Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vastelaovend 2015

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vastelaovend 2015

    Alle zotten gaan nu vasten totdat ze een ons wegen en dan gaan we op weg naar 11 november 2014. Carnaval: 15 februari 2015.

  • #2
    Maar waarom is het topic van 2014 nu eigenlijk gesloten?

    Of wat ik een beetje miste was hoe de Carnavallende MO-er zich heeft vermaakt!

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
      Maar waarom is het topic van 2014 nu eigenlijk gesloten?

      Of wat ik een beetje miste was hoe de Carnavallende MO-er zich heeft vermaakt!
      Simpel, beste Roserije, omdat het afgelopen is Maar niets let jou om een draadje te beginnen terugblik op .....

      Opmerking


      • #4
        P.s. Stefan Gybels verwoordde het zo: de veendel is binne, 't is weer um. Vastelaovend, 't einegste fees boe 'ne mix vaan beer, majenais en schminck ruuk es 'ne heerleke parfum. T waor top!! Mèt daank aon Henri Hochstenbag en zien Diana Hochstenbag Thoma.

        Opmerking


        • #5
          Excuseer Breur, toch nog even een vraogske! Laatste bericht in Vastelaovend 2014 was van Carnavalszondag en dus ruim twee etmalen voor Aswoensdag. Dat valt mij gewoon op! Blijkbaar zijn MO-ers tijdens Vastelaovend alleen maar met Vastelaovend in de weer, zozeer dat het MO-onderwerp geen aandacht meer heeft gekregen... !?
          Last edited by Roserije; 6 maart 2014, 12:46.

          Opmerking


          • #6
            Terugblikje.

            Veel MO-ers rusten uit, gaan vissen, beveiligen de thuishaven (helaas), gaan in het zonnetje genieten, proberen op de foto te komen met ziene H.H. of doen mee aan het zottenfeest vermoed ik. Anderen moeten gewoon werken!

            Maar allee daan een terugblikje:

            Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:24.

            Opmerking


            • #7
              Iech denk tot iech zoondig mer wieer 'nne kier nao de cortege vaan Bilze gaank.

              Dat diepdroef gevoel waarover de krant schrijft, dat de carnavalist raakt als het feest voorbij is, ik heb er wel eens wat van gevoeld, maar dit jaar bijvoorbeeld niets. Geen echte Mestreechteneer, inderdaad, tot zow ut kinne zeen.

              Ik woon in Mestreech, en dat heet groete, hiel groete veurdeile.

              De zondag voor vastelaovend was ik in Groot Genhout, gemeente Beek, Lb. Daar trekt de stoet namelijk altijd op die dag. Het was mijn eerste keer daar. Lokale jonge optochtdeelnemers achterhaalden dat ik in Maastricht woon, zodat ik daar de echte Sjeng was.

              Mer jah, die stoeten zeen niet te vergelieke mit de Mestreechter Vastelaovend en toch zeen die vieringe hiel erg leuk en neet wiet wegk. Iech hob 't gelok tot iech good kin fietse, zoe kin iech daan oech nog get drinke, wits diech, es iech dae bin. Mestreech loop neet wegk, wits diech.

              In Groot Genhout viel mij iets op, wat Stefan Gybels ook is opgevallen. Het Wikipedia-artikel over Carnaval in Maastricht is zeer actueel. Hierin staat: Na de Hollandse en Duitse carnavalsschlagers en de Braziliaanse sambagolf, is er de laatste jaren steeds meer andersoortige, niet-carnavaleske muziek te horen tijdens het carnaval in Maastricht, wat sommigen zorgen baart.[9]

              Let op die [9], die verwijst naar Zie het artikel 'Carnaval als kannibaal?' door Stefan Gybels, in: Dagblad De Limburger, 5 maart 2014, p.B2..

              Dit artikel heb ik zojuist kunnen lezen, dankzij een gratis proefabonnement op Dagblad De Limburger, een presentje van de firma Brand bier.

              Het is een kritisch artikel dat inhaakt op een paar vermeende ontwikkelingen, namelijk het steeds meer nuttigen van eigen alcohol tijdens de vastelaovend (gekoppeld aan een toenemend aantal kaaren in de stad), hetgeen de omzet van de cafe's niet ten goede komt. Die zien het aantal bezoekers alleen maar afnemen. (Gek he, als het zulk lekker weer is...). Ook benoemt Gybels dat er steeds minder echte carnavalsmuziek wordt gedraaid (inderdaad: veel snoeiharde dancemuziek) en dat de decibellen vanaf de kaaren de norm van Code 11 van Louis van den Bongaert overschallen. Gybels denkt aan uniforme en zo mogelijk ook lagere bierprijzen in de Mestreechse cafes. Zo niet, reken er dan maar op dat het bierblik en de fles uit de supermarkt populair blijven. Een oude discussie lijkt mij.

