Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Nog een kegelbaan?

    Dat begint er nu toch wel een beetje (veel) op te lijken! Chapeau voor de noeste speurders.


    Even een klein zijsprongetje: Deze foto heeft volgens mij op MO gestaan in het draadje Hondenkarren, maar het kan ook ergens anders zijn geweest. Ik kan hem niet meer vinden, mogelijk verdwenen bij de crash. Ik geloof dat hij van de website van het RHCL kwam of van Spaarnestad. Ik heb hem nu even geleend bij Goofjohn (!)

    Waar het om gaat is, dat jullie hem tot op de laatste steen hadden beschreven, compleet met de ijzerhandel (?) die in de poort links zou hebben gezeten. Het zou de Hoogbrugstraat zijn. Aardig is dat op de spiegelruit van het pand helemaal rechts staat: 'Kegelbaan'.
    Last edited by Clio; 6 januari 2012, 09:14.

    Opmerking


    • #92
      Kegelaars bij een herberg van Jan Steen

      Zou dat meisje, dat een glas wijn drinkt, nu echt niets in de gaten hebben ?
      Die man achter het hek staat er vol verbazing naar te kijken.
      Boed

      Opmerking


      • #93
        Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
        Zou dat meisje, dat een glas wijn drinkt, nu echt niets in de gaten hebben ?
        Die man achter het hek staat er vol verbazing naar te kijken.
        Die man met de hoed.
        Is dat ook een kegelaar.?

        Opmerking


        • #94
          Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
          Die man met de hoed.
          Is dat ook een kegelaar.?
          Wie van die vier?
          Boed

          Opmerking


          • #95
            Kaltenherberg

            Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
            Die man achter het hek staat er vol verbazing naar te kijken.
            Ik begrijp niet goed waarom? Tenslotte staat hij naast het uithangbord van de herberg die deze kegelbaan exploiteert. Als man van zijn tijd zou hij moeten weten dat een witte zwaan op een bruinrode achtergrond wijst op een bordeel. Dit was niet alleen een herberg, maar ook een hoerenkast. Er werd 'koude herberg' gehouden. Dat is de achtergrond van nog bestaande veld- en plaatsnamen als Koudenherberg en Kaltenherberg.

            Mogelijk verbaast de over het hek leunende man zich erover dat deze jonge maagd zo weinig geïnteresseerd is in wat haar metgezel doet?
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 januari 2012, 12:41.

            Opmerking


            • #96
              Niet alleen die man met zijn hand dwaalt af, jullie ook

              Opmerking


              • #97
                OK, back to topic.

                Opmerking


                • #98
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  OK, back to topic.
                  Toch bedankt Mevr Evers.
                  ben al weer iets slimmer geworden
                  (witte zwaan enz )dat wist ik niet.

                  Opmerking


                  • #99
                    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                    Toch bedankt Mevr Evers.
                    ben al weer iets slimmer geworden.
                    Mee eens . (de achtergrond van nog bestaande veld- en plaatsnamen als. Koudenherberg en Kaltenherberg) dat wist ik niet.
                    En dan te bedenken dat er op dit schilderij geheid nog een aantal dingen te zien zijn die tijdgenoten heel goed begrepen, maar wij niet.
                    Wat doet die dame daar achter bij die boom bijvoorbeeld.
                    Boed

                    Opmerking


                    • Even ontopic
                      op dit forum
                      staat een bron van informatie
                      Er zijn veel dingen waar ik totaal niks van afwist.
                      mijn dank aan vele topicers.
                      klaas.

                      Opmerking


                      • De koddebeijers kwamen langs en hebben iedereen weggestuurd
                        http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=93

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          De koddebeijers kwamen langs en hebben iedereen weggestuurd http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=93
                          Ik kan het schilderij van Jan Steen niet meer vinden. Ik mag toch hopen dat het niet is gewist door de moderatoren? :( En als Annefine het heeft weggehaald, waarom dan?

                          Opmerking


                          • Schilderij Jan Steen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            De koddebeijers kwamen langs en hebben iedereen weggestuurd
                            http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=93
                            Maar we laten ons niet kisten door 'n paar koddebeijers:



                            Externe link:
                            http://www.wga.hu/art/s/steen/page1/skittle.jpg

                            Opmerking


                            • Oudste "kegelsteen" van Nederland?

                              Ik heb de laatste paar dagen deze thread met veel belangstelling, interesse, verbazing maar vooral met veel plezier gelezen.

                              Als we al twijfelen of de door Annefine getoonde foto's en plattegronden ooit een kegelbaan waren, dan moeten we niet vergeten dat we, globaal, spreken over de periode 1851-1861.
                              Toen waren alle kegelbanen natuurlijk nog niet tot op de millimeter gespecificeerd zoals nu, laat staan dat alle kegels en/of kegelballen gelijk waren.
                              Dat was natuurlijk ook niet van belang. Iedere speler gooide op dezelfde (ongelijke) baan op dezelfde (ongelijke) kegels met dezelfde (ongelijke) ballen.

                              Ik vraag me af of we hier niet gewoon de oudste nog bestaande kegelsteen van Nederland hebben gevonden!!

                              Dat zou toch een enorm suces zijn voor onze nog prille stichting
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:39. Reden: Aanpassen Unicode

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X