Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tregaterrein

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Limmel aan de Maas komt er dus!

    Vandaag, 12 mei 2022, meldt Dagblad De Limburger op haar voorpagina "Maastricht krijgt gedroomde wijk, nu met 650 woningen".
    Limmel aan de Maas schijnt er dus te komen en Rien Leeijen verdient er "slechts" 15 miljoen euro mee!
    Er komen dus 650 woningen ipv de oorspronkelijk geplande 450 woningen.
    (...)
    Paniek in de tent?

    Het blijkt, aldus Schriftelijke vragen van de PVM, d.d. 13 maart 2023, No. 2023.01269, dat de voor 2022 aangekondigde intentieverklaring tussen Rien Leeijen en de
    Gemeente Maastricht nog steeds niet is getekend!
    De inwoners van Limmel en Partij Veilig Maastricht maken zich zorgen over de status en voortgang van het project Limmel aan de Maas. "De radiostilte geeft geen prettig gevoel", aldus de PVM.

    Voor dit project is zo’n 15 miljoen euro aan rijkssubsidies binnengehaald.
    Terecht vraagt de PVM zich af kan de doorgang van het project hierdoor in gevaar kan komen?
    "Als daar eventueel sprake van is", zo vraagt Tiny Meese van de PVM, "kan Limmel aan de Maas dan alsnog in gevaar zou komen?
    Bestaat er dan eventueel de kans dat Maastricht alsnog met een XL-distributiecentrum wordt opgescheept?
    "

    ​​​

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Zo is dat. Kijk maar naar de eerste hoogbouw die perfect gerestaureerd is geworden.
    https://www.parool.nl/nieuws/amsterd...eurt~b2928482/
    Of naar de Pontsteiger in Amsterdam een iconisch en formidabel stukje hoogbouw.

    Dan wordt je toch heel triest als het referentie kader van de Maastrichtenaar de Sterflat aan de Via Regia is.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Nooit bang zijn voor hoogbouw!
    Kan ik het wel mee eens zijn. Iedereen huisje-boompje-beestje kan gewoon niet met een wereldbevolking die de 8 miljard nadert. Een goeie mix is het antwoord. Wat dat betreft vind ik de Groene Loper een prima voorbeeld. Maar alles beter dan een megalomane expeditieloods. Proficiat Limmel!

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Hoogbouw - vind ik persoonlijk, tot op zekere hoogte, wel jammer!
    tot op zekere hoogte , keigoede stelling.
    Nooit bang zijn voor hoogbouw!
    Ik ben er wel blij mee dat er woningbouw komt in plaats van XXL loodsen voor transport en expeditie.

    Misschien dat er nog wat Maastrichtse architecten gevraagd worden. Stedenbouwkundige Franz Ziegler laat in ieder geval niets los, over hoe en wat. Jammer voor de Maastrichtse architecten.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    RIB gemeente Maastricht over "Limmel aan de Maas".

    Vandaag heeft de gemeente Maastricht een RaadsInformatieBrief (RIB ) op hun site geplaatst over de visie en geplande voortgang inzake Limmel aan de Maas, de reconstructie van de Willem Alexanderweg en de Borgharenweg.
    Zie: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...an_de_Maas.pdf
    Last edited by Pier; 14 mei 2022, 09:28.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Limmel aan de Maas komt er dus!

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)

    Met het voorbehoud dat ik (helaas) geen inside-information heb in dit dossier en ik het uitsluitend met belangstelling volg, denk ik dat het navolgende aan de hand is.
    Leeijen is het (terecht!?!) zat om bij de gemeente van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
    Al dat ambtelijk gedoe is niets voor een gewiekste zakenman en hij voelt de bui al hangen.
    In het gunstigste geval wordt er ergens eind 2023 een raadsbesluit genomen en gaat de eerste schop (voor woningbouw?) niet voor medio 2024 de grond in.
    Dus komt Leeijen met zijn zgn. plan B op de proppen. De megaloods. Dan kan eind dit jaar de eerste schop al in de grond.

    Daar had de gemeente en de ambtenarij niet op gerekend.
    Nu is er paniek en komt alles in een stroomversnelling en - let op! - kan eind 2022 de eerste schop de grond in voor woningbouw.
    Dus..... mijn gevoel zegt mij dat dit jaar nog een raadsbesluit komt dat 'Limmel aan de Maas' gerealiseerd kan worden en dat er in 2022 gestart kan worden met de woningbouw.

