Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoe kan dat nu, nu nog? Maart 2014
    Er is toch ook één termijn inzake de kandidaat stelling, gezien de kieswet.
    Is mij helaas een beetje te complex al die paragrafen uit de kieswet.

    taaie materie.
    mvg
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Ton,


      Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nu eenmaal te beperkt binnen de Maastrichtse politiek ben ingevoerd, om er in meer specifieke zin iets zinvols over te zeggen. Wat ik er in algemene zin van meekrijg - en voor welke gemeente geldt dit eigenlijk niet - is dat er bij de Maastrichtse bevolking toch een behoorlijke onvrede heerst. Onvrede over de manier waarop de de gemeenteraad functioneert. Onvrede over B&W en sommige van zijn maatregelen die nogal wat chagrijn teweegbrengen. Ik denk bijvoorbeeld aan het 'schraalhans-is-keukenmeester-beleid' voor wat betreft de vlam van Minckelers. Verbeter mij als ik het verkeerd inschat, maar ik ervaar de gevestigde politiek in Maastricht als buitengewoon snobistisch om niet te zeggen elitair. Treffend vond ik de scheiding der geesten m.b.t. de kandidaatstelling van Maastricht voor Europese Culturele Hoofdstad 2018. Bij een deel van de partijen kon het allemaal niet prestigieus en ambitieus genoeg worden aangepakt, terwijl andere partijen te hoop liep om juist voor meer lokale maatschappelijke organisaties subsidies of financiële ondersteuning los te peuteren. Meer dan 50% van de kiesgerechtigde Maastrichtenaren heeft bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen niet gestemd. Hoewel die lage opkomst niet alleen voor Maastricht illustratief is, dient daar toch goed over nagedacht te worden, want de tendens is dat steeds meer mensen afhaken. Ik kende Maastricht ook al voordat het een studentenstad was, en nog voor dat het zo nadrukkelijk de Euregio-gedachte wilde bevorderen. Zelf heb ik de indruk dat het accent is komen te liggen op het paaien en rekruteren van studenten binnen de lokale politiek, hetgeen een 'verhollandsing' te zien en te horen geeft. Maar nogmaals als ik het verkeerd inschat verneem ik dit graag.

      Opmerking


      • ja waar moet men dan (als je er al om vraagt) reageren?

        verhollandsing
        studentenstad
        prestige
        elitair
        algehele onvrede (handhavers? )
        dan heb je het hele politieke café als subthema op het forum wel te pakken.


        en de dagdagelijkse twistgesprekken in de media en wekelijks in de raad

        de algehele onvrede groeit cumulatief en exponentieel
        dat praten moet eens afgelopen zijn
        dat handelen moet eens van start gaan
        handelen als een stad die met haar burgers weet om te gaan.

        Pie vaan het Volksplein en drs. GertJan Willem vaan de Medoclaan.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • Antonius,
          Ik ben cynicus en voel een gerichte weerzin zodra verkiezingen zich weer aandienen. Las dat Kereltje Pechthold naar Maastricht - en daarna de kroeg - afzakt en vooral veel wil zeveren over 'kansen in het onderwijs'. Overbodig te vermelden dat Universiteit en studenten zijn buitengewone aandacht hebben.

          Opmerking



          • ja waar stuur je de kinderen heen om te studeren?
            dat is lastig als kopstuk

            maar minder lastig als je op facebook friends bent en friends hebt.

            Pechthold kan me gestolen worden.
            Het gaat over de daadkracht van de lokale grootheden. (prestige / elitair < t.o.v. > handelen)
            Al zijn enkele elitair in andermans ogen, dat belemmert niet om goede bestuurder te worden. Soms zijn ze het gewoon, soms niet.
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • Hopelijk nemen al deze BN'ers geen bankdirecteuren mee En bekende Nederlanders heb je in alle soorten. Nederland zoekt net zoals Maastricht in deze tijden naar "de groete onbekinde". In Maastricht zal deze wel tijdelijk gevonden worden. Maar zelfs het fenomeen Carnaval boet in evenals het vasten. Gelukkig is het debat in de publieke ruimte nog mogelijk. Het enige wat er vanaf moet, is de arrogantie uit het verleden.

              Opmerking


              • Wat dan?

                Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat campagnetijd veel losmaakt bij politieke partijen. De schreeuw om aandacht, om mensen te overtuigen om te gaan stemmen. Je ontkomt er niet aan om net zoals in de commercie op een creatieve manier aandacht te trekken met als doel de kiezer verder te informeren over standpunten en misstanden. Maar daar ligt naar mijn mening een onontgonnen terrein...

