Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Actie tegen “wilde” dieren in circus misleidend.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    We hebben geluk dat die olifanten geen verstand hebben, anders kwamen ze mischien wel allemaal hierheen? Zie maar eens hoe graag het menselijke ras hierheen komt! Als ze niet een beetje (veel) tegengewerkt worden komen ze als een sprinkhanenplaag over ons heen.

    Opmerking


    • #32
      Ik moet er niet aan denken, olifanten die als sprinkhanen op ons neervallen.
      Maar dit heeft met een circus allemaal niks te maken. Of je moet de PVV als een soort circus beschouwen met geert als een olifant in de porseleinkast, en hero brinkman als clown.
      Don't PRESS me....

      Opmerking


      • #33
        zodra we hier over politiek beginnen gooi ik dit onderwerp op slot.. daar zijn andere forums voor
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #34
          En ik doe wel de boel op slot hier.
          Voorkomen is beter dan genezen.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #35
            GroenLinks en LPM willen verbod op circus met wilde dieren

            Bij het voorbereiden van de a.s. raadsvergadering van 29 juni 2012, kwam ik een motie tegen van GroenRechts.... eh sorry GroenLinks en de LPM.

            Beide fracties geven in deze motie aan.....

            dat de gemeente zo snel mogelijk overgaat tot een voorkeursbeleid voor circussen zonder wilde dieren.

            Ik vond dit nogal vermeldenswaardig en ging op zoek naar een plaats om dat op MO te vermelden.
            Daarbij stuitte ik op deze oude discussie uit 2007!!

            Deze discussie liep destijds zelfs zo hoog op dat Sjef zaliger het in januari 2008 beter vond om er maar een slot op te gooien.
            Dit geeft al aan hoe verschillend er gedacht wordt over dit onderwerp.

            Op mijn verzoek hebben de moderatoren het slot van deze thread verwijderd.
            Dus de discussie kan weer losbarsten, maar laten we dat met respect doen, zodat de moderatoren niet opnieuw hoeven in te grijpen!!
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Ach, de echte stennismakers hebben al lang een ban.

              Degenen die op een serieuze manier erover kunnen praten, zijn overgebleven.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #37
                2007: gelukkig voor mijn tijd.

                Opmerking


                • #38
                  Zelf heb ik een tijdje samengewerkt met een circus en met de artiesten, verzorgers en de dieren. Het is hard werken, de band tussen de mensen is heel goed, men is solidair met elkaar. De dieren (wild of tam) hadden/hebben het over het algemeen goed. Spelplezier kun je ook bij dieren constateren.
                  In moeilijke financiële tijden ging het slechter met mens en dier. Er moest bezuinigd worden op eten en medische verzorging van mens en dier. "Geef het volk brood en spelen" wordt momenteel ander, niet persé beter volgens mij, ingevuld dan vroeger. Het circus, zijn sfeer en geuren heeft zijn tijd gehad als lokale attractie.
                  Wat de dieren betreft: ik ben er voor om af te bouwen wat betreft het optreden met dieren. Maar dan niet met onmiddellijke ingang. Als gemeenten een voorkeursbeleid willen voeren, mij best. Maar kijk ook eens naar de arbeidsomstandigheden in de tuinbouw, veeteeelt, bij maneges, hoe mensen met huisdieren omgaan e.d.

                  Opmerking


                  • #39
                    Destijds was de mens zelf minder mobiel dan nu, en vervulde het circus op het gebied van exotische dieren een rol. Voor een habbekrats kon je een dier met eigen ogen zien, dat hier van nature niet thuishoorde.

                    Nu mensen in de meest idiote uithoeken van de aarde op bezoek kunnen gaan, is die functie er niet meer. Natuurlijk is er ook een kanttekening te plaatsen bij het bovenmatig bezoeken van gebieden in Zambia, Tanzania en dergelijke, maar het gaat hier in dit draadje om circusdieren.

                    Ik heb helemaal niets tegen vermaak als een circus. Maar er is genoeg te verzinnen om een voorstelling te vullen (clowns, trapezes, illusionisten, een optreden van Breur en Wigo), en er een aantrekkelijk programma van te maken.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Ik heb de hele discussie nog eens teruggelezen en ben nog steeds dezelfde mening toegedaan: Alle dieren horen in hun natuurlijke habitat thuis, dus tijgers en olifanten liever niet in circussen.
                      Op zich is daar iets voor te zeggen, maar dan moet de mens ook weg blijven uit dat natuurlijk habitat.
                      Helaas is dit niet het geval.
                      Hoeveel mensen menen niet op safari te moeten gaan?
                      Hoeveel tropische regenwouden worden niet voor de mensheid gekapt?
                      Korter bij in Nederland wordt steeds meer asfalt gelegd door het habitat van inheemse (bedreigde) dieren.

