Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevangenis Overmaze in Limmel genoemd voor noodopvang asielzoekers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Reactie wethouder richting gemeenteraad

    Zojuist een RIB (RaadsInformatieBrief) gelezen die wethouder Anita Bastiaans vandaag gestuurd heeft aan alle raadsleden (Ref. no. 2023.04041)

    "Geachte raadsleden,

    Afgelopen 30 mei ontving ik een petitie namens bewoners van de opvang voor Oekraïense vluchtelingen in Overmaze. Hierin stonden klachten over facilitaire zaken maar ook signalen over ongepast gedrag of onveilig handelen van een ingehuurde medewerker. Omdat ik verantwoordelijk ben voor een veilige opvang van ontheemden heb ik naar aanleiding hiervan een onderzoek laten instellen en heb ik besloten de betrokken partijen niet op de werkvloer te laten werken gedurende het onderzoek. Hiervan heb ik uw fractievoorzitters begin juni persoonlijk op de hoogte gebracht.

    Vandaag verschijnt in Dagblad de Limburger een nieuwsbericht en achtergrondverhaal over dit onderzoek gebaseerd op gesprekken met een aantal (ex-)bewoners.
    Als portefeuillehouder heb ik Dagblad de Limburger te woord gestaan inzake mijn besluit om een onderzoek in te stellen. Ik hecht er bijzonder veel waarde aan om eerst het onderzoek te laten afronden, waarbij alle kanten worden belicht. Vandaar dat ik nog geen conclusies kan verbinden aan hetgeen in de petitie staat of mensen tegen Dagblad de Limburger hebben verklaard. De resultaten van het onderzoek verwacht ik begin november. Ik zal uw raad informeren hierover, met inachtneming van de privacy van de betrokken bewoners en partijen.

    Nu het conflict in Oekraïne langer aanhoudt, is door de gemeente in het voorjaar gekeken naar de ondersteunende organisatie in Overmaze en welke functies en competenties er nodig zijn.
    Dit heeft geresulteerd in het inrichten van een ondersteuningsteam vanuit de gemeente om de lijnen kort te houden. Dit team bestaande uit twee woonbegeleiders en een nieuwe locatiemanager is begin juli gestart.
    Zij vormen het eerste aanspreekpunt voor bewoners en helpen hen met hun vragen om hun leven zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen leiden. Ik ben zelf in regulier overleg met de locatiemanager over het reilen in zeilen binnen de opvang. Ik kan daarover aangeven dat het over het algemeen rustig is in de opvang.

    Hoogachtend,
    Anita Bastiaans,
    Wethouder Duurzaam Sociaal Domein, WMO, Welzijn, Diversiteit, Europa en de Euregio "


    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (...)
    Overigens verwacht ik dat deze week nog wel een politieke partij schriftelijke vragen zal stellen over dit dossier.
    Heel slim dat de wethouder er snel een RIB uitgooit
    Ik denk dat de partijen nu geen schriftelijke vragen meer insturen
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Is er nu geen ambtenaar die gewoon eens kan kijken en de boel inventariseren kan?
      Ik wil wel eens gaan kijken. Gegarandeerd kan ik dan iets zeggen voor minder dan 10% van de kosten van de 'externe mensen'.
      Sterker nog ik wil het wel gratis doen
      Ik denk niet dat je dat mag van je baas, Pier, maar als jij eindelijk kunt gaan genieten van je pensioen, zie ik je ongetwijfeld de politiek ingaan.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Ik denk niet dat je dat mag van je baas, Pier, maar als jij eindelijk kunt gaan genieten van je pensioen, zie ik je ongetwijfeld de politiek ingaan.
        Ik kan je echt verzekeren dat Pier NIET de (lokale) politiek in gaat.
        Absoluut ongeschikt!!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          Beste Pier
          het is aan de wethouder zelf om een RIB te sturen of niet indien ze een beetje te kakken wordt gezet in de GAZET (de Limburger).

          Natuurlijk kan het zijn dat de wethouder zich ook door "externe partijen" heeft laten misleiden of zelfs door het vastgoedbeheer Maastricht zelve!
          Betreffende die geschiktheid van de gevangenis Overmaze te Limmel en/of betreffende het financiële aspect om een dergelijk onderkomen als opvang voor vluchtelingen te bestempelen zijn er fouten gemaakt. De functie gevangenis en al daar aan gekoppelde beperkingen kan geen opvang zijn voor vluchtelingen of kan dienen als studenten kamers. Dit is gewoon een feit, dat geen enkel onderzoek door onafhankelijke derden/externen uitgevoerd, kan worden genegeerd.

          Er is geen meerjarig overzicht en/of inzicht in de financiën en kosten die aan het gebouw of aan de ondersteuningsteams en woonbegeleiders zijn uitgegeven. Ook de kosten voor externe adviseurs en aannemers zijn volgens wat ik kan terug vinden niet publiek gedocumenteerd. Misschien dat de wethouder Anita Bastiaans zich beter kan "verdedigen" dan een RIB aan de raad sturen.
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #35
            't Is wat. Nou blijkt dat de opstellers van de hierboven genoemde petitie de situatie in Overmaze nogal overdreven hebben. Althans, 184 bewoners hebben een nieuwe petitie ondertekend waarin ze aangeven dat hun eerdere handtekening is misbruikt. In de nieuwe petitie benadrukken de Oekrainers dat ze juist blij zijn met hun behuizing en dat veel van de eerdere klachten zijn opgelost. Men is nu bang dat de indruk is ontstaan dat de bewoners weg willen uit Overmaze en dat willen ze juist niet. Anita Bastiaans heeft laten weten dat ze het onderzoek verder afwacht, maar dat niemand bang hoeft te zijn om gedwongen overgeplaatst te worden. Tja.

