Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jekerkwartier - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jekerkwartier - informatie

    JEKERKWARTIER

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    Het Jekerkwartier omvat de bebouwing aan de zuidkant van het historische stadscentrum met inbegrip van de middeleeuwse stadsmuren en de parken en villawijk die sinds het eind van de 19de eeuw daarbuiten tot stand zijn gebracht.
    Karakteristiek zijn de hier overal kronkelende zijtakken van de Jeker, zowel binnen als buiten de muren, het bochtige stratenpatroon in de middeleeuwse stadswijk en het vele groen.
    De architectuur van de oude wijk onderscheidt zich nauwelijks van die in de rest van het centrum, maar er liggen veel grote complexen en oude kloosters waarin tegenwoordig instellingen voor onderwijs en cultuur gehuisvest zijn, zodat de wijk terecht als ‘Quartier Latin’ bekend staat.
    Een prachtig stadspark, waarin een nog altijd gebruikt kazernecomplex uit het begin van de vorige eeuw op herbestemming wacht, vormt de overgang naar de lommerrijke parklanen met grote villa’s in de typisch algemene ‘Fin-de-Siècle’-stijlen.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    De wijk heeft zich ontwikkeld tussen de talrijke armen van de deltavormige uitmonding van de Jeker in de Maas.
    Zij zijn de laatste resten van een oorspronkelijk landschap in de stad. Bewoning kwam hier pas sedert de Middeleeuwen tot stand.
    De Jeker werd enerzijds benut als verdedigingsgracht langs de zuidmuur van de 13de-eeuwse stad, anderzijds werd haar stromende water aangewend als energiebron voor de aandrijving van watermolens binnen de muren en als spoeling voor de bewerking van huiden door leerlooiers en het ambacht der verwers.
    Stadsmuren, poorten, torens en straatnamen markeren de 13de-eeuwse stadsgrenzen, de 14de-eeuwse uitbreiding van de ‘Nieuwstad’ en de 15de-eeuwse, tweede stadsomsluiting.
    Vanaf de 13de eeuw tot ver in de 19de eeuw werden open terreinen binnen de stadsmuren telkens weer ingevuld met kloosters.
    Na de ontmanteling van de vesting in 1867 verdwenen in dit deel van de stad wel de meeste stadspoorten, maar vrijwel alle stadsmuren bleven gespaard en geven aan de straten in de wijk en aan het park aan de buitenzijde een extra charme.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    Binnen de stadsmuren dragen de straten namen die tot de Middeleeuwen teruggaan, topografisch van aard voorzover zij genoemd zijn naar plaatsen waar zij heen leiden (Tongersestraat, Sint Pieterstraat), economisch waar zij terugslaan op de ambachten die er werden uitgeoefend (Looiersstraat, Witmakersstraat, Verwerhoek) of de molens die daarvoor nodig waren (Achter de Molens, Bisschopsmolen), religieus ter aanduiding van de vele kloosters (Achter de Oude Minderbroeders, Bonnefantenstraat).
    In de eerste stadsuitbreiding buiten de muren, deel uitmakend van het Villapark, is een bonte verzameling van namen uitgegeven, ontleend aan de Maastrichtse geschiedenis.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik woon rustig in de binnenstad, maar het is makkelijk zeggen dat de klagers zeikerds zijn als je er zelf niet woont. Ik durf dus geen partij te kiezen.

    Opmerking


    • #3
      Nieuw jaars wens

      Beste allemaal,

      Paoter Vinck [mèt ck] en medebroeders wensen jullie een heel voorspoedig 2012; 'n goede gezondheid en voorspoed.

      Ik bezoek/lees vaak met veel bewondering en respect voor jullie enorme inzet, Maastricht online.

      VrGrt.

      Paoter Vinck

      Opmerking


      • #4
        Sinds een jaar woon ik, na een afwezigheid van meer dan vijfentwintig jaar, weer met heel veel plezier in Maastricht.

        Onlangs (enkele maanden geleden) heb ik een bewonersbijeenkomst bijgewoond van het Jekerkwartier. Een kritische stemming is bij dit soort bijeenkomsten niet ongewoon. Maar toch moet het van mijn hart dat de vele kritiek op de horeca, de hoeveelheid buitenlandse studenten en het verkeer mij overtrokken voorkomt.

        Terugdenkend aan de tijd toen ik uit Maastricht vertrok, was de stad een ingeslapen provinciestadje. Met de bloei van de universiteit en de vele studenten is de stad veel levendiger geworden. Uiteraard brengt dat soms ook overlast met zich mee. Maar het heeft zeker ook bijgedragen aan een veel diverser aanbod van onder andere culturele voorzieningen.

