Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Timmerfabriek



    Maastrichts cultuurcomplex voor 40 miljoen verbouwd.
    Andre Rieu wordt mogelijk de nieuwe buurman van de Maastrichtse culturele instellingen die in 2011 hun intrek nemen in de gerestaureerde Timmerfabriek.
    Dat blijkt uit een interview met René van den Bergh, de directeur van de wijkontwikkelingsmaatschappij Belvedere, in het aprilnummer van het culturele maandblad Zuiderlucht dat vandaag verschijnt.
    In de wijkontwikkelingsmaatschappij werkt de gemeente Maastricht samen met de private partners 3Wen BPF Bouwinvest.
    Als de onderhandelingen met de gemeente tot een goed einde worden gebracht, krijgt de Maastrichtse orkestleider er de beschikking over opnamestudios, een repetitieruimte, een atelier voor kleding en decors en een grandcafe met de naam Stehgeiger
    Last edited by Pier; 1 maart 2020, 13:49. Reden: Leestekens aangepast
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Herbestemming Timmerfabriek Sphinx

    Wijkontwikkelingsmaatschappij investeert ruim 12 miljoen euro.
    Belvédère zet extra vaart achter de Timmerfabriek.

    Een kwaliteitssprong, zo karakteriseert Guid Bartholomée van de Wijkontwikkelingsmaatschappij Belvédère, de jongste ontwikkelingen rond de Timmerfabriek aan de Boschstraat.
    Een kwaliteitssprong - op de railsgezet in Belvédèreverband - die in een stroomversnelling komt dankzij het besluit van de gemeenteraad om Maastricht samen met de Euregio te kandideren als Culturele Hoofdstad van Europa in 2018.



    Guid Bartholomée: “De Timmerfabriek als onderdeel van Belvédère speelt een belangrijke rol in deze ontwikkelingen.
    Een uitstekende culturele infrastructuur is immers van wezenlijk belang voor een stad die naast haar aandacht voor de traditionele maakindustrie zich hoe langer hoe meer richt op kennisindustrie, leisure en dienstverlening.
    De Timmerfabriek heeft daarin een voortrekkersrol.
    Zij bepaalt samen met AINSI en het centrum in welke richting Maastricht zich ontwikkelt.”
    Fraaie woorden, zeker, maar wat betekenen die nu concreet?
    Guid Bartholomée: “We zetten meer vaart achter de plannen om de cultuurfabriek te realiseren waar eerder al sprake van was.
    De bouw van een theater bijvoorbeeld op de plek waar nu het pand De Ossekop nog staat.
    Dit theater krijgt een middenzaal met ongeveer 450 stoelen voor concerten en uitvoeringen.”
    In de monumentale gebouwen worden diverse culturele instellingen gehuisvest met bijbehorende presentatieruimtes: kortom een invulling passend bij het monumentale karakter van de gebouwen.
    De komende maanden zal tevens zwaarder worden ingezet op het overleg met de diverse gebruikers.
    Het gaat er vooral om de meerwaarde van het samengaan van de diverse instellingen in Ă©Ă©n gebouwencomplex verder te verdiepen.
    Het uitgangspunt is dat elke instelling zijn eigen identiteit behoudt maar dat er tegelijkertijd wordt gekeken waar samenwerking leidt tot meerwaarde.
    “Het komt erop aan om hier de juiste balans te vinden en te leren van voorbeelden in het land.
    En aangezien iedereen enthousiast en van goede wil is, moeten we misschien maar gewoon samen beginnen en gaandeweg bijsturen waar het nodig is.”, aldus Bartholomée.
    Om de snelheid erin te houden is de planning erop gericht om samen met het Huis van Bourgondië, Filmhuis Lumière, Theatergroep Het Vervolg, Intro in situ en andere partijen de gemeenteraad nog voor de zomer van dit jaar (2009) een definitief plan voor te leggen.



