Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Klevarie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Klevarie

    De herontwikkeling van het Klevarieterrein sleept al jaren. De zorgorganisatie Vivre wil af van de grootschalige verpleegkliniek uit de jaren '70 op het terrein van het voormalige ziekenhuis Calvariënberg. Het is de bedoeling dat de grote kliniek (400 bewoners) wordt vervangen door een kleinere (90 bewoners) en dat de rest van het terrein wordt heringericht, voornamelijk t.b.v. woningbouw. Dit is het globale plan:


    Aanvankelijk was het de bedoeling alleen de hoge verpleegstersflat uit 1962 te behouden en de flats aan het Sint-Servaasbolwerk te slopen. Inmiddels is besloten ook de jaren '50 flats van Jean Huysmans te behouden.

    Het plan omhelst tevens de restauratie van het gebouw Sociale Zaken (hoek Abtstraat/Calvariestraat), de verbouwing van het Elisabeth-huis tot hoofdkantoor van Vivre en de verbouwing van de Affuitenloods tot hospice. Verder komt er een grote ondergrondse parkeergarage waardoor het merendeel van de bovengrondse parkeerplaatsen kunnen verdwijnen.

    In 2005 kwam Humblé Architecten bij een ontwerpwedstrijd over de toekomst van het gebied als winnaar uit de bus. In 2008 werd het ontwerp na protest van omwonenden (te hoog, te grote parkeergarage) aangepast. Tegen het nieuwe plan zijn ook weer bezwaren ingediend. Het is nog niet bekend wanneer de sloop/herbouw van start zal gaan.















    Bron: http://www.maastricht.nl/web/file?uu...lementid=81368

  • #2
    Ik had laatst nog een zakelijke afspraak met het locatiemanagement van de Klevarie. Toen ik opwierp dat het gebouw toch weleens toe was aan vernieuwing keek de man me een beetje lacherig aan. ' Daar wordt al jaaaaren over gesproken....' Ik denk dat er eerder een Hilton zit in het oude PLEM gebouw dan dat er een mooi gebouw staat bij de huidige Klevarie. Wat dat betreft mag Nederland (en Mestreech even in het bijzonder) zich schamen.

    Ik vraag me sowieso wat met al dat geld van het Burgelijke Armbestuur is gebeurd? Dat waren toch zowat de groot-grondbezitters van Maastricht? Of zie ik dat verkeerd? En nu: met vier oude vrouwtjes op een kamer in een gebouw wat totale mistroostigheid uitstraalt.

    Ik begin kwaad te worden:(. Ik ga naar bed.

    Opmerking


    • #3
      Vivre-top verhuist naar Gasthuis Calvarienberg

      De leiding van de Maastrichtse zorgkoepel Vivre verhuist naar het leegstaande Gasthuis Calvarienberg aan de Abtstraat in het centrum van de stad. De reden is de verkoop van het huidige onderkomen, de Polvertoren aan de rand van zorgcomplex Klevarie. Met de opbrengst wordt de sloop en herbouw van Klevarie deels gefinancierd. Volgens Bestuursvoorzitter Jan Meijers van Vivre is er concrete belangstelling voor de toren, die verbouwd zou kunnen worden tot appartementencomplex.

      Dagblad De Limburger, 17-07-2010
      Dit is het gasthuis Calvariënberg, waar Vivre naartoe verhuist. De leegkomende Polvertorenflat lijkt mij vrij makkelijk aan te passen voor studentenhuisvesting. 't Is geen Calatrava, maar in elk geval goedkoper! En als ze iets leuks weten te maken van die opbouw op het dak, wil ik daar best gaan wonen, vanwege het uitzicht en zo
      Last edited by El Loco; 19 juli 2010, 11:47.

      Opmerking


      • #4
        Polvertorenflat

        De Polvertorenflat diende oorspronkelijk tot woonflat voor de verpleegsters van Klevarie. In de volksmond stond het ding bekend als 'de hunkerbunker'. (Men kan zich daar vast wel iets bij voorstellen). Ook zou er een tunnel zijn geweest tussen de flat en de werkplek. Een cerberus van een Hoofd zou hier het verkeer geregeld hebben.

        Recent hoorde ik van dr. Meijers en zijn bedrijfsarchivaris dhr. Kreuwels, dat die tunnel inderdaad bestaat, maar dat hij pas is aangelegd lang nadat de verpleegsters de flat hadden ontruimd. Zij hebben er nooit profijt van gehad en moesten bij regen en zonneschijn en bij nacht en ontij gewoon buitenom.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 februari 2022, 12:53.

        Opmerking


        • #5
          Het Sint-Elisabethhuis aan de Abtstraatnoets neet willen vertrekken...
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 februari 2022, 12:54.

          Opmerking


          • #6
            Het kapitaal van het Burgerlijk Armbestuur

            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Ik vraag me sowieso wat met al dat geld van het Burgerlijke Armbestuur is gebeurd? Dat waren toch zowat de groot-grondbezitters van Maastricht? Of zie ik dat verkeerd? En nu: met vier oude vrouwtjes op een kamer in een gebouw wat totale mistroostigheid uitstraalt.
            Ik begin kwaad te worden:(. Ik ga naar bed.
            Ne t'en fais pas, monsieur le maire
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 februari 2022, 12:55.

