Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stadsbestuur 2014-2018

    Vandaag, 27 maart 2014, om 17.00 uur, worden in een openbare raadsvergadering in de Raadzaal Mosea Forum de op 19 maart 2014 gekozen nieuwe raadsleden geïnstalleerd.

    HIER is een overzicht te vinden van alle (direct) gekozen raadsleden.

    Let wel, op deze lijst staan momenteel ook enkele raadsleden die naar alle waarschijnlijkheid zéér spoedig zullen doorschuiven naar het college van B&W.

    Zij zullen dan weer plaatsmaken voor andere raadsleden.

    Hoe dan ook, wij kunnen vanaf nu aan de slag in deze nieuwe thread.

    Veel plezier.......
    Last edited by Pier; 18 december 2014, 23:07.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    De SP het middelpunt in de eerste raadsvergadering.

    Vanmiddag, 27 maart 2014, zijn door burgemeester Onno Hoes 37 van de 39 raadsleden direct geïnstalleerd.
    Dat wil zeggen...... bijna

    Wat gebeurde er?
    De oude gemeenteraad had afgelopen dinsdag, tijdens haar laatste officiële bijeenkomst, de zgn. geloofsbrieven van 38 van de 39 raadsleden goedgekeurd.
    Alleen de geloofsbrief van Marij van der Leest van de SP kon om administratieve redenen afgelopen dinsdag (nog) niet worden goedgekeurd.
    Dus voor alle duidelijkheid: Er is en was niets mis met de persoon Marij van der Leest.

    Dus konden in principe vandaag 38 van de 39 raadsleden geïnstalleerd en beëdigd worden.
    Alleen het D66 raadslid Guido Mertens was vandaag afwezig.
    Hij wordt daarom tijdens de komende raadsvergadering alsnog beëdigd.

    De burgemeester nam vandaag dus van 37 raadsleden de eed of belofte af.
    Tenminste dat dacht iedereen.....

    Toen de burgemeester klaar was en iedereen dacht dat we eindelijk een nieuwe gemeenteraad hadden en we aan de borrel konden in de anti-chambre, bleek dat men Marcel Bonder, ook van de SP, over het hoofd had gezien.....
    Abusievelijk was de raadsgriffier vergeten Marcel Bonder af te roepen.
    Uiteraard meldde Marcel dat direct en gelukkig kon iedereen de grap er wel van inzien!!

    Wel moesten alle raadsleden weer gaan staan en vervolgens kon ook Marcel Bonder zijn belofte afleggen en was de gemeenteraad officieel geïnstalleerd.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      De SP het middelpunt in de eerste raadsvergadering (2)

      Ondanks dat na een klein misverstand nu 37 van de 39 raadsleden waren geïnstalleerd, moesten alle aanwezigen toch nog even wachten om zich massaal te storten op de borrel.

      De nieuwe, bijna voltallige, gemeenteraad moest namelijk al direct haar eerste officiële raadsbesluit nemen, namelijk alsnog de geloofsbrieven van Marij van der Leest van de SP goedkeuren.

      De (aangepaste) geloofsbrieven werden door de nieuwe raad nu wel goedgekeurd en daarmee werd besloten dat Marij van der Leest nu wel kon worden geïnstalleerd als nieuw raadslid.

      Nadat burgemeester Onno Hoes de belofte bij Marij van der Leest had afgenomen, was ook dit SP-lid nu eindelijk geïnstalleerd.
      Daarmee is de SP fractie nu met 5 raadsleden voltallig gesetteld, hebben wij officieel een nieuwe gemeenteraad en..... konden alle aanwezigen eindelijk aan de welverdiende borrel na een korte, maar interessante raadsvergadering.

      Het zou mij niet verbazen als we de komende 4 jaar vaker zullen meemaken dat de SP het middelpunt wordt van de raadsvergaderingen....
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Onthulling van het nieuwe staatsieportret

        Ik zou bijna de naam die ik heb al cultuurbarbaar alle eer aan doen, als ik tenminste niet zou berichten dat onze burgemeester in het eerste min of meer informele deel van de raadsvergadering niet het nieuwe staatsieportret van ons koningspaar in de Maastrichtse raadzaal zou hebben onthuld.



        Het is niet de meest duidelijke foto, maar toch......
        Het staatsieportret is gemaakt door de aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht afgestudeerde Vincent Sterenberg, links naast Onno Hoes.
        Tja, en wat mijn mening als erkend cultuurbarbaar betreft, laten we het erop houden dat over smaak niet te twisten valt
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Hoogst merkwaardig, dat statieportret, want van een portret is geen sprake. Ik vind het een aardige vondst als schilderij, maar minder geslaagd als officiële representatie van het staatshoofd. De monarchie wordt hier toch wel volledig 'uitgekleed'. De persoonlijkheid van de vorst (en vorstin) is uitgewist, alleen de kleding resteert...

          Opmerking


          • #6
            Wellicht een toekomstvisie?
            Last edited by Pier; 14 december 2014, 21:28.

            Opmerking


            • #7
              Stadsbestuur 2014-2018

              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
              De monarchie wordt hier toch wel volledig 'uitgekleed'. De persoonlijkheid van de vorst (en vorstin) is uitgewist, alleen de kleding resteert...
              De nieuwe kleren van de keizer ...
              Last edited by Annefine; 28 maart 2014, 11:01.

              Opmerking


              • #8
                Met een wit gepoederde Pruik zouden ze allemaal meer uitmaken.
                Maar goed het gaat om de inhoud.

                zie
                dhr frans bastiaens
                en
                mevr dols-knegtering
                als voorbeeld
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                  De nieuwe kleren van de keizer ...
                  Daar moest ik ook aan denken, maar eigenlijk is dat omgekeerd!

                  Opmerking


                  • #10
                    Ton controleer je links, die werken van geen kant! De link behoort niet reageer en 1 te zijn. Is zeer verwarrend.
                    Last edited by Breur; 29 maart 2014, 20:40. Reden: aanvulling

                    Opmerking


                    • #11
                      Het CDA schaart zich achter de komst van de tram

                      Maastricht dichtbij meldt: nog eentje uit de categorie opmerkelijk: het CDA Maastricht is plotseling voorstander van de tram tussen Maastricht en Hasselt. Dat valt te lezen in de rapportage die de Maastrichtse informateurs Annemarie Penn-te Strake en Wil Rutten gisteren hebben uitgebracht. ,,Nu het besluit genomen is schaart het CDA zich achter de komst van de tram”, zo luidt de laatste zin van het gespreksverslag tussen de beide informateurs en lijsttrekker Vivianne Heijnen en voorzitter Hanno Hage van het CDA Maastricht.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                        Onkunde breur druk ik op( een )dan werkt het,
                        druk ik op de zin dan werkt die niet.
                        Ik weet niet of handhaving in dat smoesje trapt

                        Opmerking


                        • #13
                          SP mogelijke vervanger van de PvdA, of toch niet......?

                          Vanmiddag, voordat DEZE brief openbaar werd, besprak ik met een professioneel volger van de Maastrichtse actualiteiten, nog de stand van zaken rond de coalitievorming in Maastricht.
                          Persoonlijk was en ben ik er nog steeds van overtuigd dat uiteindelijk de PvdA deel zal gaan uitmaken van de coalitie.

                          Mijn gesprekspartner opperde echter dat de PvdA wellicht ook ingeruild zou kunnen worden voor de SP.
                          Laat vooral voorop staan dat ik daar om diverse redenen geen moeite mee zou hebben, maar persoonlijk achtte ik, zo liet ik dus weten, deze kans erg klein. Als de PvdA buiten de boot zou vallen, dan eerder ten faveure van het CDA.

                          Nu, enkele uren later, ligt er dus een verklaring waaruit blijkt dat de PvdA inderdaad (voorlopig) ingeruild wordt voor de SP.

                          Aanstaande zaterdag sturen de beide formateurs, de huidige SPM wethouder André Willems en Wil Rutten, de vijf partijen een format toe over de wijze waarop het nieuwe coalitieakkoord mogelijk vormgegeven kan worden.
                          Dit format is opgesteld op basis van de door de uitgenodigde partijen Seniorenpartij (SPM), D66, GroenLinks, VVD en SP aangegeven beleidsprioriteiten.