    Als dit zou kloppen, dan doe ik mijn petje af voor de gewiekste zakenman Leeijen
    Vandaag, 12 mei 2022, meldt Dagblad De Limburger op haar voorpagina "Maastricht krijgt gedroomde wijk, nu met 650 woningen".
    Limmel aan de Maas schijnt er dus te komen en Rien Leeijen verdient er "slechts" 15 miljoen euro mee!
    Er komen dus 650 woningen ipv de oorspronkelijk geplande 450 woningen.

    Hoogbouw - vind ik persoonlijk, tot op zekere hoogte, wel jammer! - blijft achterwege, maar de winst wordt behaald in smallere percelen.
    Het gehucht Beck blijft bestaan!
    Het buurtnetwerk Limmel schijnt ook heel tevreden te zijn en dus kunnen we wel zeggen dat het erop lijkt dat "eind goed, al goed" in deze op z'n plaats is.




    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Natuurlijk is het zo dat de CDA en de PvdA invloed moeten kunnen nemen in de stadsontwikkeling inzake die goedkeuring welke ze geven aan een gedegen Stedenbouwkundig ontwerp en daarmee delegeren ze die goedkeuring via de verantwoordelijke wethouder aan de ambtenarij. En daar gaat al jaren een en ander mank.
    De Stedenbouwkundige maakt het concept en ontwerpt, welke op gebouw niveau ingevuld gaat worden door architecten en bouwheren (ouderwets voor opdrachtgevers).

    Met de diverse inspraak avonden en eventueel aanpassingen aan het ontwerp wegens gegronde redenen, komt een uitvoering tot stand.
    Als voorbereidingsbesluiten niet tijdig genomen worden is het fungerende bestemmingsplan de onderlegger voor bouwheren en architecten.

    Men kan zeker inspraak van buurtbewoners verwachten, maar als die al op het verkeerde been gezet worden door de Gemeente zelf dan is het niet vreemd dat er heel veel wrijving is.
    Als oudere voorbeelden kun je dat zien aan de CooP in de Pietersstraat en de Bowlingbaan op de Boschstraat.

    En dus moeten de bouwheren wel slimmer zijn, of heel nuchter inzake de geldende voorschriften.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    (..)

    De gemeenteraad heeft trouwens ook boter op hun hoofd. Ik heb de details even niet paraat; misschien heeft Pier nadere informatie? Een tijd geleden werd een voorstel van ik meen de PvdA weggestemd, waarin werd voorgesteld om de bestemming van het terrein te veranderen van bedrijfsterrein naar woningbouw. De meerderheid van de raad vond dat toen voorbarig. En zie daar het resultaat...
    Ik denk dat El Loco op onderstaande PvdA-motie duidt.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...witterrein.pdf

    Maar, het is gevaarlijk om in dit ingewikkelde dossier een motie eruit te pikken en daaraan conclusies te verbinden.
    Bovenstaande PvdA-motie - die zoals El Loco al aangaf - op 6 oktober 2020 verworpen werd, staat namelijk niet op zichzelf.
    In dezelfde raadsvergadering werd een CDA-motie wel aangenomen.
    Ook in deze CDA-motie werd woningbouw zeker niet uitgesloten.

    Met het voorbehoud dat ik (helaas) geen inside-information heb in dit dossier en ik het uitsluitend met belangstelling volg, denk ik dat het navolgende aan de hand is.
    Leeijen is het (terecht!?!) zat om bij de gemeente van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
    Al dat ambtelijk gedoe is niets voor een gewiekste zakenman en hij voelt de bui al hangen.
    In het gunstigste geval wordt er ergens eind 2013 een raadsbesluit genomen en gaat de eerste schop (voor woningbouw?) niet voor medio 2024 de grond in.
    Dus komt Leeijen met zijn zgn. plan B op de proppen. De megaloods. Dan kan eind dit jaar de eerste schop al in de grond.

    Daar had de gemeente en de ambtenarij niet op gerekend.
    Nu is er paniek en komt alles in een stroomversnelling en - let op! - kan eind 2022 de eerste schop de grond in voor woningbouw.
    Dus..... mijn gevoel zegt mij dat dit jaar nog een raadsbesluit komt dat 'Limmel aan de Maas' gerealiseerd kan worden en dat er in 2022 gestart kan worden met de woningbouw.

    Als dit zou kloppen, dan doe ik mijn petje af voor de gewiekste zakenman Leeijen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Honderden demonstranten tegen komst megaloods bij Limmel,, op website De Limburger, 28 augustus 2021

    Honderden demonstranten, helaas geen duizenden. Zal het genoeg zijn om de geldwolf Leeijen tegen te houden?

