Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verloren inkomsten Maastricht - parkeren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Volstrekt duidelijk Clio en wat betreft 'de hinder die voor buurtbewoners optreedt inzake woonbeleving' ben ik het ook helemaal mee eens !
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #32
      Variatie in parkeertarieven

      De buurtbewoners 'vluchten' inderdaad ook naar eigen voor-tuin vanwege de parkeertarieven, maar quote 42 van 14.00 uur ging ook over de komende tariefs-differentiatie, zoals voorgesteld door wethouder Albert Nuss. Is dat een nuttig voorstel ?
      Last edited by brour00; 1 december 2013, 17:19.

      Opmerking


      • #33
        Plateauweg St. Pieter. Parkeren in de vakken.



        Plateauweg St. Pieter. Parkeren in de vakken.

        Wat is de gedachtegang achter deze situatie? Zijn de vakken aanwezig in een zijstraat of op een ander gedeelte van de straat? Was dit de enige lantaarnpaal in de buurt om deze belastingheffer te verlichten of aan te sluiten? Gaat men bezuinigen op het aantal meters in een buurt? Of gewoon een vergissing?

        Opmerking


        • #34
          Nog maar eens tellen, Ton. Het valt echt wel mee met die driedubbele plaatsen. Dat geldt lang niet voor alle woningen daar en ligt vooral aan het terug liggen van die huizen en de diepe opritten. Dat kan men daar ook niet helpen, dat die weg in de jaren vijftig ineens door het dal gelegd werd.

          Op de Bieslanderweg kun je tot aan Kanne nergens parkeren, behalve dan op die twee plaatsen op de T-kruising tegenover de Aramislaan (pas een paar jaar geleden aangelegd, juist vanwege het tekort aan 'straatruimte') en drie (3) plaatsen tussen de Trocaderostraat en de 'uitrit' van de Champs Elyseesweg.

          Opmerking


          • #35
            Maastricht duurste stad in parkeerkosten ?

            De discussie is losgebarsten over het voorstel parkeerkosten van Albert Nuss. De Limburger van gisteren meldt dat het CDA, VVD en SPM het voorstel van de agenda willen halen. De PvdA ( Partij van Albert Nuss ) uiteraard niet. Het Vrijthof zou in het voorstel € 3,53 per uur worden en OLV Plein en Forum € 2,61. Op straat in de City komt er 30 cts. per uur bij ( zoals nu ), dus ongeveer € 3,80 per uur. Maastricht is daarmee duurder dan alle andere concurrerende winkelsteden en overtreft ook Brussel en Parijs ( misschien met uitzondering van de Champs Elysee ). Opvallend aan de discussie is dat alles is afgestemd op piekuren en piekweken, alsof het altijd Belgendag is of Magisch Maastricht. Het grootse deel van het jaar staan garages behoorlijk leeg. Zo ook in de avonduren. Wat ontbreekt is een discussie over piek-tarieven of daluur-tarieven (zoals bij de Spoorwegen). Veel vraag naar parkeerplekken, dan hogere prijzen. Weinig vraag, dan lagere prijzen. Met de huidige parkeerborden kan gemakkelijk worden aangegeven of het piektarief of daltarief is. De nieuwste ontwikkeling in grote steden is parkeerplekken reserveren per internet. Parkeergarages doen dan ook aantrekkelijke biedingen voor daluren of langparkeerders. Kortom, het voorstel van Nuss is behoorlijk uit het lood. De ondernemersvereniging vreest dat de stad onaantrekkelijker wordt voor de buitenlandse kooptoerist ( en daarmee leegstand van winkels, want je kunt niet alleen leven van pieken ). De voorstanders zien alle heil in een schillenmodel. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Goedkopere verderop-plekken bij grote drukte, maar in daluren ook goedkoper in de city-garages.
            Zie voor de aardigheid nog eens staatje met tarieven, waarbij Maastricht m.u.v. Amsterdam de duurste stad wordt voor parkeren.

