Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Coronavirus Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Onze Zuiderburen, nou ja, in Maastricht ook onze Westerburen, melden dat de besmettingen vandaag, 23 maart 2020, minder snel stijgen dan de voorafgaande dagen.
    (bron: Liveblog Nu.nl)
    Bericht vanaf de Belgische kust

    "(...) Sinds begin maart zitten wij 'opgesloten' in feitelijke quarantaine aan de Belgische kust, want door omstandigheden hebben we tijdelijk in Nederland geen huis meer. Wij zitten hier heel erg goed, wanneer je het idee opzij weet te zetten dat we hier eigenlijk een lange vakantie zouden moeten vieren en zouden moeten kunnen genieten van heerlijk eten en prachtige musea en cultuur. Alles zit hier op slot, de vakantieappartementen en de tweede woningen zijn leeg. De boulevard is leeg, op de stranden lopen enkele verdwaalde individuen. De zon staat strak aan de blauwe hemel, de koude oostenwind blaast mensen die buiten komen weer naar binnen. En toch, wat mogen we ons eigenlijk gelukkig prijzen hier in de zilte zeelucht waar elk virus wordt weggeblazen. Bovendien hebben we nog altijd keuzemogelijkheden wanneer we de deur uitgaan, naar Delhaize om de hoek waar alle etenswaar te krijgen is, of links over het strand 4 km naar het volgende dorp, of rechts idem 6 km (en weer terug, zonder koffie of een pintje natuurlijk).

    De conditie gaat wel vooruit, maar ???onze quarantaine wordt helaas elke dag strenger. Boodschappen doen en wandelen in de buurt mag, maar ergens anders heen, met de tram of de bus, laat staan met de auto, is uitgesloten. Politiecontroles, hoge boetes, strenge burgemeesters houden ons binnen. Wanneer je wordt aangehouden loop je grote kans om 'uitgezet' te worden naar buurland Nederland, waar alles volgens de Belgen nog veel erger is (want ze laten alles maar op zijn beloop en zijn niet streng genoeg!!). Dit is het land van Vlaams Belang, als Hollander ben je hier nu niet gewenst."

    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 december 2020, 01:28.

    Opmerking


    • #47
      De aanslag in New York:
      - 9/11 /& 2001 () de wereld is geschokt.

      De verspreiding van het Corona virus:
      - 20 + 2001= 2021 () de wereld staat op zijn kop.

      En dat is nog maar het begin.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Flup Bekijk bericht
        De aanslag in New York:
        - 9/11 /& 2001 () de wereld is geschokt.

        De verspreiding van het Corona virus:
        - 20 + 2001= 2021 () de wereld staat op zijn kop.

        En dat is nog maar het begin.
        Maar Flup,
        het is nu 2020 en niet 2021..........
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Flup Bekijk bericht
          En dat is nog maar het begin.
          Hoera, precies wat we hier nodig hebben, een onheilsprofeet. Armageddon komt eraan. Vluchten kan niet meer.

          Opmerking


          • #50
            Met mijn hond als alibi mocht ik - inmiddels - gisteren weer een ruime wandeling maken door Maastricht-West.
            Gisteren, woensdag 25 maart 2020, was het een prachtige dag.
            De zon scheen volop en de lucht was strak blauw.
            Helaas blies de wind met ruim 4 beaufort uit de oosthoek, waardoor het kouder/schraler aanvoelde dan de ruim 11 graden op de thermometer.

            Ik was, dat bleek al gauw, niet de enige hondenbezitter of gewone wandelaar die koos voor een langere wandeling.
            Wat mij opviel was dat de mensen, in tegenstelling tot afgelopen weekend, wat gedisciplineerder waren.
            De aanbevolen afstand van 1,5 m bij het passeren werd - waar mogelijk - altijd gerespecteerd. Als ik mensen /buren passeerde die met elkaar in gesprek waren, dan was de afstand tussen hun altijd ruim 1,5 meter.
            Ik kreeg de indruk dat iedereen inmiddels een manier heeft gevonden, of zich heeft eigen gemaakt, om de social distancing te respecteren.

            Alleen de jeugd, voornamelijk tieners en ogenschijnlijke studenten kon ik nog betrappen op het feit dat ze de afstand van 1,5m onderling niet altijd respecteerden.
            Nu sprak ik onlangs "onze MO burgemeester" via mail en hij attendeerde mij op het feit dat we niet moeten vergeten dat bij die groep de hormonen ook een rol spelen.
            Daarmee kunnen we hun gedrag in absolute zin niet goedspreken, maar is het wel iets meer begrijpelijker.