                          Iedere partij krijgt bovendien een huiswerkopdracht, om op basis van dit format de inhoudelijke punten aan te dragen die volgens de bewuste partij een plek moeten krijgen in het nieuwe akkoord.
                          Deze opdracht dient uiterlijk maandag 7 april om 17.00 uur bij formateurs binnen te zijn.

                          Op basis van deze punten maken de formateurs een leidraad voor de eerste inhoudelijke verdiepingssessie die zal plaatsvinden op dinsdag 8 april om 13.00 uur.
                          In dit eerste formatiegesprek is het de bedoeling dat per partij één persoon aanschuift.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            SP mogelijke vervanger van de PvdA, of toch niet......? (2)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            (...)
                            Persoonlijk was en ben ik er nog steeds van overtuigd dat uiteindelijk de PvdA deel zal gaan uitmaken van de coalitie.

                            Mijn gesprekspartner opperde echter dat de PvdA wellicht ook ingeruild zou kunnen worden voor de SP.
                            Laat vooral voorop staan dat ik daar om diverse redenen geen moeite mee zou hebben, maar persoonlijk achtte ik, zo liet ik dus weten, deze kans erg klein. (...)
                            Voor degenen die de laatste weken hebben vertrouwd op mijn voorspellingen, prognoses en verwachtingen, moeten het zware weken van teleurstelling zijn geweest....

                            Ik denk dat ik in minder dan 20% van mijn voorspellingen, prognoses en verwachtingen gelijk heb gekregen.

                            Dat moet dus perspectief bieden voor degenen die (terecht) hopen dat de SP in Maastricht mag aanschuiven in de nieuwe coalitie.

                            Wellicht tegen beter weten in heb ik echter zo mijn bedenkingen.
                            Waarom zouden de traditionele en behoudende Seniorenpartij (SPM) en VVD de tot voor kort in de Maastrichtse gemeenteraad relatief stugge SP nu plotseling willen opnemen in een coalitie?
                            Oké, de VVD is al blij dat ze zelf überhaupt mogen meedoen, maar de beweegredenen voor de SPM zijn mijn totaal vreemd.
                            Het zou, gelet op de verkiezingsuitslag, zeker gerechtvaardigd zijn om de SP uit te nodigen, maar het moet voor de SPM allerminst een vaststaand feit zijn dat een samenwerking met de SP, in hun ogen, constructief zal zijn.
                            Bovendien wordt een coalitie met D66, SP en GroenLinks wel erg "links" en heeft dat "links" blok, met in totaal 14 zetels, wel een erg groot aandeel in de coalitie!
                            Doe bij dit "links"-blok nog de PvdA en er is sprake van een bijna meerderheid van 19 zetels van de 39.
                            Nog een kleine steunpartij en het linkse blok overruled de coalitie.

                            Dat risico zal de Seniorenpartij niet willen lopen.
                            Daarom denk ik dat de SP nu voor de bühne mag meepraten.
                            Eind volgende week wordt de SP "vanwege onoverbrugbare meningsverschillen" of iets dergelijks, na de 2de of 3de verdiepingssessie ingeruild voor de PvdA of wellicht het CDA, die dan hun eisen tot een minimum beperkt hebben.

                            Maar, ik heb mij al eens eerder vergist.....
                            Ik wens de SP alvast veel sterkte de komende week!
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik denk dat persoonlijke verhoudingen een grote rol spelen in de totstandkoming van de nieuwe coalitie. Elke partij heeft een redelijke 'bandbreedte' in hoe men zich kan opstellen en principiële 'breekpunten' kunnen uit onderhandeld worden. Ieder weet, ook de kiezer, dat er water in de wijn wordt gedaan, zelfs SP-ers zijn bereid standpunten in te ruilen voor macht. Echte ouderwetse ideologische verschillen tussen linkse en rechtse partijen, voorzover die er nog zijn, verdampen ook meestal na de verkiezingen al snel in een meer pragmatische opstelling zodra de stembureaus hun deuren sluiten . Ik sta er niet van te kijken als er een coalitie uit kan rollen die eerder niet voor mogelijk werd gehouden. Kijk ook maar eens in de rest van het land. Nu in veel steden de PvdA is weggevallen als belangrijke machtsfactor, kan bijna iedereen in het gat springen, als je maar wat te bieden en in de aanbieding hebt.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X