Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerkelijke beeldhouwers: atelier J.W. Ramakers.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kerkelijke beeldhouwers: atelier J.W. Ramakers.

    Ls,

    Ik ben op zoek naar kerkelijke kunst/meubilair die geproduceerd zijn door atelier voor kerkelijke kunst J.W. Ramakers en Zonen uit Geleen. Dit atelier heeft bestaan van ongeveer 1815 tot 1941. Deze ateliers hadden hun aanvang in Schinnen en in 1851 hebben ze zich gevestigd in Geleen. Werken in Maastricht:
    - Meubilair en kunst in de kerken:
    Wijck,
    Borharen
    H. Hart (Jezuieten), bestaat niet meer
    Wolders
    Klooster Zusters onder de Bogen
    Meerssen (basiliek)
    Restauraties aan de oude kerken

    Wie o wie kan mij helpen aan gegevens van geleverde meubilair in Maastricht van de fa. Ramakers uit Geleen.

    Hartelijk dank voor de moeite!

    Joep Janssen,
    Arnhem
    Last edited by Breur; 14 augustus 2013, 10:50. Reden: aanpassing titel draadje

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar kerkelijke kunst/meubilair die geproduceerd zijn door atelier voor kerkelijke kunst J.W. Ramakers en Zonen uit Geleen. Dit atelier heeft bestaan van ongeveer 1815 tot 1941. Deze ateliers hadden hun aanvang in Schinnen en in 1851 hebben ze zich gevestigd in Geleen.
    Joep Janssen, Arnhem
    De Sint Remigiuskerk te Simpelveld heeft een prachtige neobarokke borstwering uit 1854. Het is snijwerk van de J.P. Ramakers uit Schinnen.
    Boed

    Opmerking


    • #3
      Iemand die je zeker verder kan helpen is de heer Peter te Poel. Hij is verbonden aan het Bischoppelijk Museum van Roermond. En is in die hoedanigheid betrokken bij een groot aantal recente inventarisaties van kerkinterieurs. Hij is wellicht bereikbaar via het Bonnefantenmuseum. Het Bischoppelijk Museum is daar organisatorisch ondergebracht.

      Veel succes met je zoektocht, en hou ons op de hoogte van je resultaten.
      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

      Max Dendermonde

      Opmerking


      • #4
        Peter te Poel is conservator oude kunst bij het Bonnefantenmuseum (waar de collectie middeleeuwse beelden van het Bisschoppelijk Museum al sinds jaar en dag is ondergebracht). Ik denk niet dat hij zich bezig houdt met 19e eeuwse toegepaste kunst. Ik zou eerder informeren bij Bernadette van Hellenberg Hubar van Res Nova.

        Opmerking


        • #5
          Peter te Poel is vanuit het bisdom betrokken bij het opstellen van kerkinventarissen van kerken die aan de eredienst onttrokken dreigen te worden. De kennis van Peter is zeker niet beperkt tot middeleeuwse beeldhouwkunst
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

          Max Dendermonde

          Opmerking


          • #6
            In dit artikel van de Stichting Meg te Geleen wordt vermeld dat frater Lambertus van de Adbij Benedictusberg in Mamelis een inventarisatie heeft uitgevoerd van de werken van Atelier Ramakers. Meg heeft zelf wellicht ook informatie.

            Een andere mogelijkheid is de Heemkundevereniging Geleen.

            Het gebouw van het Atelier Ramakers aan de Leursstraat in Oud-Geleen bestaat nog, momenteel zijn er appartementen in gevestigd.

            Opmerking


            • #7
              El Loco en Karel de Kale hebben allebei gelijk. Drs. Peter te Poel heeft gewoon twee banen: een bij het Bonnefanten en een als conservator / beheerder van wat ik maar even de kerkelijke kunstcollecties van het bisdom noem, en als adviseur namens het bisdom voor parochiecollecties. Hij is te bereiken via museum of bisdom Roermond, en staat in het Maastrichtse telefoonboek.

              Naast de hier in voorgaande postings al genoemde suggesties, draag ik nog graag een drietal adressen aan:

              1. de Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland [SKKN] te Utrecht, die tal van beschrijvingen van het interieur en de aankleding van kerken heeft gemaakt en een aantal databases beheert die tot spijt van velen niet via Internet bereikbaar zijn.

              2. De twee databases van de Rijksdienst voor het Cultureel Efgoed [RCE] te Amersfoort; er is een online toegankelijk monumentenregister (MoL) en een beeldbank die elk voor zich misschien iets opleveren.

              3. Het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen.

              Verder zal de krantenbank van de Koninklijke Bibliotheek zeker iets opleveren; denk ook aan die van Roermond en Sittard, die ook Maastrichtse treffers kunnen opleveren.

              Voor documentatie over Maastricht is er naast de verschillende uitgaven over bepaalde kerken ook te denken aan de krantendocumentatie van de Documentatie Limburg bij de Stadsbibliotheek (Centre Céramique). Omdat het een Limburgse firma betreft is, ook de catalogus met literatuurfiches (boeken en tijdschriften) een optie.

              Als laatste suggestie verwijs ik naar het Regionaal Historisch Centrum op de Pieterstraat, waar een aantal parochiearchieven worden bewaard.

