Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
We moeten tijdig beginnen. Binnenkort lopen al de eerste verkleders rond. Witte Sinten en Zwarte Pieten (die weg moeten volgens sommigen) en dan die rendierpester. Serieuze jury's kennen we niet bij dit gebeuren en zo dient het ook te blijven.
Verder lees ik zojuist dat de gemeenteraadsverkiezingen van komend jaar in verband met Aswoensdag zijn verplaatst.
Kortom, het Carnavalsseizoen in twee zinnen compleet
De volgende verkiezingen stonden gepland voor woensdag 5 maart 2014. Omdat dit samenvalt met Aswoensdag, vinden deze verkiezingen op een andere dag plaats: namelijk op 19 maart.
Boe begint vastelaovend in Mestreech mèt, zjus de oetverkezing vaan 't nuij vastelaovends leedsje.
Dit geit weer plaots vinde oonder auspicien vaan de S.M.V. (www.smv.nl) op zoondag 3 November in de Maastricht Music Hall (veur us nog altied de "platte zaol") vaanaof 14.00 oor (zaol ope vaanaof 13.00 oor).
Op 11-11-2013 viert C.V. De Drommedarisse tot zie 4X11 jaor geleije zien opgeriech.
Zie doen dit mèt 'n zjubieleij resepsie op 17-11-2013 (allein veur genuudigde) in ApplePark Hotel
Op 18-01-2014 mèt 'ne fiesaovend veur de buurt en de rès vaan Mestreech. In 't Trefcentrum
Op 19-01-2014 mèt 'ne middag veur de awwere. In 't Trefcentrum
Op 01-02-2014 mèt 't oetrope vaan de nuijje Markies. In 't Trefcentrum.
Op 01-03-2014 mèt 't oplaote vaan d'n Drommedaris. Aon 't Trefcentrum.
Op 02-03-2013 mèt in de groeten optoch mèt te goon mèt 'ne wagel. Vaanaof de Stationstraot.
Op 04-03-2014 mèt 'ne optoch in de eige wieke, 't aoflaote vaan d'n drommedaris en 't aoftrèjje vaan de Markies. Vertrèkpunt nog neet bekint.
Op 05-03-2014 't hole vaan 'n assekruijske en hieringhappe. In de Guilhielmuskèrrek en aonsletend in 't Trefcentrum.
Vriethof sjuddelt (minder dan verwacht) en de PvdA Maastricht laat van zich horen.
Er komt geen tweede editie van Sjuddele oppe Vriethof. Het evenement dat dit jaar voor het eerst plaatsvond op de vrijdagavond voorafgaande aan Vastelaovend, is volgens de Programmaraad
Evenementen in strijd met het stadsbrede karakter van carnaval. Bovendien geeft de toegevoegde feestavond rond carnaval extra overlast voor omwonenden en ondernemers, aldus de programmaraad. Het stadsbestuur heeft vanwege dit advies besloten dat er in 2014 geen evenementen voorafgaand aan carnaval mogen plaatsvinden op het Vrijthof vanaf zondag 23 februari tot en met zaterdag 1 maart, de avond voor de aanvang van Vastelaovend. Over de eerste editie van Sjuddele was voorafgaand het een en ander te doen geweest. Tegenstanders zeiden dat met toestaan van het evenement de 60-dagen norm zou worden overschreden. Wethouder John Aarts was die mening niet toegedaan aangezien het evenement slechts een deel van het plein in beslag nam. Weer anderen vonden het een aantasting van de traditie van Vastelaovend. De eerste en nu dus ook laatste Sjuddele oppe het Vriethof trok amper publiek.
Vastelaovend in Maastricht kende een neo-hollandse periode. Dit liedje heb ik uitbundig uitgekraaid bij Bernaards Brusselsestraat indertijd. Een jaar later zou "Kiele, kiele, kiele" en "Vogeltje wat zing je vroeg" door Toon opgevoerd worden.
De carnavalsevenementen ‘Sjuddele oppe Vriethof’ en ‘Vastelaoftrap’ gaan definitief niet door. Organisator Mocon Showevents heeft besloten een aangekondigd kort geding niet door te zetten.
Door Stefan Gybels
Volgens Harold Pols van Mocon weegt een eventuele overwinning bij de rechter niet op tegen de gevolgen. „Die uitspraak zou te kort voor het evenement komen. Dan hadden wij nooit de kwaliteit gekregen die we nastreven. Daarbij kun je er donder op zeggen dat de gemeente in beroep gaat als wij winnen. Dat zou ons zoveel kosten, dat we eieren voor ons geld hebben gekozen.” Mocon wilde een zaak aanspannen vanwege de gang van zaken rond Sjuddele (op vrijdag voor carnaval) en Vastelaoftrap (een dag later). Volgens Mocon kreeg de organisatie pas even voor de persconferentie over de evenementenkalender van de gemeente te horen dat haar beide feesten geweigerd zouden worden. Het stadsbestuur zette een streep door de evenementen omdat ze in strijd zouden zijn met het openbare karakter van carnaval door de hekken die er omheen staan. Ook zou er in de carnavalsperiode al te veel overlast zijn voor omwonenden en ondernemers, wat de gemeente ertoe bewoog een ‘evenenementvrije week’ in te lassen. Volgens Harold Pols waren de argumenten van het stadsbestuur eenvoudig te weerleggen. „Maar alles afwegend gaan we dat toch maar niet doen.”
Pols sluit niet uit dat Mocon voor 2015 een nieuwe vergunning aanvraagt. „Wij blijven erbij dat we in ons recht staan.”
Fabrizio gaat internationaal. Zelf vind ik het een verbetering
Ben er niet van onder de indruk. En vermoedelijk zal men in het buitenland van dit nummer geen moment wakker liggen. In het programma van Herman Stok kon je eertijds kiezen tussen top of flop, ik ga voor het laatste.
Vastelaovend in Maastricht kende een neo-hollandse periode.
Er is toch ook een tijd geweest dat men zich in het Zuiden tegen de 'vulgarisering' van de carnaval keerde. Ik begreep dat men zelfs kroegen links liet liggen waar ook Nederlandstalige carnavalsliedjes werden gedraaid. Nou kan ik me wel iets voorstellen bij die weerzin. Worstjes op mijn borstjes. Jongens waar hebben we het nog over. Of als het gras twee kontjes hoog is. Maar allez. In de tijd van Mien waar is mijn feestneus, had je ook nummers als De Bostella; Bij Ons Staat Op De Keukendeur en meer van dit soort spul. Zelf heb ik het nummer Mestreech is neet breid mer mestreech dat is laank altijd een geweldige carnavalskraker gevonden. Maar ook het vrolijke nummer Dich kins mich tralalalalalala.
Opmerking