    De gemeenteraad heeft trouwens ook boter op hun hoofd. Ik heb de details even niet paraat; misschien heeft Pier nadere informatie? Een tijd geleden werd een voorstel van ik meen de PvdA weggestemd, waarin werd voorgesteld om de bestemming van het terrein te veranderen van bedrijfsterrein naar woningbouw. De meerderheid van de raad vond dat toen voorbarig. En zie daar het resultaat...

    Leave a comment:


  • Peter Scheele
    replied
    Uitstekende tip, Antonius, dank je wel.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht

    Wat een interessante kaart met die twee lagen. Hoe heb je dat gedaan, Ingrid?
    met Google Earth Pro, kun je kaarten over elkaar leggen en die bronnen kun je uit het internet overnemen...
    zie een test afbeelding hier
    ik heb een van de bron https://www.maastrichtdigitaal.com/m.../plattegronden als test om het te tonen hoe dat gaat samengevoegd met google earth

    p.s. de doorzichtigheid van die kaart kun je aanpassen en daarmee een redelijk leesbare combinatie samenstellen, van alle soorten kaarten en beeld superposities.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
    Wat een interessante kaart met die twee lagen. Hoe heb je dat gedaan, Ingrid?
    Ik had me niet gerealiseerd dat deze kaart best bijzonder was. Ik heb hem een tijd geleden gekregen van ir. Karl Pesch-Konopka (Stadsherstel Limburg), maar me niet gerealiseerd dat ik misschien toestemming had moeten vragen om hem hier te publiceren. Vandaar dat ik hem nu heb gewist.

    Leave a comment:


  • Peter Scheele
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
    De Bek / Beck nu, maar al op kaarten uit 1632 en eerder.
    Wat een interessante kaart met die twee lagen. Hoe heb je dat gedaan, Ingrid?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    (..) Ook mooi is de eigen plek die de buurtschap De Bek (bruine vlek aan de Maas) krijgt toebedeeld.
    (..).
    Ik durf echt niet te beweren dat ik alle straten in Maastricht (bij benadering) weet te vinden, maar wel 80-85%.

    Wat ik wel had durven te beweren was dat ik alle buurten in Maastricht weet te vinden.
    Maar dat moet ik nu rectificeren.
    Ik heb werkelijk nog nooit van het buurtschap De Bek gehoord.

    Ik ken de huisjes uiteraard wel, maar wist echt niet dat ze een eigen naam hebben.

    Zeer leerzaam dat MestreechOnline

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Het tegenplan van Limmel

    Nu het loodsenplan van Leeijen Vastgoed al zoveel stof heeft doen opwaaien, en daardoor tamelijk kansloos lijkt, heeft het buurtnetwerk Limmel besloten om met hun eigen plan, ontwikkeld in samenwerking met de stedenbouwkundige Franz Ziegler, naar buiten te treden.

    Click image for larger version

Name:	Limmel aan de Maas.jpg
Views:	416
Size:	148,6 KB
ID:	103889

    Ik moet zeggen dat ik nog niet heel erg onder de indruk ben van dit plan, hoewel het natuurlijk duizendmaal sympathieker oogt dan de megaloods van Leeijen. Het plan van het buurtnetwerk omvat overigens behalve het Tregaterrein (links) ook het voormalige Zinkwitterrein (rechts). Mooi is de groene scheg die de twee terreinen scheidt en uitzicht biedt op de Maas en het Bosschereiland. Ook mooi is de eigen plek die de buurtschap De Bek (bruine vlek aan de Maas) krijgt toebedeeld.

    Minder geslaagd vind ik de enigszins ouderwets aandoende rangschikking van straten, galerijflats, rijtjeshuizen en vrijstaande huizen. Doet me denken aan de parochiewijken uit de jaren 50-60 op de westelijke Maasoever. Ook denk ik dat de lage dichtheid het lastig maakt om het plan financieel rond te krijgen. Het is de bedoeling dat dit een betaalbare wijk wordt, minimaal 40% sociale woningbouw, maar dat gaat zo niet lukken. Blijkbaar heeft Leeijen dit plaatje ook al gezien, want in een eerder aangehaald artikel zegt hij over de woningbouwplannen: "Dat het geen Manhattan aan de Maas kan worden, dat begrijpen we, maar je ontkomt niet aan hoogbouw." Waaruit blijkt dat hij inmiddels wel over woningbouw heeft nagedacht.

    Leave a comment:

Bezig...
X