Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Iedere keer als ik van-, naar of op de A2 rij in Maastricht geniet ik van dit uitzonderlijk groot project dat waarschijnlijk tegen het eind van dit jaar gereed zal komen.
    In deze thread staan tientallen foto's over het gehele bouwproces en/of visies over hoe het zal worden.

    Nu wil het toeval dat ik sinds pakweg een half jaar vrijwel iedere dag naar het Noorden van onze provincie mag/moet reizen. Dat gaat dus over de A73 en dan mn. door de Roer- en Swalmentunnels.
    Zo eens in de 3-4 weken is er wel ergens een onverwachte file of opstopping, maar ik had nog niet meegemaakt dat één van de tunnels van de A73 dicht was.
    Tot afgelopen vrijdag.
    Een technische storing waardoor de Roer- en Swalmentunnel waren dicht.
    Nu had ik verwacht dat wanneer dit overdag zou gebeuren er automatisch een systeem in werking zou treden dat de voertuigen van de A73 zou leiden naar een alternatieve route.
    Mooi niet!
    Als de tunnels dicht gaan ontstaat binnen de kortste keren een file en ....... that's it
    Je krijgt geen enkele informatie en staat daar maar te staan.
    Mensen die lokaal wat beter bekent zijn proberen - via de vluchtstrook !!! - een afrit te bereiken en staan vervolgens daar in de file.

    Wellicht een beetje dom van mij om te denken dat er een alternatief is, maar nu weet ik beter.

    In de file op de A73 staand bedacht ik mij dat dit natuurlijk ook ooit zal gebeuren rond de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht.
    Stel dat dit gebeurt, wat dan???
    Waar moet al dat (sluip) verkeer richting het zuiden en/of noorden dan naar toe!?!

    Ik kan mij niet voorstellen dat we in Maastricht wel een automatische alternatieve route hebben, toch?

    Ik schrijf dit dus niet om kritiek te uiten op het hele A2-project in Maastricht, maar vraag mij dit wel af.
    Weet iemand hier een antwoord op?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Ja, dat heb ik mij ook al afgevraagd.

      Tot nu toe heb ik begrepen dat men enige flexibiliteit heeft bij het gebruik van de 4 buizen. Men zou bij een calamiteit een buis kunnen afsluiten en een andere buis een gewijzigde bestemming kunnen geven, bijv twee-richtingsverkeer. Vraag mij echter af hoe dat zal gaan met de toe- en uitritten. We zullen het binnenkort zien.

      Opmerking


      • Herinrichting Koningsplein Maastricht en omgeving. Stand 15 april 2018.

        Volgens mij minimaal 10 jaar te laat gerealiseerd. Mooie plek voor de jaarlijkse Dodenherdenking. Regelmatig een openluchtconcert wellicht, een kunstmarkt, plantenmarkt, of iets anders.


        Opmerking


        • Mooi filmpje, Breur. Na jaren mijden van dit stadsdeel moet ik binnenkort toch maar eens gaan kijken. Het mag dan laat zijn, het ziet er nu wel mooi uit.

          Opmerking


          • Ik vraag mij alleen af hoe laat (in de ochtend??) onze Breur die foto's heeft geschoten?
            Prachtige foto's, zonder (storend) verkeer!

            De Groene Loper is een prachtige aanwinst voor Maastricht
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Pier de foto's zijn gemaakt rond 11.00 uur. Het was een zondag; dus geen scholieren, kantoorpersoneel en veel leveranciers aan het werk. De vele studenten wonende in dit gebied moesten nog opstarten of zijn naar huis. Een klein aantal personen ging ter kerke. Bovendien is de "Parklaan" nog niet opengesteld voor alle verkeer. Nu is het afwachten wat straks de nieuwe vaststelling onroerendezaakbelasting zal openbaren ... Bovendien verwacht ik nog een aantal correcties wat betreft bepaalde verkeerssituaties. Is even wachten of de afronding belijning en bewegwijzering positief uitvalt. Zo niet, is er weer werk aan de winkel.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                (...) Bovendien verwacht ik nog een aantal correcties wat betreft bepaalde verkeerssituaties. Is even wachten of de afronding belijning en bewegwijzering positief uitvalt. Zo niet, is er weer werk aan de winkel.

