Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

    In maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. De verkiezingsprogramma's zullen geleidelijk aan ons om de oren vliegen en uiteindelijk zullen kandidatenlijsten gepresenteerd worden.

    Het is dus zaak om tijdig te weten wat men voor heeft met gemeente Maastricht op iets langere termijn. Ik zou de partijen dan ook van alles willen voorleggen om over na te denken opdat zij tijdig een duidelijk antwoord geven op waarschijnlijk veel vragen die de burger bezighouden.

    B.v. (niet gelet op importantie):
    beperking evenementen binnenstad; wel of niet?
    wel of geen verbod op vuurwerk
    voor of tegen uitbreiding huidige stadspark
    voor of tegen doseerlichten
    wel of niet verbouw "kantorenleegstand" tot betaalbare woningen

    Wellicht kunnen jullie het bevraaglijstje uitbreiden? Zo kunnen wij uiteindelijk komen tot een kieswijzer uit eigen boezem (MO).

  • #2
    Aanvullingen 'verlanglijstje'

    Misschien een idee om ook de volgende onderwerpen mee te nemen:
    - voor of tegen uitbreiding koopzondagen gestemd
    - voor of tegen tram Vlaanderen-Maastricht
    - wel of geen uitbreiding betaald straatparkeren richting woonwijken
    - wel of geen nieuwbouw studentenwoningen / verbouwen kantoren of gemeentelijk vastgoed tot studentenwoningen

    En omdat het bijna Vasteloavend is: wel of niet kroegen verplichten plastic bekertjes te gebruiken tijdens het favoriete jaarlijkse bacchanaal

    Opmerking


    • #3
      Daarom wil ik misschien wel het stemgedrag meenemen, kunnen de MO'ers precies zien wie wat heeft gestemd de afgelopen jaren. Dan prik je zó door die brievenbusvervuiling heen

      Opmerking


      • #4
        PvdA lonkt naar stemmen bij de buurtplatforms

        Vandaag, 23 april 2013, een scherpe column van John Hoofs in Dagblad De Limburger.

        PENNING
        De stemmenjacht is begonnen.
        U las er zaterdag al wat over op onze bladzijden. Gemeenteraadsverkiezingen maart 2014. Ingedutte websites van politieke partijen worden plotsklaps weer tot leven gewekt, het geronsel van potentiële vrijetijdspolitici is volop aan de gang en de campagnebreinen tergen het internet met proefballonnetjes in het gevecht om media-aandacht. Het gehengel naar de volksgunst gaat voort, ook al is in het land nog amper iemand te vinden die een politicus vertrouwt.
        De Maastrichtse PvdA maakt het er niet beter op door de Willem Vliegenpenning volgende week – 1 mei, Dag van de Arbeid – met enig ceremonieel - uit te reiken aan de verenigde Maastrichtse buurtplatforms.
        Waardering voor het vele fantastische werk dat de wijkvrijwilligers allemaal doen, heet het.

        Tja. Hoe doorzichtig wil je het hebben na enkele turbulente jaren waarin het gekonkel in diverse buurtplatforms tot een politiek thema van formaat uitgroeide?
        Terecht dat een heel bescheiden meerderheid van de gemeenteraad recent besloot om het toezicht op het doen en laten van de platforms strenger te maken. De PvdA hoorde daar niet bij. Heel begrijpelijk, want de partij is vervlochten met tal van wijkbesturen, van Caberg tot Sint Pieter en van Borgharen tot Heugemerveld. Aan dubbele petten geen gebrek. Er is altijd wel een PvdA’er in de buurt om mee aan het stuur van de wijk te trekken.
        Moet allemaal kunnen.

        Dus: Vliegenpenning. Sigaar uit eigen doos in de vorm van een schijfje metaal, genoemd naar een van de voormannen van de sociaaldemocraten, die bovendien het lef had het recept voor het maken van dynamiet af te drukken in het blad De Volkstribuun. Willem verkocht bovendien revolvers en patronen.
        Als klopt wat ze over Vliegen beweren, zou hij de toekenners van zijn penning kunnen schieten.
        O ja: buurtplatform Heer zal de medaille namens de verzamelde platforms in ontvangst nemen.
        U mag exact één keer raden voor welke partij de wijkvoorzitter jarenlang in de gemeenteraad zat.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Vandaag, 23 april 2013, een scherpe column van John Hoofs in Dagblad De Limburger.
          Zoiets kan je ook niet laten liggen... Mooi ingekopt door J.H.

