
Een bekend gegeven: taxichauffeurs die 's nachts in Maastricht rijden, ergeren zich vaak dood aan de vele tijd die ze kwijt zijn met wachten voor het rode licht, terwijl er verder geen kip op de weg zit. En iedereen die 's ochtends van buiten Maastricht de stad in wil, of aan het einde van de dag de stad weer wil verlaten weet het eveneens: de Maastrichtse verkeerslichten zijn een ware verschrikking. Dus is het raar - maar vreemd genoeg toch waar - dat Maastricht een van de vijf gemeenten is die zijn genomineerd voor de titel 'Verkeerslichtenstad 2012', die een keer in de vier jaar vergeven wordt. De kandidaatsteden zijn vandaag bekendgemaakt. Behalve Maastricht gaat het om Tilburg, Rotterdam, Amersfoort en Apeldoorn, meldt Verkeersnet.nl, de site die zichzelf trots op de borst klopt als 'de grootste verkeerssite van Nederland' .
Hoe de verkiezing in zijn werk gaat? Als volgt: in de vijf genomineerde steden worden de wachttijden voor auto’s, fietsers en voetgangers gemeten, waarna de jury uiteindelijk bepaalt wie zich de komende vier jaar 'Verkeerslichtenstad van Nederland' mag noemen, aldus de site.
Verkeersregelinstallaties - in de volksmond stoplichten geheten - spelen een belangrijke rol in het functioneren van het verkeerssysteem van een stad. Aan de werking van verkeerslichten wordt dan ook veel aandacht besteed, zo weet Verkeersnet.nl.
Of de wedstrijd, die dit jaar voor de derde keer gehouden wordt, helemaal eerlijk verloopt is overigens de vraag. De kwaliteit van de verkeersregelinstallaties verschilt van stad tot stad.
De verkiezing, die wordt georganiseerd door DTV Consultants, wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd. Voor het eerst konden zowel burgers als verkeerskundige professionals opgeven welke stad haar verkeerslichten het best op orde heeft. Op 15 februari aanstaande wordt de uitslag bekend gemaakt, tijdens de ' Studiedag Verkeerslichten' in de Jaarbeurs in Utrecht.
Bron: zie hier
Opmerking