              Wat voor mij nog een soort van noviteit was, was dat sommige cafe's, zoals b.for op het Amorplein, de keuze gaven uit bier in glas en bier in plastiek, waarbij die laatste dan een paar dubbeltjes goedkoper was. Zeer goed om die keus te bieden vind ik zelf.
              Last edited by Roserije; 7 maart 2014, 22:57.

              Opmerking


              • #8
                Nu het seizoen er ook in Belsj Limburg bijna op zit, heb ik nog even 11 nummers waar ik veel van genoten heb.

                Daarbij zijn er drie van buiten Mestreech en zelfs 1 van buiten de provincie. Maar... in Vlijtingen komt dat voorbij als ook het lied van de stadsprins van Maastricht. En, ik heb dit seizoen voor het eerst in meer dan tien jaar een viering in Brabant meegemaakt (Carnaval in het noorden dus).

                Stoeten / optochten / corteges door mij bijgewoond dit seizoen
                Groot Genhout / Mestreech / Aken / Bilzen / Gellik / Bitsingen (=Glons) / Vlijtingen / Oss. Op mijn programma staan nog Tessenderlo en Herve.

                Drie dagen Carnaval, daar doe ik al een poos niet meer aan.

                NB. Zet voor een geweldig effect alle nummers tegelijk aan...











                Opmerking


                • #9
                  Nog 8 daog.

                  Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:24.

                  Opmerking


                  • #10
                    Verkeezing vaan 't Vastelaovendsleedsje 2015

                    Dit zijn de liedjes van het Maastrichts Leedjeskonkoer zondagmiddag 9 november 2015 in Heugem:

                    1 – Wee bringk nog ’n weurs nao Klara? – Jack Debruijn en Jean Debruin – zang: Eric Cruts
                    2 – Iech kin de wereld aon! – Patrick vd Weijer – zang: Patrick van de Weijer & Niek van Oerle
                    3 – De sjemerlamp – Noël Fabry en Raymond De Pauw – zang: Maurice Braeken, Bente en Margie
                    4 – De puutsjes vaan de groond – Noël Fabry en Raymond De Pauw – zang: Duo X-Elle
                    5 – Alles kinste vaan miech kriege! – Ursula en Bert Garnier – zang: Erwin en Vrun vaan Momus
                    6 – Wat moot iech noe ! – Patrick, Lars en Tom Ummels – zang: De vief köp
                    7 – ’t Sjoenste leedsje – John Hoenen – zang: Geralt van Gemert

                    CV De Waterratte uit Heugem hebben dit jaar jubileum, ze bestaan 55 jaar. Daarom staat er op 7, 8 en 9 november in Heugem een feesttent. En zondag 9 november is deze tent de plaats waar de uitverkiezing van het Maastrichts Carnavalsliedje 2015 zal plaats vinden.

                    Bron: http://www.l11alaaf.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Nr. 5 miene favoriet!

                      Opmerking


                      • #12
                        @Haas de avervruikes zien oonderweeg. Verkleijd en al.

                        Opmerking


                        • #13
                          Eric Cruts : Wee bringk nog 'n weurs nao Klara? - Vastelaovendsleedsje 2015



                          Gepubliceerd op 9 nov. 2014
                          Tijdens de Oetverkeezing vaan 't Mestreechs Vastelaovendsleedsje 2015 zong Eric Cruts 'Wee bringk nog 'n weurs nao Klara?' geschreven door Jack en Jean Debruijn. Dit liedje kreeg de meeste punten van de diverse jury's en won daarmee de oetverkeezing.

                          Couplèt 1:
                          eus pekskes die zien veerdeg
                          de prins is al bekind
                          nui glazer stoon in doeze
                          de cent die zien gepind
                          meh ei dink is neet zeker
                          dao is niks aon te doen
                          dus goon veer nao de slachter
                          en vraoge gans gewoen ......

                          Refrein:
                          wee bringk nog 'n weurs nao Klara?
                          die beit daan veur good weer
                          wee bringk nog 'n weurs nao Klara?
                          zoe stumpke heet zie toch zoe geer
                          kriege veer daan zon of rege?
                          Klara deit dat op häör meneer
                          en höbbe veer die daog good weer gehad
                          bring iech 't koumend jaor
                          weer e weurske nao dee sjat !

                          Couplèt 2:
                          de sjmink ligk op d'n aonrèk
                          en pruke zien gekoch
                          Mestreech is d'r weer klaor veur
                          get sjoens hingk in de loch
                          meh ei dink is neet zeker
                          dao is niks aon te doen
                          dus goon veer nao de slachter
                          en vraoge gans gewoen ......
                          Last edited by Breur; 19 december 2014, 13:27.

                          Opmerking


                          • #14
                            Leuk mèt dat vaan Pie Heunders ... Loert mèr ins op http://hfeij.home.xs4all.nl/Leedsjes..._Heunders.html

                            Opmerking


                            • #15
                              De weurs is weer trök!



                              http://www.smv.nl/
                              Opnames : http://www.studiokoku.nl/
                              http://www.ericcruts.nl/
                              http://www.visionfotos.nl/
                              Last edited by Breur; 19 december 2014, 13:26.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X