Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Dualisme

    Terugkomend op wat Pier schreef over het dualisme...

    Waarom omarmd men het dualisme niet in Maastricht. Is daar een reden voor aan te wijzen?

    Opmerking


    • Dualisme gaat ten koste van eigen wethouder

      Oorspronkelijk geplaatst door Solange Dircke Bekijk bericht
      Terugkomend op wat Pier schreef over het dualisme...

      Waarom omarmd men het dualisme niet in Maastricht. Is daar een reden voor aan te wijzen?
      Dat is niet zo moeilijk om te bedenken.
      Het dualisme heeft nml. een groot manco, namelijk dat de eigen wethouder in de vuurlinie kan komen te liggen.
      En daar staat geen enkele partij, groot of klein, op te wachten.

      Ongeacht welke coalitie we na 19 maart 2014 krijgen, het dualisme komt ook in de komende raadsperiode niet van de grond.
      De vraag rijst of dit in andere steden anders is?
      Ik denk het niet.
      Last edited by Pier; 15 december 2014, 14:44.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Ik weet niet of er binnen Nederland één gemeente valt aan te wijzen waarbinnen het dualisme daadwerkelijk omarmd wordt. Ik heb niet echt die indruk.

        Het duale stelsel (in Nederland) is in mijn ogen een politicologische fictie, die ingaat tegen reflexen binnen de menselijke natuur.

        Uiteraard, wethouders zijn geen lid meer van de gemeenteraad (dat kon voorheen inderdaad tot verwarrende situaties leiden), er is een gemeentelijke rekenkamer.

        Maar wethouders - ook van buiten de raad - hebben nog steeds een politieke kleur. En zolang die wethouder geen duidelijke misstap begaat, laat je die als coalitiepartij echt niet vallen. Je ondergraaft daarmee namelijk de "macht" die je partij heeft verworven.

        De gemeenteraad heeft de beschikking over een eigen griffie en rekenkamer. Maar is dat niet veeleer een instrument van de oppositie om bepaalde strikt partijpolitieke kwesties aan de kaak te stellen?

        Dualisme op gemeentelijk niveau heeft in de huidige vorm mijns inziens eerder geleid tot allerlei ondoorzichtige constructies en procedures bij bijvoorbeeld raads- en commissievergaderingen. Dan dat het de gemeentelijke politiek voor de oppervlakkige toeschouwer opener en transparanter heeft gemaakt.

        Het is een goede zaak dat wethouders niet - per definitie - uit de raad hoeven voort te komen. Maar dat alleen maakt dit stelsel nog niet duaal.

        Ik heb zelf niets (meer) met de kroonjuwelen van D'66 (denk ik). Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de "kroonjuwelen" in samenhang tot elkaar bezien moeten worden. Er één kroonjuweel uitpikken doet afbreuk aan het geheel en aan het beoogde duale stelsel.

        Het is de gekozen burgemeester, met zijn of haar wethoudersploeg - van buiten de gemeenteraad, dat het collegeprogramma uitvoert. De gemeenteraad controleert het college op de hoofdlijnen van beleid, op rechtmatigheid en doelmatigheid, op basis van het raadsrogramma. En de burger kan middels het referendum doorslaggevende invloed uitoefenen op de inhoud van het gemeentelijk beleid.

        En van dat alles, is maar een deel (ook nog eens halfslachtig) in Nederland ingevoerd.
        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

        Max Dendermonde

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Dat is niet zo moeilijk om te bedenken.
          Het dualisme heeft nml. een groot manco, namelijk dat de eigen wethouder in de vuurlinie kan komen te liggen.
          En daar staat geen enkele partij, groot of klein, op te wachten.

          Ongeacht welke coalitie we na 19 maart 2014 krijgen, het dualisme komt ook in de komende raadsperiode niet van de grond.
          De vraag rijst of dit in andere steden anders is?
          Ik denk het niet.
          Beste Pier,

          Ik had jouw reactie nog niet gezien, toen ik mijn bijdrage schreef. Maar ik denk dat onze reacties qua inhoud redelijk parallel lopen.