              Dit alles vraagt echter wel een paar dagen 'hands on'-studie. Een pasklaar antwoord is er niet.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 april 2012, 15:07. Reden: uitbreiding

              Opmerking


              • #8
                Atelier Ramakers

                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Welkom op ons forum beste J.W.
                Het is niet zo dat we hier 'n la opentrekken en hup, daar zijn de gegevens. Maar dat we op zoek voor u gaan is 'n zaak die zeker is.
                Dank je wel Olijfje. Ik sta verbaasd over de nu al vele reacties die ik gekregen heb!

                Super en succes!
                J.W.

                Opmerking


                • #9
                  Atelier Ramakers

                  Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                  In dit artikel van de Stichting Meg te Geleen wordt vermeld dat frater Lambertus van de Adbij Benedictusberg in Mamelis een inventarisatie heeft uitgevoerd van de werken van Atelier Ramakers. Meg heeft zelf wellicht ook informatie.

                  Een andere mogelijkheid is de Heemkundevereniging Geleen.

                  Het gebouw van het Atelier Ramakers aan de Leursstraat in Oud-Geleen bestaat nog, momenteel zijn er appartementen in gevestigd.
                  Beste Herman,

                  Sinds 2005 ben ik met een onderzoek naar het atelier bezig. Ondertussen heb ik aardig veel materiaal weten te verzamelen.

                  Ik ken de site van St. Meg. Ook ben ik mij van Fr. Lambertus werken bewust. Maar de site van benedictusberg.nl is nieuw. Heemkundevereniging Geleen ken ik het bestaan van.

                  Mijn overgrootvader was P.M. Ramakers, een van de gebroeders Ramakers, mijn bet-overgrootvader Jan Willem Ramakers (1820-1887).

                  Hartelijk dank voor de informatie!
                  J.W.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ramakers

                    Mocht het u interesseren er staat een groot kalkstenen Heilig Hart beeld in Ossendrecht wat "gesigneerd" is door Ramakers. Ik heb er foto's van
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #11
                      Geweldig attent! Hartelijk dank en welkom op MO.

                      Opmerking


                      • #12
                        Kerkelijke Kunst atelier Ramakers, Geleen

                        In 2007 was in bij de Zusters Onder de Bogen om de werken van mijn voorvaderen te fotograferen. Het Maria-altaar en de Communiebanken zijn in 1909 vervaardigd door Atelier J.W. Ramakers en Zonen te Geleen in Neogotische stijl. Voor de plaatsing in het klooster is het Maria beeld van het altaar tentoongesteld bij de "Internationale Tentoonstelling voor Kerkelijke Kunst" in Den Bosch in 1909. Het heeft de Gouden Medaille in de wacht gesleept. Samen met nog andere werken heeft het atelier de "Grand-Prix" gewonnen. Dit heeft grote gevolgen gehad voor het atelier. Architect Pierre Cuypers is op bezoek geweest en vele geestelijk leiders over de hele wereld en hebben opdrachten geplaatst. Ik zal een paar foto´s plaatsen van het altaar en het bovengenoemde Mariabeeld, "De zetel der Wijsheid".

                        Hartelijke groeten en mijn grootste bewondering voor de diepgang en informatief artikel.

                        Joep Janssen,
                        Goiânia-Go,Brazilie
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #13
                          Interieur Kapel van Zusters Onder de Bogen/Communiebanken

                          Geachte Lezer,

                          Naast bovenstaande artikel over het Maria-altaar met bijbehorende bekroonde Mariabeeld "De zetel der Wijsheid" en de communiebanken vervaardigd in Zwartmarmer en de pilaartjes in groen marmer, heb ik het vermoeden dat de rest van het interieur ook vervaardigd is door atelier Ramakers uit Geleen. Het hoofdaltaar is namelijk volgens een wijze gemaakt dat kenmerkend was atelier Ramakers.

                          Wie o wie kan daar uitsluitsel over geven? Atelier J.W. Ramakers en Zonen Beeldhouwers uit Geleen (1851-1941) heeft heel nauw samengewerkt met de Maastrichtse architect Jules Kaiser. Ik kan gerust zeggen dat de meeste meubilair/kunst van de ontworpen en gebouwde kerken van Architect Kaiser gefabriceerd/vervaardidigd zijn door het atelier van mijn voorvaderen.

                          Ik zal een foto toevoegen van een deel van de communiebank met op de achtergrond het Maria-altaar.

                          Met vriendelijke groeten,

                          Joep Janssen
                          j.w.ramakersenzonen@gmail.com
                          Goiânia-Go
                          Brazilie
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoe kun je zien of het meubilair uit de werkplaats van je familie komt?
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                              Hoe kun je zien of het meubilair uit de werkplaats van je familie komt?
                              Geachte Heer/mevrouw Toller,

                              Het hoofdaltaar is de Basiliek van Meerssen is vervaardigd in 1897 door atelier J.W. Ramakers uit Geleen, ook onder leiding van Architect Kaiser. De stijl van werken, de manier waarop de engelen rondom het hoofdaltaar geplaatst zijn doet denken aan eerdere geplaatste hoofdaltaren vervaardigd door bovengenoemde atelier. Voorts is het een vermoeden. Archieven moeten mijn vermoeden bevestigen.

                              Met vriendelijke groeten,
                              Joep Janssen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X