Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kegelende kinderen

    Een kopergravure van Daniel Chodowiecki uit 1774 toont enkele kinderen bij het kegelen:

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Ik kan het schilderij van Jan Steen niet meer vinden. Ik mag toch hopen dat het niet is gewist door de moderatoren? :( En als Annefine het heeft weggehaald, waarom dan?
      Moderators doen zoiets nooit zonder uitleg. Het was gewoon opeens weg, foetsie, omgekegeld.

      Opmerking


      • * Ik heb Jan Steen niet verwijderd, maar misschien was de
        afbeelding iets te groot?

        * Wat zou dat nou nog opbrengen zo'n steen ?
        Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:39. Reden: Aanpassen Unicode

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
          * Ik heb Jan Steen niet verwijderd, maar misschien was de
          afbeelding iets te groot?
          * De oudste kegelbaan van Nederland (en misschien ook wel van België ?)
          * Wat zou dat nou nog opbrengen zo'n steen ?
          Wat iets zou opbrengen, moet je je volgens mij nooit afvragen als je met historie bezig bent. Het gaat om het behouden, beschrijven en indien mogelijk zichtbaar maken voor velen.
          Voor je het weet komen "verzamelaars" opdraven en verdwijnen spullen in particuliere collecties.

          Opmerking


          • ...zwarte humor Breur...(!)

            Opmerking


            • Ik ben overtuigd, het IS een kegelbaan geweest, maar op mijn argumentatie moeten jullie nog even wachten!

              Opmerking


              • Het opvoeren van enige twijfel werkt dus .

                Opmerking


                • ...Of het inbrengen van overtuigende argumenten ?

                  Opmerking


                  • Kegelstenen

                    Kegelstenen bestaan:

                    Opmerking


                    • Kegelsteen

                      In Meigemheide (België) is men zeer gecharmeerd van het kegelen. In een artikel van 2 juni 2007 in De Standaard vertellen de bewoners hoe dat zo gekomen is. Een interessante passage hieruit:

                      -----------------
                      'En zeggen dat alles begon met een haperende grasmachine', vervolgt André. 'Toen een van de buren bij het gras maaien om de haverklap op iets hards stootte, besliste hij op een mooie dag om het ding uit te graven. Het bleek een oude kegelsteen te zijn, die had toebehoord aan een café in de straat. Het café had een eigen kegelbaan en de kegelsteen diende om aan het uiteinde van de baan de kegels op te plaatsen.'
                      ------------------
                      Het hele artikel staat hier:
                      http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=001D1FVL

                      En kijk eens goed naar de foto ......

                      Opmerking


                      • Ha, definitief bewijs! Mooi is dit toch...

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Ha, definitief bewijs! Mooi is dit toch...
                          Prachtig!
                          Ook ben ik nog in afwachting van de beloofde bijdrage van Ingrid Evers.

                          Nu nog even aantonen dat het wellicht de oudste nog bekende kegelsteen van Nederland (en België?) betreft!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Kegelstenen bestaan:

                            Allebonneur !

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                              In Meigemheide (België) is men zeer gecharmeerd van het kegelen. In een artikel van 2 juni 2007 in De Standaard vertellen de bewoners hoe dat zo gekomen is. Een interessante passage hieruit:

                              .
                              Allebonheur (bis) !

                              Opmerking


                              • Kegelsteen bij Olterdissen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Prachtig! Ook ben ik nog in afwachting van de beloofde bijdrage van Ingrid Evers.
                                Ik zag gisteren geen kans die te plaatsen. Inmiddels is Herman me voorgeweest, met de primeur én een foto! En Breur was ook niet mis!

                                In 1922 hield Fons Olterdissen een causerie over kegelen. Zijn gegevens had hij voor een deel van Jos Hoen, toenmalig voorzitter van de Vieftig Kegeleers, wiens tekst nog steeds de basis vormt voor de interne geschiedschrijving van de vereniging (zie hier). Olterdissen spreekt van een 'ruitvormige vierkante steen' waarop de kegels werden geschikt. De steen heette in de wandeling ook wel 'de pot' of 'de poort'.

                                Duidelijk is dat bij de 50 kegeleers de steen (althans aanvankelijk)zodanig lag dat de kegels diagonaal stonden opgesteld. In de Tafelstraat is dat nu niet het geval en misschien was dat wel nooit, maar dat het hier om een kegelsteen gaat, staat nu wel buiten kijf.

                                Literatuur:
                                De tekst is te vinden in het archief van de Mastreechter Keigelboond . Ik ben hem nooit eerder tegengekomen, hij wordt nooit ergens genoemd, en ik denk dan ook dat het exemplaar in het archief van de kegelbond het enige resterende is. Mogelijk kwam er naar aanleiding van het jubileum van de Vieftig Keigeleers (1861-1921) een jubileumboekje uit, waarin deze tekst is opgenomen. Aan het eind van het verhaal volgt na een aantal sponsoradvertenties nog een Kegellied van de hand van 'Phons Olterdissen', met muziek van 'Broor Houbeer'. Ik neem aan dat hier broer Guus mee wordt bedoeld (Gustaaf Adolf), al heb ik die nooit eerder vermeld zien worden met de naam 'Hubert'.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 januari 2012, 13:15. Reden: aanvulling

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X