Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht genomineerd voor 'Verkeerslichtenstad 2012'. Grapje? Of toch niet?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht genomineerd voor 'Verkeerslichtenstad 2012'. Grapje? Of toch niet?


    Een bekend gegeven: taxichauffeurs die 's nachts in Maastricht rijden, ergeren zich vaak dood aan de vele tijd die ze kwijt zijn met wachten voor het rode licht, terwijl er verder geen kip op de weg zit. En iedereen die 's ochtends van buiten Maastricht de stad in wil, of aan het einde van de dag de stad weer wil verlaten weet het eveneens: de Maastrichtse verkeerslichten zijn een ware verschrikking. Dus is het raar - maar vreemd genoeg toch waar - dat Maastricht een van de vijf gemeenten is die zijn genomineerd voor de titel 'Verkeerslichtenstad 2012', die een keer in de vier jaar vergeven wordt. De kandidaatsteden zijn vandaag bekendgemaakt. Behalve Maastricht gaat het om Tilburg, Rotterdam, Amersfoort en Apeldoorn, meldt Verkeersnet.nl, de site die zichzelf trots op de borst klopt als 'de grootste verkeerssite van Nederland' .
    Hoe de verkiezing in zijn werk gaat? Als volgt: in de vijf genomineerde steden worden de wachttijden voor auto’s, fietsers en voetgangers gemeten, waarna de jury uiteindelijk bepaalt wie zich de komende vier jaar 'Verkeerslichtenstad van Nederland' mag noemen, aldus de site.
    Verkeersregelinstallaties - in de volksmond stoplichten geheten - spelen een belangrijke rol in het functioneren van het verkeerssysteem van een stad. Aan de werking van verkeerslichten wordt dan ook veel aandacht besteed, zo weet Verkeersnet.nl.
    Of de wedstrijd, die dit jaar voor de derde keer gehouden wordt, helemaal eerlijk verloopt is overigens de vraag. De kwaliteit van de verkeersregelinstallaties verschilt van stad tot stad.
    De verkiezing, die wordt georganiseerd door DTV Consultants, wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd. Voor het eerst konden zowel burgers als verkeerskundige professionals opgeven welke stad haar verkeerslichten het best op orde heeft. Op 15 februari aanstaande wordt de uitslag bekend gemaakt, tijdens de ' Studiedag Verkeerslichten' in de Jaarbeurs in Utrecht.
    Bron: zie hier
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    Is het elders dan helemaal een puinhoop? Of loopt, fietst en rijdt hier een hoog percentage gewoon door het rood; dat verkort namelijk de wachttijden aanzienlijk.

    Opmerking


    • #3
      Maastricht en stoplichten is een RAMP! Ik hoop dat ze dit gigantisch verliezen, dalijk menen ze nog dat het wel goed is in Mestreech

      Doseren? EEN RAMP

      Opmerking


      • #4
        Nou toevallig heb ik een paar maanden geleden uitvoerig uitleg gekregen over het verkeerslichtensysteem in Maastricht door een van de ambtenaren in Maastricht die zich bezighoudt met de verkeerslichten.
        Bovendien heeft onlangs wethouder Nuss (PvdA) in de gemeenteraad uitgelegd hoe het zit met het wel/niet voor een proefperiode uitzetten van de dosseerlichten.

        Let wel, ik ben een leek, maar als je die uitleg krijgt, dan begrijp je wel dat de nominatie als "verkeerslichtenstad 2012" niet uit de lucht komt vallen.

        Het principe is ook helder.
        Buiten de stadsgrenzen sta je stil voor een dosseerlicht, maar eenmaal voorbij dit dosseerlicht kun je relatief snel in de stad doorrijden.

        Die ervaring heb ik in het algemeen ook.
        Uiteraard gaat dit niet op tijdens "Belgendag" en/of andere grote evenementen of uitzonderlijke perioden zoals tussen kerst en Nieuwjaar.

        Overigens zou het misschien inderdaad beter zijn als sommige verkeerslichten 's nachts worden uitgeschakeld.
        Daarmee is zeker enige irritatie te voorkomen.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Als ik eerlijk ben, heb ik als automobilist weinig moeite met de verkeerslichten in Maastricht. Het enige dat echt enig geduld en zelfbeheersing van me vraagt, is het kruispunt bij de Maagdendries, waar de 'afrit' van de Noorderbrug richting Statensingel (te) ver voorsorteren vereist en de doorstroming te langzaam gaat.

          Dat laatste komt mede omdat velen zich niet realiseren dat het korte stukje tussen Maagdendries en Statensingel tweebaans is en men dus 'dubbel' kan gaan staan. Bij het eerste stoplicht een bord plaatsen met twee pijlen naar links, zou dat bekender kunnen maken en misschien iets oplossen. Anderzijds: wie 'dubbel' gaat staan, komt meteen na het tweede stoplicht in de problemen omdat de Statensingel maar één baan beschikbaar heeft.

          Opmerking


          • #6
            Mijn indruk is dat er in Maastricht gegeven de verkeerssituatie relatief weinig verkeerslichten staan. Doseerlichten aan de buitenrand van de stad en verkeersregelinstallaties op de doorgaande verbindingen daarbinnen om de doorstroming te bevorderen. Dat lijkt mij een goede zaak.

            Voornaamste probleem wordt mijns inziens gevormd door de ligging van veel parkeervoorzieningen in of nabij de binnenstad. Dat lijkt mij een historische vergissing. De realisering van grootschalige park&ride-voorzieningen, naar Engels voorbeeld, lijkt mij op termijn een goede oplossing.

            In Engeland liggen de meeste P&R-voorzieningen op relatief grote afstand van de stad. Ze zijn goedkoop en hebben een snelle en frequente busverbinding met het hart van de stad. Wil je toch met de auto de binnenstad in dan betaal je direct de hoofdprijs voor een parkeerplaats. Hiermee vang je veel verkeer af dat op zoek is naar een parkeerplaats in het historische centrum.
            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

            Max Dendermonde

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door klaas
              Dat is juist verwoord.
              Doch maastricht heeft een contract met Q park
              (voor dertig jaar)
              Onlangs heb ik diverse haarscheurtjes gezien in een van de betondekken en in enkele kolommen van de ondergrondse parkeergarage onder het Vrijthof.
              Misschien dat dit er op termijn toe leidt dat de parkeergarage voor de tweede keer wordt afgebroken.
              Dan kan men meteen ertoe besluiten om de ontstane kuil op te vullen en de bestemming ondergrondse parkeergarage te schrappen.
              Misschien lost het probleem zich zo dus op en zit men geen dertig jaar meer vast aan contracten, wij hebben geen last meer van naar parkeerruimte zoekende automobilisten en er ontstaat dus minder verkeersdrukte in- en rond de binnenstad !
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                Onlangs heb ik diverse haarscheurtjes gezien in een van de betondekken en in enkele kolommen van de ondergrondse parkeergarage onder het Vrijthof.
                Misschien dat dit er op termijn toe leidt dat de parkeergarage voor de tweede keer wordt afgebroken.
                Dan kan men meteen ertoe besluiten om de ontstane kuil op te vullen en de bestemming ondergrondse parkeergarage te schrappen.
                Misschien lost het probleem zich zo dus op en zit men geen dertig jaar meer vast aan contracten, wij hebben geen last meer van naar parkeerruimte zoekende automobilisten en er ontstaat dus minder verkeersdrukte in- en rond de binnenstad !
                Naar mijn mening ligt het probleem bij de autogebruikers zelf.
                Nog minder parkeerplaatsen in het centrum hoe meer dwaalend verkeer in binnenstad opzoek naar parkeerplaats.
                De autobezitter is namelijk "te lui " om enkele honderde meters te lopen of hun auto ver weg teparkeren van het centrum.
                Parkeerplaatsen(garage) centrum gewoon peperduur maken want ook al komen er straks in beatrixhaven en andere plaatsen aan de rand van de stad parkeerplaatsen de autobezitters blijven een parkeerplaats in het centrum zoeken (denk ik )

                Opmerking


                • #9
                  Beroepshalve ben ik vaak onderweg binnen Maastricht met de auto. Op een andere wijze kan dat niet, want ik moet van alles meesjouwen. Buiten de spitstijden valt het wel mee, het rijden in Maastricht, uitgezonderd Cabergerweg en Tongerseweg. Langs de Cabergerweg ligt al tientallen jaren een strook "gebouwenpuin". Daar had men al lang de bestaande weg wat kunnen herinrichten in afwachting van het grootste Noorderbrugparkprojekt teneinde de doorstroom te bevorderen. Dat zou effectief zijn. Binnen de spits is het gewoon een ramp. Ik begrijp niet waarom niet meer mensen vanuit thuis werken en waarom iedereen bijna op dezelfde tijd begint met werken en ophoudt met werken. Die verkeerschaos wordt veroorzaakt door de aparte busstroken, rontondes mét stoplichten, ongedisciplineerd verkeersgedrag en veel te weinig scheiding van voetgangers/fietsers en het overige verkeer b.v. het Tongerseplein. Het centrum en de aanloopstraten zijn gewoon te klein om hordes mensen op te ontvangen. Het vervallen van de voor iedereen beschikbare Vrijthofgarage - ik ben wel voor een parkeergarage op deze plek voor bewoners en werknemers, zal zeker voor meer rust zorgen in deze omgeving en aanvoerstraten.
                  Verder meer stoplichten uitschakelen buiten drukke momenten. Voetgangersoversteekplaatsen op sommige drukke punten b.v. de oversteek Prins Bisschopssingel naar stadpark via een tunnel realiseren. Het verwijderen van de stoplichten bij de overgang in Wijck bij de Duitse Poort was een zegen!

                  Opmerking


                  • #10
                    *Grote parkeerplaatsen buiten het centrum, gratis shuttles.

                    *Moet je naar de andere kant vd stad, sta je in de file op welke brug dan ook, door de mensen die IN het centrum moeten zijn.

                    *Doseren is een ramp. Is er geen file, dan creeéren ze er wel een.

                    Parkeren onder de pleinen IN het centrum was mijns inziens een slecht idee. Alles wordt naar het centrum geleid, en er is geen doorkomen aan.

                    Maastricht Onbereikbaar.

                    En als je je burgers dan wilt stimuleren om met de fiets en OV te gaan, maak dan de bus goedkoper (1 euro per dagkaart bijv.) en lat de fietsenstalling gratis.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Ik blijf me verzetten tegen de overwaardering van de fietser en het fietsen..
                      (..)
                      Zijn fietsers een aparte bevolkingsgroep?
                      Anderzijds..... fietsers betalen momenteel geen € 1,75 voor een liter benzine :(
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Als een fietser denkt hetzelfde recht te hebben als een automobilist dan EIS ik vanaf nu ook wegenbelasting voor de fietsende en brommende medemens.

                        Het is van de zotte dat ik met mijn auto moet opdraaien voor asfalt en andere faciliteiten en als ik dan een fietser aanrij (omdat deze zich permitteert door door rood of tegen het verkeer in te rijden of op een rotonde geen voorrang te verlenen (ja haaientanden gelden OOK voor hun!!) dan mag de automobilist 100% de kosten betalen!

                        :(

                        Gelijke rechten/monikken? Gelijke kosten... eh kappen!

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb dat ook meegemaakt. Fietser draait opeens links af voor de motorkap en belandt daarop. Ik reed zelf gelukkig hoogstens 15 km per uur. Toch moest ik alle schade betalen: de regel van de zwakste verkeersdeelnemer. Prima, die regel, maar niet als de zwakste deelnemer zich niet aan de verkeersregels houdt. En wanneer wordt het niet handsfree bellen van fietsers e.a. eens aangepakt? Ik heb niets tegen fietsers, maar wel je fiets in een goede technische staat en je aan de verkeersregels houden dan. Ook het onder invloed besturen van een fiets is strafbaar!

                          Opmerking


                          • #14
                            Uiteraard moeten fietsers zich aan de regels houden. Das geen punt van discussie, lijkt me.

                            De overheid wil dat we het milieu sparen, de stad niet overbelasten met auto's (zelfs in de Maaspost plaatst de gemeente dat we beter met de fiets kunnen gaan), en de overheid wil ook nog eens dat we de fietsen in de rekken plaatsten (mee eens!, doe ik ook!) en dat we 'bewegen om overgewicht tegen te gaan'. (ook mee eens).

                            Maak het dan ook mogelijk dat iedereen zijn fiets veilig kan stallen.

                            Ik heb een oude fiets en parkeer gratis in een rek.

                            Ik rij ook auto en betaal me net als anderen blauw aan benzine, wegenbelasting en parkeren.

                            Dat ze dan de bus eens en stuk goedkoper maken, dan stap ik daar in.

                            Fietsers wegenbelasting laten betalen is absurd, ga je dan ook voetgangers een rekening sturen omdat ze lopen op de stoep?

                            Ik bedoel maar: als de overheid het wilt stimuleren dat we OV en fiets gebruiken, dan moeten ze't niet onnodig moeilijk maken.

                            Ook vind ik dat de gemeente beter vooruit moet plannen wb parkeren:
                            ga je naar Dousberg in de zomer, heb je een mini-parkeerplaats en parkeer je je auto op het gras, naast het fietspad, krijg je een boete, terwijl je niks en niemand hindert. Voor P-gelegenheid wordt neit gezorgd.

                            Speelt MVV, dan parkeren ze op het gras, in het Geusseltpark, overal waar maar een meter vrij is en dat wordt getolereerd. Voor extra P-gelegenheid wordt niet gezorgd.
                            Last edited by Sterre; 19 januari 2012, 12:12.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                              Als een fietser denkt hetzelfde recht te hebben als een automobilist dan EIS ik vanaf nu ook wegenbelasting voor de fietsende en brommende medemens.
                              Wat fietsers betreft wilt u dus terug naar het belasting-fietsplaatje, compleet met (herkenbare) vrijstelling voor armen en min(der)-vermogenden. Wat betreft brommers: die hebben al een plaatje geloof ik, dus betalen die dan niet al een vorm van belasting?
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 januari 2012, 12:21.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X