Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tregaterrein

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik wil niet vervelend zijn, maar er klopt nog steeds niets van.....

    Grote bewondering voor het werk van El Loco ... Chapeau !!!...., maar in de werkelijkheid van nu staan de de Dolmansstraat en de Balijeweg vrijwel haaks op elkaar.

    In de (bijgetekende) schets van El Loco, lopen de Balijeweg en de Dolmansstraat bijna parallel !!

    Verder loopt de Willem Alexander weg, als ik dan even kijk naar het huidige gedeelte tussen de Balijeweg en het oude Huis van Bewaring, vrijwel parallel met de Maas. Ook dat klopt niet in de schetsen.

    Dus..... ik weet het niet meer.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Dit soort schetsjes worden met geavanceerde software gemaakt en dat komt het werkelijkheidsgehalte niet altijd ten goede. De tekenaar heeft in dit geval zijn ontwerp 'echter' willen doen lijken door het een soort van vogelvluchtperspectief mee te geven. Daardoor is de 'voorkant' van het plaatje (de Balijeweg) enorm in de breedte uitgerekt om je het gevoel te geven dat dit deel van het plaatje heel dichtbij is. In werkelijkheid is de noordelijke begrenzing van het gebied (de Balijeweg dus) ongeveer even breed als de zuidgrens (het Noorderbrugtracee/Viaductweg).

      Kort samengevat kunnen we wel stellen dat het een mislukt plaatje is! En dan hebben we het nog niet eens gehad over die rare containergebouwen aan dat haventje...
      Last edited by El Loco; 19 maart 2010, 19:09.

      Opmerking


      • #18
        Ja, die bedoel ik. Gashouders, graansilo's, olievaten, wat moet het voorstellen? Waarschijnlijk bedoeld om 'aansluiting' te zoeken met het industriële verleden van het gebied. Hmm! :(

        Opmerking


        • #19
          Sloop Tregaterrein

          Op de website van DDL is op dit moment een fotoserie te bekijken van de sloop op het Tregaterrein. Over de herontwikkeling van het terrein is nog geen nieuws.

          Foto: Harry Heuts / MGL

          Opmerking


          • #20
            Procedure Trega tegen gemeente

            Trega wil Leers en Winants horen

            Trega Vastgoed bv wil oud-burgemeester Gerd Leers en oud-wethouder Luc Winants van Maastricht horen in de zaak rond de vestiging van detailhandel op het Trega-terrein.

            Het vastgoedbedrijf heeft besloten de gerechtelijke procedure tegen de gemeente Maastricht definitief door te zetten. Trega claimt ongeveer 50 miljoen euro van de gemeente nu het stadsbestuur Belvédère heeft uitgekozen als terrein voor een huis-, tuin- en klusboulevard. Trega zegt dat er ook afspraken liggen voor de vestiging van detailhandel in Limmel. Maastricht ontkent dat.

            Bron: Dagblad De Limburger, 2-3-2011.
            (zie ook MaastrichtAktueel.nl)

            Afgezien van het feit of er wel of niet fouten zijn gemaakt, vind ik het persoonlijk belachelijk dat een investeerder zich meester kan maken van een stuk stad ter grootte van een stadswijk (Trega zal niet veel kleiner zijn dan Céramique), vervolgens wil afdwingen wat er met dat stuk stad gebeurt en tenslotte, als hij zijn zin niet krijgt, de gemeente (= de Maastrichtse burger) een claim van 50 miljoen aan de broek hangt.
            Last edited by El Loco; 1 augustus 2021, 09:30. Reden: leesbaarheid

            Opmerking


            • #21
              Gerd Leers moet getuigen in Trega-zaak



              Minister Leers. Foto ANP

              MAASTRICHT – Oud-burgemeester Gerd Leers, nu minister van Immigratie en Asiel, moet binnenkort als getuige voor de rechter verschijnen in de al geruime tijde lopende zaak rond vastgoedbedrijf Trega. Dat schrijft de Gelderse krant De Stentor op gezag van advocaat Hugo Doornhof van Trega.
              Trega is van mening dat de gemeente Maastricht afspraken over de aanleg van een klusboulevard niet is nagekomen. Volgens Doornhof had zijn cliënt met de gemeente afgesproken dat de klusboulevard op het terrein van Trega in Limmel zou komen. De gemeente Maastricht, die inmiddels heeft besloten dat de klusboulevard op het te ontwikkelen Belvédère-terrein komt, ontkent dat deze afspraak ooit gemaakt is.
              Trega wil met het getuigenverhoor aantonen dat de afspraak wel degelijk gemaakt is en dat ze door de niet nagekomen afspraken schade heeft geleden. Wanneer het getuigenverhoor plaatsvindt, is nog niet bekend.

              http://maastricht.dichtbij.nl/stad/g...gen-trega-zaak

              Opmerking


              • #22
                Ik zag van de week, toen ik over de Noorderbrug reed, dat er tig witte paaltjes in de grond zijn gezet als ware het perceelsaanduidingen.

