Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vastelaovend 2015

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
    Nu zat ik al wat te fantaseren over de groete cortege. De optochtroute is in Maastricht gewoonweg heel kort. Voor wie ooit buiten Maastricht komt, de meeste dorpen (en voor zover ik weet alle steden) hebben al een langere route.
    Volgens mij wil men een kortere route en snellere afloop. Het verwordt tot een van de evenementen op het Vrijthof en niet meer. Nu is het natuurlijk de vraag of "het volk" zich ergens van aantrekt. De Tempeleers hebben niet het monopolie op Carnaval. Maastricht is veranderd o.a. door de vele studenten en de zgn. import. En dat merkt je in de beleving. Carnaval globaliseert.

    Opmerking


    • #47
      Carnaval globaliseert, maar vooral Maastricht globaliseert! Want in Bemelen of Noorbeek is het nog altijd een redelijk besloten feest.

      Door de stadsstraten slingerende optochtparcoursen ken ik bijvoorbeeld uit 's-Hertogenbosch en Maaseik. Ook die van Sittard slingert. De optochtroute in Aken is om en nabij vijf tot zes kilometer lang. Van de Percee tot de Groote Societeit is de route in ons Maastricht 1300 meter ...laank....

      Spik en Span wint het LVK, maar dat was zeker niet mijn favoriet. Die uit Maastricht ook niet overigens. Nick en Patrick mochten hun nummer 1,5 keer ten gehore brengen tijdens het concours. De eerste keer werd de originele Maastrichtse versie van Iech kin de wereld aon gestart. Halverwege het lied protesteerden de zangers daartegen en de uitvoering werd gestopt. Nick legde onmiddelijk aan het publiek uit dat het de "verkeerde" versie was, waarmee zij 2e waren geworden tijdens het Mestreechs Vastelaovesleedsjeskonkour (wat enige boegeroep opleverde, die Sjengen ook altijd..).

      Nadat de andere deelnemers hadden opgetreden werd het nummer opnieuw gedaan, nu in de aangepaste "LVK"-versie.
      Last edited by Roserije; 1 februari 2015, 12:55.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk bericht
        WEE BRINGK NOG UN WEURS NAOR KLARA?

        Wee waor Klara/Clara?
        Klara woort gebore es Chiara Offreduccio (1193-1253) in un adellek gezin es ajdste vaan drei dochters. Wie zie achttien jaor waor lierde ze Franciscus vaan Assisi kinnen wie dee aon ut preke waor in de parochiekèrk vaan San Giorgio. Zien wäörd en meneer vaan leven spraoken haor aon en zie gaof haor wereldse riekdom op um in ermooj te leve. Tege de zin vaan haor awwers verleet ze haor thoes en ging naor Porticiuncula, de kapel in ut dal bij Assisi boe Franciscus verbleef. Later trok zie naor San Daminiano boe ziech mier meidskes en dames bij haor aonlsote. Zie sjreef unne leefregel veur haor volgelingen en woort de ierste Franciscanes en ierste euverste vaan ut Clarissenkloester.


        Wat heet zie met ut weer te maken?
        De naom Klara is de vrouwelikke vörrem vaan ‘clarum’ dat is letien veur ‘helder’, ‘glanzend’, ‘blinkend’, ‘klaor’ of ‘liechtend’. Unne heldere hiemel steit veur good weer. Mer neet allein unne heldere hiemel maak luij gelökkig, d’r is mier oonder de zon. Dat heet Sint Klara in haor leve mage ervaren. Door haor leve weg te geven aon Slivvenhier en aon de luij die höllep en steun nudig hadden heet zie de hiemel verdeend. En in de hiemel is zie neet wied vaan Slivvenhier. En daomèt kin zie veur eus un good wäördsje doen en beie veer op haor veurspraok bij Slivvenhier veur good weer. En daorneve; in 1958 woort Sint Klara door Paus Pius XII oetgerope tot patrones vaan alle tillevisie-makers. Die kinnen unne heldere en klaore blik gebruuke.

        Boerum un weurs?
        De orde vaan Sint Klara, boevaan de leden, Zusters Klarissen geneump weure, besteit nog steeds. In Mestreech woent un gemeinsjap Zusters Klarissen in ut kloester vaan de Beyaert aon de Breuselsestraot. Zie hawwe de geis vaan Sint Klara levend. Zusters Klarissen weuren regelmaotig opgezeuk door luij die gere sjoen weer wèlle, op hunne trouwdaag, tijdens de kèrmes, bij un fieske of Vastelaovend, tijdens un sportevenemint en bij 1001 aander gelegenheden. En umtot de zusters vaan oorsprong ein bedelorde zien (arme klaren) woord d’r etenswaor geofferd: boter, eier of vleis zoe es weurs.

        Haor geistelik testamint
        De lètste waord die iemes sprik veur ziene doed neume veer miestal ernstig. Ze zien teikend veur wie dee mins waor. “Slivvenhier wat bin iech blij tot geer miech gesjaope höb” zoe spraok Klara ut meidske oet Assisi. Dizze daankbaarheid veur ut leven verraojt metein haore inspiratiebron: Slivvenhier. Sinds 1255 is zie heilig en haore fiesdaag is 11 augustus. De luij die häöre naom dragen, vieren daan hunne mei (Klara, Charo, Chiara, Clara, Claar, Claartje, Clair, Claire, Clarien, Clarina, Clarissa, Clarisse, Clarita, Corry, Klaar, Klaartje, Klara)

        ​Bron: Eugène Dassen.

