Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kletskousen.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Wolder de hoofdstad van Frankrijk?
    Tja, 'Kletskousen' is hiervoor wel een goede rubriek op MO.

    Opmerking


    • Tja Wolder de tweede
      Arte HD op ZiggoGo terug te kijken over D'Artagnan
      Hij zou misschien begraven liggen in het middenschip van de kerk van Wolder

      een beetje romantiserende uitzending over het echte leven van D'Artagnan
      Bestanden bijvoegen
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Wolder de hoofdstad van Frankrijk ?
        Ik denk dat de claim 'hoofdstad van Frankrijk' met een knipoog was bedoeld. Moet kunnen, toch? Morgen is de lezing van Dirk Jansen hierover in de Greune Zaol, Tongerseweg 336, aanvang 20.00u. Gaat iemand erheen?

        Overigens speelde Wolder driekwart eeuw later opnieuw een belangrijke rol tijdens de Slag bij Lafelt op 2 juli 1747, een bloedige veldslag tussen de Franse en Geallieerde legers (Oostenrijk, Holland, Engeland en Hannover) tijdens de Oostenrijkse Successieoorlog. Daarbij kwamen de Fransen als overwinnaars uit de bus, als je al van een overwinning kunt spreken, als er aan beide zijden zo'n 10.000 doden vallen. De Geallieerden trokken zich na de verloren slag terug in de richting van Wilre/Wolder, achterna gezeten door de Fransen, waaronder een Ierse brigade. Een Fransman in Engelse dienst, Jean-Louis ("John") Ligonier, speelde daarbij een heldenrol, door zijn gedurfde verrassingsuitval naar de Fransen/Ieren, waarop de Geallieerden een veilig heenkomen op de oostelijke Maasoever (via twee tijdelijke schipbruggen) konden zoeken.

        Bij de actie van Ligonier, in Engeland bekend als "one of the best known cavalry charges in British military history", kwamen zo'n 1400 Ieren om het leven. Bij Lafelt herinnert een monument in de vorm van een Iers kruis aan deze gesneuvelden. Dat kruis zou dus eigenlijk bij Wolder moeten staan.?
        ?
        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Hij zou misschien begraven liggen in het middenschip van de kerk van Wolder
        Dat zou dan wel de voorganger van de huidige Sint-Petrus-en-Pauluskerk moeten zijn geweest, die in 1897 is afgebroken. Probleem is alleen dat die kerk van 1632 tot 1678 in gebruik was door de protestanten. De katholieken van Wolder en omgeving kerkten in Kesselt, dus zou het niet logischer zijn daar het graf van D'Artagnan te zoeken? Maar misschien klopt het jaartal 1678 voor de teruggave van de Wolderse kerk aan de katholieken niet, want in het door de Fransen veroverde Maastricht moesten de protestanten immers ook de Sint-Janskerk en de Sint-Matthijs (tijdelijk) teruggeven.

        Anderzijds lijkt het mij logischer dat een hooggeplaatst edelman als D'Artagnan in een Maastrichtse kerk begraven werd. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook met Willem Sandsland, kapitein der infanterie in het Staatse leger, die eveneens in 1673 sneuvelde en in de Sint-Servaas ligt begraven, en de? Spaanse officier Marco Antonio Simoneta, die na het beleg van 1579 in de Sint-Matthijs werd begraven.
        Last edited by El Loco; 15 januari 2023, 14:58.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Maar misschien klopt het jaartal 1678 voor de teruggave van de Wolderse kerk aan de katholieken niet, want in het door de Fransen veroverde Maastricht moesten de protestanten immers ook de Sint-Janskerk en de Sint-Matthijs (tijdelijk) teruggeven.
          Loco, kijk even in de HEM onder Wolder. Officieel was de kerk tot de Vrede van Nijmegen (1678 ) in protestants beheer, maar de pastoor huisde vanaf 1659 in de pastorie en het kijkt mij dat de katholieke parochianen gewoon op het eigen kerkhof werden begraven.

          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Anderzijds lijkt het mij logischer dat een hooggeplaatst edelman als D'Artagnan in een Maastrichtse kerk begraven werd. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook met Willem Sandsland, kapitein der infanterie in het Staatse leger, die eveneens in 1673 sneuvelde en in de Sint-Servaas ligt begraven, en de? Spaanse officier Marco Antonio Simoneta, die na het beleg van 1579 in de Sint-Matthijs werd begraven.
          Als de dominee er nog de baas was, zal hij voor een katholieke begrafenis IN de kerk zeker geen tostemming hebben gegeven. De voorbeelden die je noemt zijn niet vergelijkbaar. Sandsland maakte deel uit van het in de stad gelegerd Staatse garnizoen en werd in een kerk begraven die in 1673 nog protestants/Staats bezit was. Iets dergelijks geldt ook voor de katholieke Simoneta, die in 1579 in een dan katholieke kerk ter aarde wordt besteld.

          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Morgen is de lezing van Dirk Jansen hierover in de Greune Zaol, Tongerseweg 336, aanvang 20.00u. Gaat iemand erheen?.
          Wind en weder dienende... (Maar het wordt weinig aanmoedigend)?
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 januari 2023, 17:12.

