De herontwikkeling van het Klevarieterrein sleept al jaren. De zorgorganisatie Vivre wil af van de grootschalige verpleegkliniek uit de jaren '70 op het terrein van het voormalige ziekenhuis Calvariënberg. Het is de bedoeling dat de grote kliniek (400 bewoners) wordt vervangen door een kleinere (90 bewoners) en dat de rest van het terrein wordt heringericht, voornamelijk t.b.v. woningbouw. Dit is het globale plan:

Aanvankelijk was het de bedoeling alleen de hoge verpleegstersflat uit 1962 te behouden en de flats aan het Sint-Servaasbolwerk te slopen. Inmiddels is besloten ook de jaren '50 flats van Jean Huysmans te behouden.
Het plan omhelst tevens de restauratie van het gebouw Sociale Zaken (hoek Abtstraat/Calvariestraat), de verbouwing van het Elisabeth-huis tot hoofdkantoor van Vivre en de verbouwing van de Affuitenloods tot hospice. Verder komt er een grote ondergrondse parkeergarage waardoor het merendeel van de bovengrondse parkeerplaatsen kunnen verdwijnen.
In 2005 kwam Humblé Architecten bij een ontwerpwedstrijd over de toekomst van het gebied als winnaar uit de bus. In 2008 werd het ontwerp na protest van omwonenden (te hoog, te grote parkeergarage) aangepast. Tegen het nieuwe plan zijn ook weer bezwaren ingediend. Het is nog niet bekend wanneer de sloop/herbouw van start zal gaan.







Bron: http://www.maastricht.nl/web/file?uu...lementid=81368

Aanvankelijk was het de bedoeling alleen de hoge verpleegstersflat uit 1962 te behouden en de flats aan het Sint-Servaasbolwerk te slopen. Inmiddels is besloten ook de jaren '50 flats van Jean Huysmans te behouden.
Het plan omhelst tevens de restauratie van het gebouw Sociale Zaken (hoek Abtstraat/Calvariestraat), de verbouwing van het Elisabeth-huis tot hoofdkantoor van Vivre en de verbouwing van de Affuitenloods tot hospice. Verder komt er een grote ondergrondse parkeergarage waardoor het merendeel van de bovengrondse parkeerplaatsen kunnen verdwijnen.
In 2005 kwam Humblé Architecten bij een ontwerpwedstrijd over de toekomst van het gebied als winnaar uit de bus. In 2008 werd het ontwerp na protest van omwonenden (te hoog, te grote parkeergarage) aangepast. Tegen het nieuwe plan zijn ook weer bezwaren ingediend. Het is nog niet bekend wanneer de sloop/herbouw van start zal gaan.







Bron: http://www.maastricht.nl/web/file?uu...lementid=81368
Opmerking