            Stel je voor je bent 17-18 jaar en een - in jouw ogen - aantrekkelijke leeftijdsgeno(o)t(e) lijkt jou ook wel leuk te vinden.
            Zouden wij vroeger dan ook 1,5 meter afstand hebben gehouden???
            Ik ben daar niet zo zeker van, maar wellicht was ik toen al bedorven..... ........ of juist heel gezond......
            Vul het zelf maar in.

            Toch viel mij iets bijzonders op.
            Ik kan mij herinneren dat op zondagnamiddag, 15 maart 2020, redelijk plotseling het landelijke besluit kwam dat alle horecagelegenheden om 18.00 uur moesten sluiten.
            Volgens mij was uiterlijk rond 19.00-19.30 uur alles in Maastricht dicht. Het zgn. "Maastrichtse kwartiertje" zullen we maar zeggen......
            Zelfs de frituren sloten.
            Dat vond ik aanvankelijk nogal raar, maar uiteraard is een frituur een horecagelegenheid, dus ook de frituren moesten (terecht) dicht.

            Maar, wat schetst mijn verbazing nu!
            De frituren - althans die ik heb gezien - zijn weer open.
            Niet alleen de frituren zijn open, ook het Chinees restaurant dat ik passeerde is (ogenschijnlijk) weer open.
            Ik moet daar wel bij opmerken dat ik zag dat bij de frituur een plastic zeil voor/boven de toonbank hing en een briefje bij de ingang hing met daarop de boodschap dat maximaal 3 personen gelijktijdig in de frituur mogen zijn en dat men 1,5 meter afstand van elkaar moet houden.
            Bij de Chinees zag ik dat in het restaurant geen licht brandde en dat het waarschijnlijk zo was dat men slechts iets kon afhalen.

            Ik begrijp dit en ik ben het er wel mee eens.
            Wat ik echter zo interessant vind is dat dus blijkt dat we na anderhalve week coronacrisis regels (terecht!) bedenken, we deze aanvankelijk strikt proberen/willen interpreteren en na pakweg 10 dagen diezelfde regels (wederom terecht) naar redelijk- en billijkheid herinterpreteren.

            Ondanks alle ellende is het een hoogst interessante, maar bizarre tijd die we nu al pakweg 14 dagen beleven in Maastricht (en de rest van Nederland).

            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #51
              Click image for larger version

Name:	Coronastatistieken NL-B, 25-3-2020.jpg
Views:	223
Size:	128,1 KB
ID:	101548
              Bron: artikelen Uitbraak SARS-CoV-2 in Nederland en op nl.wikipedia.org

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                De frituren - althans die ik heb gezien - zijn weer open. Niet alleen de frituren zijn open, ook het Chinees restaurant dat ik passeerde is (ogenschijnlijk) weer open. Ik moet daar wel bij opmerken dat ik zag dat bij de frituur een plastic zeil voor/boven de toonbank hing en een briefje bij de ingang hing met daarop de boodschap dat maximaal 3 personen gelijktijdig in de frituur mogen zijn en dat men 1,5 meter afstand van elkaar moet houden. Bij de Chinees zag ik dat in het restaurant geen licht brandde en dat het waarschijnlijk zo was dat men slechts iets kon afhalen.
                Afhalen mag, heb ik begrepen, en een frituur past dan ook in het schema. Goddank dat daar nog wat omzet kan worden gemaakt.

                Overigens mag je van mij nog vaak de hond uitlaten, Pier, het verzet mijn zinnen.

                Wat een interessante grafieken, Loco. Die dip in sterfgevallen rond de 23e is wel heel opvallend. Voer voor de statistici onder de epidemiologen. Overigens valt mij op dat wikipedia de naam SARS-CoV-2 hanteert voor deze Corona-versie, terwijl ik tot nu toe alleen Covid-19 heb gezien. Wat kan daar de reden van zijn?
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 maart 2020, 19:58.

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  (..)
                  Wat een interessante grafieken, Loco. Die dip in sterfgevallen rond de 23e is wel heel opvallend. Voer voor de statistici onder de epidemiologen. (...)
                  Ik heb het toevallig afgelopen dinsdag besproken met een epidemioloog.
                  Mij was dit namelijk ook al opgevallen.
                  Bovendien kwam het op dinsdagavond ook in een of ander praatprogramma nog eens voorbij.

                  De oplossing is even eenvoudig als (on)voorstelbaar.
                  Alle cijfers die wij zien zijn eigenlijk cijfers van een dag eerder.
                  Nu was 23 maart 2020 een maandag.
                  Dus de data die op 23 maart openbaar gemaakt worden, zijn eigenlijk de data van zondag 22 maart.
                  Nu komt de clou......
                  Op zondag 22 maart zijn de data niet heel accuraat, omdat de zondag de dag is dat de administratie in de overbelaste ziekenhuizen iets prioriteit heeft.......