          Ik begrijp eerlijk gezegd weinig van de preoccupatie met het dualisme gedurende de afgelopen jaren. Het lijkt meer op een modewoord, dan dat het daadwerkelijk iets zegt over de politieke praktijk van alledag. Een gebrek aan dualisme is vooral een "verwijt" dat oppositiepartijen naar de coalitiepartners kunnen hanteren als ze weer eens buiten de boot denken te vallen.
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

          Max Dendermonde

          Opmerking


          • Afschaffen?

            Als het dualisme niet datgene oplevert dat het zou moeten opleveren, waarom schaffen we het dan niet gewoon weer af?

            Opmerking


            • De "grap" is; hetgeen je nooit echt ingevoerd hebt, kan je ook niet werkelijk afschaffen.

              Dualisme bestaat, volgens mij, vooral in het politieke jargon. Het woord kan te pas en te onpas gebruikt worden. Afhankelijk van hetgeen men wenst te betogen. Of dat nu is om de oppositie de mond te snoeren of de coalitie een verwijt te maken het woord dualisme komt altijd van pas. En het klinkt indrukwekkend, en het gros van de mensen heeft geen idee waar je het daadwerkelijk over hebt.

              Dus toch gewoon; "Yes, minister".
              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

              Max Dendermonde

              Opmerking


              • he ho,
                In 1980 ontstond het CDA uit een fusie van ARP, CHU en KVP.
                weldegelijk dat het hier om dualisme gaat dat tot een "meer of minder"werkzame synergie heeft geleid
                mvg
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • Zo zie je maar weer. Eenieder kan het begrip "dualisme" naar eigen goeddunken gebruiken of misbruiken. En geen mens die meer begrijpt welke lading er onder schuil gaat.

                  De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                  Max Dendermonde

                  Opmerking


                  • D66 legt partijprogram uit aan laaggeletterden

                    D66 Maastricht is bezig met het maken van een uitleg van het partijprogramma voor laaggeletterden. Simpele, krachtige zinnen en strips moeten ongeschoolde kiezers in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen helderheid geven over wat deze partij de komende 4 jaar van plan is in Maastricht.

                    Meer.

                    ???

                    Opmerking


                    • BeStemming 19 maart Maastrichtse Volkspartij

                      Hieronder kunt de actuele uitzendingen van BeStemming 19 maart zien.
                      Voor de Maastrichtse Volkspartij, Mia Dircke en Peter Vrehen. (Op TV van 31 januari t/m 2 februari)

                      Opmerking


                      • Maastrichtse Volkspartij: een pasta Arrabiata en pasta Primavera van de voedselbank

                        Mia Dircke en Peter Vrehen, beiden kandidaat voor de Maastrichtse Volkspartij (MV), bereiden voor het verkiezingsprogramma van RTV Maastricht een gerecht dat het midden houdt tussen een pasta Arrabiata en een pasta Primavera.

                        Daar waar de PVM nog een Andijviestampot met gehaktballen serveerde, iets wat ik wel ken maar niet lust, vrees ik dat de MV een gerecht serveert dat ik niet ken en waarschijnlijk ook niet lust.....
                        Ik heb namelijk niets met Italiaans eten.
                        Voor mij blijft het wachten op de partij die frites met een snack serveert.
                        Jammer dat de lijsttrekkers van de partijen in dit programma niet mogen koken, want met John Aarts van de VVD is de kans groot dat er frites geserveerd zouden worden .....

                        Een slimme zet van de MV, waarmee ze gelijk een knipoog maakte naar haar sociaal beleid, was het feit dat het door de MV geserveerde gerecht samengesteld werd uit de producten die de Voedselbank deze week in haar pakket had.

                        Maar hoe verhoudt een Italiaans gerecht zich met de Maastrichtse cultuur waar de MV zo voor staat?
                        Mia Dircke: "Het gerecht staat ook voor de invloeden van buitenaf die van harte welkom zijn in de Maastrichtse cultuur. De Maastrichtse cultuur moet, zonder haar eigen identiteit te verliezen, open staan voor invloeden van buitenaf. Bij de MV is iedereen dan ook van harte welkom".