                Wie neemt de onderzoekende taak op zich om te kijken wat partijen bij voorgaande verkiezingen hebben beloofd en dit ook daadwerkelijk hebben waargemaakt in de afgelopen 4 jaren? Belofte maakt schuld niet?

                Wat als de kiezer een lijst kreeg gepresenteerd waar op stond af te lezen wat elke partij nu concreet heeft gepresteerd? Wat dan?

                Opmerking


                • Antonius, volstrekt mee eens als je aangeeft niet elke politicus/bestuurder over een kam te willen scheren. Het is best mogelijk dat ik in gedachten al te ver wegdroom naar (toekomstige) tijden waarin het ambt van volksvertegenwoordiger ook feitelijk niets meer om het lijf heeft.

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Solange Dircke Bekijk bericht

                    Wat als de kiezer een lijst kreeg gepresenteerd waar op stond af te lezen wat elke partij nu concreet heeft gepresteerd? Wat dan?
                    Of anders een lijst waarop staat, hoeveel van de vele als het ware in beton gegoten beloften uiteindelijk loos bleken. Ik herinner een uitspraak van Lodewijk Asscher (destijds gemeenteraadslid voor de PvdA in Amsterdam), dat het roer nu echt om ging en dat de kiezer hem over vier jaar op het nieuwe beleid mocht afrekenen. Maar nog voor dat de vier jaar verstreken waren, was de vogel gevlogen. Waar mee gezegd wil zijn, dat de houdbaarheidsdatum van politieke beloften en principes buitengewoon beperkt is, en dat zelfs aantoonbaar kiezersbedrog vaak geen enkele consequentie heeft.

                    Opmerking


                    • Kiesdeler in Maastricht ligt rond de 1250 stemmen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
                      Valt op dat je als partij in Maastricht nog geen 500 voorkeurstemmen nodig hebt voor het naar binnen hengelen van een raadszetel. (..)
                      Het is zeker niet zo dat je "slechts" 500 stemmen nodig hebt om als partij een zetel binnen te slepen.
                      De kiesdeler ligt rond de 1250 stemmen.
                      In 2010 was de kiesdeler 1.238,26 om precies te zijn!
                      Met 309,56 stemmen kreeg je in 2010 een voorkeurszetel, maar dan moest de partij in zijn geheel wel minstens 2 zetels hebben gehaald en er geen kandidaat, de lijsttrekker uitgezonderd, meer stemmen hebben dan jij.

                      Het is dus iets ingewikkelder dan je denkt.
                      Ook in Maastricht.
                      Op zich klinkt 310 stemmen niet veel, maar dat denken alle kandidaten, zo'n pakweg 300 in totaal!

                      De te hanteren regel is dat wanneer 500 personen je in de ogen kijken en met hun hand op het hart bezweren dat ze op je stemmen, je blij mag zijn met 250 stemmen!
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Maastrichtse politiek niet per definitie snobistisch

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
                        (..)
                        Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nu eenmaal te beperkt binnen de Maastrichtse politiek ben ingevoerd, om er in meer specifieke zin iets zinvols over te zeggen.
                        (..)
                        Verbeter mij als ik het verkeerd inschat, maar ik ervaar de gevestigde politiek in Maastricht als buitengewoon snobistisch om niet te zeggen elitair.
                        (..) Maar nogmaals als ik het verkeerd inschat verneem ik dit graag.
                        Beste Hollender,

                        Als trouw volger van de Maastrichtse politiek moet ik je inderdaad even melden dat je het verkeerd inschat, althans daar waar het het snobisme cq het elitaire gedrag betreft.
                        Een snob is iemand die voor kunstzinnig en fijn beschaafd wil doorgaan door veel belangstelling te veinzen voor kunst en wetenschap.
                        (Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Koenen-Endepols 1974).

                        Ik ben lang geen vriend van alle politieke ideeën of stromingen in Maastricht, maar met de hand op mijn hart kan ik niemand betichten van snobistisch of elitair gedrag.

                        Persoonlijk verdenk ik wel enkele personen en partijen van het bij gelegenheid gebruiken van achterkamertjes-politiek, maar dat is m.i. niet alleen in Maastricht het geval.
                        Sterker nog, ik ben er persoonlijk zelfs van overtuigd dat zonder achterkamertjes-politiek is een redelijk bestuur niet mogelijk is.

                        Het probleem in Maastricht is het compleet ontbreken van enige vorm van dualisme.
                        De coalitie is in gewapend beton gegoten en vervolgens ondergedompeld in staal.

