Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Waarom waren we de SP vergeten?

    Het antwoord waarom we op onze site over de gemeenteraadsverkiezingen 2014 geheel voorbij zijn gegaan aan de kieslijst van de SP is eigenlijk heel simpel.

    De SP heeft het feit dat John Gunther de nieuwe lijsttrekker wordt en dat Leny Eijssen, toch redelijk onverwacht, een stap terug doet, waarschijnlijk via een persbericht verspreid aan de lokale media.
    De SP heeft geen persbericht verzonden naar MestreechOnline :(.

    Natuurlijk lezen wij MO'ers ook de andere media en leveren wij daar graag commentaar op of voorzien we dat nieuws-item met onze eigen mening, maar kennelijk was het feit dat de SP haar kieslijst publiceerde voor de MO'ers niet interessant genoeg om dat apart te vermelden.

    Maar waarom is de SP niet interessant voor MO?

    Ik denk dat de SP Maastricht totaal niet bezig is met hetgeen "wij, de burgers van Maastricht" vinden, maar enkel met haar eigen idealen.

    De SP, en dat waardeer ik bijzonder aan die partij, is er voor haar doelgroep "altijd".
    Waarschijnlijk handelt de SP in mei 2014, 6 weken na de komende gemeenteraadsverkiezingen, hetzelfde als in januari 2014, 6 weken vóór de raadsverkiezingen.
    Dat zou op zich lovenswaardig moeten zijn, maar daarmee schiet je als politieke partij een belangrijk doel voorbij.

    De partij vergeet zich namelijk te verkopen aan (potentiële) nieuwe kiezers.
    Het verkopen van een partij ideaal hoeft niet per definitie een vorm van kiezersbedrog te zijn, hetgeen een veel gehoord verweer is, maar het kan gewoon een opsomming van bereikte idealen zijn van de SP in Maastricht.

    Helaas is dat laatste echter ook weer een probleem.
    De afgelopen jaren heeft de partij keihard gewerkt (in de gemeenteraad), maar wat heeft zij bereikt??
    Ik kan mij geen motie of amendement van de SP voor de geest halen dat is aangenomen!
    Hopelijk vergis ik mij in deze laatste bewering, maar meer dan een handvol zal het niet zijn.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Waarom waren we de SP vergeten? - vervolg -

      De SP Maastricht doet niet of nauwelijks aan lobbyen.

      De SP heeft haar doel, haar visie en daar zal de rest het mee moeten doen.
      Het is bij de SP graag of niet!

      In de "rust" van de gemeenteraadsvergaderingen trekt de SP zich terug en (waarschijnlijk) bespreken ze dan onderling hoe ze verder moeten gaan.

      Niet alle, maar de belangrijkste partijen, gaan echter allen naar dezelfde lokaliteit, waar ze eventueel onderling even off-the-record met elkaar of de lokale media spreken om hun ideeën nader toe te lichten en/of eventueel een andere partij alsnog te overtuigen.

      Daar wordt de water bij de wijn gedaan.
      Uiteindelijk bereiken de partijen vaak een compromis.

      De SP houdt op zich niet van dit soort van "achterkamertjespolitiek".
      De vraag is of dit "achterkamertjespolitiek" is, maar stel dat het dit is, dan bereiken die partijen wel een deel van hetgeen ze graag willen.

      De SP doet daar niet aan.
      Lovenswaardig, maar na 4 jaar staan ze dus met lege handen.

      Dat is gewoon jammer!
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • D66 rekent op winst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen

        De voorzitter van D66-Limburg, Frans van der Avert, rekent erop dat D66 bij de komende gemeenteraadsverkiezingen in Limburg rond de 30 zetels haalt.

        D66 heeft momenteel 21 zetels, verdeeld over 11 gemeenten.
        In Maastricht heeft D66 momenteel 4 zetels.

        Deze hoop is, vlgs. Van der Avert, gebaseerd op de landelijke tendens, want landelijk groeit D66 flink.
        Bovendien doet D66 in maart 2014 in 16 Limburgse gemeenten, van de 33, mee. dat zijn dus 5 extra gemeenten.

        Het zou best kunnen dat Van der Avert gelijk krijgt.
        Kiezers kijken mn. naar de landelijke tendensen en als D66 landelijk hun partij is, dan stemmen ze ook lokaal op D66.

        Wat Maastricht betreft komt daarbij dat traditioneel veel studenten op D66 stemmen, terwijl ze wellicht niet één D66 gemeenteraadslid kennen.

        Ik begrijp dus het optimisme van D66.
        Toch was het beter geweest als D66 dit vertrouwen zou kunnen uitspreken op grond van hetgeen ze in de afzonderlijke Limburgse gemeenten hebben gedaan cq bereikt.