                      Nu echter het circus.
                      Om mensen in de 19de en begin 20ste eeuw bewust te maken over de schoonheid en kwaliteiten van sommige diersoorten was het volgens mij toendertijd verantwoord om dierentuinen aan te leggen en reisden circussen.

                      De dierientuinen van toen zijn lang niet meer de dierentuinen van heden ten dagen. Vorige week ben in nog in het Gaia-park in Kerkrade geweest. Een prachtig ruim opgezette dierentuin. De dieren daar hebben het zeker niet slecht.
                      De veelvraat, een soort beerachtige uit Noord-Scandinavië, heeft daar alle ruimte. In het wild leven nog slechts 2000 (!!) veelvraten en in gevangenschap over de hele wereld slechts 64!!
                      De veelvraat overleeft dus waarschijnlijk alleen als er in dierentuinen een goed overlevingsprogramma wordt opgezet.

                      Dan de circussen.
                      Voor mij hoeven circussen helemaal niet meer. Clowns vind ik niet leuk en trapeze-acts kan ik ook op TV zien.
                      Ik ga dus nooit naar een circus. Maar als ik ga wil ik wel wilde dieren zien.
                      Ik geloof niet dat die dieren slecht behandeld worden. Zeker, het is geen natuurlijk habitat, maar die dieren weten gewoon niet beter.

                      Dus een soort sterfconstructie zou mijn voorkeur hebben.
                      Het signaal van deze motie is duidelijk, maar ik zou de motie niet steunen.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #41
                        Clowns vind ik niet leuk en trapeze-acts kan ik ook op TV zien.
                        Als je mijn bericht er ook nog bij betrekt, blijft slechts het optreden van Breur en Wigo over.


                        Maar zonder gekheid: ik stipte dat ook al aan wat Pier zegt, had een dierentuin of circus in vroeger dagen nog enige functie om de mens kennis te laten maken met uitheemse diersoorten, heden ten dage is die functie er niet meer.

                        Ik had het alleen over circussen, maar uiteraard bedoelde ik ook dierentuinen. Gelukkig zijn die laatste nu heel anders van opzet, er zit geen beer meer in een hokje van 2 bij 2 meter zielig naar buiten te kijken.

                        Ik was enkele jaren geleden in de grote dierentuin in Munchen. Daar hebben de dieren echt alle ruimte die ze nodig hebben. Er wordt gekeken naar hoeveel ruimte een dier in zijn natuurlijke omgeving nodig heeft, en je ziet dat de ruimte die ze in de dierentuin krijgen, aardig in de richting komt.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #42
                          haas,

                          Sorry ik zie nu pas jouw posting # 52.
                          Toen ik aan mijn posting begon stond die er nog niet. Daarom staat het er nu min of meer dubbel, maar ik zie dat wij hetzelfde bedoelen.

                          Tja, wie zou er nu niet voor Breur en Wigo naar het circus gaan....?
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Een dier in het circus heeft het vaak beter dan een huisdier in velen gevallen heeft .

                            Als een "circusdier" goed verzorgt word en er menselijk mee word omgegaan dan heb ik er niks op tegen.

                            "Wilde dieren" uit een circus komen die eigenlijk wel uit de wildernis ?

                            Opmerking


                            • #44
                              http://www.maastrichtaktueel.nl/stic...in-maastricht/

                              De Commissie Klassiek Circus reageert fel op de motie die dinsdag 26 juni dient in de gemeenteraad van
                              Het Nederlandse circus Herman Renz najaar 2011 in Maastricht

                              Maastricht. In een brief naar het college van de Limburgse hoofdstad schrijven ze dat de indieners van een motie waarin wordt voorgesteld circussen met wilde dieren te weren in Maastricht ‘leugens en halve waarheden hebben laten influisteren door leden van de Partij voor de Dieren.”..............

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door wim54
                                Circus Renaissance heeft een prijsvraag uitgeschreven om de jonge tijgertjes namen te geven. Moeder Lola en vader Defo maken het goed, net als de kleintjes.
                                Wat het geslacht van de welpjes is, is nog niet bekend.

                                Wigo, Breur en Wim of Elletje, Olijfje en Parel. Zo maar willekeurig gekozen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X