    Meer programmeerruimte voor het Theater aan het Vrijthof.
    Het plan om in het Timmerfabriekcomplex een middenzaal te realiseren heeft uiteraard gevolgen voor het Theater aan het
    Vrijthof, laat Bartholomée weten.
    “Natuurlijk, er zullen verschuivingen plaats vinden maar dat is juist de bedoeling.
    Op die manier krijgt het Theater aan het Vrijthof meer programmeerruimte.
    Het is Guido Wevers met zijn medewerkers wel toevertrouwd nieuwe interessante programma’s naar Maastricht te halen.
    Het plan heeft als bijkomend voordeel dat het LSO voor zijn repetities gebruik gaat maken van de grote zaal van het Theater aan het Vrijthof.
    Het orkest draagt nu een te krap zittend jasje en krijgt zo ruimere mogelijkheden om topkwaliteit te leveren.”
    In de omgeving van de Timmerfabriek blijven verder alle opties nog open om er een internationaal musicaltheater te vestigen met een capaciteit van 1600 zitplaatsen.
    Belvédère en Maastricht zijn hierover in gesprek met Stage Entertainment (Joop van den Ende).
    Ook vindt er overleg plaats met André Rieu, die heeft laten weten belangstelling te hebben om er met zijn Straussorkest uitvoeringen te verzorgen.
    De vestiging van onderwijsinstellingen is eveneens een reële mogelijkheid.



    Het is Belvédère wel degelijk menens met de versnelde ontwikkeling van de cultuurfabriek, laat Guid Bartholomée weten.
    “De Wijkontwikkelingsmaatschappij Belvédère investeert daarom zelf 12,5 miljoen euro in dit 40 miljoen tellende project”, vertelt hij.
    “Ook het college wil vaart maken en onderzoekt of middelen en mogelijkheden beschikbaar zijn.
    Sponsorgelden, provinciale- en Europese subsidies en huur- en exploitatieopbrengsten moeten zorgen voor een sluitende begroting.
    We rekenen dan ook driftig om te bekijken of de plannen haalbaar zijn.
    Belvédère kijkt dus verder dan woningbouw of andere commerciële produkten: kunst en cultuur zijn van groot belang bij
    dit grote stadsontwikkelingsproject.
    Zij fungeren in dit proces als aanjagers en inspirators.
    Willen Maastricht en de Euregio Culturele Hoofdstad van Europa worden in 2018, is er reden genoeg om de mouwen op te stropen en versneld werk te maken van het deelgebied Timmerfabriek.
    Belvédère heeft de eerste belangrijke stap gezet.
    Als het aan ons ligt starten we in 2010 met de bouwwerkzaamheden en ontvangen we in 2011 de eerste bezoekers van de middenzaal.”



    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Op de tekeningen zie ik een 'Nui Brögk' over de Knaar, het Zuid-Willemskanaal.
      De brug komt uit bij de Commandeurslaan, wellicht wordt die omgeving ook in de plannen opgenomen ?
      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

      Opmerking


      • #4
        Even een oud draadje opgepakt (dat eigenlijk verplaatst zou moeten worden van Maastricht Noord-West > Belvédère naar Centrum > Boschstraatkwartier - Olijfje misschien? ).

        Het plattegrondje hierboven is verouderd. De plannen zijn gewijzigd en dit is de (voorlopige) indeling van de Timmerfabriek:



        De nieuwe plannen zijn van architectenbureau En-En uit Eindhoven (die ook o.a. de Nieuwenhof hebben verbouwd). De getekende impressie bovenaan de post van SJEF geeft trouwens wèl al de nieuwe indeling weer. Hier nog een paar schetsen:


        De Timmerfabriek. Links de Bosschstraat, rechtsonder het Bassin, rechts de Zuidwillemsvaart