        Als de kiezers in Maastricht zich de fratsen van mn. D66 wethouder Damsma allemaal nog herinneren, dan zou de verkiezingsuitslag voor D66 in Maastricht wel eens kunnen tegenvallen!!!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Maastrichtse Volkspartij kiest morgen Jan Hoen als lijsttrekker

          De Maastrichste Volkspartij heeft morgen, 18 november 2013, om 19.00 uur, een openbare algemene ledenvergadering in café Abrahams Look, Polvertorenstraat 6, 6211 XL Maastricht.

          Iedereen is van harte uitgenodigd voor deze algemene ledenvergadering (ALV).

          Naar verwachting zal Jan Hoen dan worden gekozen als lijsttrekker voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.
          De gehele kieslijst zal daarna worden bekend gemaakt en worden vastgesteld.

          Tevens zal men dan het verkiezingsprogramma presenteren.

          Op zich wijkt deze ALV niet af van wat andere partijen inmiddels hebben gedaan of nog gaan doen.
          Toch is er een opmerkelijk feit, althans een feit dat ik nog niet eerder heb gezien.

          Zoals gezegd is iedereen welkom, maar wat opmerkelijk is, is de toevoeging dat "iedereen die ons programma onderschrijft mag meestemmen".

          Dit gebeurt onder het motto: "Maastricht is van ons allemaal".

          Je hoeft dus geen lid te zijn van de Maastrichtse Volkspartij om morgen te mogen stemmen op hun programma.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Partij voor haar leden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Ik weet niet of dat verstandig is om niet leden te laten stemmen over de verkiezingslijst.
            (..)
            Maastricht is van ons allemaal klopt maar de partij is van zijn leden....
            Op zich heb je een punt!
            De vraag is echter of er veel "andersgezinden" komen?

            Het is wel een actie waaruit het zelfvertrouwen van de MV blijkt.
            Eens kijken hoe het morgen verloopt.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • ALV Maastrichtse Volkspartij kiest Jan Hoen als lijsttrekker

              Tijdens een openbare Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Maastrichtse Volkspartij (MV) is, zoals verwacht, Jan Hoen unaniem gekozen tot lijsttrekker.

              De redelijk goed bezochte ALV van de MV verliep feitelijk zonder enige verrassing.
              De huidige secretaris en vice-voorzitster van de partij, Mia Dircke, gaat als de nummer 2 op de kieslijst de verkiezingen in, gevolgd door het huidige burger-niet-raadslid, Peter Vrehen.

              De partij zal in totaal circa 20 personen op de kieslijst plaatsen.

              Jan Hoen bedankte na zijn verkiezing tot lijsttrekker de aanwezigen en gaf aan dat hij in de MV een echte middenpartij ziet.

              Verkiezingsprogramma
              Ook het verkiezingsprogramma "Omzien naar Elkaar" werd met algemene stemmen goedgekeurd.

              Volgens de campagneleidster, Solange Dircke, behelst het motto "Omzien naar Elkaar" feitelijk alles waar het in het leven om gaat.
              Elkaar helpen daar waar het nodig is, ongeacht geloofsovertuiging, afkomst, politiek opvatting of maatschappelijke status.

              Solange Dircke: "Wie ons programma leest ziet dat wij niet alleen eisen en wensen hebben, maar dat wij bij ieder thema ook beschrijven hoe wij dit willen realiseren. Dat leest u in andere verkiezingsprogramma's niet!"
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Maastrichtse Volkspartij gaat voor 3 zetels

                Jan Hoen gaf tijdens de ALV van de Maastrichtse Volkspartij (MV), op maandag 18 november 2013, aan dat hij er alle vertrouwen in heeft dat de de Maastrichtse kiezer zijn partij, na vier jaar hard werken, bij de komende gemeenteraadsverkiezingen weet te vinden.

                Jan Hoen: "De afgelopen jaren hebben wij keihard gevochten voor alle WMO-voorzieningen. Wij moesten 2x naar de Kroon stappen en kregen uiteindelijk gelijk. Niet alleen bij de WMO, maar ook gratis parkeren voor gehandicapten of (gedeeltelijke) kwijtschelding van gemeentelijke belastingen voor kleine ondernemers waren belangrijke MV-standpunten die wij realiseerden.
                Toch moeten wij reëel blijven. We zijn nu een éénmansfractie, maar als we allen keihard werken en campagne voeren moet het mogelijk zijn om straks 3 zetels te halen. We leggen de lat met 3 zetels hoog, maar het is mogelijk als we goed campagne voeren!"

                Tijdens de ALV werd ook besloten dat wanneer een van de pakweg 20 personen op de kieslijst de kiesdrempel haalt (circa 400 stemmen, Pier), hij, ongeacht zijn plaats op de kieslijst, het recht heeft om zitting te nemen in de gemeenteraad.
                Uiteraard mag hij daarvan afzien, maar het recht komt hem toe.

