Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Blauwe Loper

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Maar mij is wel onduidelijk over welke Aldegonda we het hebben.
    Nee hoor, je hebt dat kader verkeerd gelezen. De leefjaren van de dames staan achter de naam, niet ervoor. Het gaat om (Maria) Aldegonda Hoeberechts, gehuwd met Petrus I Regout, dus dan Regout-Hoeberechts. De verschillende namen met data zijn van elkaar gescheiden door (toegegeven) kleine streepjes. Misschien vind je het lastig dat de dames niet chronologisch zijn weergegeven in de fotocompilatie? Vind ik ook, maar de data kloppen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    We hadden het over straatnamen in Blauwdorp, maar overigens ben ik het met je eens.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 december 2020, 14:24.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Zijn er eigenlijk, behalve onze Ingrid, vrouwelijke historici die zich met de geschiedenis van Maastricht bezig houden? Ik weet alleen van Marijke Martin en da's alweer 20 jaar geleden dat haar Opkomst van de moderne stad. Ruimtelijke veranderingen in Maastricht 1660-1905 werd gepubliceerd. Verder ken ik alleen ? kunsthistorici: Bernadette van Hellenberg Hubar, Elizabeth den Hartog, Renate Kroos, Mieke de Kreek, Monique Dickhaut.
      Ik heb even geen tijd, Loco, maar verplaats dit naar een andere locatie en we kunnen er mee verder. Want er is best wat over te zeggen.

      Opmerking


      • #18
        Ik denk dat de verwarring komt doordat de jaartallen achter de namen staan, Pier. Bij Aldegonda Regout-Hoeberechts staat achter haar naam: (1798-1878 ). Of begrijp ik je verkeerd? Oeps, is al beantwoord door Ingrid, zie ik nu.

        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Ik heb even geen tijd, Loco, maar verplaats dit naar een andere locatie en we kunnen er mee verder. Want er is best wat over te zeggen.
        Prima wat mij betreft.

        Opmerking


        • #19
          El Loco
          Mijn steun krijg je... op de barrikaden.
          Overigens Marijke Martin was toch een kunsthistoricus en had toch ook wel mannelijke historici in haar kennissenkring. ik woonde boven haar.

          Zijn er nadere gegevens bekend van die woningen aan de blauwe loper? Bij desbetreffende woningbouwcorporatie?
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #20
            https://www.thuisinmaastricht.nl/filmpjes-blauwe-loper/
            Voor een uitgebreidere reportage aan filmmateriaal dus.

            Op de website van de architecten vindt je er niet veel over, behalve wat sfeer impressies
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              https://www.thuisinmaastricht.nl/filmpjes-blauwe-loper/
              Voor een uitgebreidere reportage aan filmmateriaal dus.

              Op de website van de architecten vindt je er niet veel over, behalve wat sfeer impressies
              Dat is wel een super mooie link, Antonius
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                bedankt, maar ik geef alle lof door aan de makers van de serie.
                voor op je smart televisie met youtube app een paar kerstdagen "binge watchen" (aflevering na aflevering verder kijken)

                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  Op de website van de architecten vindt je er niet veel over, behalve wat sfeer impressies
                  Patriarchaalkruis dat Meester Ulrich Peters in 1490 smeedde voor het Onze-Lieve-Vrouwekapittel. Bij de Heimoweg is volgens mij de 12e-eeuwse beeldhouwer Heimo afgebeeld, die een door hem gemaakt kapiteel aanbiedt aan Maria. Maar misschien vergis ik me. De korenaar op het laatste plaatje (met moeite te zien) heb ik ook nog niet thuis kunnen brengen. Misschien een gerstenaar, als verwijzing naar de bierbrouwers Rutten (Ruttensingel)? Nou nog een microfoon voor Benny Neyman.

                  Click image for larger version  Name:	1826_DreessenWillemse_Blauwdorp_3.jpg Views:	0 Size:	350,7 KB ID:	102316
                  Click image for larger version  Name:	1826_DreessenWillemse_Blauwdorp_1.jpg Views:	0 Size:	431,1 KB ID:	102317
                  Click image for larger version  Name:	1826_DreessenWillemse_Blauwdorp_5.jpg Views:	0 Size:	406,9 KB ID:	102318
                  Bron: https://dreessenwillemse.nl/projecte...e-blauwe-loper

                  Opmerking


                  • #24
                    Ja het lijkt apart dat "sier metselwerk" maar als jij er dan al op wijst is het toch van de gekke dat je blinde gevels maakt als architect bij een hoekwoning die als woning iets speciaals zou kunnen zijn.
                    Maar ja architecten doen wel eens aparte dingen die zelfs de welstand commissie over het hoofd ziet.

                    ik ben verguisd

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X