            Bron: RTV Maastricht, 16-10-2023

            Opmerking


            • #36
              Het is inderdaad wat !

              En misschien is de krant de Limburger en/of ook RTV Maastricht voorbarig geweest.
              Volgens mij zijn beide bronnen niet of nooit ter plaatse geweest. Ex-bewoners, denk daar maar eens over na !

              Allereerst zijn de Oekraïners in Overmaze geen asielzoekers. Het is voor hen zijnde oorlogsvluchtelingen een noodopvang als ontheemden.
              eigenlijk past bijdrage #31 niet onder het topic Overmaze, maar het is wel de locatie

              En beste mensen, ze mogen ook gewoon bezoekers ( auch Mestreechteneere ) uitnodigen in die noodopvang, dus U kan het zelf aanschouwen hoe de situatie NU is.

              Overdag de locatie Overmaze bezoeken op uitnodiging van een opvanggerechtigde is in ieder geval mogelijk.
              Misschien waren het ex-woonbegeleiders en/of locatiemanagers die iets uitgevreten hebben in het verleden, maar daar gaat het onderzoek over als vermeld in de RIB.
              Momenteel mag men dus de Oekraïners spreken en bezoeken. Die mensen hebben dezelfde rechten als een ieder EU burger.

              Dat men zich minder prettig voelt gezien de hetze jegens vluchtelingen gezien de media berichten inzake asielopvang en de misbruik daaromtrend kan men enigzins volgen.
              En nogmaals de Oekraïners zijn geen asiel aanvragers.
              Als verantwoordelijke wethouder was ik zelf als eerste ter plekke geweest, om te zien of m'n gedelegeerd beleid ook uitgevoerd en mensvriendelijk omgezet wordt. Dit kan nooit een Ter Apel zijn of worden maar een "goede locatie" is het allerminst voor getraumatiseerde ontheemden.

              We wachten het onderzoek af en alle rectificaties die daarmee samenhangen.


              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                . (...)
                En nogmaals de Oekraïners zijn geen asiel aanvragers.
                (...)
                Ik weet niet waarop Antonius deze wijsheid baseert.
                Neem van mij een ding aan, Oekrainers zijn bij uitstek asielzoekers zoals die bedoeld zijn in de Vreemdelingenwetgeving!!!

                Dat de term asielzoeker door de decennia heen behoorlijk is uitgehold (in de media) is een feit, maar de doelstelling voor 'asiel' in de vreemdelingenwetgeving 2000 is nu juist om mensen zoals Oekrainers, die (tijdelijk) vluchten voor (politiek) oorlogsgeweld, in het kader van deze wet op te vangen!
                Maar wellicht gaat dit iets te veel off-topic

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Beste Pier
                  Ik ben geen jurist die over een wet en of de uitleg van de wet advies mag geven, daarvoor heb je advocaten en rechtsgeleerden.
                  Ik weet echter wel dat de EU alle grenzen openstelden voor de ontheemden die wegens oorlog elders opvang zochten.

                  https://www.rijksoverheid.nl/documen...n-asielzoekers
                  https://ind.nl/nl/oekraine/richtlijn...rming-oekraine
                  https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...2D0382&from=EN
                  https://www.vreemdelingenvisie.nl/vr...betty-sieperda

                  Ze moeten volgens onze vreemdelingenwet inderdaad wel een aanvraag indienen en zich melden na 90 dagen (als niet EU burger) maar zij zoeken geen asiel alleen tijdelijke bescherming als ontheemden.
                  Mensen krijgen asiel wanneer ze risico lopen op marteling, onmenselijke of vernederende straf. Ook als de situatie in een land niet voldoende veilig is, kan een persoon asiel krijgen. Bijvoorbeeld als er oorlog is.
                  Overigens iedereen die migreert moet melding maken van zijn verblijf in Europa na 4 maanden (en ik heb enkele landen in de EU al achter me)

                  https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...rp-inschrijven { Basisregistratie Personen }

                  Ook toen ik terug kwam uit het buitenland en zich een probleem voordeed met al die Studenten in Maastricht die voorrang kregen bij hun inschrijving aan het gemeenteloket bij de aanvang van hun college jaar.

                  https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...n-in-nederland

                  Een Oekraïner met officiële papieren en de normale melding in een gemeente is geen asielzoeker in de zin van laatstgenoemde uitleg (zie link hierboven) want hij of zij krijgt dus automatisch asiel wegens de oorlog in z'n land. Hij is dus niet asiel zoekende maar een asiel ontvanger binnen het Europa en mag vrij reizen en werken.
                  Oekraïners zijn, gezien alle regelingen en voornoemde basisgegevens over die regelingen, al per definitie statushouder en hoeven niet aan te schuiven bij de COA's.
                  Weliswaar uitzonderlijk maar toch.

                  En ja het is enigzins off topic inzake de opvang Overmaze, maar over de statushouders en immigratie is de vorige regering onder andere op gevallen. De toestroom en de helderheid van de wetgeving nationaal + Europees.





                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X