            Uit mijn eerdere bericht 42 :

            De Limburger van vrijdag jl. publiceerde de eerste contouren van 'variatie in parkeertarieven', waarmee wethouder Albert Nuss binnenkort naar de gemeenteraad gaat. Het idee is beperking van het zoekverkeer en dus betere doorstroming en schonere lucht door variatie in tarieven. Dat is allemaal mooi, maar het centrum moet kunnen blijven functioneren, anders ontstaat er leegloop van winkels en horeca alsmede vlucht-woongedrag van (potentiële ) bewoners. Let wel, ik ben ook voorstander van openbaar vervoer, fiets en goedkope alternatieven aan de stadsrand, maar voor bezoekers van verderaf moet de stad ook prijstechnisch in parkeerkosten aantrekkelijk blijven in vergelijk met concurrerende nabuur-steden. Met de prijsdifferentiatie gaat de Vrijthofgarage straks per uur € 3,53 kosten, Mosae Forum en OLV Wal € 2,61 per uur en de overige parkeergarages € 2,14. Het verschil met straatparkeren is nu zo'n 30 cts, zodat city-straatparkeren straks op € 3,80 p.u. komt.

            Maastricht stond vorig jaar in Nederland op plaats 19 qua duurte van tarieven op straat en in garages, maar Maastricht is grensstad en moet concurreren met Aken, Hasselt, Luik en het goedkopere Heerlen.

            Hoe verstandig is die differentiatie in tarieven ? Op hoogtij-dagen of -perioden staan er inderdaad files, maar het grootste deel van het jaar en in de avond staan garages bijna leeg. Effectieve verhoging van tarieven op basis van 24/7 leidt tot verdere leegstand en aantasting van het merk Maastricht als winkel - en horecastad. De voorgestelde differentiatie is statisch in die zin dat er niet per tijdsperiode gedifferentieerd wordt. Naar mijn inschatting worden de veel rustige dagen in de stad nog rustiger en tast dit beleid de kern van de stad aan, nl. winkelen, horeca en wonen. Immers wat betreft de laatste categorie, bewonersparkeerplaatsen zijn schrikbarend duur en voor bezoekers van bewoners is er nauwelijks een tegemoetkoming.
            Dat alles gebeurt binnen het kader van een recente berichtenstroom in de pers dat parkeerinkomsten van gemeenten steeds verder tegenvallen ( Heerlen gaat binnenkort omlaag met tarieven ) en dat gemeenten moedwillig parkeerzones verder uitbreiden naar de schil-gebieden om dat te compenseren. Maastricht is daar een lichtend voorbeeld in. Een paar Duitse auto's en het wordt betaald parkeren in de wijk.

            In ieder geval zal menigeen met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur kritisch kijken naar de partijen hoe ze in dit debat stelling zullen nemen. Ik ben best voor differentiatie maar veel beperkter, mits de differentiatie zich ook uitstrekt naar de vele rustige momenten ( dus dan goedkoper ). Anders draait men middenstand en horeca effectief 'de nek om'. Je kunt niet alleen leven van hoogtijdagen en weken.

            Zie verder het bijgevoegde staatje ( nog niet compleet maar toch zeer informatief ). De tabel is misschien wat klein in beeld uitgevallen, maar de conclusie is zeker dat Maastricht straks ( na aanpassing van straat-tarieven op Vrijthof-garage niveau ) duurder is dan alle concurrenten incl. Parijs, Brussel maar zeker Hasselt, Luik, Aken en Heerlen. Alleen Amsterdam zal duurder zijn, maar zoals eerder gezegd, Nederland is voor een grensstad als Maastricht geen vergelijkingsmaatstaf. Het lijkt er dus op dat Maastricht weer 'een te grote broek aantrekt' en zich uit de markt prijs-differentieert.
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by brour00; 4 december 2013, 19:26.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              Ten slot draait men de nek om van de middenstand, zie voorbeeld Brusselse poort die het nu al begint te merken de terugloop van kopers door rondom Brusselse poort meters te plaatsen.
              En dan hoor ik een centrummanager lyrisch praten over Winterwonderland. De beelden zijn wat droevig. Maar ja, het is nog geen winter. Enerzijds jaagt men kopers weg en anderzijds tracht men kopers te lokken.

              Opmerking


              • #37
                Van de week was er een discussie op radio 1, stelling; 'maak het parkeren gratis'. is het de beste remedie om de detailhandel van de verdrinkingsdood te redden?

                (WNL avondspits)

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                  Van de week was er een discussie op radio 1, stelling; 'maak het parkeren gratis'. is het de beste remedie om de detailhandel van de verdrinkingsdood te redden?

                  (WNL avondspits)
                  Dan krijgen we gegarandeerd weer de milieu-discussie. Autoluw, fietsluw, elektrische auto's. Overladen op kleinere voertuigen. Zelfs tunnels onder de grond om winkels van goederen te voorzien! Wie vindt de balans? Terug naar het buurtensysteem wat betreft de detailhandel? Klantenbinding of puur winst voor het moment?

