Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Blauwe Loper

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Blauwe Loper

    De Blauwe Loper
    is een nieuwe doorgaande route door de wijk Blauwdorp voor voetgangers en langzaam verkeer.
    Door de sloop van 138 verouderde vooroorlogse woningen wordt de wijk Mariaberg, voor het langzaam verkeer en voetgangers, in een lijn verbonden met de Binnenstad.
    De sloop heeft tot gevolg dat er een opening komt tussen de Proosdijweg en de Ruttensingel. Hierdoor ontstaat een nieuw buurtpark.

    Door de aanleg van de Blauwe Loper ontstaat er een andere verdeling van de openbare ruimte in de wijk. Er is sprake van een toename van groene openbare ruimte van, naar verwachting, 5500 m2.

    Deze maand, december 2020, is de daadwerkelijke sloop van de 138 woningen begonnen.

    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	111,5 KB ID:	102253
    De woningen aan de Heimoweg zijn al grotendeels gesloopt.

    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	120,5 KB ID:	102254
    Ter plaatse wordt het gesloopte materiaal genoteerd en bestaat de mogelijkheid dit materiaal te kopen.
    De witte tent staat ongeveer op de rijbaan van de voormalige Heimoweg.

    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	96,1 KB ID:	102255
    Staande op de Ruttensingel kijkt men nu naar de (deels) gesloopte woningen van de Pastoor Wijnenweg.

    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	102,0 KB ID:	102256
    De deels gesloopte woningen aan de linkerzijde zijn de woningen van de Meester Ulrichweg.
    Achter de boom staat nog een deel van wat ooit het adres Ruttensingel 77 was.

    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	101,2 KB ID:	102257
    Een buurtbewoner haalt wellicht herinneringen op naar hoe her (een week geleden!) nog was.
    De man staat ongeveer ter hoogte van wat ooit Ruttensingel 87 was.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Ik ben benieuwd naar die Blauwe Loper (blauw vanwege Maria in Mariaberg?) Misschien dat we er het komende voorjaar al van kunnen genieten.

    Ook dank voor de foto's, Pier. Ik hoop dat er ook opnamen zijn gemaakt, voordat alles tegen de vlakte ging. Vroeger hadden we een gemeentelijke fotografische dienst met Paul Rutten en Gerard Quaedvlieg, die onder meer de veranderingen in het stadsbeeld vastlegden, maar dat is al weer lang verleden tijd. Zo dadelijk gaan ook de bomen langs de Tongerseweg tegen de vlakte. Het zal tientallen jaren duren voordat we weer zo'n imposante laan zullen hebben. Dat maak IK niet meer mee.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Ik ben benieuwd naar die Blauwe Loper (blauw vanwege Maria in Mariaberg?)
      Blauw vanwege Blauwdorp, denk ik. En loper vanwege de (ietwat vergezochte) parallel met de Groene Loper. De plannen zien er goed uit. Die doorsteek en het parkje maken de buurt wat toegankelijker en door de nieuwbouw wordt het wat minder eenvormig. Hier een render van de website van het architectenbureau:

      Click image for larger version

Name:	1826_DreessenWillemse_Blauwdorp_6.jpg
Views:	518
Size:	295,3 KB
ID:	102266
      Bron: https://dreessenwillemse.nl/projecte...e-blauwe-loper

      Opmerking


      • #4
        Hier moet ook ergens die Benny Neymanstraat komen, waar onder anderen Tiny Meese zich zo voor ingespannen heeft. Als daardoor de Heimostraat niet meer terugkomt, zou ik dat weer jammer vinden...

        Opmerking


        • #5
          Ontbreekt de Beppie Kraftstraat.
          Een leuk plan dat iets bijdraagt aan het vergroenen van onze stad. Als ze die achterlijke bladblazers nu eens zouden verbannen.
          3 lagen woningbouw compenseert dus hetzelfde aantal van 138 vooroorlogse woningkies.
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Ontbreekt de Beppie Kraftstraat.
            Beppie zal even moeten wachten. De Straatnamencommissie verleent alleen een straatnaam aan personen die zijn overleden (koningshuis uitgezonderd).

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Hier moet ook ergens die Benny Neymanstraat komen, waar onder anderen Tiny Meese zich zo voor ingespannen heeft. Als daardoor de Heimostraat niet meer terugkomt, zou ik dat weer jammer vinden...
              Geen zorgen.
              Volgens het Ontwerp Bestemmingsplan Blauwe Loper, d.d. 9 december 2019, blijft de Heimoweg bestaan.
              "(..) De huidige Heimoweg blijft bestaan en wordt verlegd naar de Proosdijweg. De verlengde Heimoweg bepaalt de zuidrand van het buurtpark.(..)"

