objectieve mening vormen als passant

                                indien er niets is gebouwd, dan is dat perfect en neutraal.
                                < beter dan een misser gebouwd hebbende. >

                                Die Openbare Ruimte is toch echt een ander speelveld dan het gebouw dat de architect in concept voorstelt.

                                Het concept wordt niet enkel door zijn visie (de architect) verwezenlijkt, maar alle betrokken partijen, zelfs de buren als belanghebbenden, beïnvloeden het geheel in de context.

                                Overigens het "Jo Coenen bashing" (op z'n donder geven) is ook een hobby van enkelen die geen notie hebben van de samenhang en afhankelijkheden in de praktijk.

                                Indien men de context niet kent, lijkt het altijd voor de buitenwereld de architect z'n schuld.

                                kom op zeg...!
                                geen fietsenstalling <> dus fout architect?
                                ben je nog normaal in het hoofd?
                                kijk eens naar de bieb in Amsterdam, de fiets diefstal stad bij uitstek.

                                Openbare ruimte is het bereik waar incidenteel iemand verantwoording voor wil nemen
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X