Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vestingwerken Villapark

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vestingwerken Villapark

    In het blad Sint Pieter Vroeger en Nu wil ik voor februari 2011 een artikel maken over de ligging van het Villapark in de vestingwerken.
    Van de week hebben Jet van Aalst en ik gezien dat restanten van Avance La Rive en een ( klein deel) van de Kazamatten zijn terug te vinden in haar kelder.
    Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het huis gebouwd op de fundamenten van de oude vestingwerken.
    Deze vondst heeft ertoe geleid om in een volgend artikel de lokaties van de verschillende vestingwerken te plaatsen in de straten / lanen van het Villapark.
    Rob Kamps heeft de goede aanwijzingen gegeven om Avance La Rive te lokaliseren in de Sint Hubertuslaan in de buurt van het dierenpark en Henri Hermanspark.
    Het uitwerken van deze uitdaging lijkt mij bijzonder interessant voor de bewoners van het Villapark.

    Sjuup Rekko
    Last edited by SJEF †; 30 juli 2010, 22:50. Reden: Opmaak tekst leesbaarder gemaakt

  • #2
    Wat is Avance la Rive?

    Opmerking


    • #3
      Laat je niet intimideren, olijfje. Een bijdrage hier moet voor iedereen te volgen zijn, ook al is de plaatser zeer thuis in zijn hobby c.q. onderwerp.
      Last edited by Clio; 31 juli 2010, 11:23.

      Opmerking


      • #4
        Voor Avance La Rive:
        Zie #18 op de Vestingkaart (in opdracht van de Stichting Maastricht Vestingstad) van onderstaand bericht.

        http://forum.mestreechonline.nl/show...24&postcount=1 .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Avance la Rive (genoemd naar een mijnheer La Rive) was dus de naam van een onderdeel van de vestingwerken ten zuiden van de Sint-Pieterspoort, nr. 18 op de door Sjef per weblink geplaatste plattegrond. Het lag pal onder de stadsmuur en ten oosten van de toenmalige Sint-Pietersbrug.

          Henri Hermanspark (bij het ijskarretje?) is voor de huidige tijd nog niet zo'n slechte localisering.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sjuup rekko Bekijk bericht
            Deze vondst heeft ertoe geleid om in een volgend artikel de lokaties van de verschillende vestingwerken te plaatsen in de straten / lanen van het Villapark.
            Op zich hoeft dat niet zo moeilijk te zijn: je hoeft alleen maar het door SJEF geplaatste kaartje over de huidige stadsplattegrond te projecteren (die dan wel uiteraard tot dezelfde schaal vergroot/verkleind moet worden).

            Ik kan trouwens de betekenis van het begrip avance nergens vinden, ook niet in deze begrippenlijst op Wikipedia.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Ik kan trouwens de betekenis van het begrip avance nergens vinden,....
              Het begrip avance staat ook niet op de webpagina van de Stichting Menno van Coehoorn.

              http://www.coehoorn.nl/begrippenlijs...ppenlijst.html .


              Avance La Rive bevond zich zuid-oostelijk van de Sint Pieterspoort en zuid-westelijk van het Rondeel Haet ende Nijt.

              Na het nodige zoek-en bladerwerk toch nog de betekenis van Avance kunnen vinden.
              Eigenlijk is de naam: avancée.
              En avancée is een lunet voor ravelijn van de Sint Pieterspoort.

              Pieter de la Rive was directeur der fortificaties (1753-1771).
              Hoofdstuk IV (pagina 179 en verder): De vesting Maastricht stelselmatig gemoderniseerd (1753-ca 1777).

              Bron:
              Bolwerk der Nederlanden.
              L.J. Morreau.
              Last edited by SJEF †; 31 juli 2010, 15:20. Reden: toevoeging informatie
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                op deze PDF http://www.septentrion-nwe.org/index.php/septentrion_nl/content/download/8312/68018/file/cdv%20maastricht.pdf
                pagina 6
                staat echter een heel ander gedeelte afgebeeld qua vorm en afmetingen waar sjuup rekko naar vraagt.
                Is de naam, avance la rive misschien een overblijfsel van oudere / andere plannen voor de vestingwerken?
                Er werd getekend en ontworpen en de uitvoering is aangepast wegens de omstandigheden?

                mvg

                aanvulling:
                op die pagina is geen inundatie gebied van de Jeker te zien maar een nagenoeg vierkant bolwerk
                Last edited by Antonius; 31 juli 2010, 14:48.
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  Ik weet er niet heel veel van, maar dat min of meer vierkante vestingwerk zie ik ook op de Maquette van Maastricht (rechtsonder). De kaart van D'Aubencourt, waar Antonius aan refereert, is een studie voor die maquette en geeft dus de toestand in het midden van de 18e eeuw weer. Ik neem aan dat er daarna nog wel het een en ander gewijzigd is aan de vestingwerken in dit deel van de stad. Jammer dat bij de kaart op Septentrion (getekend door Guido Provaes in 2006, dat staat er wel bij) niet staat welke toestand hier wordt weergegeven.


                  Kopie van de Maquette van Maastricht (in Centre CĂ©ramique) vanuit het zuiden

                  Opmerking


                  • #10
                    via email kwam de volgende reactie binnen

                    De vraag, die ik plaatste was om meer informatie te krijgen over “Avancee de la Rive”.
                    Deze vraag houdt verband met het onderzoek dat ik doe naar de geschiedenis van het Villapark.
                    Het Villapark is gebouwd op de voormalige vestingwerken ten zuiden van de Sint Pieterspoort.
                    De gemeente Maastricht kocht in 1881 de voormalige vestingterreinen van de staat der Nederlanden, afdeling Domeinen.
                    Zoals in de literatuur is te lezen zijn vanaf die tijd projectplannen ontwikkeld en is het eerste bouwwerk in het Villapark
                    in 1887 plechtig onthuld. Dit bouwwerk is de inmiddels verdwenen fontein in het “point rond” kruising
                    Sint Lambertuslaan en Prins Bisschopsingel. Ook in 1887 zijn de eerste drie woningen gebouwd.
                    De artikelen over het villapark worden vanaf 2006 twee keer per jaar gepubliceerd in Sint Pieter Vroeger en Nu,

                    Met vriendelijke groeten


                    Sjuup Rekko
                    Fallor ergo sum

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X