Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jekerkwartier - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik ken niet de specifielke situatie van het Jekerkwartier, maar volgens mij is dit een prima ontwikkeling. Dit doorbreekt de exclusiviteit (en de relatieve macht...) van zgn. één belangenbehartiger,en in een aantal gevallen ook ongewenste vervlechtingen met het gemeentelijk ambtenaren apparaat. Bewoners/burgers hebben m.i. het 'recht' zich te organiseren, of het nu om een verkeersprobleem gaat, of een buurt of wat dan ook.

    Opmerking


    • #17
      Vereniging vs. stichting Jekerkwartier

      Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
      Ik ontving vandaag een uitnodiging voor een bewonersavond van de Nieuwe Bewonersvereniging Jekerkwartier (BJK). Mij is echter onduidelijk hoe de BJK zich in formele zin verhoudt tot het bestaande Buurtplatform Jekerkwartier. Weet hier iemand toevallig meer over de achtergronden van de BJK?
      Ik heb geen idee.
      De website Bewoners Jekerkwartier Maastricht "een initiatief van, voor en door bewoners van het Jekerkwartier in Maastricht, opgericht op 4 januari 2014" geeft ook geen helder uitsluitsel.
      Het doel, het in stand houden en zo mogelijk verbeteren van de woonkwaliteit in het Jekerkwartier, is ook niet erg verrassend cq verhelderend.

      Uit het visiedocument van BJK maak ik wel op dat ze een democratische organisatie willen zijn.
      In zoverre is dit natuurlijk een andere insteek dan de Stichting Buurtplatform Jekerkwartier.

      Mijn ervaring van de laatste jaren is echter dat een democratisch buurtplatform, of hoe je het ook wilt noemen, de deur open zet tot een Poolse landdag.
      Dat wordt, vrees ik, helemaal niets, al is het een lovenswaardig streven!

      Wordt, zeker na 1 december 2014, vervolgd op MestreechOnline
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Mijn ervaring van de laatste jaren is echter dat een democratisch buurtplatform, of hoe je het ook wilt noemen, de deur open zet tot een Poolse landdag.
        Dat wordt, vrees ik, helemaal niets, al is het een lovenswaardig
        Democratie heeft per definitie iets van een Poolse landdag. Het is er inherent aan. Ik vrees overigens met je mee, Pier.

        Opmerking


        • #19
          Geen initiatieven leiden zeker tot niets. De vereniging moet zich nog bewijzen. Ik wens deze mensen dan ook veel succes en dat verwachte landdagmodel hoeft niet op de bühne te verschijnen.

          Opmerking


          • #20
            Verzakking Kleine Looiersstraat

            Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
            Zijn er overigens ooit plannen geweest om de Jekerarm in de Grote en Kleine Looiersstraat weer open te leggen? Dat maakt de naamgever van het Jekerkwartier weer beter zichtbaar in het straatbeeld.
            Bovenstaande quote van Karel de Kale dateert alweer van 6 jan. 2012..... de tijd vliegt

            Maar heel even ligt de Jekerarm aan de Kleine Looiersstraat weer (deels) open.

            Ter hoogte van huisnummer 27 is een verzakking ontstaan in de weg. Tijdens het onderzoek werd een oude gemetselde brug gevonden onder het wegdek. Onder het gewelf van deze brug is een holle ruimte aanwezig. Door deze holle ruimte liep vroeger een tak van de Jeker. De verzakking in de weg is ontstaan, doordat een deel van het gewelf van de brug is ingestort.

            De Kleine Looierstraat momenteel, 15 september 2022, afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, behalve bestemmingsverkeer.
            Om zeker te zijn dat de situatie veilig blijft, is de weg boven de holle ruimte aanvullend afgesloten met bouwhekken.

            In overleg met archeologen is besloten dat op dit moment geen(Bron: RIB 2022.15313 dd 15 september 2022)
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Verzakking Kleine Looiersstraat

              [...]

              Maar heel even ligt de Jekerarm aan de Kleine Looiersstraat weer (deels) open.

