Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Visie centrummanagement binnenstad:

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Lenfite, dat goed lezen probeer ik altijd

    Althans het lukt me niet elke keer, vooral als er een ondertoon in verweven is die alles bij derden neerlegt. (dat is geen verwijt, maar een vaststelling hetgeen teveel voorkomt)

    Dat moeten we samen oplossen dat probleem van de congestie in de binnenstad.
    Maar ook moeten we bedenken dat er een basis bereikbaarheid zal moeten blijven gewaarborgd.

    De halve binnenstad qua werknemers van de Sphinx en bedienden van de Gemeente en Rijkswaterstaat parkeerden allemaal in Wyck 40 jaar geleden. (en ook de Vrijthof - Hasseltkade - de Grote Griend stond overladen vol met blik; Opel Kapitein en Opel Kadett, Volkswagen Kever etc)
    De omgeving rond de Ambachtschool , Turennestraat en noem maar op was na 8:00 uur auto aan auto vol geparkeerd.

    Soms moesten we onze eigen auto heel ver weg parkeren (wat ik toen zelf ver weg vond als klein menneke)
    Maar Maastricht was mobieler en bedrijviger dan ooit nadien.
    Ja ook smeriger qua smog en luider, maar dat mag inmiddels geen punt meer zijn.

    Na werktijd was het voor kinderen veilig om te spelen op straat en in de buurt, geen auto te bespeuren.

    Moet je nu toch eens kijken in die buurt, allemaal verlaten na 7:00 uur en leeg.
    Iedereen is forens geworden, de straten zijn leeg. Logisch hun werk is allemaal buiten Maastricht.
    Waarom parkeert niemand er meer overdag?
    Wel omdat het onbetaalbaar is geworden voor de werknemers van de binnenstad en de dag-toeristen.
    Al die straten, tja zo te zeggen braakland van 7:00 tot 18:00, zonder verdere economische waarde anders dan de WOZ waarde opkrikken om nog wat geld te innen als gemeentelijke belastingdienst.
    En 's avond ja, dan rijden de mensen uit de buurt met een parkeer vergunning blokjes en rondjes om een plek te vinden.

    De parkeernorm hanteren is de grootste flauwekul die gemeenten planologisch gezien hebben kunnen bedenken. Verschuiven van problemen waardoor ook geld geschoven moet worden. steekwoord Qpark

    Maar dan nog heb je ook nieuwe fenomenen.
    Studenten die met een auto de stad inkomen en deze ergens moeten stallen.
    Het Gerechtsgebouw (oud ziekenhuis sint Annadal) waar de parkeerplaats propvol is.
    De Brusselsepoort uitbaters die het in hun hoofd halen parkeergeld te vragen voor hun klandizie.
    De kerk er tegenover aan de VIA REGIA IS nog gratis! Nog!
    Voorbeelden te over, waar de Maastrichtse Bevolking en samenleving (ja ook die er komen werken of boodschappen doen) last van hebben.

    Het verschuiven van het probleem levert enkel ellende op.
    DE binnenstad nog meer autoluw maken of zelfs autovrij is een weergaloze fout.
    En dat is inderdaad gewoon een mening die men niet hoeft te delen.

    met vriendelijke groet
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton
      Terwijl studenten op diversen plaatsen een vergunning krijgen voor 5 euro per maand (kenteken niet auto verbonden)
      Is dat zo? Daar schrik ik van. Ik ben tegen elke vorm van discriminatie van studenten, zowel positief als negatief. Dezelfde regels voor iedereen.

      Probleem is echter dat er meer auto's zijn die de binnenstad inwillen dan dat er plaats is. Dan is het kiezen tussen plaats voor auto's of plaats voor mensen. Als je een drukke succesvolle stad omschrijft als een stad vol auto's dan moet je overal gratis parkeerplaatsen maken. Als je een drukke succesvolle stad omschrijft als een stad waar zo veel mogelijk mensen op een prettige manier kunnen verblijven, dan krijg je minder parkeerplaatsen en moet er betaald worden. Ik denk wel dat Maastricht aan het doorschieten is met de aantallen mensen die men in de stad wil proppen, met alle gevolgen voor de gewone bewoner die af en toe eens de auto nodig heeft in de stad.

      Zelf heb ik er geen last van, mijn auto blijft lekker thuis.

