Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevangenis Overmaze in Limmel genoemd voor noodopvang asielzoekers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Als ik het goed gezien heb in de onderliggende stukken gaat het college uit van het verlenen van vrijstelling. Hetzij vrijstelling binnen de bepalingen van het geldende bestemmingsplan, hetzij vrijstelling voor tijdelijk gebruik. Volgens mij betreft het in beide gevallen een bevoegdheid van het college en is definitieve wijziging van het bestemmingsplan niet nodig.
    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

    Max Dendermonde

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
      Dit is enkel speculatie en stemmingmakerij. Zo ook de eerste zinnen in Maastricht Dichtbij: "De Maastrichtse wijk Limmel kan zich opmaken voor de komst van circa 600 asielzoekers". Overmaze behoort niet echt tot de kern Limmel, nooit geweest. Verder is het 'studentenprobleem' iets van geheel andere aard. Deze mensen zijn nog nog iets waarvan onheil of gevaar dreigt in directe zin. Toch gaat gelijk weer het onderbuik gevoel opspelen.
      Hoewel Overmaze niet tot de kern van Limmel hoort is Limmel zodra men het pand verlaat een goed alternatief om heen te gaan.De Beatrixhaven waar Overmaze dan wel onder zou vallen is wat dat betreft minder aantrekkelijk voor een wandelingetje. Overigens rekent de gemeente de omliggende woningen wel tot Limmel. Onderbuikgevoel wordt vooral veroorzaakt door een totaal gebrek aan communicatie door gemeente en het COA. Onwetendheid leidt tot onbegrip. Zowel in positieve zin als in negatieve zin weten de mensen in Limmel niet wat zij kunnen verwachten.

      Opmerking


      • #18
        Beleidsstukken en bespreking door gemeenteraad.

        Voor de volledigheid van de in deze thread gevoerde discussie wil ik even wijzen op pagina 6 van de thread Stadsbestuur 2014-2018, vanaf posting no. 136 (zoals ook al eerder aangegeven door Ton) en in het bijzonder naar de onderliggende documenten van het college van B&W.

        Deze documenten (raadsvoorstel, volgnummer 95-2014) zijn ook HIER te vinden en worden, althans zo is de planning, besproken tijdens de gemeenteraadsvergadering van 16 september 2014 en de commissievergadering Algemene Zaken vandaag, 3 september 2014.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Vijftig procent van de stemmers tegen komst asielzoekers

          Bijna vijftig prcent (49,7%) van alle deelnemers aan de D66-peiling "Asielzoekers zijn welkom in Maastricht" blijkt bij de stemtent van D66 tegen de komst van asielzoekers in Maastricht te zijn.

          Dit blijkt uit het vandaag, 7 september 2014, door D66 verstrekte persbericht.

          Er blijkt echter een heel groot "MAAR" te hangen aan deze uitslag.
          Gisteren, bij de D66-Stemtent op Plein 1992, was een overgrote meerderheid voor de komst van asielzoekers. Van de 65 stemmers waren zestig voor de komst van asielzoekers en vijf tegen.

          Via de website van D66 was de uitslag heel anders. Van de 98 stemmers bleken 76 oneens met de stelling en 26 eens.
          Fractievoorzitter Bert Jongen: "We hebben de indruk dat via de website vooral is gestemd door inwoners van Limmel en Sint Maartenspoort. Dat zijn de beoogde locaties voor de asielzoekerscentra. Ik leid dit af uit de reacties die we afgelopen week binnen kregen. Ik snap dat mensen hun bezorgdheid uiten. Ik heb vorige week in de commissievergadering ervoor gepleit dat de gemeente zo snel mogelijk met mensen om de tafel gaat zitten zodat ze hun vrees, hun wensen en hun suggesties kunnen uiten. Dat neemt niet weg dat D66 vindt dat we een humanitaire plicht hebben om mensen op te vangen die hun land uit lijfsbehoud ontvluchten."