                  Dat betekent gelijktijdig dat de data van dinsdag 24 maart feitelijk ook niet accuraat zijn, want dat zijn de data van maandag 23 maart EN de "vergeten" administratie van 22 maart.

                  In de totale (academische) databerekeningen voor en door epidemiologen wordt daar wel rekening mee gehouden, maar omdat deze "actuele" data op dit moment sterk worden uitvergroot (door de media en/of politici) wordt met deze factoren (bewust of onbewust?) niet of nauwelijks rekening gehouden in de media.





                  Last edited by Pier; 26 maart 2020, 15:03.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #54
                    Noodverordening Zuid-Limburg, deel II.

                    Voorzitter Annemarie Penn van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg spreekt vandaag, vrijdag 27 maart 2020, de Zuid-Limburgers in een unieke video-boodschap direct aan
                    "Doe precies wat gevraagd wordt. Heel even! Ik reken op U"

                    De video-boodschap is in z'n geheel te vinden in onderstaande link van 1Limburg.nl
                    https://www.1limburg.nl/penn-spreekt...ontext=default

                    Volgens mij is dit voor het eerst dat de voorzitter van een (Limburgse) Veiligheidsregio de inwoners direct aanspreekt.
                    Deze Coronacrisis laat dagelijks zien dat de autoriteiten het menen en dat ze niet schromen om zeer ingrijpende maatregelen te nemen.
                    Maatregelen die wij tot voor kort als ondenkbaar hadden gehouden, maar die - en dat is opmerkelijk - ons de laatste pakweg 10 dagen nog niet meer verbazen.

                    Ongemerkt, maar wel volledig terecht!, zijn we stukje bij beetje een deel onze individuele vrijheden kwijtgeraakt!
                    Wij allen zien de noodzaak daarvan in en met z'n allen weten we ook dat we al deze vrijheden sneller terug krijgen als we ons nu even aan al die beperkende maatregelen houden.

                    Toch blijft het bizar
                    ...... maar volkomen begrijpelijk, toch?
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Ongemerkt, maar wel volledig terecht!, zijn we stukje bij beetje een deel onze individuele vrijheden kwijtgeraakt!
                      Wij allen zien de noodzaak daarvan in en met z'n allen weten we ook dat we al deze vrijheden sneller terug krijgen als we ons nu even aan al die beperkende maatregelen houden. Toch blijft het bizar , ... maar volkomen begrijpelijk, toch?
                      Ja, toch! Maar inderdaad: de huidige maatregelen vormen een verregaande inperking van onze democratische vrijheden. Echter wel vanuit een democratisch gekozen regering, die via de Kamerdebatten rechtstreeks verantwoording schuldig is aan ons allen.

                      Misschien is het wel eens goed om te beseffen, dat de huidige inbreuken op onze individuele vrijheden, die wij moeizaam proberen te absorberen en te ondergaan in ons vrije Nederland, elders ook in 'normale' omstandigheden aan de orde van de dag zijn. Verboden 'samenscholingen', reisverbod - ook binnen je eigen provincie of land, verbod bepaalde winkels te bezoeken, het internet te gebruiken en een spreekverbod over alles wat je bezig houd. Met als gevolg zelf-censuur, omdat een recht voor z'n raap reactie - virtueel of in de werkelijkheid - je meteen zonder enige vorm van proces doet verdwijnen, permanent of naar een onbekende locatie. En je familie ook, want die is door jou 'medeschuldig'. Het is hun schuld dat jij van die idiote denkbeelden hebt en uitdraagt.
                      Lees - nu je toch niets beters te doen hebt - de nieuwsbrieven van Amnesty International: https://www.amnesty.nl/kom-in-actie?...SABEgKzd_D_BwE

                      Wat niet wegneemt, dat ik afdwaal. Ik heb de link bij Pier aangeklikt en vond dat mevrouw Penn het heel goed deed. Ik hoop dat velen haar hebben gehoord en haar aanbevelingen ter harte nemen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 maart 2020, 12:03.

