Iech kaom gistermiddag roond 16.00 oor terök oet Belsj, Brusselse weeg 'n fiel tot haos aon 't spoortunnelke, Bosserweeg 25 oto's.
Daan kin iech eindelik doorreijje, alles greun tot oonder de Kennedy brök, niks gein wachtende oto's veur de geraasj en de parkeerplaotse oonder de brök.
Boe is dat zoe laat nog veur nuudig, dit sleit inderdaad nörregens op, 't weurt tied tot die lampe of weggoon of allein wèrreke es 't nuudig is!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Maastricht genomineerd voor 'Verkeerslichtenstad 2012'. Grapje? Of toch niet?
Sluiten
X
-
Gast antwoorddeIk ben voor mijn werk 10 nachten per 4 weken s'nachts in Maastricht onderweg, en het is inderdaad een feit dat je soms meer tijd kwijt bent met wachten als met rijden.
Asl je pech hebt en er zijn enkele auto;s voor je op de weg van Berg naar de Geusselt ben je de pineut want meer als 3 a 4 auto's kunnen daar niet door groen.
Ik moet echter wel kwijt, dat ze er in Heerlen ook wat van kunnen, want daar sta je s'nachts om 3 uur ook enkele minuten voor de stoplichten op de Beersdalweg terwijl er heinde en verre geen auto te zien is.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeMaastricht uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2012. maastrichtaktueel.nl
Tijdens de Studiedag Verkeerslichtenregelingen in de Jaarbeurs te Utrecht, op 15 februari 2012, is de gemeente Maastricht uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2012. Deze (vierjaarlijkse) verkiezing is een initiatief van DTV Consultants uit Breda in samenwerking met de ANWB en het Groene Golf Team van Rijkswaterstaat.
Doel van de verkiezing van de Verkeerslichtenstad is het fenomeen ‘verkeerslicht’ op positieve wijze in de publiciteit te brengen en die stad te eren, die zich de meeste inspanningen getroost om verkeerslichten optimaal te ontwerpen, die deze zo efficiënt mogelijk laten functioneren en die daar in de praktijk ook klaarblijkelijk het best in slaagt.
Verkeersregelinstallaties spelen een belangrijke rol in het functioneren van het stedelijk verkeerssysteem. Aan de werking van verkeerslichten wordt dan ook veel aandacht besteed. Het valt daarbij op dat de kwaliteit van de regelingen van stad tot stad nogal eens verschilt.
Voor deze verkiezing waren vijf steden genomineerd, te weten Amersfoort, Apeldoorn, Maastricht (winnaar in 2004), Rotterdam en Tilburg (winnaar in 200
. De nominaties zijn tot stand gekomen op basis van vragenlijsten die door zowel burgers als professionals zijn ingevuld. De vijf genomineerde steden behaalden gemiddeld de hoogste waardering.
In elke genomineerde stad is de kwaliteit van de operationele verkeerslichtenregelingen vastgesteld. Gedurende een hele dag zijn metingen uitgevoerd, waarbij de wachttijden bij verkeerslichten voor zowel het gemotoriseerd verkeer, fietsers als voetgangers zijn vastgesteld. Een jury, bestaande uit Otto van Boggelen (FietsBeraad), Erna Schol (Groene Golf Team Rijkswaterstaat), Ton Hendriks (ANW
en Bo Boormans (DTV Consultants), heeft vervolgens met vertegenwoordigers van elke genomineerde stad gesproken en het vigerende verkeerslichtenbeleid beoordeeld.
De jury heeft uiteindelijk unaniem en zonder enige vorm van twijfel vastgesteld, dat de gemeente Maastricht de titel van Verkeerslichtenstad 2012 verdient. Als basis voor deze keuze gelden de lage wachttijden voor zowel autoverkeer, fietsers en voetgangers en de hoge waardering voor de kwaliteit van verkeerslichtenregelingen in Maastricht van zowel burgers als professionals. Maar bovenal voert deze gemeente met succes een even uniek als moedig verkeerslichtenbeleid, waarin de afwikkelingskwaliteit prevaleert boven het maximeren van de verwerkingscapaciteit. De stad laat kleinere buurgemeenten meeprofiteren van de regelcentrales waarover zij beschikt en legt daarmee een waardevol fundament voor een regionale aanpak voor toekomstig verkeers- en mobiliteitsmanagement. Ook de pro-actieve, open en transparantie communicatie over de werking van verkeersregelsystemen met zowel politiek als burgers, vormen een uitzonderlijke kwaliteit, evenals de ongeëvenaarde betrokkenheid van de medewerkers bij het dagelijks functioneren van verkeersregelinstallaties.