                Zijn er al concrete bouwplannen (en zo ja voor/door wie)?

                Opmerking


                • #23
                  Nieuw plan voor Trega-terrein

                  Leeyen Vastgoed uit Noord-Limburg komt met een uitgewerkt plan om het 10 ha grote Trega-terrein te bebouwen met een gigantische loods met 116 laaddocks en 650 parkeerplaatsen. Van alle plannen voor dit terrein, waarvan er een aantal in dit draadje besproken werden, is dit naar mijn mening verreweg het slechtste. Laat het maar aan een stelletje vastgoedcowboys uit Noord-Limburg over om met zo'n plan op de proppen te komen. Venlo, Venray en omstreken zijn al volgeplempt met dit soort gigaloodsen, omringd door uitgestrekte parkeervlaktes, waar de vrachtwagens aan en af denderen. De "logistieke hotspot van Nederland" noemen ze zich. Wees er maar blij mee. Niemand anders in Nederland wil die oerlelijke dozen, al dat asfalt en de vervuiling van vrachtwagens.

                  In Maastricht proberen ze nu op slinkse wijze voet aan de grond te krijgen: het logistieke centrum zou perfect passen bij de plannen van de gemeente voor een 'city hub', een plek waar vrachtwagens hun lading kunnen overladen naar kleine elektrische bestelbusjes, die dan de bezorging in de stad gaan overnemen. Ach ja, die Noord-Limburgers denken; we plempen die loods daar neer, we strijken de winst op, die city hub wordt natuurlijk niks, maar who cares? Het dak van zonnepanelen is uiteraard bedoeld om de wethouder van Groen Links te paaien.

                  Arm Limmel. Na alle fraaie en minder fraaie plannen is dit wel het worst case scenario.

                  Click image for larger version

Name:	Loods Tregaterrein.jpg
Views:	119
Size:	89,6 KB
ID:	103837

                  Bron: Plan voor enorme loods aan Maas verrast Maastricht compleet, in: De Limburger, 30 juli 2021
                  Zie ook: Plannen voor distributiecentrum op Trega terrein, op: RTV|Maastricht, 30 juli 2021

                  Opmerking


                  • #24
                    Loco, helemaal mee eens.

                    Het maasdal is al voor een groot deel verziekt, dit zou een bitterzure kers op de taart worden. Limmel verdient beter.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Nieuw plan voor Trega-terrein

                      een plek waar vrachtwagens hun lading kunnen overladen naar kleine elektrische bestelbusjes, die dan de bezorging in de stad gaan overnemen.
                      Nu zult u denken wat een stom plan, maar als je in de binnenstad woont, weet je wel degelijk hoeveel stank en geluidoverlast daar 's ochtends en 's avonds met al die transportbewegingen is.
                      En dat zijn voor het merendeel geen euro 5 , 6 of 7 diesels die de luchtkwaliteit en leefkwaliteit nadelig beïnvloeden. Bovendien blokkeren ze tot zeker half twaalf het voetgangerscentrum. Om nog maar te zwijgen over die voedsel koel agregaten op de cabine van de vrachtauto's, welke aan geen enkele milieu eis voldoet, die een uur onder je raam staan te ronken.

                      Nu is er in de Beatrixhaven tot aan Limmel sowieso al heel veel vrachtauto verkeer en ja men verdient beter! Maar dat is met een verlenging van de Nieuwe Limmelderweg naar de Galjoenweg en verbreding goed oplosbaar. Niet ondenkbaar dat men de Ankerkade en Balijeweg erin betrekt en daarmee de bereikbaarheid van alle aangrenzende bedrijven verbeterd.

                      Ga maar eens je banden wisselen op de Ankerkade bij van Duurling Banden. Je staat in de file. Of naar Beter bed.

                      Pakketbezorgers, bevoorrading en afvalverwijdering voor de hele binnenstad zou met zo'n plan een heel stuk duurzamer kunnen worden.
                      Helaas is de politiek Nationaal en regionaal nog te weifelend inzake een Milieuzone sticker mbt uitlaatgassen en geluidoverlast anders zouden we al veel eerder een schoner Maastricht / Nederland hebben.
                      iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afschrijving
                      m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        Helaas is de politiek Nationaal en regionaal nog te weifelend inzake een Milieuzone sticker mbt uitlaatgassen en geluidoverlast anders zouden we al veel eerder een schoner Maastricht / Nederland hebben.
                        Precies. Daar moet naar mijn mening de oplossing gezocht worden voor de overlast van vrachtverkeer in de binnensteden. Het elektrisch rijden is aan een opmars bezig, die tien jaar geleden door niemand voor mogelijk werd gehouden. Misschien rijden er over 10-20 jaar nog nauwelijks benzineauto's en dieselvrachtwagens.