        Komend vanuit het noorden: linksvoor de nieuwe Middenzaal

        Wat ikzelf toch wel jammer vind van deze indeling is dat nu, ten behoeve van de bouw van de Middenzaal, het pand de Ossekop en twee huizen aan de Boschstraat (goed te zien op de luchtfoto bij SJEF) moeten verdwijnen. Da's vooral jammer omdat het de bedoeling is dat straks de opritten van de Noorderbrug daar ter plekke verdwijnen waardoor er een mooie centrum-entree zou kunnen ontstaan. Die drie oude panden, aangevuld met kleinschalige nieuwbouw, zouden het historische karakter van die noordelijke entree kunnen benadrukken, maar daar komt nu dus die grote doos van de Middenzaal te staan. Nou ja, er moet iets te zeuren blijven, nietwaar?

        Wat gebeurt er trouwens met het Derlon-theater op Plein 1992, als Toneelgroep Maastricht (tot voor kort Het Vervolg) naar de Middenzaal verhuisd?

        Opmerking


        • #5
          In mijn fotoarchiefje zit de volgende foto (die ik ooit van een internetsite heb gedownload - weet helaas niet meer waar; sorry eigenaar):



          ...en daar moest ik meteen aan denken toen ik deze fotocollage tegenkwam op de site www.muziekzaaltimmerfabriek.nl (zie ook http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=849):



          Linksboven is dezelfde nis/deuropening te herkennen, die ook op de eerste foto is afgebeeld. Linksonder is een stucwerkdetail boven de deur te zien (oorspronkelijk nog zo fraai autolak-grijs gespoten).

          Drie vraagjes:
          1) Wat zien we hier eigenlijk? Het lijkt mij oorspronkelijk een nis voor een beeld te zijn geweest, waarin later op nogal ongelukkige wijze een deuropening is gemaakt. Die deuropening is bij de restauratie gehandhaafd. Hebben er wellicht schilderingen in de gestucte panelen aan weerszijden van de deur/nis gezeten?
          2) Hoe komt het dat zulke rijkversierde details in een industrieel gebouw voorkomen? Het contrast tussen de parketvloer en het rijke stucwerk enerzijds, en de industriële dakconstructie anderzijds, is op zijn minst opmerkelijk te noemen (zie ook de collagefoto rechtsboven).
          3) Waar bevindt zich deze ruimte in de Timmerfabriek?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Ik kan er m'n ogen niet vanaf houden; wĂ t 'n bizarre "oplossing"
            Tja, iemand zag niet in wat het probleem zou kunnen zijn

            Was jij vorig jaar niet naar dat muziekfestival geweest, waarover je gepost had (deze dus)? In dat geval ben je in die ruimte geweest en kun je ons misschien vertellen waar het is?

            En merci voor het verplaatsen

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

              Linksboven is dezelfde nis/deuropening te herkennen, die ook op de eerste foto is afgebeeld. Linksonder is een stucwerkdetail boven de deur te zien (oorspronkelijk nog zo fraai autolak-grijs gespoten).

              Drie vraagjes:
              1) Wat zien we hier eigenlijk? Het lijkt mij oorspronkelijk een nis voor een beeld te zijn geweest, waarin later op nogal ongelukkige wijze een deuropening is gemaakt. Die deuropening is bij de restauratie gehandhaafd. Hebben er wellicht schilderingen in de gestucte panelen aan weerszijden van de deur/nis gezeten?
              2) Hoe komt het dat zulke rijkversierde details in een industrieel gebouw voorkomen? Het contrast tussen de parketvloer en het rijke stucwerk enerzijds, en de industriële dakconstructie anderzijds, is op zijn minst opmerkelijk te noemen (zie ook de collagefoto rechtsboven).
              3) Waar bevindt zich deze ruimte in de Timmerfabriek?
              Ik kan mij herinneren dat omtrent 1964 hier in deze ruimte St. Caeciliafeesten werden gehouden door harmonie Kunst door Oefening. De vloer was uitstekend geschikt voor een dans avond. Voor de ingang van de zaal was een lange brede gang met hoge deuren. Meer kan ik mij echter niet herinneren.

