Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

MVV 108 jaar..... maar hoelang nog?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • MVV 108 jaar..... maar hoelang nog?

    Vorige week vrijdag, 2 april 2010, vierde MVV in de Geusselt haar 108 jarig bestaan met een overwinning op op SC Cambuur (2-1).

    Vandaag, nog geen week na die verjaardag, ziet het er slecht uit voor MVV.

    (DDL, 7 april 2010 door Roel Wiche)

    Het voortbestaan van MVV hangt aan een zijden draad. Als niet op zeer korte termijn een reddende partij opstaat, dreigt surseance van betaling.
    De spelers, die al twee maanden geen salaris kregen, hebben gisteren geweigerd te trainen uit onvrede met het bestuur.
    Alles wijst erop dat de top van de wankelende Maastrichtse club, die
    achtervolgd wordt door grote schulden, de wanhoop nabij is. MVV heeft acuut een bedrag van naar verluidt vijf ton nodig om het seizoen af te kunnen maken. Volgens ingewijden is minstens twee miljoen euro nodig om de club volledig te saneren. Vice-voorzitter Hub Knops erkent dat er deze week een oplossing moét komen. „We hebben nog niks, behalve veel signalen
    dat partijen MVV willen helpen. Alleen vertaalt dit zich nog niet in euro’s.
    Als er geen oplossing komt, dreigt het worstcasescenario. Surseance
    of faillissement. Maar die termen zijn zo beladen, die wil ik liever niet gebruiken. Ik blijf hoopvol.”
    Het bestuur had gisteren voor de derde keer een gesprek met ondernemer
    Nol Hendriks, die de Maastrichtenaren eerder een fors bedrag van een aantal tonnen leende. Maar het Roda-icoon, die zelf geen details kwijt wil, zou nu slechts bereid zijn om zijn netwerk ten gunste van MVV aan te spreken. Op
    een ander front zou Jan Mans, burgemeester van Maastricht, bezig zijn alles in het werk te stellen om de eerstedivisionist overeind te houden.
    Financiële steun is uitgesloten, maar de pijlen zijn gericht op partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het Geusseltgebied en de A2-tunnel. MVV en de gemeente hopen vurig dat een verbond van deze bedrijven bereid is tot een financiële injectie.

    Dreigt hier een historisch Maastrichts (sport)monument te verdwijnen?

    Of moeten de oud-burgemeester van Kerkrade en Roda-man pur sang Nol Hendriks dit Maastrichtse monument redden..... ?(wordt ongetwijfeld vervolgd)
    Last edited by Pier; 12 februari 2011, 17:29.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dreigt hier een historisch Maastrichts (sport)monument te verdwijnen?
    Er zal heus geen Maastrichts sportmonument of sportmoment verdwijnen, ook al verkeert MVV momenteel in zwaar weer wat financiën betreft.
    Maar laten we eens terugkijken.
    Hoe lang speelt MVV nu betaald voetbal van de in totaal 108 jaar van het bestaan van die vereniging?
    Dat zal ongeveer 56 jaar zijn.
    Waarom niet terug naar de amateur status, en vanuit die positie weer opwerken naar een club die betaald voetbal speelt in de competitie?
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
      Er zal heus geen Maastrichts sportmonument of sportmoment verdwijnen, ook al verkeert MVV momenteel in zwaar weer wat financiën betreft. (...) Waarom niet terug naar de amateur status, en vanuit die positie weer opwerken naar een club die betaald voetbal speelt in de competitie?
      Nou Sjef,
      het antwoord daarop is vrij simpel.
      MVV is geen voetbalvereniging, maar een BVO (Betaalde VoetbalOrganisatie).
      Concreet betekent dit OF je betaalt OF je gaat failliet en houdt op te bestaan.
      Overigens bestaat er, inmiddels helemaal los van MVV, wel een amateurclub MVV '02 (formele oprichtingsdatum 01-07-1978).

      De BVO MVV is een afsplitsing van deze 'moederclub'.......
      Last edited by Pier; 10 april 2010, 16:53.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        En het onbekwaam bestuur blijft maar aanzitten met uitzondering van Han van der Meer, deze kwam 3 maanden bij het bestuur en heeft nu al bedankt.( bekend van tv bij de KRO)
        De softe advocaat Joseph Coumans zou na al die jaren van niets presteren de eer aan zichzelf moeten nemen en vertrekken.
        Nico Jongen lijkt nog de meest bestuurlijke persoon met zakelijk inzicht, maar eerlijk is eerlijk na meer dan 10 jaar mag het bestuur wel vervangen worden.
        De vraag is alleen wie wil in deze bijna failliete club bestuurder worden?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Reddingsplan.......

          Blijkt nu dus toch dat het huidige gemeentebestuur actief op zoek is naar een (financieel) reddingsplan voor MVV.
          Burgemeester Leers was in 2003 nog zeer stellig in zijn opvattingen dat er geen financiële steun zou komen van zijde van het stadsbestuur.
          Goed we weten hoe het is afgelopen met MVV en Leers.....

          Nu MVV toch (weer) in de problemen zit is er wellicht toch enige financiële steun van de gemeente Maastricht.......

          "REDDINGSPLAN MVV: Stadion naar gemeente

          Een masterplan met als voornaamste pijler de overname van het stadion door de gemeente Maastricht moet MVV van de ondergang redden. De club zou daarmee in één klap verlost zijn van een aantal grote schulden, waaronder de achterstallige stadionhuur. De gemeente kan De Geusselt ombouwen tot een multifunctionele arena die de trekker wordt van het omliggende gebied, dat een ambitieuze facelift krijgt.
          Dat beweren diverse goede ingelichte bronnen in en rond het stadhuis en MVV. Een werkgroep met afgevaardigden van het stadsbestuur (burgemeester Jan Mans, wethouder LucWinants), het bedrijfsleven (topman Q-Park Ward Vleugels) en MVV (bestuur) werkt al weken in een koortsachtig tempo aan het
          plan.
          Het stadion is momenteel eigendom van het Bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Het plan is dat BPF het stadion voor een symbolisch bedrag overdraagt aan MVV, dat op zijn beurt de rechten zou doorsluizen naar de gemeente.
          BPF is al jarenlang een partner van Maastricht bij de ontwikkeling van het Geusseltpark.
          Mogelijk breekpunt wordt de houding van de Maastrichtse politiek tegenover
          dit plan. De nieuwe gemeenteraad zal zijn goedkeuring moeten geven.
          Het dossier MVV ligt zeer gevoelig in de raad.
          Bij eerdere dreigende faillissementen kreeg de club steeds een reddingsboei vanuit het stadhuis, totdat ex-burgemeester Gerd Leers in 2003 principieel financiële steun weigerde. Het gemeentebestuur hoopt die klip nu te omzeilen door slechts één euro voor het stadion neer te leggen.
          Als het plan doorgaat, zal de organisatie van MVV grondig op de schop gaan. De ambities worden naar beneden bijgesteld en de begroting zal rigoureus inkrimpen van 3,7 miljoen euro tot een bedrag MAASTRICHT net boven de 2 miljoen.
          Hoge salarissen worden niet meer geaccepteerd.
          Een andere consequentie is dat het aandelenplan van MVV (1,5 miljoen euro) definitief de ijskast in gaat. De Turkse zakenman Mahmut Bilgic zou 750.000 euro storten, maar dat traject is nu echt afgesloten. John Packbiers, een zakenman die met grote winst zijn bedrijf bij Maastricht Aachen Airport
          heeft verkocht, zou ook bereid zijn een groot aantal aandelen te kopen.
          Hij zit nu in de wachtkamer, maar kan in beeld komen als het masterplan van de gemeente alsnog afketst.
          MVV hoopt daarnaast een regeling te treffen met Nol Hendriks, die een bedrag van tussen de vijf ton en een miljoen aan de club geleend heeft. De Roda-icoon is de eerste die de opbrengsten mag opstrijken als er bepaalde spelers verkocht worden."

          DDL, 21 april 2010, door Roel Wiche

          Maar.... zoals te verwachten viel is over deze steun nog niet het laatste woord gezegd.
          Deze thread zou inmiddels ook thuishoren bij 'Politiek café' onder "Stadbestuur 2010-2014"
          Voor degene die interesse heeft.....
          http://docs.google.com/fileview?id=0...MjkxZDU3&hl=en
          en
          http://docs.google.com/fileview?id=0...MjNhZDU5&hl=en

          Voorts kan ik garanderen dat het laatste woord hier nog niet over gezegd is....
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Ik ken veel oud-spelers van MVV. Zelf ben ik altijd supporter geweest. Tot dat het niet meer leuk werd De Geusselt te bezoeken, o.a. door het gedrag van sommigen.

            MVV is en blijft een commercieel bedrijf. Kunnen we MVV missen ? Ja, natuurlijk. Veel kleinere clubs worstelen met het probleem van geen binding voetballers/publiek. De meerderheid van de clubvoetballers komen niet meer uit de plaats of streek. Er is weinig over van de eigen identiteit. Eenheidsworst.

            De discussie gaat momenteel ook eigenlijk niet meer over MVV. Het gaat erom het Geusseltproject vooruit te trekken. Maar toch, voor de nog trouwe supporters hoop ik dat MVV alsnog een kans krijgt op hoger niveau te spelen. Mijn oplossing is en blijft toch één Limburgse club op hoog niveau. Vanuit emotionele of chauvinistische gronden willen sommigen dat niet en dan wordt het een moeilijke klus.

            Opmerking


            • #7
              één Limburgse club op hoog niveau

              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Mijn oplossing is en blijft toch één Limburgse club op hoog niveau. Vanuit emotionele of chauvinistische gronden willen sommigen dat niet en dan wordt het een moeilijke klus.
              Zowel met Breurs oplossing als met zijn reserves ben ik het volledig eens. Het valt te hopen dat het er ooit van komt. Zeker: een pijnlijke ingreep, maar op termjn waarschijnlijk een echte publiekstrekker en daarbij een evenwichtiger besteding van belastinggelden.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Nou Sjef,
                het antwoord daarop is vrij simpel.
                MVV is geen voetbalvereniging, maar een BVO (Betaalde VoetbalOrganisatie).
                Concreet betekent dit OF je betaalt OF je gaat failliet en houdt op te bestaan.
                Overigens bestaat er, inmiddels helemaal los van MVV, wel een amateurclub MVV '02 (formele oprichtingsdatum 01-07-1978).

                De BVO MVV is een afsplitsing van deze 'moederclub'.......
                MVV '02 bestaat al jaren niet meer !

                Opmerking


                • #9
                  En wat moeten we hier van vinden?

                  http://nos.nl/artikel/158264-maastri...ion-kopen.html

                  Opmerking


                  • #10
                    Volgens mij zijn ze héél erg voorbarig.
                    Moeten de commissies nog bij elkaar komen?
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                      Volgens mij zijn ze héél erg voorbarig.
                      Moeten de commissies nog bij elkaar komen?
                      Als ik het goed heb is er vanavond een commissievergadering waarbij B&W en de 'Club van 11' hun intenties kenbaar maken en verklaren t.o.v. de gemeenteraad.
                      De besluitvorming over dit onderwerp vindt dan later, tijdens een officiële vergadering, plaats.
                      In DDL staat vandaag dat dit mogelijk op 26 mei 2010 is waarbij men zelfs overweegt om dit debat live op TV (Maastricht) uit te zenden.

                      Maar, ga er nu maar vanuit dat Luc Winants dit voornemen niet naar buiten brengt als hij niet zeker is van het feit dat de meerderheid van de politieke partijen de (meeste) initiatieven en financiële injecties steunen.