Wat afgelopen jaar niet lukte, Maastricht werd net niet de winnaar als zijnde beste warenmarkt van Nederland, lukte nu dan wel tijdens deze verkiezing.
Hans van Eijsden
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeHi Ingrid, zie nu pas uw vraag: inderdaad, dat is mijn mening vbw fietsers.Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk berichtWat fietsers betreft wilt u dus terug naar het belasting-fietsplaatje, compleet met (herkenbare) vrijstelling voor armen en min(der)-vermogenden. Wat betreft brommers: die hebben al een plaatje geloof ik, dus betalen die dan niet al een vorm van belasting?
Brommers en snorders hebben een plaatje maar dat is niet belasting gerelateerd volgens mij maar eerder om de tonen welk type cc voertuig dit is, categorie scooter/brommer (geel) of categorie snorfiets/snorscooter-brommer (oranje).
Leave a comment:
-
Die ken ik eigenlijk niet. Wie is dat dan precies? Heb je wat voorbeelden? Zelf kom ik nooit van die negatievelingen tegen, maar dat zegt natuurlijk weinig.Oorspronkelijk geplaatst door klaasEn vooral die grote groep van buiten de stad die afgeeft op Maastricht, maar wel zijn boterham hier verdient.
@elletje: liever geen vrijstaat; er moet een gulden middenweg zijn tussen redelijk bestuur en anarchisme...
Leave a comment:
-
Wat fietsers betreft wilt u dus terug naar het belasting-fietsplaatje, compleet met (herkenbare) vrijstelling voor armen en min(der)-vermogenden. Wat betreft brommers: die hebben al een plaatje geloof ik, dus betalen die dan niet al een vorm van belasting?Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk berichtAls een fietser denkt hetzelfde recht te hebben als een automobilist dan EIS ik vanaf nu ook wegenbelasting voor de fietsende en brommende medemens.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 januari 2012, 12:21.
Leave a comment:
-
Uiteraard moeten fietsers zich aan de regels houden. Das geen punt van discussie, lijkt me.
De overheid wil dat we het milieu sparen, de stad niet overbelasten met auto's (zelfs in de Maaspost plaatst de gemeente dat we beter met de fiets kunnen gaan), en de overheid wil ook nog eens dat we de fietsen in de rekken plaatsten (mee eens!, doe ik ook!) en dat we 'bewegen om overgewicht tegen te gaan'. (ook mee eens).
Maak het dan ook mogelijk dat iedereen zijn fiets veilig kan stallen.
Ik heb een oude fiets en parkeer gratis in een rek.
Ik rij ook auto en betaal me net als anderen blauw aan benzine, wegenbelasting en parkeren.
Dat ze dan de bus eens en stuk goedkoper maken, dan stap ik daar in.
Fietsers wegenbelasting laten betalen is absurd, ga je dan ook voetgangers een rekening sturen omdat ze lopen op de stoep?
Ik bedoel maar: als de overheid het wilt stimuleren dat we OV en fiets gebruiken, dan moeten ze't niet onnodig moeilijk maken.
Ook vind ik dat de gemeente beter vooruit moet plannen wb parkeren:
ga je naar Dousberg in de zomer, heb je een mini-parkeerplaats en parkeer je je auto op het gras, naast het fietspad, krijg je een boete, terwijl je niks en niemand hindert. Voor P-gelegenheid wordt neit gezorgd.
Speelt MVV, dan parkeren ze op het gras, in het Geusseltpark, overal waar maar een meter vrij is en dat wordt getolereerd. Voor extra P-gelegenheid wordt niet gezorgd.Last edited by Sterre; 19 januari 2012, 12:12.
Leave a comment:
-
Ik heb dat ook meegemaakt. Fietser draait opeens links af voor de motorkap en belandt daarop. Ik reed zelf gelukkig hoogstens 15 km per uur. Toch moest ik alle schade betalen: de regel van de zwakste verkeersdeelnemer. Prima, die regel, maar niet als de zwakste deelnemer zich niet aan de verkeersregels houdt. En wanneer wordt het niet handsfree bellen van fietsers e.a. eens aangepakt? Ik heb niets tegen fietsers, maar wel je fiets in een goede technische staat en je aan de verkeersregels houden dan. Ook het onder invloed besturen van een fiets is strafbaar!
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeAls een fietser denkt hetzelfde recht te hebben als een automobilist dan EIS ik vanaf nu ook wegenbelasting voor de fietsende en brommende medemens.