              Opmerking


              • #8
                Ik heb geprobeerd de twee belangrijkste foto's nog wat te vergroten, maar de kwaliteit is zodanig dat er niet heel veel meer te zien is:



                Ik vermoed dat de dubbele deuren (op de rechterfoto) zich recht tegenover de nis (linkerfoto) bevinden. Ik meen ook aan weerszijden van de dubbele deuren dezelfde gestucte panelen te herkennen, die ook aan weerszijden van de nis zitten. Zijn dat Bassinpanden die door dat vierkante raam te zien zijn? Zo ja, dan is dat de zuidkant, dan zit de nis in de oostgevel en de dubbele deuren in de westgevel. Ik speur alle zuidgevels van het complex af, maar dat raam (en dat dak!) kom ik niet tegen. Er staat wel nog een deel in de steigers:



                Dit is erger dan 'Boe is dit?'.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Is dit dan niet 't dak..?
                  Eccolo!
                  (Dit is inderdaad erger dan 'Boe is het?' en Olijfje is me weer voor.)

                  Hier een overzicht van het complex met het bewuste gebouw bij de rode pijl.


                  Als dit klopt geven de dubbele deuren toegang tot het gebouw links (op de hoek met de Boschstraat) en gaf de doorgebroken nis toegang tot het te slopen pand rechts (waar volgens de plannen een nieuwe, glazen entree komt). Jammer dat die doorgebroken nis dan niet hersteld is. Op de plattegrond met de functie-indeling heeft dit gedeelte zo te zien nog geen bestemming.

                  In het boekje Het Sphinxterrein van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht uit 2000 wordt dit gebouw helaas niet beschreven. Op de plattegronden in het boekje wordt het aangeduid met 'magazijnen, 1905', maar de twee gebouwen aan de Bassinkant staan duidelijk los van de magazijnen langs de Boschstraat.

                  Is het misschien toch gebouwd als een soort feestzaal voor het Sphinx-personeel?

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik weet dat het niet te vergelijken is, maar toch: de wintertuin van hotel Krasnapolsky op de Dam in Amsterdam? Het dak, het stucwerk, de vloer, het begin is er...

                    Opmerking


                    • #11
                      Ok, die nis moet even dicht. Maar een dozijn palmen zijn zo gekocht op de markt. Festi-Village is nergens meer

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb ergens vorig jaar een vrij avant-gardistisch feest mogen bijwonen in de door jullie getoonde zaal. Ik heb daar toen -dom dom dom- geen foto`s gemaakt. Maar ik was dan ook tres avant gardistisch bier aan het drinken. Het was een memorabele avond.

                        Wat mij opviel bij de entree (een lange gang voert naar jullie grotere ruimte) is de zeer rijke versiering. Er ligt daar een prachtige tegelvloer (ik meen me zelfs een mosaic te herinneren). Het geheel is verder perfect afgewerkt. Ik dacht toen dat dit een oud kantoorpand -dat van de directeur- moest zijn geweest. Maar ik heb daar geen enkel verder bewijs voor.

                        De grote open ruimte is al prachtig. Daar heb je geen palmboompje voor nodig.

                        Dit is Maastrichts best kept secret voor bruiloften. Wie zal de eerste zijn: El Loco? Olijfje?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ok, die nis moet even dicht. Maar een dozijn palmen zijn zo gekocht op de markt. Festi-Village is nergens meer
                          Ik kreeg net een klacht van festivillage. Of we hier niet zo denigrerend over hun prachtig etablissement wilden doen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Zie de gang waar ik op doelde. Let op de prachtige tegelvloer.

                            Foto van: http://www.flickr.com/photos/1921776...7618821842762/
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by burgemeester; 4 juni 2010, 10:35.

                            Opmerking


                            • #15
                              De plattegronden van de fabrieken van Regout zijn te raadplegen in het Rijksarchief te Den Haag.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X