          Opmerking


          • #6
            SBM standpunten

            Op de website van Stadsbelangen Maastricht, afficheert men zich als 'de Partij voor iedereen'. Hierachter staan zelfs twee uitroeptekens... Deze partij voegt de daad ook bij het woord, ga je naar de pagina met de standpunten, dan heeft men de standpunten blanco gelaten, gelukkig kan je er wel een reactie achterlaten.

            "Uw reactie = ons standpunt".
            Goed bekeken !!


            [ standpunten ]
            Last edited by ; 3 mei 2013, 16:47. Reden: redactie

            Opmerking


            • #7
              SBM is bij de tijd

              Stadsbelangen Mestreech (SBM) is een partij die actuele standpunten verkondigt.

              In de laatste nieuwsbrief (!!) van de partij kun je de concept verkiezingslijst vinden.
              Dus je kunt veel zeggen van SBM, maar SBM is (voorlopig) de enige lokale partij met en site waarop de concept verkiezingslijst van de kandidaten, met CV, te lezen is voor de verkiezingen............ van 2010!!!!!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                Uit respect voor onze democratie moet je toch oppassen een politieke partij te negatief te benaderen, vind ik. Iedere burger bepaalt waar hij/zij voor kiest. Ons forum wordt gemaakt door alle leden. Dat iemand het met een programma/voorstellen niet eens is, is een andere kwestie.
                In de 'MO stemtent' () deze week de stelling: "Mag je in een forum een partij te negatief benaderen, of moet je uit respect voor onze democratie daarvoor oppassen?"

                Opmerking


                • #9
                  Ik vind dat het zonder meer mag, de ondergrens ligt bij wat de grondwet erover zegt.

                  Opmerking


                  • #10
                    Gedragsregels op Mestreech Online

                    Ik denk dat het antwoord ligt bij het forum. Mestreech Online is een stichting en het stichtingsbestuur stelt terecht zijn eigen regels. Als het geen ongemotiveerde kreten en reportages wil plaatsen, is dat zijn goed recht. Persoonlijk ben ik blij dat MO tracht het hoor en wederhoor toe te passen, en zin(ne)loze scheldkanonnades tegengaat.

                    Wat betreft de posters: hoe meer er met motivering hun mening geven, hoe interessanter een draadje wordt en hoe beter de lezers zich kunnen voorbereiden op de nieuwe verkiezingen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Nog even over de stelling van D66. Een stad kan nooit te ambitieus zijn, mits projecten niet door elkaar in het gedrang komen. Projecten kunnen dat wel, voorbeelden de Belvédère (achteraf gezien). Mogelijk is de Culturele Hoofdstad een te ambitieus project vanwege de internationale opzet, hiervoor is ook al gewaarschuwd, maar op zich een stad kan nooit ambitieus genoeg zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        "Politiek talent kiest voor LPM"

                        Tijdens de laatste raadsvergadering werd o.a. gestemd over de benoeming van Bram Vos tot burger-niet-raadslid tot de commissie Stadsontwikkeling en de commissie Economische en Sociale Zaken.

                        Nu is Bram Vos voor mij een totaal onbekende en dus heb ik even nagevraagd bij de fractievoorzitster van de Liberale Partij Maastricht (LPM), Kitty Nuyts.

                        Volgens Kitty Nuyts is Bram een groot politiek talent die uiteindelijk gekozen heeft voor de Liberale Partij Maastricht, na zich ruim te hebben georiënteerd.
                        "Buiten dat heeft Bram een talenknobbel. Hij heeft zich binnen een half jaar Mestreechs geleerd! Hij werkt naast zijn studie in de verzorging in Klevarie"

                        Hoogste tijd dus om eens te kijken wie Bram Vos is:
                        "Laat ik mijzelf even voorstellen. Mijn naam is Bram Vos en ik kom uit Heteren (Gld). Sinds een jaar woon ik Maastricht om European law school te studeren aan de Universiteit Maastricht.
                        Een enorme overgang was het voor mij zeker maar, een ding is echter altijd gebleven: een politiek hart om je in te zetten voor de samenleving. Ik geloof dat iedere mens ongeacht huidskleur, aard of politieke voorkeur een plicht of taak heeft in het leven.
                        De een doet aan vrijwilligerswerk, de ander zet zich in voor de lokale buurt. Als iedereen aan elkaar zou denken, zou de wereld er heel anders uit zien. Toch geloof ik in het principe ‘begin bij jezelf’. Want als je wil dat iemand iets voor jou doet, moet je zelf ook iets voor een ander willen doen. Als raadscommissielid probeer ik in ieder geval dat principe door te geven.

                        Maastricht is een stad met extreem veel mogelijkheden, zeker als je de burger er bij betrekt. Lokale politici willen de burger er in beginsel wel bij betrekken, maar wanneer het erop aan komt zijn ze bang dat er teveel bezwaar wordt gemaakt. Ik vind dat zelf niet door de beugel kunnen. Gelukkig heeft de Liberale Partij Maastricht wel de ballen om de gemeenteraad en al haar commissies wakker te schudden. De LPM staat voor haar liberale ideaal en geeft jongeren een kans zich te ontwikkelen. De kans om al mee te draaien in de raadscommissies stadsontwikkeling en SEZ krijg ik wel. Die functie geeft mij veel vertrouwen en zal ik naar eer en geweten vervullen. Als jonge student ga ik dan ook zeker de Maastrichtse politieke agenda verjongen. Het aantal studenten groeit ieder jaar, terwijl er nu al te weinig goede huisvesting is. Dat moet nu al gaan veranderen voordat we Amsterdamse taferelen krijgen. De overlast die wordt veroorzaakt door studenten zal je nooit geheel kunnen terugbrengen. Wel moet er wederzijds respect zijn en moeten we de problemen bespreekbaar houden. Dat vind ik de visie die we allemaal zouden moeten hebben. Gezamenlijk is meer te winnen dan alleen.

                        In mijn vrije tijd doe ik graag aan wielrennen. Het liefst fiets ik dan door het Limburgse heuvelland. Ook over de grens is het fantastisch vertoeven. Het uitgestrekte landschap en het Frans wat je overal ziet en hoort, geeft mij altijd het gevoel alsof ik op vakantie ben. Naast het wielrennen probeer ik ook zoveel mogelijk van een overheerlijk bord zuurvlees te genieten. Op zuurvlees mag de Maastrichtenaar trots zijn, een betere maaltijd kan een mens zich niet wensen. Als lid van herendispuut Rusticus ben ik eveneens menig avond te vinden in de stad. Het uitgaansleven is prima, maar er mag voor studenten wel meer te doen zijn. Na twee uur moet je al naar de markt, omdat alle kroegen verder gesloten worden. Dat kan een studentenstad niet verkopen, zeker niet als het aantal studenten verdubbeld. Maastricht mag in ieder geval trots zijn op haar historie, bouwwerken, sfeer, cultuur enz. Er is geen andere stad in Nederland, die zo veelzijdig is als Maastricht. "


                        Nou Bram, op MO zullen we je kritisch in de gaten houden!
                        Veel succes.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          Dank Pier,

                          Het is tijd dat het bestuur van Maastricht een keer gaat luisteren naar haar burgers. MO geeft duidelijk een mogelijkheid om te reageren op wat in Maastricht speelt.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BramVos Bekijk bericht
                            Dank Pier,

                            Het is tijd dat het bestuur van Maastricht een keer gaat luisteren naar haar burgers. MO geeft duidelijk een mogelijkheid om te reageren op wat in Maastricht speelt.
                            Dag Bram,

                            Welkom op het forum en we horen op MO graag je reacties en/of mening over de diverse onderwerpen die ons bezighouden.
                            We zijn wel positief kritisch
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Prognose GR 2014. De communisten of André Rieu?

                              Ton,

                              Ik denk dat het te vroeg is om nu al een prognose te geven.
                              Ik zou eerst wel eens willen weten welke partijen uiteindelijk mee gaan doen.
                              Bovendien ben ik persoonlijk erg geïnteresseerd naar de lijstverbindingen die er wel/niet zullen komen.
                              Mn. vanwege het feit dat ik slechts één stem heb en ik momenteel 5-6 partijen in het vizier heb die eventueel een kans maken op mijn stem.

                              Bovendien heb je nog de ChristenUnie. De CU deed wel mee aan de verkiezingen in Gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht in 2010, maar haalden te weinig stemmen.
                              Doen ze dit jaar wel mee.

                              Ook hoor en zie ik geruchten op Facebook dat er in Maastricht een communistische partij in oprichting is!
                              Blijft het bij plannen of komt die partij er echt?
                              Wie zitten er achter die partij? Alle sporen wijzen naar de buurt Blauwdörep, maar concreet heb ik nog niets.

                              Tot slot verwijs ik nog even naar deze thread over de waarde van een kieslijst.
                              Als dadelijk een partij komt met bijvoorbeeld André Rieu als lijstduwer, dan krijgt die er partij "gratis" 1 of 2 zetels bij.

                              Dus, even de kieslijsten afwachten.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X