Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • burgemeester
    replied
    Geweldig, Annefine!

    Die studente, woonde die op de tweede bverdieping aan de achterkant..? Dan is het de eerder besprokene!

    Dan die uithollingen.... Fantastisch! Je geheugen laat je dus absoluut niet in de steek! U jonk blumpke!

    Maar is dat nu echt gebruikt om te kegelen? Het ziet er zo oud uit....

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    ]Vandaag waren mijn man en ik in Maastricht om iets uit te zoeken in het Archief( met de auto twee uur heen twee uur terug richting Utrecht).

    Gelukkig ligt het Archief vlakbij de Tafelstraat 30 (mijn voormalig ouderlijk huis), waar ik nog het een en ander uit te zoeken heb. Met name over de kegelstenen die er achter in de gang liggen , alsmede het balletje met het jaartal 1872 dat sinds kort in de gevel is 'geplakt'.
    Eind vorig jaar heb ik al eens schriftelijk een poging gewaagd in een brief aan de huidige bewoners of zij er meer over wisten en eventueel foto's wilden maken en opsturen.
    Die brief is kennelijk niet opgevallen, ik heb er in elk geval geen reactie op gekregen.Tijd voor een meer directieve aanpak.

    We belden aan in de hoop dat iemand de deur zou opendoen, en na een paar pogingen hoorden we iemand de trap afkomen, gerammel aan de deur, en we hadden het geluk dat een hele vriendelijke studente wier naam ik uit overwegingen van privacy hier niet prijsgeef de deur open deed.
    Ik stelde me voor, vertelde in het kort wat onze missie was, en we mochten naar binnen. Ik ben sinds 1973 niet meer in mijn ouderlijk huis geweest, dus het was wel even een schok om weer terug te zijn.
    Het is nu duidelijk een studentenhuis, maar er was voor mij ook heel veel herkenbaars.

    Gelukkig lagen ze er nog!
    * DE STENEN MET DE KOMVORMIGE UITHOLLINGEN * (zie foto).
    We ontdekten dat de stenen niet alleen in de achtergang liggen maar gedeeltelijk op de 'steiweeg'
    Het zijn 9 uithollingen in totaal(een uitholling zit achter de deur van de 'steiweeg').
    We vroegen ons af hoe en van waaruit er vroeger gekegeld kan zijn en we kwamen tot de aanname dat de muur tussen de steiweeg en de gang er later tussen gebouwd is.
    Het is waarschijnlijk achter helemaal open geweest, en dat klopt ook want het eigenlijke huis stopt bij de steiweeg en de rest staat er los van. Wellicht was het een kegelbaan in de open lucht?
    Dit vergt verder onderzoek, waardoor we weer een goede reden hebben om naar het Archief in Maastricht te gaan.

    Verder vroegen we de studente naar de herkomst van het balletje in de gevel met het jaartal 1872 eronder. Daar kon ze ons helaas niets over vertellen.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Pier; 23 november 2020, 18:57. Reden: Aanpassen lettertype en Unicode

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ja en Neen....

    Ik denk dat de bijdrage van Breur en mijn reactie eigenlijk weer niet in deze thread thuis horen, maar in de thread over het adres Tafelstraat 30

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Petanqueclub ???????
    Heb ik iets over het hoofd gezien/ niet gelezen ?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Zou het iets te maken kunnen hebben met het herdenken van het oprichten van een Petanqueclub?
    Dat is een hele goede suggestie Breur!
    Het groene balletje doet inderdaad denken aan een cochonnet of but.
    Ook qua afmeting (schat ik) zou het kunnen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Zou het iets te maken kunnen hebben met het herdenken van het oprichten van een Petanqueclub?

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Tja, verder speuren dus.
    'n Paar feiten:
    Het huis heeft op 14 mei 2010 de status van Rijksmonument verkregen.

    In mei 2011 is de gevel afgebikt en opnieuw in de verf gezet
    Click image for larger version

Name:	Tafelstraat 30  , 16 mei 2011.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	89800

    We zijn eind september in Maastricht geweest, en toen zat er nog geen balletje tegen de gevel.

    Ik hoop t.z.t. uitsluitsel van de huidige bewoners te krijgen.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Geachte Mevrouw,
    Wij weten nergens van.
    Groetjes, Lou Huijnen.

    De originele mail. Heb alleen mijn naam weggelaten!

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    @#$%???


    Ik was er heilig van overtuigd....

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Heb de heer Huijnen gevraagd naar dat balletje. Zijn antwoord was "ik weet van niets"!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ik denk niet dat het "groene balletje" en het jaartal 1872 iets met de 50 Keigeleers van doen heeft.
    Het jaartal 1872 komen we in het geheel niet tegen, tenminste voor zover we de geschiedenis van de 50 Keigeleers compleet hebben.
    Ik denk echt dat het iets te doen heeft met het huis en dat de huidige eigenaar of de bewoners iets ontdekt hebben uit het jaar 1872.

    Maar we zoeken lekker verder.

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Denk je ook niet - met mij - dat dhr. Huijnen en de zijnen daar meer van weten ...?

    Overigens, op jouw foto van de Tafelstraat 30 , van 7 november, dus de dag nadat de 50 Keigeleers op de foto in De Nieuwe Limburger door de Tafelstraat wandelden, was het balletje voor het eerst zichbaar.
    Kijk maar eens.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    En heb je ook nog gevraagd naar de "groene bal" in de gevel met het jaartal 1872 uit deze thread?

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Het antwoord van Dhr. L.G.N. Huijnen, secretaris K.C. de 50 Keigeleers op de email van Elletje, maakt het dossier van de 50 keigeleers steeds completer, en mijn nieuwsgierigheid wordt nog meer aangewakkerd; daarom heb ik in een briefje ( in zo'n envelop met een postzegel) aan de huidige bewoners van het pand Tafelstraat 30 Maastricht gevraagd of zij zo vriendelijk willen zijn om het pand te doorzoeken op kegelstenen en deze zo ja, te fotograferen en aan mij te e-mailen.

    Misschien doen ze dat wel...

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Het antwoord van Dhr. L.G.N. Huijnen, secretaris K.C. de 50 Keigeleers op de email van elletje:

    via http://www.mijnalbum.nl/Album=4IUQC4HM kunt U de betreffende "foto's" groter maken door er op te klikken en het scherm te maximaliseren.
















    Last edited by Breur; 7 maart 2015, 12:09.

    Leave a comment:

Bezig...
X