                      Is het goed dag 'Maastricht' feitelijk 3,5 miljoen investeert in MVV?
                      Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.

                      Persoonlijk keur ik gemeentelijke steun voor (sommige) BVO's niet af.
                      Pak steden als Veendam (te laat), Almelo, Oss, Kerkrade, Velzen en noem er zelf nog maar en paar. Deze kleine en redelijk anonieme steden hebben zeker (meer) naamsbekendheid en promotie gekregen dankzij hun BVO's.
                      Dat gemeenten daarvoor ook betalen is daarom op zich ook nog verdedigbaar.
                      Vraag blijft, en ieder mag daarover zijn mening hebben, of een stad als Maastricht profijt heeft (qua naamsbekendheid en aantrekkingskracht) bij de merkennaam MVV........
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Uiteindelijk zal MVV de molensteen zijn om de nek van Maastricht. Dat is mijn visie althans!
                        En als op dit moment voor oudjes de incontinentieluiers niet meer vergoed worden. Waar zijn we dan mee bezig?
                        Gaat dat geld ten koste van de zorg?
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Ik ken veel oud-spelers van MVV. Zelf ben ik altijd supporter geweest. Tot dat het niet meer leuk werd De Geusselt te bezoeken, o.a. door het gedrag van sommigen.
                          dan ben je lang niet meer in de Geusselt geweest mijn vriend.....

                          Los van de discussie of er geld in moet worden gestopt of niet,
                          zou ik je eens adviseren...als je er vroeger toch kwam....
                          om toch maar eens te gaan..want

                          er hangt daar nu een fantastische sfeer !

                          Anders is 't niet te verklaren dat er zo veel mensen (4000 - 6000),
                          komen en waarbij je veel kids, meisjes, vrouwen en gezinnen ziet...
                          die zouden echt geen acte de presence geven als 't niet deugde.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja Harrie, dat neem ik wel van je aan.

                            Maar weet je, mijn woonhuis ligt op de route van het station naar de Geusselt. Als je ziet wat supporters en meelopers allemaal doen met eigendommen van anderen en wat het kost om deze vandalen te begeleiden, heb je geen zin meer in een voetbalclub in je stad. Dat zegt niet over us MVV-ke, maar helaas ...

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Ja Harrie, dat neem ik wel van je aan.

                              Maar weet je, mijn woonhuis ligt op de route van het station naar de Geusselt. Als je ziet wat supporters en meelopers allemaal doen met eigendommen van anderen en wat het kost om deze vandalen te begeleiden, heb je geen zin meer in een voetbalclub in je stad. Dat zegt niet over us MVV-ke, maar helaas ...

                              Begrijp je frustratie zeer goed, maar dat heeft niets met us MVVke te maken, eerder met ( falend?) beleid t.o.v. geweld, vandalisme en baldadigheid. En met "( falend?) beleid" bedoel ik niet de politie zelf.

                              Heb jaren geleden zelf op de Boschstraat gewoond toen er een studentenkroeg in de buurt was.
                              Was ook geen lolletje, maar dat betekent niet dat ik tegen studenten en studentenkroegen ben. Integendeel !

                              De oorzaak is dus niet us MVVke, maar eerder enkele simpele van geest die ongeschonden hun gang kunnen gaan.

                              De vraag is eerder waarom die voetbalwet al een jaar bij onze eerste kamer ligt .....terwijl er zoveel behoefte aan is.. ?
                              Laat de heren senatoren dan eens tijdens voetbalwedstrijden bij jou voor de deur de orde handhaven totdat de wet er eindelijk door is !
                              Zullen we wel zien hoe snel er wetgeving komt.

                              Als ik in Engeland ziet ( 'Football Banning Order') hoe daar dit soort problemen snel en meteen zijn opgelost, Chapeau !
                              http://www.civilrenewal.communities....ball-disorder/



                              dus kom maar eens met me mee !

                              http://www.youtube.com/watch?v=cKmbTKOAQq4
                              Last edited by ; 26 mei 2010, 18:58.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X