Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Wellicht is het al aan de orde geweest, maar wat gaat gebeuren met het onvolprezen restaurant Novo New Dining, gevestigd in dit gebouw? Miljaar, wat heb ik daar al vaak lekker gegeten.
    Denk dat ze zullen moeten verhuizen, maar weet er verder niks van. Ze hebben een Bib Gourmand van Michelin, zie ik. Eigenaar/chef Rodny Welters. Kleine maar mooie menukaart. Maak wat foto's van het interieur als je nog eens gaat!

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Wellicht is het al aan de orde geweest, maar wat gaat gebeuren met het onvolprezen restaurant Novo New Dining, gevestigd in dit gebouw? Miljaar, wat heb ik daar al vaak lekker gegeten.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    In een glas overdekt atrium van 4 a 5 verdiepingen sta je ook niet echt gezellig te keuvelen tijdens de koffiepauzes.
    We gaan het zien hoe de architecten van Broekbakema vorderen en verder werken aan het concept.
    De kantoortuin is overigens ook letterlijk gebouwd door Behnisch in Wageningen met het IBN instituut. linkje https://www.doelbeelden.nl/upload/pi...elden14537.jpg

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Oei Oei, ik heb ze verwisseld. Mijn groot excuus aan Harry Gulikers.
    Vergissen is menselijk. Gulikers is bij deze vrijgepleit. In het voordeel van Hoen kan gezegd worden dat het originele ontwerp geweld is aangedaan.

    Hopelijk leest Broekbakema mee, want jouw voorstel om de drie risalieten in de voorgevel van de Ambachtsschool naar achteren door te trekken zou volgens mij heel goed kunnen werken. De Ambachtsschool wordt zo weer het hoofdgebouw, in plaats van een krampachtig behouden gevel van een of ander glaspaleis. De Antoon Lipkensstraat wordt verlost van een doodse muur. Die binnenhoven zouden ze dan nog kunnen overkappen, want DSM wil geen gewoon kantoor, maar een "clubhuisachtige ontmoetingsruimte". En de dames en heren gaan natuurlijk niet met elkaar staan 'clubhuizen' in de regen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oei Oei, ik heb ze verwisseld. Mijn groot excuus aan Harry Gulikers.
    http://www.hoenarchitecten.nl/nl/pro...ml?sel=31.28.6

    die plint is er altijd geweest volgens mij hebben ze die ontwerpschetsen niet erdoor gekregen bij de opdrachtgever of de gemeente.

    p.s.
    nu ja ik ben er niet kapot van (de cinema) en hoop echt dat men iets fijnmaziger te werk gaat met bouwvolumes en geledingen die deze oude Ambachtschool eigenlijk al als structuur meebrengt.
    en drie mooie tuinen als hof
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 13 augustus 2021, 07:31.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    heb ik gezien, sprakeloos ben ik ervan.
    Weet je toevallig ook of de gevelbekleding later vernieuwd is? Het ziet er tegenwoordig anders uit dan op de ontwerptekeningen. Het lijkt erop dat men op een bepaald moment het onderste deel van de 'filmstrip' heeft vervangen door de huidige grijze plint.

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Het contrast tussen de architectonische expressie van die oude Ambachtsschool en die zogenaamd abstracte gevels van de euroscoop had nooit zo mogen worden geaccepteerd door de welstand en monumenten commissie. Wat Gulikers in de post-post-moderne tijd bezielde weet ik niet.
    Het is al veelzeggend dat het gebouw niet genoemd wordt in de TOPOS Architectuurgids Maastricht 1895-1995

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Wat betreft die trieste gevel: zou je nog even naar posting #27 kunnen kijken?
    heb ik gezien, sprakeloos ben ik ervan.
    Een black box met of zonder versiering blijft een doods ding voor de omwonenden, er had net zo goed enkel graffiti op aangebracht kunnen worden.
    Het contrast tussen de architectonische expressie van die oude Ambachtsschool en die zogenaamd abstracte gevels van de euroscoop had nooit zo mogen worden geaccepteerd door de welstand en monumenten commissie. Wat Gulikers in de post-post-moderne tijd bezielde weet ik niet.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Het bevond zich in de grote gevelpartij aan het hoofdtrappenhuis dus vanuit de hoofdentree door het tochtportaal heen lopen en dan recht vooruit de trap op.
    Na de diverse andere verbouwingen keek men dus richting het paternaatsgebouw aan de Antoon Lipkensstraat in 1966. (ook wel de feestzaal genoemd in de buurt)
    Van buitenaf was dit niet zichtbaar daar er ook nog een laag bruut draadglas aan de buitenzijde voor gezeten heeft.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Weten we ook, waar dat raam zich in het gebouw heeft bevonden?
    Ergens in de hal (of "hall", volgens de Limburger Koerier).

