Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Gisteren (dinsdag) moest ik naar de Hoenderstraat, dus voor het eerst sinds lange tijd met de auto naar de Markt geweest. Met de bus van Wolder gaat dat immers niet meer. OK, parkeren onder Mosa Forum en dan met de roltrap naar boven. Van -2 naar -1: geen probleem. Van -1 naar de begane grond staat de opgaande roltrap stil. Ergens zou er een lift moeten zijn, maar ik kan die niet vinden. Altijd een behulpzaam typetje ga ik op zoek naar de beveiliging, die zo'n roltrap weer op gang kan brengen. Op niveau -1 drie (3) winkeliers gevraagd of zij weten waar die zich bevindt. Drie keer hoor ik: 'Nee'. Enfin, een beetje onzeker met beide handen op de leuningen de roltrap beklommen (je weet maar nooit of hij ineens weer begint te lopen) en boven op de begane grond rondgevraagd. Nee, niemand kan mij vertellen waar de beveiliging zich ophoudt. Wel zie ik ineens een soort ronde glazen kooi voor me: dát zal de lift zijn.
Anderhalf uur later staat de opgaande roltrap van -1 naar begane grond nog steeds stil. Niet enthousiast van glazen kooien neem ik de wel werkende roltrap naar -1. Daar kan men namelijk zijn parkeergeld kwijt, ook voor -2. Nog eens rondgevraagd en zowaar: iemand weet waar de beveiligers zitten: 'Hier de deur door en dan rechts achter in de hoek om de hoek doorlopen'. Het is weer een heel avontuur, want ik ben hier zolang niet geweest, dat ik niet weet dat je vanuit de grote 'afrekeningshal' niet meteen de garage in kunt lopen. (Heb ik dat ooit geweten?) Je moet nu eerst je parkeerkaartje voor een scanner houden voordat de glazen deuren naar het trappenhuis van de garage opengaan.
Enfin, ik ga op datzelfde niveau (-1) rechtsachter de hoek om en vind een smal trottoirtje van een paar meter lang. Het eindigt tegen een deur zonder opschrift, met een grote matglazen ruit en een codeslot naast het kozijn. Zit hier de beveiliging? Een vriendelijk klopje op het glas brengt een even vriendelijke man naar buiten. Jawel, hij is van de beveiliging. 'Roltrap naar de begane grond? Ah, mevrouw, die is niet van ons! Die is van de gemeente, niet van onze garage. U moet maar even de gemeente bellen.' Mijn vriendelijke suggestie dat HIJ dat misschien even zou kunnen doen, wordt afgewimpeld.
Mij vallen werkelijk de schoenen uit! Ik begrijp best dat de beveiligers van de garage zich niet willen mengen in de zaken van de gemeente. (Er is geloof ik tussen beide partijen al langere tijd enige wrijving). Maar dat de winkeliers op -1 accepteren dat die opgaande roltrap urenlang stilstaat, begrijp ik niet. Evenmin dat zij niet weten wat daaraan te doen valt. Rondzoekend valt ook nergens een bordje, of desnoods een sticker te vinden met het noodzakelijke telefoonnummer. Hoelang die roltrap dinsdag nog heeft stilgestaan? En vandaag misschien ook?
Dat is in het op deze site recent veelbesproken winkelcentrum Brusselse Poort wel anders. Tenminste, dat hoop ik. Mijn laatste bezoek daar dateert namelijk ook van vele maanden geleden. Maar toén wist iedere winkelier die ik aansprak a) waar de openbare toiletten waren en b) waar de beveiliging zat. Want jawel: er stond een rolbaan stil, maar dat was niet voor lang.
Toen ik nog in het centrum van Maastricht woonde was er twee maal per week iets met die roltrappen naar het -1 niveau (zeg maar de supermarkt) en die met mayonaise besmeurde lift stond ook vaker stil naar de parkeergarages. Ik kwam er 7 dagen per week.
Dus een situatie die zich in 4 jaar tijd niet heeft verbeterd.
Overigens de meneer van de Turkse winkel Turquoise Mosae Gusto op niveau -1 kwam, als hij geen klanten had, uit z'n winkel en loste meestal de storing van de roltrappen op, voor zover die niet echt vastgelopen was. Er zijn sensoren aangebracht die de roltrap bij overbelasting stoppen. Zo'n overbelasting komt ook voor veroorzaakt door teveel zware bezoekers gelijktijdig gebruikmakende van de roltrap.
De knoppen die zo'n overbelasting en dus stilstaande roltrap opheffen heb ik ook al eens gebruikt als bezoeker toen die roltrap weer stil stond.
Een knop die "de OVERLAST" van bepaalde rondhangende types oplost is er helaas niet.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking