Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De uitslagen van de Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Verkiezingsuitslag

    Misschien wel interessant om de gegevens zoals: Totaaluitslag, Verkiezingsuitslag en Statistische gegevens nog eens na te kijken.

    Zie hiervoor de site van de Gemeente Maastricht: zie hier

    Klik links op de '+' bij Totaaluitslag, Verkiezingsuitslag en/of Statistische gegevens voor specifieke uitslagen en gegevens.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #32
      Echo uit een verleden.

      Leuk dit: http://www.maastricht.nl/web/Bestuur...meenteraad.htm

      Opmerking


      • #33
        Met gepaste afstand

        Ik zal waarschijnlijk de enige reaguurder in dit forum zijn die niet gestemd heeft. Hoe kan dat? Helaas kwam de verkiezing-oproep te laat in huize Kermit en kon ik niemand nog opdragen voor mij te gaan stemmen.
        Met enige afstand na een reisje in den vreemde hoopte ik iets zinnigs toe te voegen, maar als ik afga op de uitslag weet ik niet goed hoe te reageren. Het is geen makkelijke uitslag en daarbij zijn mijner smaak wat teveel aan partijen met een onsje meer of minder van dit of dat. De partijpolitiek heeft toch zijn langste tijd gehad? Ik kan ook niet zeggen dat de lokale partijen nu zo heel erg veel gewonnen hebben. Zij zouden toch korter bij de burgers staan? Per saldo is dat weinig als ik de uitslagen bekijk. Een uitzondering - de Seniorenpartij - die met hun 6 zetels en als grootste fractie nú wat kunnen gaan betekenen(?) voor het aankomende stadsbestuur.
        Dan krijgen we een een hele rits van partijen die allemaal vier of vijf zeteltjes hebben gekregen. Het zijn allen landelijke partijen met de nodige ervaring in de Maastrichtse politiek of daarbuiten. Ik verheug me hierbij op de 5 zetels voor de SP nu de stad meer sociale taken op zich moet gaan nemen. Zou deze partij een goede bestuurder met maatschappelijke en sociale betrokkenheid kunnen leveren? Voor de andere fracties als GL, PvdA, D'66, CDA en VVD (de laatste zal wel geen bestuurder leveren, behalve dan de burgemeester, die er al zit en goed hebben leren kennen en hoe..) verwacht ik geen symboolpolitiek meer en loze praatjes maar visie en concreet doortastend beleid. De afgelopen vier jaar had elke landelijke partij in Maastricht te kampen met tal van gebreken. Oftewel in de raad, met weinig communicatieve raadsleden ofwel gebrekkig functionerende bestuurders ofwel met intern partijpolitiek geklungel. Wat moet en kan je als burger hiermee? Je kijkt ernaar en je haalt je schouders op. De afstand tussen burger en politiek is hier wel erg groot bij? Een afstand die alsmaar groter en verontrustender wordt, wat mondige burger(?).
        Waar het deze stad aan ontbreekt is het goed en open communiceren. Er wordt te vaak maar wat gedaan al of niet belooft. Waar het aan ontbreekt is oprechte belangstelling en betrokkenheid waarbij de burger aan den lijve of in zijn of haar wijk merkt dat het er echt toe doet en niet alleen maar met 'ons kent ons', de folklore onder de Sjengen, de hang naar vriendjespolitiek of het maar wat aanpamperen met subsidie. Aub ook geen (linksige) symboolpolitiek. Geef inspireerde burgers en ondernemers een kans en vooral ruimte.
        Ik verheug me verder op de de kleinere stadsfracties die voor wat gekrakeel kunnen gaan zorgen in de raad, de echte luizen in de pels. Het is geen makkelijke taak als coalities zich alleen maar afschermen met hun dichtgetimmerde akkoordjes, een controlerende taak vraagt tijd, inspanning, kennis van dossiers en wordt vaak ook nog eens op weinig op waarde geschat. Het moet wel geloofwaardig blijven, populisme ligt voor de hand, als burgers zich niet herkennen in de portiek met daarbij nodige angst en onzekerheid.
        Last edited by ; 25 maart 2014, 07:30. Reden: taal

        Opmerking


        • #34
          Definitieve uitslag en berekeningen van de gemeenteraadsverkiezingen 2014

          Wellicht als (voorlopige) afsluiter van deze threat, is HIER een .PDF-file van de gemeente Maastricht te vinden waarin de gehele uitslag bekend wordt gemaakt.

          Leuk is om de zien hoe de berekeningen waren rond de lijstcombinaties (PvdA/GroenLinks en VVD/LPM) en de daarbij behorende verdeling van de restzetels.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #35
            Ja en dan druipen ze af...
            Niet ongewoon en ook allemaal eerder gebeurd.

            haal je het niet, tja.
            173 stemmen is ook weinig; ik heb er meer op facebook

            met alle respect (ook waarvoor ze "gestreden hebben" ) maar de meerderheid koos anders en de partij(en) moet de broekriem aanhalen.

            wie volgt?
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • #36
              De politieke vlam brandt niet meer. De maatschappelijke vlam zal doorbranden.

              Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              (..)
              Jammer.
              Maar ik geef haar [Mia Dircke] groot gelijk als je elke dag paraat staat en zeker op WMO gebied Honderden mensen helpt en je krijg dan een troostprijs van 173 Stemmen.

              (...)
              Met Mia Dircke verliest de Maastrichtse bevolking een belangrijke stem.
              Natuurlijk verwoordde Mia in de lokale politiek niet de stem/mening van alle Maastrichtenaren, maar wel van degene die hulp nodig hadden en/of om welke reden dan ook in (sociaal economische) problemen kwamen.

              Mia kennende zal ze overigens niet stoppen om mensen, die hulp nodig hebben, te helpen.
              Alleen zal dat niet meer (in)direct via de Maastrichtse politiek en mn. de Maastrichtse Volkspartij zijn.

              De opmerking van Ton kan ik alleen maar onderschrijven.
              Het feit dat Antonius daar ongenuanceerd op reageert toont dan dat hij geen detail kennis heeft.

              Enkele voorbeelden.
              Dankzij de Maastrichtse Volkspartij, en mn. de inzet van de burger-niet-raadsleden Peter Vrehen en Mia Dircke, werd een raadsbesluit over de WMO door de Kroon vernietigd.
              Dit pakte gunstig uit voor circa 2.000 (!) Maastrichtse cliënten van de WMO.
              Verder was Mia Dircke de indiener van een aangenomen initiatiefvoorstel waardoor houders van een invalidenparkeerkaart nu gratis mogen parkeren bij parkeermeters in Maastricht.
              Ook werd Mia Dircke de laatste maanden vaak geassocieerd met "de Vlam van Minckelers".

              Ook haar burgerinitiatief, met het doel om de vlam van Minckelers (altijd) te laten branden, vond grote bijval bij de Maastrichtse bevolking.
              Bewust hield ze dit zoveel mogelijk gescheiden van haar politieke agenda.

              Nu is het natuurlijk niet zo dat al deze 2.000 WMO'ers, alle houders van een invalidenparkeerkaart en wellicht de voorstanders van de eeuwige vlam van Minckelers daarom "blind" op de Maastrichtse Volkspartij (MV) hadden moeten stemmen, maar het geeft wel aan dat de MV en mn. Mia Dircke, altijd druk bezig was voor (het gedachtegoed van) de gewone man en vrouw op straat.
              Dat deze enorme inzet na 4 jaar wordt beloond met een winst van slechts 300 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 is dan een enorme tegenvaller.

              Persoonlijk denk ik dat de MV het slachtoffer is geworden van de gemakzucht van velen die niet zijn gaan stemmen en de onwetendheid van veel WMO'ers naar het voorbeeld van "onze" Antonius.

              Dat Mia Dircke nu de beslissing heeft genomen om te stoppen met haar (directe) politieke inzet voor de MV kan ik wel begrijpen.
              Deze inzet kostte haar enorm veel energie.
              Deze energie wil de krasse zeventiger nu inzetten voor haar sociaal-maatschappelijk werk
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #37
                De maatschappelijke vlam zal doorbranden.

                Inderdaad. De maatschappelijke vlam zal doorbranden. En dat kan ook los van de politiek. Misschien zelfs nog wel gemakkelijker. Bedankt Mia!

                Opmerking


                • #38
                  @Kermit, ik zie nu pas dat jij 19 maart niet bent gaan stemmen, omdat je stempas te laat zou zijn bezorgd. Aangezien ik 1 van de bezorgers was, en ik er ook zeker van ben dat ook de andere bezorgers ervaren mensen zijn, vraag ik me af hoe dat kan.

                  Vooropgesteld, op 92000 verspreide exemplaren in de gemeente, zal er best hier of daar iets fout gegaan kunnen zijn. Maar na klachten van mensen die de pas niet ontvangen zouden hebben, bleek steeds dat er iets fout zat in het adres, meestal een incompleet huisnummer. Waar mogelijk, zijn die incomplete adressen er tijdig uitgehaald, en teruggestuurd naar de gemeente. Er was rond carnaval nog tijd zat om die fouten te kunnen herstellen.

                  Die marge van 3 weken was ook ruim voldoende om eventuele andere fouten eruit te halen, maar zoals gezegd: fout bezorgde passen zujn niet bij ons gemeld, doorgaans lost dit zichzelf op, doordat bewoners die fout herstellen.

                  Nu zeg jij, dat je enige tijd niet thuis bent geweest. Dat moeten dan wel meerdere weken tussen carnaval en 19 maart zijn geweest. Anders had je een niet ontvangen pas nog tijdig kunnen laten nabezorgen.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #39
                    Ho Ho Pier,
                    Dat met detail kennis en gemakzucht, is ook wel wat ongenuanceerd van jou kant.

                    dat bedoelde ik ook met minder emotie, het gaat gewoon verder.


                    Maar laten we dat liever rusten. Daar is niemand mee gediend.
                    Het was een reactie op "de treurnis stemming alom" ; dat er mensen moeten gaan schuiven en van het toneel vallen lijkt me evident. (of van het toneel af moetengezien partij interne zetelverdeling en kwesties )

                    met alle respect (ook waarvoor ze "gestreden hebben" ) maar de meerderheid koos anders en de partij(en) moet de broekriem aanhalen.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X