                        De afgelopen 4 jaar was alleen in het dossier rond het windmolenpark Lanakerveld sprake van enige vorm van dualisme, maar dat kwam omdat de leden van de Seniorenpartij (SPM) hun fractie hadden opgedragen om tegen te stemmen.
                        Desondanks probeerde de SPM fractie nog iets te laveren, maar uiteindelijk moesten ze zich wel tegen de plannen van het college keren.
                        Voor de rest is er geen serieuze vorm van dualisme geweest.
                        Nu, enkele maanden vóór de gemeenteraadsverkiezingen, beginnen wel enkele partijen te morren en begint het te lijken op een ontluikend dualisme.

                        De enige 2 partijen die echter ook nu nog enige vorm van dualisme ontberen zijn de VVD en D66.
                        Mn. van D66 valt mij dit vies tegen!
                        Werd D66 niet juist op 14 oktober 1966 opgericht voor een andere vorm van politiek, waarbij het Dualisme een van de 5 kroonjuwelen was??

                        Overigens voorspel ik nu al dat na 19 maart 2014 de nieuwe coalitiepartijen, wie dat dan ook mogen zijn, het dualisme in Maastricht ook zullen negeren.
                        Mocht D66 buiten de coalitie vallen, dan garandeer ik dat ze hun kroonjuweel, genaamd dualisme, weer in stelling zullen brengen.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Pier, dank voor de nuancering. Dat dualisme blijft een omstreden punt. Want zodra de coalitie eenmaal is gesmeed - meestal bestaande uit een duidelijke meerderheid - heeft de oppositie het nakijken. Dualisme: B&W bestuurt, de gemeenteraad controleert - maar dat is zuiver theoretisch in de praktijk zitten er nog zoveel tinten grijs tussen.
                          D'66 en kroonjuwelen het is allemaal klatergoud gebleken. De partij ook van de bestuurlijke vernieuwing, van de direct gekozen burgemeester, van de volksraadpleging, van het democratiseren van het Nederlandse politieke stelsel, van het 'redelijk alternatief'. Allemaal opvattingen die destijds zo nadrukkelijk door die ene man - Hans van Mierlo - werden belichaamd. Maar in de loop der tijd niet veel meer dan holle kretologie gebleken.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
                            Antonius, volstrekt mee eens als je aangeeft niet elke politicus/bestuurder over een kam te willen scheren. Het is best mogelijk dat ik in gedachten al te ver wegdroom naar (toekomstige) tijden waarin het ambt van volksvertegenwoordiger ook feitelijk niets meer om het lijf heeft.
                            http://www.telegraaf.nl/overgeld/wer...jn_boos__.html

                            De status van (de meeste) ambtenaren gaat veranderen. Tenminste, als de Tweede Kamer daar dinsdag mee instemt.

                            Corrie van Brenk, voorzitter Abvakabo FNV: „Medewerkers bij de overheid moeten beschermd blijven tegen politieke willekeur.”

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Beste Hollender,

                              Als trouw volger van de Maastrichtse politiek moet ik je inderdaad even melden dat je het verkeerd inschat, althans daar waar het het snobisme cq het elitaire gedrag betreft.
                              Een snob is iemand die voor kunstzinnig en fijn beschaafd wil doorgaan door veel belangstelling te veinzen voor kunst en wetenschap.
                              Een elite mag/moet er zijn.
                              De snobs zijn er altijd al geweest.
                              (en dat heeft niets met enkel het Maastrichtse politieke discours te maken dat is een algemeen geldige vaststelling)

                              De verkiezingen staan eraan te komen en zullen het onderscheid tonen in de slagvaardigheid en daadkracht.
                              De ambtenaren als zodanig waren een lijdzaam tussentijds standpunt in deze discussie en vooral witzig.

                              Maar weet wel mijn vader was 41 jaar een ambtenaar in Maastricht een die zeer wel kon onderscheiden tussen goede en slechte directieven.

                              De slechte heeft ie ook moeten uitvoeren.
                              De 4 jaar durende ervaring t.o.v. een 40 jaar durende ervaring kenschets toch meer inzicht en know-how.

                              We moeten allemaal beschermd worden tegen de willekeur, de slimmekes, de rekenwonders inzake BTW en het geschatte voordeel voor onze schatkist.

                              Yes we can, wat een winst! WOW

                              En elk ander normale mens gaat in België of Duitsland inkopen en tanken.

                              Die grensregio is veel belangrijker dan de Haagse of Amsterdamse politiek, dus ook de 600 jaar oude drie heerigheid (Maastricht Jülich Luik) zal zo de ervaring leerde veel meer invloed hebben t.o.v. Landelijke politiek.
                              De Haagse politiek heeft hier geen Elite enkel snobs.
                              (mijn woorden)

                              mvg
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • Ton ik moet inderdaad iets beter letten op welk draadje voor welk nieuws van toepassing is.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X