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mooi, Loco! Slim gedaan, dat spiegelen van de linker zijde. Weten we ook, waar dat raam zich in het gebouw heeft bevonden?
    Leuk trouwens, dat Gerrit van Rijt (1870-1959) midden onder is afgebeeld. Dat is best bijzonder voor een nog levende geestelijke.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 augustus 2021, 11:04.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Tja, wel jammer voor ons!
    Het zal zoiets geweest zijn:

    Click image for larger version  Name:	Maastricht, Ambachtsschool, jubileumraam (H Schoonbrood, 1936).jpg Views:	0 Size:	115,9 KB ID:	103948

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Om een of andere reden heeft men de drie rechterpanelen niet afgebeeld. Er waren dus oorspronkelijk 15 panelen.
    In het krantenartikel waarin deze foto staat, wordt vermeld dat Schoonbrood nog bezig was in het atelier van de glazeniers Mestroom en Zonen in Bunde de laatste hand aan het geheel te leggen. Mogelijk waren de drie rechtse panelen nog niet helemaal klaar en heeft de kunstenaar gevraagd die niet te fotograferen? Tja, wel jammer voor ons!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
    Ambachtsschool jubileumraam Henri Schoonbrood (1936)
    https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00007https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...55:mpeg21:p003

    Geweldig dat bij het tweede artikel een foto van het jubileumraam is afgedrukt, weliswaar op crisisjarenkrantenpapier, maar ik ben er zeker blij mee! Wellicht herkent Antonius het?

    Click image for larger version

Name:	Maastricht, Ambachtsschool, jubileumraam (H Schoonbrood, 1936).jpg
Views:	103
Size:	170,1 KB
ID:	103937

    Wat opvalt is dat het raam op deze foto niet symmetrisch lijkt, wat het zeker wel geweest is. Om een of andere reden heeft men de drie rechterpanelen niet afgebeeld. Er waren dus oorspronkelijk 15 panelen.

    De drie staande figuren zijn personificaties van Praktijk, Esthetiek en Theorie. Daaronder een portret van Gerrit van Rijt, waarover onze Ingrid Evers zeer onlangs een uitgebreid artikel in het Jaarboek SHCL publiceerde! Wat een toeval allemaal! Van Rijt was in die tijd kapelaan van de Sint-Martinusparochie, maar ook secretaris van het bestuur van de Ambachtsschool. Verder was hij een begaafd amateurfotograaf, die o.a. de bouw van de Ambachtsschool heeft vastgelegd. In de lauwerkrans die het geheel omgeeft (en waarvan het rechterdeel dus is weggevallen) zijn de verschillende ambachten uitgebeeld. De achtergrond was volgens het krantenartikel - zeer toepasselijk - zilverwit.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Veel om over na te denken is er echter niet met zulks summiere planpresentaties van bureau Broekbakema, dus laten we afwachten op een voorlopig ontwerp en beter nog een definitief ontwerp.
    Ik kijk bijna elke dag even op hun website, maar ze zullen nog wel een paar maandjes nodig hebben.

    Het zal geen gemakkelijke operatie worden. Ben benieuwd of ze ook de in 1993-94 zwaar toegetakelde achter- en zijgevels van de Ambachtsschool gaan herstellen. En wat blijft er uiteindelijk staan van de Euroscoop? Niet veel, denk ik, ondanks het verhaal dat het allemaal 'circulair' zal gebeuren.

    Het onderwerp 'circulair bouwen' kwam laatst langs in een interview met Francine Houben. Bij de renovatie van De Nederlandse Bank in Amsterdam (door het bureau van Houben) wordt een kantoortoren uit de jaren 90 afgebroken. Het sloopmateriaal wordt met elektrische boten afgevoerd en daarna hergebruikt voor huisvesting voor demente ouderen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Anders is het voor de omwonenden dezelfde trieste gevel als de huidige euroscoop.
    Wat betreft die trieste gevel: zou je nog even naar posting #27 kunnen kijken?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    een 'energieneutraal' en 'circulair' gebouw met ontmoetingsruimten en 400 flexwerkplekken voor de ruim 700 medewerkers. We zijn benieuwd.
    van reeds bestaande 100 parkeerplaatsen op 400 flexwerkplekken voor totaal 700 medewerkers is niet verkeerd als je de oude plattegronden daarvoor kan HERgebruiken.
    circulair
    Veel om over na te denken is er echter niet met zulks summiere planpresentaties van bureau Broekbakema, dus laten we afwachten op een voorlopig ontwerp en beter nog een definitief ontwerp.

    Om met zoveel gebouwmassa aan de belendingen aan te sluiten als blokrand is overigens geen echt jofel plan. Het uitgangspunt van die overdekte hal in het midden kan men hopelijk nog eens overdenken en een schetspapier overheen leggen, met gedurfde pennenstreken kan het goed komen. Anders is het voor de omwonenden dezelfde trieste gevel als de huidige euroscoop.

    Leave a comment:

Bezig...
X