                        Gevraagd naar hun verwachtingen over de stemuitslag zeggen zowel Mia Dircke als Peter Vrehen te hopen op circa 250 stemmen per persoon.
                        Drie zetels voor de MV zou geweldig zijn, maar met 2 zetels is men ook al heel tevreden!
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • D66 gaat iets doen

                          Mooi dat D66 groot roept dat ze iets gaan doen voor de Maasveld bijeenkomst. Dezelfde dag dat de Maastrichtse Volkspartij het aangepaste programma opleverde.
                          mmmmm gewoon doen i.p.v. hard roepen dat je iets gaat doen is mijn mening.

                          Wat de reportage van de MV bij RTV Maastricht betreft..... Pier, waarschijnlijk niet lusten kan niet. Eerst proeven en dan beslissen of je het wel of niet lust :p.

                          Mooi bescheiden antwoord voor het aantal stemmen en zetels. Dat siert. En is naar mijn mening beter dan hoogvliegers. Hoogvliegers zijn uiteindelijk doodvliegers. En als ik de geruchten in de wandelgangen mag geloven, kan de gemeente 15 extra zetels gaan installeren in de raadszaal. De (over)schattingen van andere partijen klinken af en toe nogal erg optimistisch ingeschat.

                          Opmerking


                          • Pier op eetcursus :-)

                            Ton, de opzet is dat we Pier gewoon moeten leren pasta te eten

                            Opmerking


                            • Hoe groot moet een leesbaar verkiezingsprogramma eigenlijk zijn?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Solange Dircke Bekijk bericht
                              Ton, de opzet is dat we Pier gewoon moeten leren pasta te eten
                              Ik weet het niet…… Een pier die pasta eet?
                              Zou zo maar eens kunnen dat een toevallige hongerige voorbijganger zijn vorkje verkeerd prikt en Pier wordt verslonden!!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Solange Dircke
                              Mooi dat D66 groot roept dat ze iets gaan doen voor de Maasveld bijeenkomst. Dezelfde dag dat de Maastrichtse Volkspartij het aangepaste programma opleverde.
                              mmmmm gewoon doen i.p.v. hard roepen dat je iets gaat doen is mijn mening.(..)
                              Hoe omvangrijk en helder moet een verkiezingsprogramma eigenlijk zijn?
                              Die vraag kun je je stellen nu D66 aankondigt met een voor de bewoners van Huize Maasveld begrijpelijk verkiezingsprogramma te komen.
                              Niet raar, als je ziet dat het D66 verkiezingsprogramma 30 a4’tjes telt!!!
                              Dat leest natuurlijk niemand. Om toch nog enkele te bewegen hun verkiezingprogramma te lezen, overweegt D66 nu een programma te presenteren dat ook begrijpelijk is voor “Maasveld”.
                              Het ware beter geweest als D66 gelijk een kort en bondig verkiezingsprogramma had geschreven.

                              Ik heb de verkiezingsprogramma’s van de andere Maastrichtse partijen er eens bijgenomen.

                              De Partij Veilig Maastricht (PVM) en Stadsbelangen Mestreech (SBM) hebben genoeg aan één A4’tje voor hun verkiezingsprogramma.
                              De Maastrichtse Volkspartij (MV) heeft 3 pagina’s nodig, gevolgd door de PvdA met 4 pagina’s.
                              De Seniorenpartij (SPM) schrijft haar verkiezingsprogramma uit op ongeveer 5 pagina’s, een beetje afhankelijk van het lettertype/grootte.

                              Ik denk dat bij 5 pagina’s ook zo ongeveer de grens ligt van het aantal pagina’s dat de gemiddelde Maastrichtenaar bereid is te lezen voor de verkiezingen.

                              Vervolgens heeft het CDA 10 pagina’s nodig, de SP 15, de VVD 21 en GroenLinks 24 pagina’s.

                              D66 en de Liberale Partij Maastricht (LPM) hebben ieder 30 pagina’s nodig.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Partijprogramma's

                                Dank je Ton,

                                ik vroeg me net namelijk af hoe je een programma op 1 A4 krijgt. Ergens zal je toch ook uitleg moeten geven over hoe en wat. Het is mooi een standpunt te verkondigen, maar ik hou van een onderbouwing die aangeeft hoe je er komt en nog belangrijker, hoe je denkt dit te kunnen betalen.

                                Dat wordt denk ik dan nog een hele kluif voor D66 om 30 pagina's terug te brengen naar laten we zeggen 4. Ik wacht gespannen af.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X