            Opmerking


            • #7
              De Stichting Elisabeth StrouvenHistorische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers, 2005) had nooit kunnen verschijnen als de Stichting Elisabeth Strouven niet een substantieel bedrag had bijgedragen aan het bijna dertigduizend euro grote tekort op de drukkosten (zie de ongenummerde pagina 4 in de HEM). Afgelopen jaar kreeg MVV naar ik meen 1 of 2 miljoen euro uitbetaald (verstandig?), en al wordt het dan geen volwaardig Maastrichts historisch museum: naar ik heb begrepen gaan er ook enkele miljoenen naar de lopende verbouwing van het Spaans Gouvernement, het nieuwe Museum aan het Vrijthof.

              Conclusie: het toenmalige bestuur van het Burgerlijk Armbestuur heeft er voor gekozen het eeuwenoude, eigenlijk particuliere kapitaal ten goede te laten komen aan de gehele bevolking van Maastricht. En dat betreft dus evenzeer elitaire voetbalfans als elitaire kunstkijkers.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 februari 2022, 12:57.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Ingrid, dit verslag schreeuwt om foto's !!
                Zoals mijn vader placht te zeggen: 'Haben ein Gewehr und dann schiessen'. Kortom: die heb ik niet. Misschien dat er nog iets aan te doen valt?
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juli 2010, 13:40.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Conclusie: het toenmalige bestuur van het Burgerlijk Armbestuur heeft er voor gekozen het eeuwenoude, eigenlijk particuliere kapitaal ten goede te laten komen aan de gehele bevolking van Maastricht. En dat betreft dus evenzeer elitaire voetbalfans als elitaire kunstkijkers.
                  Stichting Grafmonumenten Sint Pieter heeft haar eerste grafrestauraties kunnen uitvoeren dank zij een schenking van de Stichting Elisabeth Strouven.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    En nu: met vier oude vrouwtjes op een kamer in een gebouw wat totale mistroostigheid uitstraalt.
                    Jawel, diep droevig en volgens mij heeft de demissionaire minister van gezondheidszorg de wens geuit, dat een ieder zijn eigen leefruimte zou krijgen. (Op de Beyart is dat al jaren het geval: woon/slaapkamer met keukenblok en eigen natte cel).

                    Dat betekent niet dat zoiets ook eentweedrie overal gerealiseerd kan worden. Misschien ten overvloede: in Maastricht is dit geen zaak meer van het Burgerlijk Armbestuur. Vivre is een andere instelling, met andere geldstromen.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juli 2010, 14:00.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      De Polvertorenflat diende oorspronkelijk tot woonflat voor de verpleegsters van Klevarie. In de volksmond stond het ding bekend als 'de hunkerbunker'.
                      Al heel lang geleden ging het gerucht dat de verpleegstersflat afgebroken moest worden. Op de vraag waarom volgde dan het antwoord "die zit jummers vol sjäöre en boorste".

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Het schilderwerk heeft volgens mij nog de oorspronkelijke tinten. Het lijkt Toscaans groen, met Bentheims gele accenten.(...) Door de lichtinval van bovenaf wisselen zij door de dag van tint: nu eens goudkleurig, dan weer zilverachtig.
                        Zoals Ingrid het beschrijft gaat niet alleen Loco uit zijn bol, toch? Dit willen we allemaal wel eens zien! Dus, kom op mensen, wie trekt de stoute schoenen aan, en vervolgens aan de bel van Abtstraat 2A om een fotootje te maken? Die anti-krakers zijn vast de slechtste jongens niet...

                        Foto's van het interieur heb ik dus ook niet; wel een vrijwel onleesbaar plattegrondje uit deze PDF (die boordevol informatie staat over de historische achtergronden van dit en andere panden op het Klevarie-terrein).


                        Over de Antwerpse architecten Bildmeyer en Van Riel, die ook volgens de Monumentengids Maastricht het Sint-Elisabethshuis hebben gebouwd, heb ik geen informatie kunnen vinden.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Grummer Bekijk bericht
                          Al heel lang geleden ging het gerucht dat de verpleegstersflat afgebroken moest worden. Op de vraag waarom volgde dan het antwoord "die zit jummers vol sjäöre en boorste".

                          In Heerlen was er een soortgelijke flat; ik heb wel eens gehoord dat ze die 'de boortoren' noemden.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Conclusie: het toenmalige bestuur van het Burgerlijk Armbestuur heeft er voor gekozen het eeuwenoude, eigenlijk particuliere kapitaal ten goede te laten komen aan de gehele bevolking van Maastricht. En dat betreft dus evenzeer elitaire voetbalfans als elitaire kunstkijkers.
                            Hartelijk dank voor de uitleg!

                            Zou de stichting Elisabeth Strouven dan ook zo vriendelijk willen zijn om een paar miljoen neer te tellen voor een mooie locatie voor onze ouderen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                              Mag ik een mede MO-lid (in het bezit van scanner) verzoeken om het het al eerder geroemde boek 'monUMent' ter hand te nemen en dan te kijken vanaf p.45.
                              Laat ik dat boek nou níet hebben! SJEF heeft vast boek én scanner... Hoe kun jij trouwens leven zonder scanner?
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                              (Ik vertrek overigens pas woensdagnacht. Ik had me alweer eens vergist)
                              Je merkt, er zijn hier genoeg oplettende MO-leden om je eraan te herinneren wanneer je op het vliegtuig moet stappen

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X