              Bron: Beusmans & Jansen, Onderzoek & Advies in Ruimtelijke Ordening (dec. 2019)
              pagina 61, hoofdstuk 4.2.1: De Blauwe Loper: doelstelling en uitgangpunten.



              Overgens wordt in de Ontwerp Bestemmingplan nergens gesproken over een weg, straat, plein of pad genoemd naar Benny Neyman.
              Inderdaad is ergens in de loop van dit najaar bekend gemaakt dat bij de Blauwe Loper een straatnaam genoemd zal worden naar Benny Neyman.
              Details zoek ik nog wel op.
              Wordt dus vervolg
              Last edited by Pier; 14 december 2020, 14:30.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Persbericht 2 december 2020 van de Gemeente Maastricht.

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                    Beppie zal even moeten wachten. De Straatnamencommissie verleent alleen een straatnaam aan personen die zijn overleden (koningshuis uitgezonderd).
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      Namen geven aan buurten straten en dus ook pleinen is zeker niet makkelijk. Als Woningbouwmaatschappij er ooit iets mee te maken had, zou ik het plein naar Antonius van Padua noemen.
                      Ja mijn naamgenoot.
                      Antonius, je bent al rijkelijk genoeg bedeeld met straatnamen in Maastricht: de Sint Teunisstraat in het Boschstraatkwartier, de Sint Antoniuslaan in Sint Maartenspoort en de Antonius van Padualaan in Scharn. Indirect ook nog de Antonietenstraat. Vroeger had je zelfs een eiland in de Maas dat naar jou vernoemd was.

                      Ik vind dat de Straatnamencommissie het de laatste tijd goed doet. De meeste straatnamen in het Sphinxkwartier en het Lindenkruis zijn zinvol en klinken goed. Van Benny Neyman kun je je afvragen of iemand over 50 jaar nog weet wie dat was. Maar goed, diezelfde vraag kun je stellen bij de Alexander Battalaan (en die kreeg zijn naam zelfs al bij leven). Het voordeel van een Beppie Kraftstraat zou zijn dat er eindelijk weer eens een straat naar een vrouw vernoemd wordt. Persoonlijk zou ik liever een Aldegonda Hoeberechtsstraat gezien hebben in de omgeving van het Petrus Regoutplein.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja verdomd, waar is mijn Eiland gebleven?

                        ik ga straks nog eens kijken naar de voortgang in 't Blauwdorp
                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Persoonlijk zou ik liever een Aldegonda Hoeberechtsstraat gezien hebben in de omgeving van het Petrus Regoutplein.
                          Bravo, Loco!

                          Aldegonda zou ook een kleine biografie waard zijn. Ze heeft heel wat gepresteerd, maar dat is altijd ondergesneeuwd in het emotionele en historiografische gedoe rondom haar echtgenoot. Blij dat er op Wikipedia tegenwoordig een prachtig, evenwichtig en goed onderbouwd artikel staat over het geslacht Regout: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regout_(geslacht) ,

                          met een aparte paragraaf over Aldegonda en de andere vrouwen binnen de familie Regout: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regout...Regout-vrouwen
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 december 2020, 13:22.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            (...) Persoonlijk zou ik liever een Aldegonda Hoeberechtsstraat gezien hebben (...).
                            We raken een beetje off-topic.
                            Moeten we niet naar een andere (nieuwe) topic?
                            Maar mij is wel onduidelijk over welke Aldegonda we het hebben.
                            Op wikipedia, waar Ingrid Evers naar verwijst, spreken ze over

                            (...) Petrus' vrouw, Maria Aldegonda Hoeberechts (1798-1878 ), had eveneens een scherp zakelijk inzicht.(...)
                            https://forum.mestreechonline.nl/for...haar-opvolgers
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              Ja verdomd, waar is mijn Eiland gebleven?
                              Sint-Antoniuseiland op Wikipedia
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                              Aldegonda zou ook een kleine biografie waard zijn. Ze heeft heel wat gepresteerd, maar dat is altijd ondergesneeuwd in het emotionele en historiografische gedoe rondom haar echtgenoot.
                              Werk aan de winkel voor de historici onder ons! De mannen doen het niet, dus...

                              Zijn er eigenlijk, behalve onze Ingrid, vrouwelijke historici die zich met de geschiedenis van Maastricht bezig houden? Ik weet alleen van Marijke Martin en da's alweer 20 jaar geleden dat haar Opkomst van de moderne stad. Ruimtelijke veranderingen in Maastricht 1660-1905 werd gepubliceerd. Verder ken ik alleen ? kunsthistorici: Bernadette van Hellenberg Hubar, Elizabeth den Hartog, Renate Kroos, Mieke de Kreek, Monique Dickhaut.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              We raken een beetje off-topic.
                              Och, we zwalken wat rond, maar we zijn zo weer on-topic...

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X