        Opmerking


        • #49


          . .

          Opmerking


          • #50
            WeekendLui week 07 / 2015
            from RTV Maastricht
            - Groot Jeugd Prinsen Treffen
            - Wieker Paraad

            Opmerking


            • #51
              En nog even goede raad van Burgernet:

              Gaat u carnaval vieren dit jaar? Voorkom dat u slachtoffer wordt van zakkenrollerij of straatrovers.
              Wat kunt u doen?
              • Draag uw tas schuin over uw schouder met de opening naar binnen.
              • Stop uw geld, smartphone en waardevolle voorwerpen altijd zorgvuldig weg.
              • Neem niet meer geld mee dan u nodig hebt.
              • Als iemand op uw kleding knoeit, bijvoorbeeld mayonaise of de as van een sigaret, maak dit dan zelf schoon en wijs hulp van een vreemde resoluut af.
              • Houd uw omgeving in de gaten als u op straat belt.
              • Ga naar huis in groepjes: lopend, op de fiets of deel een taxi.
              • Vermijd stille en donkere steegjes.
              U bent getuige van diefstal door een zakkenroller. Wat kunt u doen?
              Noteer of onthoud het signalement van de zakkenroller en bel de politie via 112 (bij spoed). Is er geen spoed, bel dan de algemene meldlijn 0900-8844.
              Burgernetdeelnemers in het centrum van Maastricht worden gedurende de carnavalsdagen ook via een sms-bericht op de telefoon hierover geïnformeerd.

              Opmerking


              • #52
                Deel 2 van '100 jaar Carnaval in Mestreech' over de jaren 1964 tot en met 2014 incl. 'specials' zoals de clochards, prins van Ternejje, Cascadeurs etc. etc. De jaren 1994 t/m 2004 zijn
                nauwelijks te reconstrueren vanwege het ontbreken van een digitaal krantenarchief ( voor de kranten zelf moet je m.i. naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag ). Ik weet het. Het filmpje is eigenlijk 'plakken en knippen' maar het geeft wel wat inzicht in de beleving van 100 jaar Maastrichtse carnaval incl. stadsprinsen liedjes. Zet op HD. Passend muziekje zit erbij. Zie ook deel 1 over de jaren 1914 t/m 1964.

                https://www.youtube.com/watch?v=W5pHDpIp4dQ

                Opmerking


                • #53
                  Op weeg naor de sleuteleuverdrach:

                  Opmerking


                  • #54
                    Zoe huurt 't:

                    Opmerking


                    • #55
                      Bekinde geziechte:

                      Opmerking


                      • #56
                        De machseuverdrach:

                        de laatste van Dhr. Hoes als burgemeester. Afgeschoten werd het geheel met een drietrapsraket enigszins gehinderd door wat technische problemen wat betreft geluid en verschijnen van een zekere Kitty. Het geheel was wat directer dan vaak in de werkelijkheid binnen het openbare stadhuis! Het tramdossier werd er met sneltreinvaart doorheen gejast; die vaan us kregen voorzichtig wat voorgezet of op schoot gepresenteerd. Zelf ben ik blij als het geheel volgend jaar hopelijk minder draait om de persoon van een burgemeester. Wel zou ik in de profielschets opnemen dat hij/zij op zijn minst beter zingt dan Dhr. Hoes. Net als Mieke Damsma zou iedere wethouder op inburgeringscursus moeten wat betreft 't Mestreechs en haar historie. Doe er ook nog wat Frans (niet Timmermans) en Duits bij en de regionale ligging van Maastricht kan optimaal worden uitgebuit in de goede zin des woords. Wederom werd de stadssleutel overhandigd aan het volk onder aanvoering van prins Odin. Een toepasselijke naam voor de tijdelijke aanvoerder gelet op de heidense elementen welke zich manifesteren binnen de vastelaovend. Duo XXL deed nog een vergeefse poging Dhr. Hoes om te turnen. Het was natuurlijk water naar de zee dragen. Nu straks op naar Pasen, maar laat nog even - en wellicht vaker - de zon schijnen in jullie hart. Vastelaovend same!

                        Opmerking


                        • #57
                          We zitten alweer ruim in de vastentijd en dus is het allemaal weer voorbij. Maar die Belgisch-Limburgse vieringen, waar ik maar al te graag heen ga, blijven mij toch inspireren. Ik zou zelfs voor een spreiding van optochten in Nederlands Limburg zijn, zoals in Belgie. Ook de wijkoptochten in Maastricht mogen in het seizoen gespreid worden als je het mij zou vragen.

                          Maar mijn aanleiding voor dit bericht is dit krantenartikel. Na 30 jaar mogen de Nederlands Limburgse praalwagens niet meer over de A76 / E314 om naar de stoet in Maasmechelen te komen. Ze zouden helemaal moeten omrijden via Maaseik. Hoewel, een omweg via de Noorderbrug zou een paar kilometer korter zijn... maar allez, die Noorderbrug is meen ik gesloten voor landbouwverkeer.

                          PRAALWAGENS MOGEN NIET MEER LANGS E314 NAAR MAASMECHELEN

                          "Belachelijke omweg van 36 kilometer"

                          http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-m...eter-a2234850/

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X