Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerncentrale op 36 kilometer van Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Hoes toonde een fors staaltje takt door te benadrukken dat er genoeg jodiumpillen waren. Dat kwam hem op forse kritiek van de toehoorders te staan.

    Ja ik slaap vannacht een stuk rustiger

    En morgen zal het wel drukker worden

    Opmerking


    • #33
      Is een heel mooi opiniestuk.

      Opmerking


      • #34
        Manon Fokke zal al deze handtekeningen meenemen en aanbieden in Den Haag.
        Burgemeester Onno Hoes heeft de petitie met handtekeningen ontvangen

        Burgemeester Onno Hoes (voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg) gaf aan dat bij eventuele problemen in Tihange de overheid jodiumpillen gaat verstrekken. Jodiumpillen kunnen voorkomen dat radioactieve stoffen in de schildklier gaan zitten. De pillen welke nu nog opgeslagen liggen in Zoetermeer komen binnenkort richting Limburg. “Er zijn indien nodig voldoende pillen aanwezig en deze zullen gratis verstrekt worden”, aldus burgemeester Hoes. Het antwoord van de demonstranten was eenduidig, “We willen geen pillen, wij willen sluiting van Tihange.”
        Na het aanbieden van deze handtekeningen werd de bühne vrijgemaakt voor de laatste spreker van de dag Léo Tubbax (Nucléaire-Stop-Kernenergie).
        Ondertussen was de warme soep gearriveerd en velen maakten graag gebruik van dit aanbod, want een temperatuur van rond het vriespunt deed verlangen naar iets warms.
        Niet alleen demonstranten maar ook veel internationale pers was aanwezig op de Markt om verslag te doen van deze demonstratie. Op en rond het podium, waar morgen de “Groete Oonbekinde” aan het volk van Maastricht wordt gepresenteerd, wemelde het van mensen met camera’s en microfoons en het gerucht ging dat diezelfde “Groete Oonbekinde” zich onder het persvolk begaf om zodoende stiekem al een soort generale repetitie te

        ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
        weinig aan toe te voegen. Bron Maastricht Aktueel 12-01-2013

        Opmerking


        • #35
          Een grote demonstratie en hoe is het allemaal begon in Maastricht

          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Dik 1000 deelnemers is voor Maastrichtse begrippen een grote demonstratie, dat komt zelden voor. (..)
          Ivo M heeft gelijk.
          Voor Maastrichtse begrippen was de demonstratie van vandaag een redelijk grote!
          Ik schatte het aantal deelnemers ergens tussen de 900-1000.

          Het enige minpunt aan de demo was dat men te lang wachtte op de Markt alvorens de sprekers aan het woord kwamen.
          Je zag toen sommige mensen al vertrekken. Jammer.

          Wat mij bijzonder opviel was het grote aantal Duitsers. Ik schat dat ongeveer 40% van de aanwezigen Duitsers waren. Opvallend.

          Vrijwel alle lokale politieke partijen waren aanwezig.
          Opvallende afwezigen vond ik de SP en de PVM.
          Althans IK heb geen vertegenwoordigers van die partijen gezien.

          Dat de PVM er niet was vond ik erg opvallend, omdat de PVM, i.c. Tiny Meese, (mede) aan de basis stond van het politieke bewustzijn over Tihange in Maastricht.
          Hoe het in Maastricht begon kan HIER teruggelezen worden in de thread "Stadsbestuur 2010-2014".
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #36
            De SP Heerlen heb ik gezien.

            Opmerking


            • #37
              De NOS meldt 1500 deelnemers

              'Kerncentrale Tihange moet veiliger'

              Betoging in Maastricht tegen de Belgische kerncentrale Tihange ANP
              Toegevoegd: zaterdag 12 jan 2013, 19:10
              Update: zaterdag 12 jan 2013, 19:19

              In Maastricht hebben zo'n 1500 mensen gedemonstreerd tegen de kerncentrale Tihange in België. Ze zijn verontrust over het ontbreken van Nederlandse veiligheidsmaatregelen voor Tihange.
              De kerncentrale ligt in de buurt van Luik, ongeveer 40 kilometer van Maastricht. Rond de centrale geldt een veiligheidszone van 10 kilometer. Volgens de actievoerders moet dat 80 kilometer zijn om mensen in Nederland en Duitsland te beschermen.
              Binnen zo'n veiligheidszone krijgen bewoners jodiumpillen als er straling is vrijgekomen. Ook is er een evacuatieplan. Buiten de veiligheidszone is niets geregeld.
              GroenLinks Statenlid Krabbendam vindt dat onbegrijpelijk omdat er bij problemen grote kans is op straling in Zuid-Limburg. Hij wil dat ook in Nederland jodiumpillen uitgedeeld worden en dat er een internationale rampenoefening gehouden wordt.
              Haarscheurtjes