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Loco, kijk even in de HEM onder Wolder. Officieel was de kerk tot de Vrede van Nijmegen (1678 ) in protestants beheer, maar de pastoor huisde vanaf 1659 in de pastorie en het kijkt mij dat de katholieke parochianen gewoon op het eigen kerkhof werden begraven. [...] Als de dominee er nog de baas was, zal hij voor een katholieke begrafenis IN de kerk zeker geen tostemming hebben gegeven.?
            ?
            Goed om te weten, maar de Fransen zullen zich weinig hebben aangetrokken van dit soort typisch Nederlandse gevoeligheden. Ik las ergens (hier dus: DL, 16-09-2019) dat le Roi Soleil tijdens zijn verblijf te Wolder dagelijks een mis liet opdragen in de kerk (door zijn huiskapelaan, de kardinaal van Bouillon, die trouwens een zoon was van een oud-gouverneur van Maastricht - wat een geschiedenis heeft deze stad toch ). Ik denk niet dat de dominee of welke protestant dan ook het gewaagd zal hebben om daartegen te protesteren...

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            De voorbeelden die je noemt zijn niet vergelijkbaar. Sandsland maakte deel uit van het in de stad gelegerd Staatse garnizoen en werd in een kerk begraven die in 1673 nog protestants/Staats bezit was. Iets dergelijks geldt ook voor de katholieke Simoneta, die in 1579 in een dan katholieke kerk ter aarde wordt besteld.?
            Dat klopt niet helemaal. Sandsland was net als D'Artagnan katholiek (voor een korte beschrijving van zijn grafsteen, zie hierDe Limburger verdedigt archeoloog Wim Dijkman de stelling dat de kerk van Wolder de meest waarschijnlijke begraafplaats van D'Artagnan is met het argument dat het op die bewuste 25 juni 1673 snikheet was en het lijk dus snel begraven moest worden. Bovendien was de koning al in Wolder en zou beslist aanwezig hebben willen zijn bij de begrafenis van zijn vertrouweling D'Artagnan. Van de andere kant: Maastricht werd een dag later al ingenomen. De koning had eigenlijk gehoopt het feest van Sint-Jan de Doper (24 juni) in de Sint-Servaaskerk te kunnen vieren. In plaats daarvan woonde hij er misschien de begrafenismis van een van zijn trouwste dienaren bij...

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Wind en weder dienende... (Maar het wordt weinig aanmoedigend)?
            Kom kom, gewoon doen. Het zal alleen niet over 1673 gaan, maar over 1579.?

            Opmerking


            • Jullie kijken wellicht nooit TV
              Het is nog terug te kijken als je Ziggo hebt asl TV provider
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • Bestanden bijvoegen
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • https://nos.nl/artikel/2461069-broks...gevaar-gewekenhttps://www.cultureelerfgoed.nl/onde...idie-aanvragen
                  ?
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • In de binnenstad van Maastricht op de gladde kinderkopjes, rijden ze een fietser dood! Schandalig.
                    Echt tijd voor 30 km/u in de stad, net als in Wenen. Lekker gemoedelijk.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • Tja wijze woorden en goedbedoeld, toch deze ochtend zelf gezien gaan er weer meerdere automobilisten met meer dan 70km/u over de Via Regia en pas vanaf de kruising met dokter Bakstraat <> dokter van Kleefstraat waar een flitser staat bindt men in.

                      Echt tijd voor een paar flitspalen meer vanaf Veldwezelt.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • https://nos.nl/artikel/2468257-hoofd...naar-nederland
                        NATO / OTAN Innovatie kantoor naar Nederland !
                        Gewoon in Maastricht !
                        In de Sint Pietersberg de oude ENCI groeve https://www.aerophoto-schiphol.nl/po...jfsterrein.php

                        ​Dan hergebruik je een hoop gebouwde massa.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • Ja één kerncentrale in Limburg is er toch echt één teveel.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • Ik heb er geen enkel probleem mee dat Antonius hier een hartenkreet slaakt tegen een kerncentrale in Limburg.

                            Persoonlijk ben ik niet per definitie tegen kernenergie, zeker niet aks we over zgn SMR-centrales spreken (Smal Modular Reactors)
                            In het wetenschappelijk (jeugd-)magazine KIJK staat stond daar een goed artikel over https://www.kijkmagazine.nl/tech/smr-centrales/
                            Kleine modulaire reactoren (SMR's) hebben een vermogen tot 300 MW(e) per eenheid.

                            Als kernenergie toch afgekeurd wordt ben ik wel benieuwd welk alternatief men dan voor ogen heeft.
                            Last edited by Pier; 29 april 2023, 12:56.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Ik slaakte zeer zeker een hartenkreet als je dat zo kan noemen.

                              https://www.limburg.nl/actueel/nieuw...art-alliantie/

                              Een alliantie die dergelijke SMR-reactoren wil onderzoeken qua haalbaarheid (en vergeet niet ook locatie).
                              Zodra de gas en stroomprijzen uit het dak gaan vergeten wij weer even alles over die problematiek van de kernenergie, die gewoon duurder is dan de duurzame energie middels wind en zon of waterkracht. En waar nergens een veilige opslag voor de uitgebrande splijtstoffen is.
                              Het is toch echt het afschuiven van de kosten en het afval op toekomstige generaties omdat die er nu niks tegen kunnen inbrengen of bezwaar kunnen maken.

                              Meer dan 10 jaar infrastructuur en Faciliteiten kapot bezuinigen kunnen toch niet ertoe leiden dat we met de duivel in bed gaan voor één warme douche en verspillende industriële producties. Nu er geen kennis meer is bij de overheden door het wegbezuinigen gaan we plots de overheid als "regulerende marktpartij" in het marktmechanisme terug introduceren.
                              Geloof je het nog?
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • Nieuwe ontwikkeling in Maastrichtse architectuur!

                                Vestio en Group Machiels halen de opdracht binnen voor de woontorens aan de maas ter plaatse van het landbouwbelang.

                                Spaanse Architect maakt er wat moois van (een voortzetting van het Dinghuis aan de Maas)
                                klik voor nadere berichtgeving op de onderstaande link:
                                https://www.made-in.be/limburg/vesti...tricht-binnen/
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X