                  Opmerking


                  • #39
                    Prijsdifferentiatie in parkeren

                    De Limburger van afgelopen zaterdag wijdt een redactioneel commentaar aan het voorstel van wethouder Albert Nuss ( PvdA ) om te gaan differentiëren in de parkeertarieven in Maastricht ( waarbij Vrijthofgarage € 3,53 p.u. gaat kosten, straatparkeren city ca. € 3,80 en Mosae Forum en OLV Plein € 2,61 p.u. ). De schrijvende redacteur betoont zich een voorstander van het voorstel van Nuss en onderschrijft dat nietsdoen geen optie is. Tevens verwijst de redactie weer eens naar de historische fout om de Vrijthofgarage zo'n 10 jaar terug te herbouwen, waardoor we nu aan een exploitatie vasthangen tot 2032.

                    Laten we ervan uitgaan dat zo'n redactioneel commentaar geschreven wordt met oprechte bedoelingen, een gezond verstand en wat buikgevoel. Meestal wordt het feitenbestand gemakshalve wat gesimplificeerd. Het is jarenlang een bekende mantra van de Limburger dat er telkens walmende files voor de Vrijthofgarage staan. Daar zijn al heel wat pagina's in de krant over vol geschreven. De realiteit is dat het aantal dagen, waarop zoiets gebeurt, beperkt blijft tot hoogtijdagen en zaterdagmiddag. Het is niet zo vaak Belgen- of Duitsers-dag. Bovendien hebben we nu sedert enige jaren een parkeerverwijs-systeem met het beschikbare aantal plaatsen. Natuurlijk zijn er dan toch nog wat 'gekken' die in de file voor een garage gaan wachten. Ook is Cabergerweg, Sphinx-terrein en sinds kort Maastricht-Noord als alternatief parkeergebied erbij gekomen. Tevens fungeren de stoplichten op de Hertogsingel bij grote drukte door de lange wachttijd als afschrikmiddel. Kortom, het valt nogal mee met die walmende files. Ook wordt door de redactie niets vermeld over het feit dat op niet- hoogtijdagen de prijzen omlaag zouden moeten ( daluren t.o.v. piektarieven ). Verwezen wordt gemakshalve naar het goedkoper worden van 3321 parkeerplekken. We praten dan over Cabergerweg, Sphinx, Bonnefanten en Noorderbrug, die 16 tot 6 cts. per uur goedkoper worden. Voorwaar, bij 6 cts. is dat een geste voor de bühne. Het heeft nauwelijks iets om het lijf.

                    Ik verwijs naar mijn vorige quote 54. Je kunt als winkelier en horecabaas niet alleen 'leven' van piekmomenten. Het aantal daluren en avonduren is veel en veel groter. Piektarieven, als de vraag groot is en daltarieven, als de vraag beperkt is. Zo hoort het en zo kan het m.i. technisch ook ( met afrekening op de machine sowieso en met tekst op de borden dat het piektarief geldt ). En inderdaad, bij voorkeur fiets en openbaar vervoer maar kooptoeristen van verderaf komen nu eenmaal per auto. Dat is in Venlo zo op Duitsersdagen en ook bij de Outlet in Roermond. Maastricht kan zich als klein stadje niet permitteren duurder te zijn dan Parijs, Brussel, Aken, Luik, Hasselt, Keulen en Heerlen. Zie het staatje bij Quote 54. Kortom, het redactioneel commentaar is misschien een gezond buikgevoel maar bij verder denken behoeft het toch wel aanvulling. Ik zou de verantwoordelijke redacteur wel eens willen horen als hij een nering in de binnenstad moest draaiende houden. Zoals vaker staan 'de beste stuurlui aan wal'.
                    Last edited by brour00; 8 december 2013, 16:20.

                    Opmerking


                    • #40
                      Maastricxht in parkeren duurder dan Parijs, Brussel, Aken, Hasselt etc.

                      Wethouder Albert Nuss lijkt het toch voor elkaar te krijgen. Ringenstructuur met hoge parkeertarieven in Vrijthof-, OLV- en Mosae Forum-garage. Tot € 3,53 per uur en op straat ca. € 3,80. Volgens de Limburger zal er uiteindelijk een meerderheid in de raad zijn, hoewel de commissie cijfermatig negatief adviseert. Het gaat om de raadszetels, die beslissen ( PvdA, Groen Links, D66, Seniorenpartij - heel vreemd ? - en Stadsbelangen zijn voor ). Wellicht heeft het meegeholpen dat 3321 parkeerplekken 6 tot 16 cent goedkoper worden, wat natuurlijk niets om het lijf heeft. Voorstanders denken ook dat de stad aantrekkelijk wordt door minder verkeer. Misschien heeft de recente discussie over fijnstof nog een rol gespeeld. Ondernemers waren tegen.