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        (...)
                        Voorzitter Annemarie Penn van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg spreekt vandaag, vrijdag 27 maart 2020, de Zuid-Limburgers in een unieke video-boodschap direct aan
                        "Doe precies wat gevraagd wordt. Heel even! Ik reken op U"
                        (...)
                        Ik lees net op http://www.nu.nlhuidige Coronavirus (COVIS-19) vergelijkbare griepsoorten, denk daarbij aan het Sars en MERS, op bijna onverklaarbare wijze - , maar uiteraard ook onder invloed van alle toen genomen maatregelen!! - vanaf medio mei razendsnel verdwenen cq dat het aantal (nieuwe) besmettingen toen razendsnel afnam.

                        Laten we het hopen.......
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #57
                          Rokjesdag tijdens de Coronacrisis

                          Vandaag, zondag 5 april 2020, was z'n dag waar iedereen naar uit keek.
                          Na maanden van minder goed en warm weer, mn. februari was qua regen en wind bar en boos, werd vandaag Rokjesdag voorspeld.
                          En die voorspelling kwam uit. Buiten was het ruim 21 graden en onbewolkt met een beetje wind.

                          Maar we zitten helaas nog midden in de Coronacrisis.
                          En dus was/is het advies om vooral binnen te blijven en deze dag te beleven vanaf het balkon of de tuin.
                          Ja, naar buiten mag wel, maar houdt afstand en ga niet met z'n allen naar het bos, de hei of het strand.
                          De gemeenten hebben om deze reden veel toegangswegen en parkeerplaatsen van en naar deze gebieden afgezet en houden er verscherpt toezicht.

                          Dus enerzijds de natuurlijke drang om met Rokjesdag, eindelijk na een lange winter, naar buiten te gaan en anderzijds de terechte (!!) oproep om vooral binnen te blijven.

                          Persoonlijk had ik al besloten om deze dag alleen voor mijn noodzakelijke wandeling met de hond naar buiten te gaan en voor de rest van de dag te genieten van de zon in de tuin.
                          Ik was echter bang dat een (veel) te groot deel van de Maastrichtenaren er toch op uit zouden trekken.

                          Dus, toen ik met het alibi van mijn hondenwandeling zelf de straat op moest/mocht, heb ik mijn ogen goed de kost gegeven.
                          En eerlijk is eerlijk...... ik ben onder de indruk van de discipline van de mensen op straat.
                          Ja, het was op straat iets drukker dan ik de afgelopen weken! Maar nog lang niet zo druk als je bij een normale Rokjesdag zou verwachten.
                          Bovendien heb ik werkelijk niemand gezien die ogenschijnlijk alle oproepen tot social distance aan zijn laars lapte.

                          Iedereen, jong en oud, die ik tegemoet liep begon al op een afstand van circa 10 meter te schuiven, waardoor de afstand op het moment dat wij elkaar passeerden in alle redelijkheid zo groot mogelijk was. Niet overal is het mogelijk dat je elkaar op anderhalve meter passeert, maar daar waar dit niet mogelijk bleek te zijn was die afstand zeker maximaal.

                          Dit geeft mij moed en ik ben er zelfs een beetje trots op dat bijna iedereen de ernst van de zaak inziet.
                          Als we dit willen en kunnen volhouden hoop ik dat het einde van deze donkere en bizarre periode snel in zicht komt!

                          Laat ik nog even afsluiten met mijn ontzettende bewondering en complimenten voor iedereen die mn. in de zorg nu een heldendaad verricht!
                          Chapeau





                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Rokjesdag tijdens de Coronacrisis

                            Vandaag, zondag 5 april 2020,
                            Ja, naar buiten mag wel, maar houdt afstand en ga niet met z'n allen naar het bos, de hei of het strand.
                            Dus met zijn allen op straat dan maar? Want mijn buur gaat ook naar buiten en zijn buur en haar buur etc.ect.
                            Wat heel vervelend is lijkt me dat we dus allemaal wel de behoefte hebben om even alleen te wandelen maar dat nergens kunnen doen.

                            En die domme grenssluiting wegens de angst dat er een Maastrichtenaar virussen is aan het uitstrooien bij de Belgen is toch kolder.

                            Project Buiten Wandelen in Maastricht.
                            De Industrieweg (het jaagpad) of aan de overzijde de Romeinse baan (Trekweg Cavei) van Veldwezelt naar Vroenhoven en verder naar klein Ternaaien langs het Albert Kanaal is een perfect breed pad om contactloos het ernstig tekort aan beweging te compenseren. Maar de gemeente Maastricht en haar buur gemeenten over de grens hebben daar geen plannen voor het hoogstnoodzakelijke naar buiten kunnen om de huiselijke stress te ontsnappen. Iets wat hen de komende 9 maanden heel wat problemen zal gaan opleveren. Let maar op, een maand is al een kwelling maar meerdere maanden dat worden heel veel psychisch zieke Maastrichtenaren die door het lint gaan.