Het is van de zotte dat ik met mijn auto moet opdraaien voor asfalt en andere faciliteiten en als ik dan een fietser aanrij (omdat deze zich permitteert door door rood of tegen het verkeer in te rijden of op een rotonde geen voorrang te verlenen (ja haaientanden gelden OOK voor hun!!) dan mag de automobilist 100% de kosten betalen!
:(
Gelijke rechten/monikken? Gelijke kosten... eh kappen!
Leave a comment:
-
Anderzijds..... fietsers betalen momenteel geen € 1,75 voor een liter benzine :(Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeIk blijf me verzetten tegen de overwaardering van de fietser en het fietsen..
(..)
Zijn fietsers een aparte bevolkingsgroep?
Leave a comment:
-
*Grote parkeerplaatsen buiten het centrum, gratis shuttles.
*Moet je naar de andere kant vd stad, sta je in de file op welke brug dan ook, door de mensen die IN het centrum moeten zijn.
*Doseren is een ramp. Is er geen file, dan creeéren ze er wel een.
Parkeren onder de pleinen IN het centrum was mijns inziens een slecht idee. Alles wordt naar het centrum geleid, en er is geen doorkomen aan.
Maastricht Onbereikbaar.
En als je je burgers dan wilt stimuleren om met de fiets en OV te gaan, maak dan de bus goedkoper (1 euro per dagkaart bijv.) en lat de fietsenstalling gratis.
Leave a comment:
-
Beroepshalve ben ik vaak onderweg binnen Maastricht met de auto. Op een andere wijze kan dat niet, want ik moet van alles meesjouwen. Buiten de spitstijden valt het wel mee, het rijden in Maastricht, uitgezonderd Cabergerweg en Tongerseweg. Langs de Cabergerweg ligt al tientallen jaren een strook "gebouwenpuin". Daar had men al lang de bestaande weg wat kunnen herinrichten in afwachting van het grootste Noorderbrugparkprojekt teneinde de doorstroom te bevorderen. Dat zou effectief zijn. Binnen de spits is het gewoon een ramp. Ik begrijp niet waarom niet meer mensen vanuit thuis werken en waarom iedereen bijna op dezelfde tijd begint met werken en ophoudt met werken. Die verkeerschaos wordt veroorzaakt door de aparte busstroken, rontondes mét stoplichten, ongedisciplineerd verkeersgedrag en veel te weinig scheiding van voetgangers/fietsers en het overige verkeer b.v. het Tongerseplein. Het centrum en de aanloopstraten zijn gewoon te klein om hordes mensen op te ontvangen. Het vervallen van de voor iedereen beschikbare Vrijthofgarage - ik ben wel voor een parkeergarage op deze plek voor bewoners en werknemers, zal zeker voor meer rust zorgen in deze omgeving en aanvoerstraten.
Verder meer stoplichten uitschakelen buiten drukke momenten. Voetgangersoversteekplaatsen op sommige drukke punten b.v. de oversteek Prins Bisschopssingel naar stadpark via een tunnel realiseren. Het verwijderen van de stoplichten bij de overgang in Wijck bij de Duitse Poort was een zegen!
Leave a comment:
-
Naar mijn mening ligt het probleem bij de autogebruikers zelf.Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk berichtOnlangs heb ik diverse haarscheurtjes gezien in een van de betondekken en in enkele kolommen van de ondergrondse parkeergarage onder het Vrijthof.
Misschien dat dit er op termijn toe leidt dat de parkeergarage voor de tweede keer wordt afgebroken.
Dan kan men meteen ertoe besluiten om de ontstane kuil op te vullen en de bestemming ondergrondse parkeergarage te schrappen.
Misschien lost het probleem zich zo dus op en zit men geen dertig jaar meer vast aan contracten, wij hebben geen last meer van naar parkeerruimte zoekende automobilisten en er ontstaat dus minder verkeersdrukte in- en rond de binnenstad !
Nog minder parkeerplaatsen in het centrum hoe meer dwaalend verkeer in binnenstad opzoek naar parkeerplaats.
De autobezitter is namelijk "te lui " om enkele honderde meters te lopen of hun auto ver weg teparkeren van het centrum.
Parkeerplaatsen(garage) centrum gewoon peperduur maken want ook al komen er straks in beatrixhaven en andere plaatsen aan de rand van de stad parkeerplaatsen de autobezitters blijven een parkeerplaats in het centrum zoeken (denk ik )
Leave a comment:
Leave a comment: