Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
    · Burgemeester, als we het hebben over de studente van ongeëvenaarde schoonheid die aan de achterkant op de eerste verdieping woont, dan hebben we het over dezelfde persoon.
    Ik ga ook aanbellen! ('Mijn' studente woonde op de tweede verdieping)

    Opmerking


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Ik ga ook aanbellen! ('Mijn' studente woonde op de tweede verdieping)
      Meet de steen dan op Burg; ook de diameter en diepste punt van de afzonderlijke "holes" en de afstanden tot elkaar. Kijk ook of de steen gebroken is en de derde rij eventueel wat verschoven is t.o.v. de 2/3 rest.
      Neem dus een meetlint mee en fotografeer de steen met meetlint erop. Als "we" iets doen, doen we dat ook goed uiteraard.

      Daarna, mag je pas de bewoonster bewonderen
      Last edited by Breur; 5 januari 2012, 13:41.

      Opmerking


      • #78
        Clio en Breur, jullie durven wel !
        Twijfelen aan de woorden van mijn vader .
        Wat kan het anders geweest zijn dan een kegelbaan ?

        Ter vergelijking :

        · A: de plattegrond van de situatie zoals die geweest zou kunnen zijn ten tijde van de kegelbaan
        · B: er is een achterkeuken gebouwd met bijbehorende gang.

        Het materiaal van de blauwe hardstenen tegel met de 9 uithollingen zien we ook terug in de rest van de achtergang en de steiweeg (zie foto) .
        Het tegelpatroon loopt door onder het later geplaatste gangmuurtje langs de steiweeg .

        Conclusie :Het is dus goed voorstelbaar dat men van het plaatsje achter, met ballen heeft gerold naar de kegelsteen.

        Click image for larger version

Name:	Plattegrond met de kegelbaan voor en na.jpg
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	89829

        Click image for larger version

Name:	DSC05021.JPG
Views:	1
Size:	31,1 KB
ID:	89830

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
          Wat kan het anders geweest zijn dan een kegelbaan ?
          Dank voor de aanvullende scans, Annefine. Wat het anders geweest kan zijn is nu net wat mij zo intrigeert.

          Opmerking


          • #80
            Ik twijfel vaak, totdat ik weet hoe en waarom iets gemaakt is. Het uithollen van blauwe steen is niet simpel. Ik zoek dus een vergelijkingsobject om mijn twijfel te laten afnemen. Stel dat het een steen is uit een apotheek of keuken, gebruikt als vijzelsteen om maar iets geks op te noemen.

            Opmerking


            • #81
              Als je je begint te verdiepen in de officiele afmetingen van een kegelbaan dan weet je dat je echt geen fluit te doen hebt.

              Anyway: de afstand tussen de verschillende kegels moet steeds 32 centimeter bedragen. Dit volgens het techisch regelement uit 2007 van de Koninklijke Nederlandse Kegelbond (zie verder hier, onder het tabblad informatie).

              Voor de kegelbaantheorie pleit het volgende. De onderlinge afstand tussen de kommen lijkt me zo op het blote oog aardig in de richting komen (32 cm). Ook precies negen uitsparingen plus een verhaal van een oud-bewoner spreken sterk in het voordeel.

              Maar ook ik twijfel. Op de eerste plaats komt de steen, zoals ik al eerder meldde, me wat oud voor. Wat me ook verbaast is dat die steen geen ruit vormt t.o.v. de eventuele kegelbaan. Waarvoor is dat ding dan gebruikt bij het kegelen? En waarom zijn sommige kommen veel meer ingesleten dan andere? Tenslotte, de hamvraag, wat kan het anders geweest zijn? Misschien iets met leerlooien of een ander ambacht?

              Totdat er een redelijk alternatief is blijf ik aanhanger van de kegelbaantheorie.

              Opmerking


              • #82
                De steen is alles bij elkaar ongeveer 1 m2
                De uithollingen zijn gelijkmatig uitgesleten.
                Wat de ruitvorm betreft : wellicht heeft men via de diagonaal geworpen.

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Ik twijfel vaak, totdat ik weet hoe en waarom iets gemaakt is. .
                  Ongelovige Thomas :"Leg je vingers in de 9 uithollingen en kijk naar de blauwe stenen. Wees niet langer ongelovig, maar geloof."

                  Opmerking


                  • #84
                    Ik twijfel er aan dat de steen als kegelbaan gediend heeft, maar ik laat me graag corrigeren. De ruitvorm is het probleem niet, zoals Annefine al stelt kun je ook via de diagonaal gooien. Maar, wat mij bezig houdt: waarom zou je zoveel moeite doen om uithollingen in zo'n harde steen te maken om kegels in te zetten? Je moet dan ook nog zorgen dat de bodem van de uitholling goed vlak is, anders valt de kegel al meteen om. Het plaatsen van een kegel zal toch ook in die harde steen niet zoveel slijtage veroorzaken?
                    Ik zou eerder denken dat de steen ergens beroepsmatig gebruikt is, in een molen?

                    Opmerking


                    • #85
                      De uithollingen zijn vlak genoeg om een kegel met een diameter van 7,5 cm in te plaatsen.
                      Ze zijn niet uitgesleten, maar uitgeslepen (sorry).
                      Kegels moeten steeds exact hetzelfde geplaatst worden om eerlijk spel mogelijk te maken.
                      Met name ook de onderlinge afstand is erg belangrijk.
                      Aan die voorwaarden wordt hier allemaal voldaan.

                      Opmerking


                      • #86
                        Bron: Seniorennet. Jaartal onbekend:

                        Opmerking


                        • #87
                          Als ik zo naar die foto kijk en dan naar de tekening die Annefine geplaatst heeft is het mogelijk dat de steen gewoon recht lag en de spelers links van de baan stonden zodat ze met de rechterhand diagonaal konden gooien. De redenen die Annefine voor de uithollingen aanvoert zijn ook heel plausibel.
                          Kortom, ik weet het niet meer.

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Bron: Seniorennet. Jaartal onbekend:

                            Prachtige foto !
                            Wat zie ik nu : spelen zij in een diagonaal ????

                            Opmerking


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                              Prachtige foto !
                              Wat zie ik nu : spelen zij in een diagonaal ????
                              Dan heb je meer kans dat kegels sneuvelen; een linkspoot moet aan de andere zijde gaan staan. Als men achteraf of tussendoor iets te veel drinkt maakt het niet uit waar je zit of staat .

                              Op volgende illustratie zie je een cirkelopstelling:

                              Opmerking


                              • #90
                                Kegelaars bij een herberg(1652) Jan Steen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X