Lenfite, dat goed lezen probeer ik altijd
Althans het lukt me niet elke keer, vooral als er een ondertoon in verweven is die alles bij derden neerlegt. (dat is geen verwijt, maar een vaststelling hetgeen teveel voorkomt)
Dat moeten we samen oplossen dat probleem van de congestie in de binnenstad.
Maar ook moeten we bedenken dat er een basis bereikbaarheid zal moeten blijven gewaarborgd.
De halve binnenstad qua werknemers van de Sphinx en bedienden van de Gemeente en Rijkswaterstaat parkeerden allemaal in Wyck 40 jaar geleden. (en ook de Vrijthof - Hasseltkade - de Grote Griend stond overladen vol met blik; Opel Kapitein en Opel Kadett, Volkswagen Kever etc)
De omgeving rond de Ambachtschool , Turennestraat en noem maar op was na 8:00 uur auto aan auto vol geparkeerd.
Soms moesten we onze eigen auto heel ver weg parkeren (wat ik toen zelf ver weg vond als klein menneke)
Maar Maastricht was mobieler en bedrijviger dan ooit nadien.
Ja ook smeriger qua smog en luider, maar dat mag inmiddels geen punt meer zijn.
Na werktijd was het voor kinderen veilig om te spelen op straat en in de buurt, geen auto te bespeuren.
Moet je nu toch eens kijken in die buurt, allemaal verlaten na 7:00 uur en leeg.
Iedereen is forens geworden, de straten zijn leeg. Logisch hun werk is allemaal buiten Maastricht.
Waarom parkeert niemand er meer overdag?
Wel omdat het onbetaalbaar is geworden voor de werknemers van de binnenstad en de dag-toeristen.
Al die straten, tja zo te zeggen braakland van 7:00 tot 18:00, zonder verdere economische waarde anders dan de WOZ waarde opkrikken om nog wat geld te innen als gemeentelijke belastingdienst.
En 's avond ja, dan rijden de mensen uit de buurt met een parkeer vergunning blokjes en rondjes om een plek te vinden.
De parkeernorm hanteren is de grootste flauwekul die gemeenten planologisch gezien hebben kunnen bedenken. Verschuiven van problemen waardoor ook geld geschoven moet worden. steekwoord Qpark
Maar dan nog heb je ook nieuwe fenomenen.
Studenten die met een auto de stad inkomen en deze ergens moeten stallen.
Het Gerechtsgebouw (oud ziekenhuis sint Annadal) waar de parkeerplaats propvol is.
De Brusselsepoort uitbaters die het in hun hoofd halen parkeergeld te vragen voor hun klandizie.
De kerk er tegenover aan de VIA REGIA IS nog gratis! Nog!
Voorbeelden te over, waar de Maastrichtse Bevolking en samenleving (ja ook die er komen werken of boodschappen doen) last van hebben.
Het verschuiven van het probleem levert enkel ellende op.
DE binnenstad nog meer autoluw maken of zelfs autovrij is een weergaloze fout.
En dat is inderdaad gewoon een mening die men niet hoeft te delen.
met vriendelijke groet
Althans het lukt me niet elke keer, vooral als er een ondertoon in verweven is die alles bij derden neerlegt. (dat is geen verwijt, maar een vaststelling hetgeen teveel voorkomt)
Dat moeten we samen oplossen dat probleem van de congestie in de binnenstad.
Maar ook moeten we bedenken dat er een basis bereikbaarheid zal moeten blijven gewaarborgd.
De halve binnenstad qua werknemers van de Sphinx en bedienden van de Gemeente en Rijkswaterstaat parkeerden allemaal in Wyck 40 jaar geleden. (en ook de Vrijthof - Hasseltkade - de Grote Griend stond overladen vol met blik; Opel Kapitein en Opel Kadett, Volkswagen Kever etc)
De omgeving rond de Ambachtschool , Turennestraat en noem maar op was na 8:00 uur auto aan auto vol geparkeerd.
Soms moesten we onze eigen auto heel ver weg parkeren (wat ik toen zelf ver weg vond als klein menneke)
Maar Maastricht was mobieler en bedrijviger dan ooit nadien.
Ja ook smeriger qua smog en luider, maar dat mag inmiddels geen punt meer zijn.
Na werktijd was het voor kinderen veilig om te spelen op straat en in de buurt, geen auto te bespeuren.
Moet je nu toch eens kijken in die buurt, allemaal verlaten na 7:00 uur en leeg.
Iedereen is forens geworden, de straten zijn leeg. Logisch hun werk is allemaal buiten Maastricht.
Waarom parkeert niemand er meer overdag?
Wel omdat het onbetaalbaar is geworden voor de werknemers van de binnenstad en de dag-toeristen.
Al die straten, tja zo te zeggen braakland van 7:00 tot 18:00, zonder verdere economische waarde anders dan de WOZ waarde opkrikken om nog wat geld te innen als gemeentelijke belastingdienst.
En 's avond ja, dan rijden de mensen uit de buurt met een parkeer vergunning blokjes en rondjes om een plek te vinden.
De parkeernorm hanteren is de grootste flauwekul die gemeenten planologisch gezien hebben kunnen bedenken. Verschuiven van problemen waardoor ook geld geschoven moet worden. steekwoord Qpark
Maar dan nog heb je ook nieuwe fenomenen.
Studenten die met een auto de stad inkomen en deze ergens moeten stallen.
Het Gerechtsgebouw (oud ziekenhuis sint Annadal) waar de parkeerplaats propvol is.
De Brusselsepoort uitbaters die het in hun hoofd halen parkeergeld te vragen voor hun klandizie.
De kerk er tegenover aan de VIA REGIA IS nog gratis! Nog!
Voorbeelden te over, waar de Maastrichtse Bevolking en samenleving (ja ook die er komen werken of boodschappen doen) last van hebben.
Het verschuiven van het probleem levert enkel ellende op.
DE binnenstad nog meer autoluw maken of zelfs autovrij is een weergaloze fout.
En dat is inderdaad gewoon een mening die men niet hoeft te delen.
met vriendelijke groet
Opmerking