      Opmerking


      • #18
        Mensen lijken bij de aanschaf van hun auto(’s) weinig rekening te houden met hun woonomgeving. Het (gratis) parkeren voor de eigen deur wordt vaak als een ‘verworven recht’ beschouwd. Bewoners hechten blijkbaar meer waarde aan het individuele bezit van één of meerdere auto’s dan aan de collectieve problemen met betrekking tot de parkeerdruk in de woon* gebieden. Dit resulteert, voornamelijk in krap opgezette gebieden, tot overvolle straten en aantasting van de kwaliteit van de openbare ruimte. Dit beeld komt ook naar voren uit verschillende leefbaarheidenquêtes voor bewoners. Hierbij staat voor bewoners het individuele probleem, de irritatie over het gebrek aan parkeerruimte, voorop. Het collectieve probleem, de grote hoeveelheid ‘blik’ in en de daaruit voortkomende belasting van de openbare ruimte, wordt minder vaak genoemd (Amsterdam 2005a; Vereniging Eigen Huis 2007).

        -hier- voor verdieping in problematiek / zelfstudie? Ha ha


        -
        Last edited by ; 8 oktober 2013, 15:03.

        Opmerking


        • #19
          Zieltjes winnen of individuele vrijheid?

          Op Eerste Pinksterdag 1955 kon de rotonde Oudenrijn bij Utrecht de drukte niet meer aan. Op de plek waar in 2006 dagelijks 350.000 autos passeren, was in 1955 een aantal van 50.000 al te veel. Het gevolg: de eerste file in Nederland was een feit.
          Sindsdien hebben veel ministers en deskundigen zich over het fileprobleem gebogen. Tolpoorten, spitsstroken, carpoolen en campagnes om die auto toch vooral een dagje te laten staan, zijn aan de orde van de dag.
          Politiek ligt autorijden gevoelig. Premier Den Uyl vond in de jaren zeventig dat iedere arbeider zijn eigen auto moest hebben, en daar was iedereen het mee eens. Maar toen het zo ver was, was het veel te druk op de weg. Het was echter politiek niet aantrekkelijk om het autorijden duurder te maken. Dat zou alleen maar kiezers kosten.

          Bron: http://www.innl.nl/page/4004

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Op Eerste Pinksterdag 1955 kon de rotonde Oudenrijn bij Utrecht de drukte niet meer aan. Op de plek waar in 2006 dagelijks 350.000 autos passeren, was in 1955 een aantal van 50.000 al te veel. Het gevolg: de eerste file in Nederland was een feit.
            Sindsdien hebben veel ministers en deskundigen zich over het fileprobleem gebogen. Tolpoorten, spitsstroken, carpoolen en campagnes om die auto toch vooral een dagje te laten staan, zijn aan de orde van de dag.
            Politiek ligt autorijden gevoelig. Premier Den Uyl vond in de jaren zeventig dat iedere arbeider zijn eigen auto moest hebben, en daar was iedereen het mee eens. Maar toen het zo ver was, was het veel te druk op de weg. Het was echter politiek niet aantrekkelijk om het autorijden duurder te maken. Dat zou alleen maar kiezers kosten.

            Bron: http://www.innl.nl/page/4004
            Inderdaad. Je hoeft maar 'autootje pesten te roepen', voor de VVD een dankbare stemmenmagneet (met hulp van de Telegraaf).
            "blij dat ik rij' kent u het nog?
            En de aanschaf van een nieuwe auto is toch goed voor de economie, zelfs een graadmeter dat het goed gaat met ons

            Nog ter aanvulling, het zit in ons DNA, de auto...
            Last edited by ; 8 oktober 2013, 16:17.

            Opmerking


            • #21
              Ik ben blij dat ik géén auto heb.............!
              Ook niet nodig!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #22
                Het zal nu wel aan mij liggen, maar deze discussie lezende, wat is er dan in vredesnaam tegen een nieuwe parkeergarage, onder het maaiveld, in de buurt van of onder de huidige Tapijnkazerne???

                Uiteraard moet het (dieren)park na de bouw van de parkeergarage in ere worden hersteld!
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Het zal nu wel aan mij liggen, maar deze discussie lezende, wat is er dan in vredesnaam tegen een nieuwe parkeergarage, onder het maaiveld, in de buurt van of onder de huidige Tapijnkazerne???

                  Uiteraard moet het (dieren)park na de bouw van de parkeergarage in ere worden hersteld!
                  Sommigen zijn bang voor de aanzuigende werking van autoverkeer, enkelen blijkbaar voor uitlaat- en instapmoeders (ik zeg het netjes); een enkeling is bang dat de garage onder water loopt, wellicht speelt ook de angst voor de radioactieve straling van beton een rol en de nabijheid van flikken. Kortom: ik weet het niet!

                  Opmerking


                  • #24
                    Rapporten wijzen nog steeds op groeiend autobezit. Dus zal je als stad continue stappen moeten ondernemen. Mocht in de toekomst de auto nog schoner worden en daar ziet het wel naar uit, hoop ik, ook dan zal de auto nog wel even aan kunnen blijven. Andere alternatieven zoals openbaar vervoer, vergen ook enorme investeringen, als je dat echt goed wilt doen.
                    Autodelen? De fiets en electrische tweewielers? Autoluw maken van historische stadscentra. Doen!
                    Alle beetjes helpen. maar dan nog bereikbaarheid en parkeermogelijkheden het zijn blijvertjes.