              Een van de reactoren van Tihange is al maanden gesloten vanwege haarscheurtjes. Ook een reactor in Doel is om die reden dicht.
              Een andere reactor in Tihange werd gisteren korte tijd gesloten vanwege technische problemen met de luchtdruk.
              De kerncentrale in Borssele is volgens GroenLinks van dezelfde producent als de reactoren in Tihange en Doel. Statenlid Krabbendam snapt niet waarom de Nederlandse centrale niet is onderzocht op haarscheurtjes.
              Petitie

              Aan de demonstratie in Maastricht namen mensen deel uit Nederland, Duitsland en België. 11.000 mensen ondertekenden een petitie op internet. Burgemeester Hoes van Maastricht, die voorzitter is van de veiligheidsregio Limburg-Zuid, heeft de handtekeningen in ontvangst genomen.
              Ook PvdA-gedeputeerde Kersten en Kamerlid Fokke (PvdA) hebben de handtekeningen gekregen. De actievoerders hopen op steun in de Tweede Kamer. Vorig jaar werd een motie voor meer veiligheidsmaatregelen van GroenLinks nog verworpen.

              En nog wat videoreportages
              WDR:
              http://www.wdr.de/mediathek/html/reg...chen.xml?mo=54


              RTBF:
              http://www.rtbf.be/video/detail_mani...cht?id=1790723


              RTL (die schat 1500-2000 demonstranten)
              http://www.rtl.be/info/belgique/soci...t-a-maastricht

              Opmerking


              • #38
                Voor wie er niet bij was, de toespraak van Hoes staat op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=g6-rj...ature=youtu.be

                Opmerking


                • #39
                  De ingel vaan Mestreech liep ook mee in de demonstratie tegen de kerncentrale van Tihange, op 10 maart in Tihange / Hoei.

                  Opmerking


                  • #40
                    Fukushima (1)

                    Fukushima kampt met stroomstoring
                    De stroomstoring in de Japanse kerncentrale Fukushima lijkt onder controle. De storing beïnvloedt de koelsystemen in verbruikte splijtstofbaden in drie reactoren.

                    Foto: ANP
                    Volgens energiemaatschappij Tepco, beheerder van de kerncentrale, is de elektriciteit in een van de drie getroffen reactoren hersteld.
                    De stroom in de andere twee reactoren is dinsdag rond 20 uur (Nederlandse tijd) naar verwachting hersteld.
                    Tepco meldde eerder al dat er geen onmiddellijk gevaar is. Daarvoor zou de storing minstens 4 dagen moeten duren. Die tijd hebben de baden nodig om een temperatuur te bereiken die voor problemen kan zorgen.

                    Straling


                    De Japanse regering heeft laten weten dat er in de buurt van de kerncentrale geen verhoogde stralingen zijn gemeten.
                    Bij Fukushima ontstond op 11 maart 2011 een kernramp door een zeer hoge tsunami na een zware aardbeving. Door de golf viel de koeling van de reactoren uit. Daardoor smolten de reactorstaven geheel of gedeeltelijk, een zogeheten meltdown.

                    Bron: www.nu.nl

                    Opmerking


                    • #41
                      Fukushima (2)

                      Bovenstaand bericht is verontrustend, omdat het duidelijk is dat een nieuwe meltdown in deze Japanse kerncentrale tot de mogelijkheden behoort. Men heeft - stelt het bericht - nog enkele dagen voordat de temperaturen te hoog oplopen...

                      Dezer dagen toonde een TV-reportage hoe ingrijpend het leven van honderdduizenden diepgaand is beïnvloed door de ramp van 2011, en hoevelen in Japan af zouden willen van kernenergie. Het land heeft als eerste (en hopelijk voor altijd als enige) de uitwerking van een nucleaire ramp ondervonden met de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki (augustus 1945). Met die herinnering in je hoofd is het goed de rede te lezen die een bekend Japans musicus/kunstenaar uitsprak aan de universiteit te Oxford:

                      'Adorno said: "Writing poetry after Auschwitz is barbaric".
                      I would like to revise it and say: "Keeping silent after Fukushima is barbaric".

                      Japan has been irradiated three times: Hiroshima, Nagasaki then Fukushima.
                      Engraved on the memorial cenotaph in Hiroshima is an epitaph:
                      "Rest in peace, for we shall not repeat the error".