                Zo niet, mag de gemeente zich rijk rekenen met een forum als MestreechOnline dat altijd gratis, en meestal voor niets, wel een advies wil geven, toch?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Voor mijn opleiding Health Education & Promotion aan de universiteit van Maastricht, doe ik onderzoek naar de relatie tussen de fysieke omgeving (Groene loper) en het beweeggedrag van de inwoners van Maastricht. Om dit onderzoek goed te kunnen doen heb ik 12 tot 16 deelnemers nodig die bereid zijn om 7 dagen lang (28 mei t/m 3 juni) een GPS tracker te dragen. Na deze week zal ik een interview afnemen met de deelnemers waarin ik vragen stel n.a.v. het beweeggedrag en verplaatsingen.
                  Uiteraard zullen de gegevens anoniem worden verwerkt!

                  Woon jij in of rondom Maastricht en zou jij graag mee willen doen dan zou jij mij hier erg mee helpen. Of ken jij daarnaast iemand die in of rondom Maastricht woont die wellicht mee zou willen doen aarzel dan niet om mij een bericht te sturen.

                  Iedere deelnemer ontvangt na afloop van het onderzoek een VVV bon ter waarde van 10 euro. Onder de deelnemers wordt ook nog een extra VVV bon verloot.

                  Delen wordt zeer gewaardeerd!

                  Opmerking


                  • hoe kan het?

                    Zeker vier net opgeleverde tunnels voldoen niet aan de strenge brandeisen door problemen met het gebruikte beton. Contracten voor nieuwe tunnels worden halsoverkop opengebroken en deskundigen vrezen dat de Tweede Coentunnel en A2 Maastricht maanden dicht moeten.
                    Beton in tunnels bezwijkt veel te snel bij een megabrand. Het beklemmende gevoel dat het niet goed zit met de betonmengsels van na 2008 stijgt. De bange vermoedens zijn extra bevestigd met recente hitteproeven in vier tunnels
                    bron Cobouw


                    Andere tunnels
                    Naast de Willem-Alexandertunnel (A2) in Maastricht worden ook nog drie andere tunnels die na 2008 zijn opgeleverd onderzocht. Het gaat daarbij om de Ketheltunnels (A4) bij Schiedam, de Tweede Coentunnel (A10) in Amsterdam en de Salland-Twentetunnel (N35) in Nijverdal.
                    bron de limburger
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • Beste Antonius,

                      Aan wie stel jij de vraag "Hoe kan het?" ?

                      Je geeft wel de bron van jouw citaten, maar helaas geen datum.
                      Bovendien neem ik aan dat De Limburger zich bij zijn citaat weer baseert op een andere bron.

                      Fijn dat je de knuppel in het hoenderhok gooit, maar iets meer duiding zou hier wel op z'n plaats zijn.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Sorry, Pier
                        dacht dat het zo makkelijk te vinden was voor een ieder, hier de datum

                        Eerste publicatie door Ingrid Koenen op 30 aug 2018
                        Laatste update: 12 sep 2018
                        Eerder al 6 April 2018 Cobouw

                        20-08-2018 om 07:09
                        door
                        Ton Damen en Virginia Groenendijk/AD
                        de Limburger
                        Het betreft geen knuppel in een hoenderhok maar een algehele "aan de kaak stellen" van de hedendaagse praktijken inzake wie de verantwoording draagt voor een falende risico analyse en dat ruim voor afgaand aan de aanvang van de werken en dus de kwaliteitseisen en specificaties die geleverd dienen te worden door het aannemer consortium en gecontroleerd zouden moeten worden door Rijkswaterstaat.

                        Dat risico van een tunnelbrand is al langer dan een decennium bekend.

                        Impliciet zouden de tunnels dus dicht moeten en dat lijkt me een verkeersinfarct voor Maastricht. Dat is toch zorgelijk feit en op zijn minst met "hoe kan het?" en wat nu te typeren.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X