                    Dus ik kom uiteindelijk uit op nog een parkeergarage erbij

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                      Mensen lijken bij de aanschaf van hun auto(’s) weinig rekening te houden met hun woonomgeving. Het (gratis) parkeren voor de eigen deur wordt vaak als een ‘verworven recht’ beschouwd. Bewoners hechten blijkbaar meer waarde aan het individuele bezit van één of meerdere auto’s dan aan de collectieve problemen met betrekking tot de parkeerdruk in de woon* gebieden. Dit resulteert, voornamelijk in krap opgezette gebieden, tot overvolle straten en aantasting van de kwaliteit van de openbare ruimte. Dit beeld komt ook naar voren uit verschillende leefbaarheidenquêtes voor bewoners. Hierbij staat voor bewoners het individuele probleem, de irritatie over het gebrek aan parkeerruimte, voorop. Het collectieve probleem, de grote hoeveelheid ‘blik’ in en de daaruit voortkomende belasting van de openbare ruimte, wordt minder vaak genoemd (Amsterdam 2005a; Vereniging Eigen Huis 2007).

                      -hier- voor verdieping in problematiek / zelfstudie? Ha ha


                      -
                      En heij pits noe zjus de sjoon, 'n woenwiek gebowd begin vieftiger jaore (Tuinwiek), otobezit per hoeshawwe 0,6 oto, heet noe 't probleem tot de luij die hielemaol neet in die wiek woene, daor hun oto's koume zètte, umtot me daor nog veur niks maag parkere, ouch luij oet de naoventrint die neet wèlle betaole veur 'n parkeervergunning zètte hunne oto noe daor deneer, boedoor de luij die daor woene hunne oto örregens mote duijje daor boe de zon neet kump.
                      Iech bin in euverlègk mèt 'n mètwèrrekster vaan de gemeinte en iech weet tot die woenwiek (en ouch 'n paar aonligkende straote) haos voldeit aon de eis van 80% bezèting vaan 't aontal parkeerplaotse, zoegow estot dat 'n feit is zal ouch in die woenwiek combi parkere (vergunning veur de bewoeners en de euverigge mote betaole) ingevoerd weurde. In de umliggende straote is 't al ingevoerd en daor is de euverlas vaan lang parkerende boetelandse studente, luij die hunne oto parkere um de stad in te goon en luij die neet wèlle betaole um te parkere behuurlik aofgenome.
                      Iech begriep ouch wel tot 't probleem daan opsjuif naor de vollegende blok, mèr op 'n gegeve memint hèlt 't toch op, daan mote ze te wiet goon loupe um weer toes te koume.
                      Iech zal 't uuch nog sjoener vertèlle: Oppe Fraankestraot stoon Fietstöllepe, eedere mörrege um haaf ach kump 'ne menier aon mèt ziene oto, parkeert dee in de Fraankestraot, geit naor ziene draodezel, en fiets de stad in naor zien wèrrek. Um zès oor kump dee mins weer terök, plaots ziene draodezel in de töllep, slut 'm aof, stap ziene oto in en geit naor hoes. De bewoeners vaan de Fraankestraot zien dus door dee menier wel eederen daag 'n parkeerplaots kwiet.
                      Nog ein verhaol: In de Merovingestraot ligk 'n studentehoes mèt Duitse Studente, d'r kump 'n studente aon die neet daor woent, mèr in Wiek, die parkeert beij iemes veur de deur, pak oet de geraasj vaan 't studentehoes häöre draodezel en vertrèk, d'n oto 4 weke op dezèllefde plaots stoon laotend, wie zie häöre oto op kaom hole heet de bewoener vaan 't hoes boe zie geparkeerd had gevraog boerum tot zie dat deech, häör antwoord waor umtot iech in Wiek moot betaole um te parkere en heij beij mien vrun in de straot neet.
                      Kompleminte, Pieke

                      Opmerking


                      • #26
                        Pieke schreifOppe Fraankestraot stoon Fietstöllepe, eedere mörrege um haaf ach kump 'ne meier aon mèt ziene oto, parkeert dee in de Fraankestraot, geit naor ziene draodezel, en fiets de stad in naor zien wèrrek

                        @pieke Dr is unne enorme discrepantie um zaken es burger/buurtbewoener of es burger/otobezitter te beloere.
                        Ut zien twie verschillende luij in eine persoen tegeliek...
                        Zo gauw es ste in de heilige kooij staps daan is ut peerse um urregens in un stad e ploatske te kriege en daan hoalst ste oach alles out de kas, um vaan de heilige kooij oaf te koame. Iech doan daan precies ut zelfde. Ut einigste boe ste op lets is um geen bekeuring te kriege, dat daan weer wel).