              [...]
              Ik was in het Natuurhistorisch Museum. Tussen de tuin en de Jeker staat een muur. Daarin zit een gietijzeren luik dat geopend moet worden met een sleutel. Gelukkig kun je om de muur kijken om te zien wat er aan de andere kant zit. Een afdakje met daaronder een wiel en een lange verticale as met schroefdraad. Draaien aan het wiel zorgt dat de as omhoog of omlaag gaat. Onderaan is een hekwerk met verticale spijlen. Om drijfhout tegen te houden. Het is dus een inlaat, een sluis, al is de schuif overwoekerd en niet zichtbaar.

              Nu is de vraag waarvoor de inlaat dient. In het museum wist men het niet. Dat is niet verwonderlijk: de schuif hoort bij de muur en niet bij het museum. Mijn vermoeden is dat de inlaat de middentak van de Jeker voedde die vroeger door de Grote en Kleine Looierstraat liep. Die tak is in 1899 gedempt. Kan iemand iets zeggen over mijn vermoeden?

              Click image for larger version  Name:	4.jpg Views:	0 Size:	352,6 KB ID:	105733Click image for larger version  Name:	2.jpg Views:	0 Size:	589,6 KB ID:	105734Click image for larger version  Name:	3.jpg Views:	0 Size:	477,2 KB ID:	105735

              Opmerking


              • #22
                Schuif bij het Grauwzustersklooster/Natuurhistorisch Museum

                De middelste tak van de Jeker is in 1897 afgesloten en gedempt vanaf het Grauwzustersklooster op (nu) het De Bosquetplein tot aan het voormalige slachthuis bij de Helpoort (ongeveer waar nu Dn Hiemel is). In de bedding werd in de Grote en Kleine Looiersstraat riolering aangelegd. De riolering van de Grote Looiersstraat werd geleid naar de noordelijke Jekertak bij de Tafelstraat; de andere mondde uit in de zuidelijke Jekertak bij de Sint Pieterstraat.

                Aan de westkant, dus daar waar de middentak van de Jeker werd geblokkeerd, bracht men een schuif aan, die indien nodig kon worden opengedraaid. Het water van de noordelijke Jekertak (die van hier langs de Bonnefantenstraat verder liep) kon men dan door het nieuwe riool laten stromen. Dit gebeurde incidenteel wanneer de noodzaak bestond om de beide rioleringen door te spoelen. Er bestond immers op dat moment geen westelijke rioolaansluiting op het nieuwe stuk in de Grote Looiersstraat en er was nog geen pompsysteem. Weliswaar moesten de rioolbuizen een klein verval hebben, maar verstopping dreigde soms. Natuurlijk kon de spoeling slechts plaatsvinden wanneer het water van de Jeker hoog genoeg stond, meestal in de winter of het voorjaar. Bij dergelijke gelegenheden (enkele malen per jaar) werden de bewoners van de betreffende straten op de hoogte gebracht, omdat er onder het wegdek ook waterreservoirs lagen, ten behoeve van de industrie. De afwatering daarvan op het riool kon dan indien gewenst worden afgesloten.

                Een en ander is te lezen in het Verslag van de gemeente Maastricht 1897: jaarverslag van de Dienst Gemeentewerken.

                PS. Geweldige vondst Peter!
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 september 2022, 12:13. Reden: redactie

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Maar heel even ligt de Jekerarm aan de Kleine Looiersstraat weer (deels) open.
                  Ik geloof niet dat je nog kunt spreken van 'de bedding van de Jekerarm'. In de bedding kwam riolering te liggen die vervolgens is afgedekt met zand. Dat men de onderzijde van de vroegere bruggetjes heeft laten liggen, was vrij logisch. Maar na dik 125 jaar is nu dus een deel van dat zand weggespoeld en komt die oude brug over de Jeker vrij, niet de bedding van de Jeker.

                  Opmerking


                  • #24
                    PS. Geweldige vondst Peter!
                    Dank je wel, Ingrid. Zowel voor het uitvoerige antwoord als voor het compliment.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X