                            Geen auto en motorisch verkeer op vastgelegde routes en goed gecontroleerde voorzieningen in de berm met toezicht op de handhaving zou een start kunnen zijn van een Corona wandelweg.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #59
                              CheerUp Maastricht

                              In deze bizarre Corona tijd is het hoognodig dat we ook eens opbeurende berichten tot ons nemen.

                              Zo wandelde ik gisteravond door mijn wijk en zag ik plotseling dat er op de ramen van enkele huizen een soort van regenboog - kleuren weliswaar in de verkeerde volgorde - was geschilderd met daarnaast een wit T-shirt met een rood hart erin.

                              Click image for larger version

Name:	20200406 Corona raamschildering (1).jpg
Views:	214
Size:	264,2 KB
ID:	101618

                              Plotseling zag ik een meisje met een rode overall vol verf die verantwoordelijk bleek te zijn voor deze raamschilderingen.
                              Wat blijkt.
                              Lieve en Anne Hayen, twee succesvolle (mode)onderneemsters uit Maastricht, schilderen geheel belangeloos en gratis deze raamschildeingen bij iedereen die het op prijs stelt.
                              Als je nu door de binnenstad loopt kom je de tekeningen her en der al tegen.
                              Mn. veel Maastrichtse horeca-ondernemingen zijn al voorzien van deze tekeningen.
                              Op de facebooksite van Lieve en Anne Hayen zijn heel veel foto's te bewonderen.

                              Hieronder een tweetal voorbeelden afkomstig van de fb-site van Lieve en Anne Hayen.
                              Click image for larger version

Name:	20200406 Corona raamschildering (2).jpg
Views:	170
Size:	167,4 KB
ID:	101619

                              Click image for larger version

Name:	20200406 Corona raamschildering (3).jpg
Views:	161
Size:	169,7 KB
ID:	101620

                              Op hun facebooksite schrijven Lieve en Anne dat ze nooit verwacht hadden zoveel aanvragen te krijgen.
                              Dit is fantastisch!!

                              Ze willen ook bij jou langskomen. Stuur dan een berichtje naar #cheerupmaastricht.
                              Het streven is om 10 ramen per dag te blijven doen!

                              Een super leuk initiatief
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #60
                                De Tweede Golf........ en een (in de wind geslagen) dringend advies

                                Inmiddels is het oktober 2020.
                                We zitten nu officieel in de Tweede Golf.

                                Het covid-19 virus nam in pakweg medio juni even "vakantie" en sommige dachten dat het virus was verslagen.
                                Niets blijkt dus minder waar.
                                Het virus slaat weer keihard toe.

                                Precies 1 week geleden kwam er een persconferentie en daarop aansluitend gaf premier Mark Rutte vrijdag bijkomend het dringende advies om in openbare gebouwen, o.a. winkels, een mondkapje te dragen.

                                Nu mijd ik al sinds maart winkels.
                                Boodschappen laat ik bezorgen door die kruidenier uit (oorspronkelijk) de Zaanstreek.
                                Die blijkt een enorm distributiecentrum in Urmond te hebben en levert mijn online bestelde boodschappen aan de voordeur af.
                                Prima systeem en waarschijnlijk blijf ik dit ook doen na de corona-crisis, maar dat terzijde.

                                Vanmorgen, maandagochtend, wandelde ik langs een PLUS supermarkt in Maastricht-West.
                                Ik wilde eens kijken hoe we met dat "dringende advies" omgingen.

                                Ik keek even naar binnen en zag circa 6-7 klanten.
                                Niet een droeg een mondkapje!
                                De plaatselijke supermarkteigenaar S. vindt dat kennelijk prima!

                                Op straat zie ik ook bijna geen mondkapjes en wat naslagen vandaag op internet leerde mij dat slechts weinigen zich wat gelegen laten liggen aan "het dringende advies".
                                Sommige betogen "dat ze er genoeg van hebben".

                                Pfffff....... wat met je hier nu mee??
                                Iedereen "heeft er genoeg van", maar door ons gedrag niet aan te passen en "dringende adviezen" in de wind te slaan zogen we er net voor dat het virus zich blijft verspreiden.

                                Wellicht moet Rutte eens een betoog houden om er voor te zorgen dat iedereen bestemd wordt!
                                Dan komen de "ik heb er genoeg van"-aanhangers wellicht in actie en gaan ze uit protest mondkapjes dragen.......

                                ...... En later deze week komen nog strengere maatregelen.

                                We zijn goed bezig.......
                                Last edited by Pier; 5 oktober 2020, 19:56.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X