                        (Ps. Ik hub geinen mestreechter dictionaire in hoes, sorry )

                        .
                        Last edited by ; 9 oktober 2013, 13:43. Reden: Aanvulling

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          @pieke Dr is unne enorme discrepantie um zaken es burger/buurtbewoener of es burger/otobezitter te beloere.
                          Ut zien twie verschillende luij in eine persoen tegeliek...
                          Zo gauw es ste in de heilige kooij staps daan is ut peerse um urregens in un stad e ploatske te kriege en daan hoalst ste oach alles out de kas, um vaan de heilige kooij oaf te koame. Iech doan daan precies ut zelfde. Ut einigste boe ste op lets is um geen bekeuring te kriege, dat daan weer wel).

                          (Ps. Ik hub geinen mestreechter dictionaire in hoes, sorry )

                          .
                          Dat lètste is geine ramp, iech kin 't wel oontsiefere.

                          Iech wèl allein mèr aongeve es iemes dee daor woent terökkump vaan de nachsjiech um haaf ach, heer dus neet mie in de buurt vaan zien eige hoes kin parkere en aander luij die zjus zien goon wèrreke opzadeld mèt 't zèllefde probleem. Wienie sjeit dit ins oet, de Mestreechteneer in 't algemein heet ziene boek vol vaan dit.

                          Mien persoenlikke meining is tot luij die neet in 'n wiek toeshure daor neet mote goon parkere es zie neet in die buurt hove te zien. Beij miech in de blok is 'n studentehoes mèt 4 studente, mèt geraasj. D'r woene ouch nog 2 luij zoonder oto in uzze blok. Eine oto in de geraasj, eine oppe oprit, eine veur de deur en eine opzeij vaan 't hoes, zo noe zien nog altied die 2 plaotse vreij, mèr nein, ze mote allemaol veur de deur kinne stoon. Oh jao, in uzze blok is niemes dee 2 oto's heet, veurtot daor de sjöld gelag weurt.
                          Kompleminte, Pieke

                          Opmerking


                          • #28
                            Er zitten inderdaad wel wat nadelen aan het beleid van de overheid om autogebruik te ontmoedigen, door het duur te maken, maar autobezit niet.
                            Het idee was dat autogebruik vervuilend is, maar autobezit niet. Dat het blik overal in de stad niet als vervuilend wordt aangemerkt krijgen Pieke en vele anderen nu op hun dak.
                            Decennia geleden had je als student weliswaar een beurs, maar een auto, dat was toch wel ver weg.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
                              Dat lètste is geine ramp, iech kin 't wel oontsiefere.

                              Iech wèl allein mèr aongeve es iemes dee daor woent terökkump vaan de nachsjiech um haaf ach, heer dus neet mie in de buurt vaan zien eige hoes kin parkere en aander luij die zjus zien goon wèrreke opzadeld mèt 't zèllefde probleem. Wienie sjeit dit ins oet, de Mestreechteneer in 't algemein heet ziene boek vol vaan dit.

                              Mien persoenlikke meining is tot luij die neet in 'n wiek toeshure daor neet mote goon parkere es zie neet in die buurt hove te zien. Beij miech in de blok is 'n studentehoes mèt 4 studente, mèt geraasj. D'r woene ouch nog 2 luij zoonder oto in uzze blok. Eine oto in de geraasj, eine oppe oprit, eine veur de deur en eine opzeij vaan 't hoes, zo noe zien nog altied die 2 plaotse vreij, mèr nein, ze mote allemaol veur de deur kinne stoon. Oh jao, in uzze blok is niemes dee 2 oto's heet, veurtot daor de sjöld gelag weurt.
                              Hoe krijgst ste dat de luij aon hun verstand gebrach?, dat kin allein met regels sancties en völ stinkende Dusters die door de wiek vaare mėt bönnekes schrieve.


                              -
                              Last edited by ; 9 oktober 2013, 14:42.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                                Er zitten inderdaad wel wat nadelen aan het beleid van de overheid om autogebruik te ontmoedigen, door het duur te maken, maar autobezit niet.
                                Het idee was dat autogebruik vervuilend is, maar autobezit niet. Dat het blik overal in de stad niet als vervuilend wordt aangemerkt krijgen Pieke en vele anderen nu op hun dak.
                                Decennia geleden had je als student weliswaar een beurs, maar een auto, dat was toch wel ver weg.
                                Ik betaal elke maand 55 euro aan qpark voor mijn autobezit in de parkeergarage. Ik overweeg ernstig mijn auto te gaan uitlenen, om de kosten te drukken. Dit als visie stads management
                                Last edited by ; 9 oktober 2013, 16:18.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X