Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Vandaag in " De Limburger "

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
      Vandaag in " De Limburger "
      Volgens mij kunnen bijen en vlinders tot echt wel vliegen. :( Of zijn die vleugeltjes als ventilator bedoeld? Het enige wat meerwaarde kan geven is schuilgelegenheid in de vorm van gestapelde takken e.d. Als er bomen staan, komt deze schuilgelegenheid van zelf. Bomen hebben namelijk de gewoonte takken en bladeren/naalden te laten vallen. Ook kunnen vogelstjes nestelen in bomen, dat levert echt geen problemen op. Hebben we zo'n behoefte aan "bloemrijk kruid" en "laaggroeiend struikgewas". Laat de natuur in dit gebied toch zoveel mogelijk zijn gang gaan. Altijd dat gesleutel in natuurgebieden.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        De Nieuwsbrief van het CNME heeft onder meer het volgende nieuwtje:


        De Japanse duizendknoop is een zeer hardnekkige uitheemse woekerplant die meters hoog wordt en waardevolle inheemse planten en cultuurwaarden in de Hoge Fronten verdringt. De wortels zijn zeer krachtig en kunnen meters lang worden. Een klein stukje wortelstok kan voor een nieuwe groeiplaats zorgen.



        Daarom heeft CNME Maastricht en regio samen met de gemeente Maastricht een bestrijdingsplan voor 5 jaar opgesteld. In maart 2011 wordt met de uitvoering van deze grootschalige bestrijding gestart. Werkzaamheden bestaan uit opschonen, maaien en behandeling met chemische bestrijdingsmiddelen. Het CNME en de Gemeente Maastricht gebruiken liever geen chemische bestrijdingsmiddelen, maar bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop is er ons inziens geen andere keus.
        Chemische bestrijding: wat een onzin en onverantwoord. Deze plant heb ik zelf aangeplant in mijn tuin.



        Prima schaduwplant voor bij een vijver en makkelijk te beheren, mits je de handen uit de mouw wil steken. Bij de geringste nachtvorst legt deze plant tijdelijk het loodje. Ook andere planten zijn bij tijd en wijlen een"plaag" in de Hoge Fronten: guldenroede, braamstruiken, smeerwortel (de soldaten van Napoleon hadden deze plant - wortel - al bij zich ter versnelde genezing van kneuzingen en botbreuken) en natuurlijk niet te vergeten de brandnetel en distel. Vlierbessen kunnen er ook wat van.
        (Droge) Vestingwerken behoren begraasd te worden. Dat was van oudsher altijd zo. Bebossing of verruwing was uit den boze; was een directe bedreiging voor de vestingwerken.
        Chemische bestrijding? Never. Dit gebied is op vele plaatsen al ernstig verontreinigd door dumpingen en de aanwezige industrie in dit gebied. Maaien, maaisel afvoeren en intensief laten begrazen volstaat. Het meer aanwezig zijn in het gebied door mens en/of dier zal ook al de boel kort houden, simpel toch? Ook jammer dat niet meer gecontroleerd (de dieren kunnen ontsnappen) afgebrand mag worden in de Werken. Dit gebeurde vroeger wel. De jeugd nam vrijwillig deze taak op zich. Je krijgt wel een verrijking van de bodem op deze wijze door asbemesting, maar daar krijg je ook mooie plantjes voor terug. Moet alles schrale bodem zijn? En ik heb al vaker deze wanhoopskreet laten ontsnappen: wat willen we met de vestingwerken?

        Opmerking


        • #34
          Mooie tuin Breur!
          Is dat Sjuulke?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #35
            Waarschijnlijk die duizendknoop!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
              Mooie tuin Breur!
              Is dat Sjuulke?
              Inderdaad dat is Sjuulke; zij is een veldmuisje aan het pesten.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Ik zie een hibiscus en wat is die andere plant dan wel, met die bamboe-achtige stelen ?
                Zie elletje. http://forum.mestreechonline.nl/show...6&postcount=39

                Opmerking


                • #38
                  Lentebode.

                  En jawel, de eerste bruine kikker (vrouwtje) op stap in de PPW. Waar blijven de mannetjes?

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    (zijn die niet allemaal bi-sexueel?)
                    Wie niet tegenwoordig?

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Wie niet tegenwoordig?
                      @olijfje: biseksualiteit kennen dieren niet. Wel tweeslachtig zijn (b.v. slakken). Ook hermafrodieten komen voor in de dierenwereld.; deze zijn vaak onvruchtbaar. De kikkersdames zijn in het algemeen twee keer zo groot als een mannetje.

                      @El Loco: who cares?

                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=883KPQCSNkU[/ame]

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Het CNME meldde afgelopen maandag de eerste boerenzwaluw op Boerderij Daalhoeve, ze zijn ook geïnteresseerd in meldingen van andere broedplaatsen in Maastricht. Gebruik voor het doorgeven van informatie 't mailadres DeEersteZwaluw@cnme.nl
                        Niet doorgeven s.v.p. De diertjes worden meteen gestoord in hun huishouden, er wordt een webcam bijgeplaatst of men verzint andere privacy verstorende dingetjes. De Oehoes kunnen er over meepraten. Oehoes onhoes?

                        Opmerking


                        • #42
                          Voorjaar in de Professorenbuurt.

                          Beetje traditioneel, maar best aardig en een schone stoep.
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            De activiteiten van de onkruidbestrijding gaan afgestemd worden op de veegdienst. Dat wil zeggen dat de veegwagens kort na de borstelwagens (in elk geval nog dezelfde dag) verschijnen in dezelfde straten. Deze maatregel heeft geen direct effect op het onkruid, maar betekent wel een verbetering van het straatbeeld.
                            Ik wacht al 6 dagen op die veegauto's en het is toch wel degelijk al 2011 :(.

                            Opmerking


                            • #44
                              Pestkop, ben maar blij dat ik mij niet aan meisjes kräöj.

                              Opmerking


                              • #45
                                En dit kwam er gisteren langs; toeval of gepland?
                                Bestanden bijvoegen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X