          De conclusie van Bert Jongen over de woonplek van de tegenstanders is gewaagd en waarschijnlijk gebaseerd op een onderbuikgevoel.
          Reëler zou het misschien zijn als D66 en andere politieke partijen zich realiseren dat bekend is dat het niet erg "politiek correct" is om face-to-face je mening te geven in bepaalde gevoelige kwesties.
          Anoniem stemmen (via internet) is dan vaak hun enige uitlaatklep. Je ziet dit bijvoorbeeld ook terug is de zogenaamde "gordijnbonus", waardoor bijvoorbeeld de PVV bij de daadwerkelijke verkiezingen altijd hoger scoort dan in de prognoses.
          Ook zie je dit terug op de diverse sociale media waar mensen, helaas te vaak, ongenuanceerd en anoniem hun gal spuwen.

          Door te stellen dat de tegenstemmers vooral mensen zijn uit Limmel en Sint Maartenspoort loopt D66 het risico een (grote?) groep mensen, uit andere wijken, in een hokje te plaatsen, hun mening buitenspel te zetten en hun stemgedrag af te doen als niet relevant in de onderhavige discussie.
          Een gevaarlijke instelling.

          Dat de komst van asielzoekers vaak gepaard gaat met (oneigenlijke?) argumenten van de tegenstanders is al van oudsher bekend.
          Mijn persoonlijke mening is daarom dat het niet wenselijk is dat lokale partijen zich bemoeien met de komst van asielzoekerscentra en deze verantwoordelijk overlaten aan de Rijksoverheid.

          D66 heeft daarover duidelijk een andere mening.
          Enerzijds siert het de lokale D66-fractie, anderzijds moet zij zich dan wel realiseren dat ze de geest uit de fles haalt.
          Het is vervolgens wel gevaarlijk en onwenselijk om te ontkennen dat de geest uit de fles is.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Toen er TBS-ers zouden worden geplaatst, schreeuwde heel Limmel moord en brand.

            Het begrip TBS-er roept bij veel mensen nog steeds weerstand op. Vooral omdat men niet weet hoe een TBS-er (al of niet) in de maatschappij staat. Dagelijks bevinden zich vele tienduizenden TBS-ers BUITEN de muren van de instelling, zonder dat men dat weet. Verreweg de meesten komen ook zelfstandig weer terug op de afgesproken tijd.

            Hoe anders is het dan nu met asielzoekers? Zij hebben geen detentie opgelegd gekregen. En vormen in de ogen van veel mensen een potentieel gevaar.

            Maar waarom dan, omdat ze er anders uitzien? Is men daarom per definitie gevaarlijk?
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #21
              Je moet uiteraard niet uit het oog verliezen dat in de media een bepaald beeld van asielzoekers is geschapen. En dat weegt mee in de stemming.Daarnaast zullen waarschijnlijk veel van deze mensen uit de 'Moslim'regio komen en ook dit is in de huidige actualiteit niet een erg prettig vooruitzicht.
              Tot slot is het voor diegenen, die NIET meteen in de vuurt wonen, het altijd makkelijk te zeggen, dat asielzoekers een plek moeten krijgen. De NIMBY-gedachte.
              Overigens, Limmel heeft al een slechte naam, ik kan me voorstellen dat ze bang zijn voor een verpaupering, want laten we eerlijk zijn, wie gaat er in zo een wijk wonen.


              Bij mij in de straat zitten junks in de opvang. En dit is een heel andere doelgroep, maar ik ben ze liever kwijt dan rijk. Ze gaan ook weg, maar de gemeente durft de bewoners op de nieuwe locatie te zeggen dat hun komst de buurt juist veiliger maakt! Dat is onzin en juist het tegendeel. In deze casus is overduidelijk dat de overheid mensen iets door hun strot duwt. En dit gebeurt al te vaak.wellicht dat Maastricht beter kan of moet communiceren met de mensen in de wijk en zo hun angsten moet wegnemen. Tevens goede afspraken maken met de bewoners.
              Trust me, I know what I am doing

              Opmerking


              • #22
                hier moet men toch op reageren beste Chauf,

                laat staan dat je je eigen twijfels hebt over de wereld, maar je brengt het met ongenuanceerde vermoedens en aannames als een feit dat asielzoekers allen Moslim zijn
                (alsof dat erg is of zo)

                de christenen op de vlucht uit oorlogsgebieden waren al 3 jaar geleden een thema van de preek op zondag en daar mag je ook eens over nadenken na de kerkdienst om hopelijk een beter beeld te krijgen van wie in gevaarlijke omstandigheden leeft

                de nieuwsberichten over getraumatiseerde kinderen in de GAZA gevangenis nu nadat er een bestand is, mag je ook eens over nadenken en dan met name over die kinderen die in of naast de GAZA wonen in Israël => ja dus ook Joodse kinderen die al maanden de terreur hebben doorleefd. >er is geen grens voor een raket<

                de media zelf is terreur en angst die ons afleid van het doen van juiste dingen

                met andere woorden;
                het doet er niet toe welke herkomst of kleur, sint Martinus gaf een deel van zijn gewaad
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #23
                  Wat ik ermee aan wil duiden is dat als er Moslims uit de regio komen waar Boko Haram, IS of ander gajes bezig is, de lokale bevolking wellicht huiverig is ze in de buurt te hebben, uit angst dat er zo een gek tussen zou kunnen zitten. Als zulke gevoelens, hoe onterecht ook gaan spelen, zal dit enkel de spanningen doen opdrijven.Juist door het eenzijdige beeld van de media opgedrongen!
                  Trust me, I know what I am doing

                  Opmerking


                  • #24
                    Je kunt je bang laten maken.
                    Je kunt ook bang worden.
                    maar dat is nergens voor nodig.
                    Je kunt ook gewoon positief door het leven gaan.

                    Ik vond de uitspraak van de raad in ieder geval positief.
                    met vriendelijke groet
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #25
                      ... en misschien dat het wat oplevert.
                      ... als inwoners van Limmel de nieuwe buurtbewoners positief tegemoet treden
                      ... wellicht liggen er ook kansen
                      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                      Max Dendermonde

                      Opmerking


                      • #26
                        Zelf zou ik ook de kat uit de boom kijken, maar bang zou ik niet zijn. Ik heb zowel goede als minder goede ervaringen met hen. Maar die verhoudingen liggen ongeveer gelijk als met blanke Limburgers.Het is wel zodat deze mensen veelal met post traumatische stoornissen zitten. hierop dient men wel in te spelen als hulpverlener.
                        Trust me, I know what I am doing

                        Opmerking


                        • #27
                          Minderjarige asielzoekers naar voormalige Overmaze

                          Vanaf maandag 12 september zullen in het gebouw Overmaze in Limmel 50 alleenstaande, minderjarige vluchtelingen uit Ter Apel gedurende 8 weken worden opgevangen.

                          Doordat de opvang in Ter Apel overvol zit en er momenteel nog geen landelijke, structurele oplossing is, worden wij als gemeente met regelmaat gevraagd om tijdelijk opvangplekken te regelen zolang de crisis duurt.
                          Daarom vangen wij op verschillende plekken in Maastricht tijdelijk asielzoekers op in een crisisnoodopvang.