                      Hoe dan ook, indien straks democratisch besloten wordt, het zij zo. Niettemin is het grote gevaar dat hiermee een oplossing gekozen is, die het grootste deel van het jaar averechts werkt. Op rustige dagen wordt het nog rustiger, want - zo vrezen velen - kooptoeristen zullen de stad mijden. Dat gaat ten koste van horeca, detailhandel en overige activiteiten. De vele leegstaande panden zullen naar verwachting in aantal toenemen. Wie wil daar nog iets ondernemen, als de stad grotendeels een 'spookstad' wordt op de rustige dagen. Ook de kerkpastores mengen zich in het debat en vrezen afnemend bezoek aan o.a. de OLV-kerk door deze prijsstelling. Zij pleiten - wat ik ook altijd heb bepleit - voor dal- en piektarieven. Immers veel parkeervraag, dan duurder. Weinig parkeervraag, dan goedkoper. Technisch moet dat kunnen.

                      Een nieuwe ontwikkeling zijn de zgn. parkeerapp's zoals Yellowbrick en ANWB Onderweg. Via deze app's ( waar ook Q-park mee werkt ) kunnen aanbiedingen gedaan worden voor rustige momenten en langparkeren. Laten we hopen dat dit van de grond komt. Anders wordt het helemaal een 'dooie boel' buiten de zaterdagmiddag in de 3 genoemde garages.

                      Hoe dan ook, de gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Ik zal me in ieder geval herinneren dat Albert Nuss en de PvdA hoofdverantwoordelijk zijn voor dit onzalige plan, waarmee Maastricht in parkeren duurder wordt dan alle steden om ons heen incl. het verder gelegen Parijs en Brussel. Dat is niets anders dan arrogantie van de macht. Samen met ' de Vlam ' en MCH lijkt het tijd om de PvdA op een bezinningstijd in de oppositie te 'tracteren'. We zullen zien of kooptoeristen alle barrières nemen, zoals eerst wachten bij doseerlichten ( nog van Johnnie Aarts ) en vervolgens geconfronteerd worden met monstertarieven in parkeren. Daar kan een VVV niet meer tegenop promoten.
                      Last edited by brour00; 11 december 2013, 09:20.

                      Opmerking


                      • #41
                        Parkeertarieven

                        Wat mij betreft: ik heb het wel gezien. Winkelen elders mag dan enige benzine kosten, de ergernissen in Maastricht rijzen de pan uit.

                        Overigens gaat het niet alleen om winkelen en horeca, die zullen lijden onder de hernieuwde verhoging van de parkeertarieven. Sinds de verhuizing van de Stadsbibliotheek naar het Centre Céramique op Plein 1992 - met het argument dat daar een publiekstrekker moest komen - is het bezoek aan de bibliotheek alleen maar afgenomen. Daaraan is niet alleen de oneigenlijke omvorming tot 'stadshal en activiteitencentrum' schuld aan, maar met name ook de parkeertarieven en de beperkte mogelijkheid tot het stallen van fietsen. De negatieve spiraal gaat nog altijd door, maar de onderliggende oorzaken worden niet opgepakt door de politiek.

                        Het is dat MO geen actie voert want anders zou ik zeggen: organiseer eens een poll op de site. Misschien een aardig idee voor Dagblad De Limburger?
                        Last edited by Clio; 11 december 2013, 09:41.

                        Opmerking


                        • #42
                          [video] Milieubewuste Duiters 'bestolen' in Maastricht

                          Oké, strikt genomen mag het niet, maar is dit nou de manier waarop Maastricht moet omgaan met buitenlandse toeristen? Op YouTube vonden we weer een typisch pestgeval, dat nou niet direct bijdraagt aan de gastvrije uitstraling waar Maastricht zich zo graag op laat voorstaan. Twee Duitsers die op 29 december vorig jaar met hun - schone - elektrische Smart een bezoek brachten aan Maastricht baalden als een stekker. Ze mochten huiswaarts keren met een prent van 97 euro op zak. Lees hier
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #43
                            Electrisch tanken

                            Volgens mij is er ok nog geen uniforme belijning en logo afgesproken wat betreft de aanduiding van de vakken. Of vergis ik mij?

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X