                        De loods die Leeyen Vastgoed bij Limmel wil bouwen is verkeerd gesitueerd en veel te groot voor het beoogde doel, het 'city hub' project. Ze willen gewoon een van hun megaloodsen bij Limmel neerplempen en ze gebruiken daarvoor de taal die de gemeente graag wil horen.

                        Volgens een artikel in De Limburger is Leeyen, oorspronkelijk handelaar in landbouwmachines, begonnen met een loods van 128.000 m² in Beringe in Noord-Limburg. Daar rijden dagelijks zo'n 500 vrachtwagens af en aan. Daarna volgde een nog groter distributiecentrum langs de A2 bij Holtum-Noord, met 148.000 m² een van de grootste logistieke centra van het land. Volgens het krantenartikel klagen inwoners van het aan de overzijde van de snelweg gelegen gehucht Baakhoven over geluidsoverlast. Verder heeft het bedrijf grond gekocht bij vliegveld Beek om daar drie loodsen te bouwen met een totale oppervlakte van 176.000 m².

                        En nu is dus Limmel aan de beurt met een loods van nog geen 100.000 m². Peanuts toch...?
                        Last edited by El Loco; 1 augustus 2021, 09:24.

                        Opmerking


                        • #27
                          Stadsherstel Limburg in Limmel

                          Een half jaar geleden werd ik benaderd door ir. Karl Pesch-Konopka, een restauratiearchitect uit Brussel, die al vaker in Limburg heeft gewerkt. Hij werkte aan een plan voor de herbestemming van de kerk van Limmel en de inrichting van onder meer De Bek. En nu dit plan! Ik begrijp niet goed hoe het een met het ander valt te rijmen. Zie de website www.stadsherstellimburg.com.

                          Opmerking


                          • #28
                            Nu ben ik er ook nog gedoopt in Limmel maar de herbestemming van de kerk staat toch los van het compleet onhaalbare plan van Limmel aan de Maas dat El Loco eerder aanhaalde.
                            Een plan dat destijds mbt de regels inzake één "krimpgemeente" helemaal niet realistisch was en nu bovendien aan de verbeterde Noorderbrug gelegen met roet en fijnstof zwaar belast wordt alsook het veel te hoge geluidniveau van de Noorderbrug zelf door de grote hoeveelheid verkeersbewegingen.
                            Natuurlijk niet te vergeten de waterzuivering in Limmel die daar nog heel wat decennia zal blijven bestaan.

                            Net als het Plan woningen te bouwen aan het Landbouwbelang, niet reëel gezien de geluidbelasting en luchtkwaliteit.

                            Ja was het maar waar dat we binnen 10 jaar elektrisch of op waterstof brandstofcellen rijden. (die ook bijna geruisloos zijn op de rolweerstand geluiden van de banden na)
                            Een duidelijk plan heeft enkel Milieu Defensie Maastricht : wordt wakker. (zie oproep "flyer")

                            100.000 m2 is groot, maar de Trega en overige industrieën die er gelegen hebben vroeger overtroeven ze niet. Noord Holtum is in deze ook geen referentie aan wat we volgens de nieuwe omgevingsvergunning zouden mogen verwachten.
                            Ik denk dat het een strategisch concept plan is dat na het heen en weer touwtrekken van de belanghebbenden voor de helft zal gaan worden ingevuld. (maar dat is gebaseerd op de oude gang van zaken van voor de Corona)



                            Bestanden bijvoegen
                            iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afschrijving
                            m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                            Opmerking


                            • #29
                              Interessant, die roetstofkaart, en inderdaad: wordt wakker. Van de centrumbuurten komt Sint Maartenspoort er nog het best van af, maar dan moet je niet aan de Franciscus Romanusweg wonen! Een klein stukje van het Statenkwartier (omgeving Hoogfrankrijk) is ook nog groen. Het Tregaterrein scoort, wat roetstof betreft, niet eens zo slecht, behalve het zuidelijk deel langs het Noorderbrug-tracé.

                              Dat Limmel a/d Maas van Sjoerd Soeters is nooit een serieuze optie geweest. Het leek meer op een vakantiepark. Volgens mij wordt er door de gemeente, in samenwerking met de terreineigenaren en de bewoners van Limmel, nu meer gedacht aan een combinatie van functies. Een compact distributiecentrum nabij de Noorderbrug en woningbouw elders zou mijns inziens een goeie invulling zijn. Maar daar zal Leeyen Vastgoed niet in geïnteresseerd zijn. Te ingewikkeld en duurt allemaal veel te lang. Gewoon een loods van 100.000 m² en klaar!

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                                Hij werkte aan een plan voor de herbestemming van de kerk van Limmel en de inrichting van onder meer De Bek. En nu dit plan!
                                De Bek is op het plaatje van Leeyen Vastgoed onderaan weergegeven als een cluster van witte gebouwen. Ocharm!

                                Click image for larger version

Name:	Loods Tregaterrein.jpg
Views:	119
Size:	89,6 KB
ID:	103837

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X