                          Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv)Inzetten op normaal oppakken van het levenCrisissituatieTe lezen via link onderaan deze posting, Pier]
                          (..)
                          (Bron: RIB 2022.15028, d.d. 8 september 2022.
                          De volledige tekst van dit RIB is HIER te lezen incl de omwonendebrief)
                          .
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Oekraïners in Overmaze

                            Vandaag een zorgwekkend verhaal in De Limburger over wantoestanden in Overmaze, waar sinds juni 2022 zo'n 375 Oekraïense vluchtelingen verblijven. 158 bewoners hebben al eind vorig jaar een petitie ondertekend met een lange lijst van klachten. Blijkbaar is de situatie sindsdien niet verbeterd. De klachten variëren van onhygiënische toestanden (schimmel, ratten!) tot intimiderend gedrag door de beheerder. Die laatste wordt door de bewoners afgeschilderd als een ware despoot. Hij zou klachten van bewoners negeren, sommigen bevoordelen ten koste van anderen en dreigen met uitzetting als iemand zich tegen hem keert. Ook zou hij zich opgedrongen hebben aan een jonge vrouw; haar vriend zou door hem uit het pand zijn gezet.

                            Wethouder Anita Bastiaans heeft aangegeven werk te maken van de klachten. In juni van dit jaar heeft ze gesproken met een bewonersdelegatie. Inmiddels is een extern bureau ingeschakeld om de klachten te onderzoeken. Tegelijkertijd gaf ze aan dat een deel van de klachten niet opgelost kan worden, doordat het gebouw feitelijk ongeschikt is voor langdurige bewoning. Zo kunnen de ramen niet open en verhindert de inwendige staalconstructie een goede internetontvangst, voor de Oekraïners van groot belang om de band met het thuisfront te bewaren.

                            Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231004_94447879

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Oekraïners in Overmaze
                              Inmiddels is een extern bureau ingeschakeld om de klachten te onderzoeken.
                              je lacht je te barsten... om een Paul Van Vliet "geacteerd typetje" uit de conferance te citeren.

                              De Wethouder kan zelf geen beeld maken van de omstandigheden en huurt dus externe mensen in.

                              Niet alleen waren alle eerdere plannen gewoonweg onhaalbaar qua functie of herbestemming ( in de ogen van de doorsnee weldenkende Maastrichtenaar) maar ook blijkt het "Ovemaze" gebouw keer op keer NIET die "win win win" mentaliteit als oplossing te kunnen bieden die de politiek uit de duim zuigt. En voor dat blok aan het been van het vastgoedbedrijf Maastricht zeg ik amputeren. Voor alle opgevangen vluchtelingen zeg ik verspreiden naar geschiktere locaties.

                              Politieke beslissingsbevoegden en dus de benoemde wethouders uit een marginale coalitie welke "onze meerderheid" vertegenwoordigt is in de meeste gevallen bevangen en kunnen zelf niet meer oordelen of beslissen.
                              Laat staan dat wij ons afvragen of ze een beleidsvizie inzake de spreidingswet hebben.

                              Er zijn meerdere berichten over het "lot" van gevangenis Overmaze in Limmel geweest, waarvan enkele helaas verloren gegaan door "server-crash" op mestreechonline.nl maar ook toen al geuite bedenkingen inzake de herberging van mensen na de herbestemming heeft MAASTRICHT volledig in de wind geslagen.

                              Dit gebouw is nu al meer dan een decennia / 10 jaar, de votveeg van Maastricht.
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                (...)
                                De Wethouder kan zelf geen beeld maken van de omstandigheden en huurt dus externe mensen in.

                                (...) .
                                Ik verbaas mij er steeds over hoe gemakkelijk politici externe mensen inhuren!
                                Is er nu geen ambtenaar die gewoon eens kan kijken en de boel inventariseren kan?

                                Ik wil wel eens gaan kijken.

                                Gegarandeerd kan ik dan iets zeggen voor minder dan 10% van de kosten van de 'externe mensen'.
                                Sterker nog ik wil het wel gratis doen


                                Overigens verwacht ik dat deze week nog wel een politieke partij schriftelijke vragen zal stellen over dit dossier.
                                Dat zorgt er dan wel weer voor dat er een ambtenaar die vragen zal moeten beantwoorden.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X