        Ik heb veel meer moeite met een aantal grootschalige commerciële evenementen die van Maastricht een soort Valkenburg in het kwadraat maken.
        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

        Max Dendermonde

        Opmerking


        • #5
          Karel , ik ben het helemaal met je eens. Ik was vandaag ook in het Jekerkwartier ( zie draadje van de 50 Keigeleers). We werden vriendelijk te woord gestaan door een studente die nu in mijn ouderlijk huis woont.
          We liepen later langs het Vrijthof richting Mosaforum.
          De aanblik van het met schermen afgezette Vrijthof maakte me niet vrolijk, en dat is een understatement.
          Last edited by Annefine; 5 januari 2012, 00:01.

          Opmerking


          • #6
            De universiteit is een zegen voor de stad. Dan maar af en toe een paar dronken studenten op de koop toe.

            Die commerciele evenementen zijn mij ook eerder een doorn in het oog. Een goede bekende van me zei er ooit over: 'Het lijkt wel een prachtig beschilderd, leeggeblazen paasei'.

            Opmerking


            • #7
              Het Jekerkwartier is nog altijd de mooiste wijk van de stad. De studenten hebben het leven aan de wijk teruggegeven. Toen ik dertig jaar geleden het Jekerkwartier verliet was het een ingeslapen stukje Maastricht. Nu kom ik er weer graag, als ik mijn broer bezoek. Wat betreft de aktiviteiten op het Vrijthof, kan ik alleen maar aangeven dat ik de stad mijd, als er iets georganiseerd wordt.

              Opmerking


              • #8
                Dat betekent dus zo ongeveer altijd? Ikzelf kom zelden meer op het Vrijthof. Dat geworstel tussen de terrassen door is knap hinderlijk. Het Jekerkwartier bevalt me echter best, studenten en al. Als ik kijk naar de Grote Looiersstraat in 1970 en hoe ze er nu uit ziet, dan constateer ik dat mét de universiteit de welvaart is terug gekomen in de stad.

                Opmerking


                • #9
                  Zijn er overigens ooit plannen geweest om de Jekerarm in de Grote en Kleine Looiersstraat weer open te leggen? Dat maakt de naamgever van het Jekerkwartier weer beter zichtbaar in het straatbeeld.
                  De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                  Max Dendermonde

                  Opmerking


                  • #10
                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=kgCTFo7IjxE[/ame]

                    Opmerking


                    • #11
                      in het begin van het draadje wordt gewezen naar verschillende cafés die overlast bezorgen. Mag ik jullie erop wijzen dat dit geen studentencafe's zijn, zelfs geen jeugdcafé's maar "ouderen" café's. De "belsj" is een Mestreechteneren café. Toch iets om eens over na te denken eer er weer naar de jeugdige tijdelijke bewoners van onze stad wordt gewezen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
                        Zijn er overigens ooit plannen geweest om de Jekerarm in de Grote en Kleine Looiersstraat weer open te leggen? Dat maakt de naamgever van het Jekerkwartier weer beter zichtbaar in het straatbeeld.
                        Dat zou inderdaad wel mooi zijn! Is dit opportuun?

                        Opmerking


                        • #13
                          Megaproject in Jekerkwartier: luxe woningen op Bauduinterrein






                          MAASTRICHT - MAASTRICHT - Twintig jaar na de sluiting van Bauduin's Vermicellifabriek aan de Grote Looiersstraat in het Jekerkwartier, krijgt het terrein - nu nog in gebruik als parkeerplaats - een nieuwe bestemming. Een mega-project in hartje Maastricht. Op het fabrieksterrein komt een parkeergarage met daarboven 45 luxe stadswoningen.


                          Lees verder op Maastrichtdichtbij.nl
                          http://www.dichtbij.nl/maastricht/wo...interrein.aspx

                          Opmerking


                          • #14
                            Nieuwe Bewonersvereniging Jekerkwartier

                            Ik ontving vandaag een uitnodiging voor een bewonersavond van de Nieuwe Bewonersvereniging Jekerkwartier (BJK). Mij is echter onduidelijk hoe de BJK zich in formele zin verhoudt tot het bestaande Buurtplatform Jekerkwartier. Weet hier iemand toevallig meer over de achtergronden van de BJK?
                            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                            Max Dendermonde

                            Opmerking


                            • #15
                              Eigenlijk jammer dat er nu een stichting is en een vereniging die beiden de belangen van een relatief kleine buurt behartigen. Meestal gebeurt zoiets als er ontevredenheid is ontstaan binnen een buurtplatform. Het aanspreekpunt van de gemeente blijft volgens mij het buurtplatform.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X