                      However, our country has committed the same error,
                      guised by the hallucinatory proclamation to use nuclear energy peacefully.
                      No excuse can be made for those tens of thousands of people
                      who were lost to the atomic bombing and the subsequent radiation poisoning.

                      Now that the worst accident in history has awoken us
                      from our deluded slumber to "use nuclear energy peacefully."
                      the next step is to prove to the world that people and nukes cannot coexist,
                      whether it be for weapons or electricity.

                      Ryuichi Sakamoto
                      from a speech at Hertford College Chapel, Oxford, on 22nd October 2011

                      [ame="http://www.youtube.com/watch?v=btyhpyJTyXg"]Ryuichi Sakamoto[/ame]
                      Last edited by Clio; 19 maart 2013, 09:58.

                      Opmerking


                      • #42
                        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                        De Japanse regering heeft laten weten dat er in de buurt van de kerncentrale geen verhoogde stralingen zijn gemeten.
                        De waarde van ditsoort uitspraken kennen we inmiddels.
                        Weet hier iemand hoe het kan dat Hiroshima en Nagasai herbouwd zijn terwijl er in de omgeving van Fukushima en Tsjernobyl eeuwenlang geen mensen meer mogen wonen?

                        Opmerking


                        • #43
                          Fukushima versus Hiroshima en Nagasaki

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                          Weet hier iemand hoe het kan dat Hiroshima en Nagasai herbouwd zijn terwijl er in de omgeving van Fukushima en Tsjernobyl eeuwenlang geen mensen meer mogen wonen?
                          Ik ben geen expert maar ik denk dat het volgende meetelt:

                          1. Hiroshima en Nagasaki waren kleine bommen (respectievelijk 15 en 21 kiloton) die - eenmaal ontploft - geen nieuwe (extra) aanvullende straling veroorzaakten. Dit in tegenstelling met Tsjernobyl en Fukushima, waar de centrales dagen- en wekenlang nieuwe straling bleven uitstoten totdat een manier gevonden werd om de reactors van de buitenwereld af te sluiten c.q. stil te leggen.

                          2. In 1945 waren kernenergie en de gevaren van radioactiviteit en radioactieve straling volkomen onbekend. Men wist nog niets van de gevolgen voor de voedselketen en de volksgezondheid, laat staan van de blijvende aard van de besmetting. Ook de overheden in de Verenigde Staten die de bom lieten ontwikkelen en vervolgens besloten hem te gebruiken, waren nauwelijks op de hoogte. De eerste kernproeven werden bovengronds genomen terwijl militair personeel daaraan op korte afstand onbeschermd - in de open lucht - werd blootgesteld. Met opzet, omdat men wilde zien hoe soldaten zouden reageren (fysiek en psychisch), wat de uitwerking zou zijn. Over eventuele gevolgen werd nauwelijks nagedacht, en de proefkonijnen in elk geval op geen enkele wijze gewaarschuwd, behalve voor de 'lichtflits'.

                          3. Juist omdat die gevolgen niet bekend waren, ruimde de bevolking van Hiroshima en Nagasaki het puin en bouwde haar steden weer op. Dat was ruim 35 jaar later, toen in 1986 Tsjernobyl ontplofte, wel anders! Toen was de hele wereld op de hoogte van de gevolgen voor de Japanse bevolking tot in het tweede en derde geslacht. En stond Europa op zijn kop omdat door de heersende windrichting de radioactieve wolk naar Midden- en Noordwest-Europa afdreef. Vee mocht niet meer buiten grazen, groenten raakten besmet en burgers hamsterden en gingen de straat op, ook in Nederland. Ik kan mij dat nog goed herinneren.
                          Last edited by Clio; 28 juni 2013, 09:40. Reden: correctie en aanvulling

                          Opmerking


                          • #44
                            "Scheurtjes Tihange 2 en Doel 3 zitten er al sinds de start en groeien niet"

                            De scheurtjes in de reactorvaten van de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 zitten daar al sinds hun bouw in 1974 en zijn niet ontstaan door de straling nadien. Dat heeft FANC-topman Jan Bens vandaag in de Kamer gezegd. "Ik zou mijn hand daar voor in het vuur steken", klonk het. Om zeker te zijn dat ze ook in de toekomst geen problemen zullen veroorzaken, worden de komende weken nog extra metingen uitgevoerd. Eind april moeten die afgerond zijn.Lees hier
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #45
                              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                              De scheurtjes in de reactorvaten van de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 zitten daar al sinds hun bouw in 1974 en zijn niet ontstaan door de straling nadien.
                              Dat zei de kerel waar ik die auto van gekocht had ook: dat gerammel en die slechte lak had hij in het begin al, maar ik wil er toch evenveel voor hebben.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X