                Een van de geïnteresseerde bezoekers van de ALV, ons MO-lid Ton, merkte, staande de vergadering op, dat hij van mening is dat wanneer iemand de kiesdrempel haalt hij moraal verplicht is daadwerkelijk zitting te nemen in de raad.
                Hij memoreerde daarbij naar het feit dat Franz Theunis bij de vorige raadsverkiezingen in 2010, voor de partij Stadsbelangen Mestreech, met voorkeursstemmen gekozen werd, maar toen zijn zetel afstond aan Cindy Royen.
                "Dat is kiezersbedrog en ik vind dat bij de Maastrichtse Volkspartij zoiets niet mag gebeuren".
                Ton kreeg voor deze opmerking veel bijval.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Campagne van de MV zit vol verrassingen - Ambassadeur Cultureel Erfgoed Maastricht

                  De campagneleidster van de Maastrichtse Volkspartij (MV), Solange Dircke, kondigde tijdens de openbare Algemene Ledenvergadering (ALV) aan dat de partij tijdens de campagne nog enkele leuke verrassingen in petto heeft.

                  Zo zal de partij in december 2013 haar eigen verkiezingslied presenteren en volgt in januari nog een leuke verrassing!

                  De allereerste verrassing presenteerde ze al tijdens de ALV.
                  Zo gaf zij aan dat er mensen in Maastricht zijn opgestaan die de MV een warm hart toedragen, zonder zelf politieke ambities te hebben.
                  Ze riep Paul Berben "een stadsfiguur in wording", aldus Solange Dircke, naar voren.
                  Paul werd benoemd tot MV-ambassadeur Cultureel Erfgoed Maastricht en tevens erelid van de Maastrichtse Volkspartij.

                  Mede namens de MV zal Paul Berben zich inzetten voor het behoud van het Maastrichts Cultureel Erfgoed en wie weet..... wellicht ooit een Maastrichts Museum.

                  Aanvulling:
                  Voor diegenen die Paul Berben (nog) niet kennen, HIER een MO-thread over Paul Berben.
                  Last edited by Pier; 19 november 2013, 07:20.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Programma MV Online

                    Het verkiezingsprogramma van de Maastrichtse Volkspartij staat HIER online.

                    Kijk eens onder punt 4......... "MestreechOnline"
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • We worden nog eens wat.................!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                        We worden nog eens wat.................!
                        Worden? Volgens mij is MO al heel wat!

                        Opmerking


                        • En blijven iedere politieke partij tegen het licht houden, ongeacht het feit of MO genoemd wordt.

                          Opmerking


                          • Groen Links en links

                            Zonder van Grootheest zou het een lijst zijn geweest met enkel onbekende namen. Grote vraag is wat GL voor Maastricht kan betekenen in een verdeeld en versnipperd politiek coalitielandschap.
                            GL is een partij die vraagt om fundamentele en ingrijpende keuzes te maken, met een 'beetje van dit en dat' kom je als een kleine partij niet ver, zelfs niet met een wethouder in het college (is mij gebleken). Linkse kiezers in Maastricht die veranderingen willen zouden zich hierover zorgen moeten maken.

                            Lijst 2014: (bron GL website)
                            Gerdo van Grootheest m 34 jaar
                            Gert-Jan Krabbedam m 31 jaar
                            Coen van der Gugten m 60 jaar
                            Marlise Korsten v 59 jaar
                            Hans Passenier m 56 jaar
                            Johan de Niet m 38 jaar
                            Nina Solomons v 27 jaar
                            Wim de Heer m 66 jaar
                            Lucy Willems v 55 jaar
                            Joep Reinders m 24 jaar

                            Opmerking


                            • Gert-Jan Krabbendam

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                              Zonder van Grootheest zou het een lijst zijn geweest met enkel onbekende namen.
                              (..)
                              Lijst 2014: (bron GL website)
                              Gerdo van Grootheest m 34 jaar
                              Gert-Jan Krabbedam m 31 jaar
                              Coen van der Gugten m 60 jaar
                              Marlise Korsten v 59 jaar
                              (....)
                              Hallo Kermit,

                              Ik moet je in zoverre tegenspreken dat Gert-Jan Krabbendam alles behalve een grote onbekende is.

                              Gert-Jan is in Maastricht als (plv.) raadslid en burger-niet-raadslid actief geweest. Hij lid van de Provinciale Staten van Limburg en prijkte bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog op de voorpagina van DDL toen hij het GroenLinks Statenlid Margriet van Tulder troostte.

                              Ook landelijk is hij, binnen de partij, geen onbekende.

                              Last but not least is hij ook nog eens, onder zijn eigen naam, lid van MestreechOnline!!!
                              Dat laatste in natuurlijk een van zijn grootste verdiensten......
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Vrouwen op de lijst van GroenLinks Maastricht

                                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                                Zoals verwacht heeft de algemene ledenvergadering van Groen Links Maastricht Gerdo van Grootheest gekozen als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen (12 maart 2014).
                                (..)

                                De door de leden gekozen nummer twee Gert-Jan Krabbendam wordt door de partij gezien als de ‘debatman’ van de tienkoppige kandidatenlijst. Saillant is dat Groen Links slechts drie vrouwen op de kieslijst heeft staan. Voor de afdeling Maastricht van de progressieve partij, die in het Europees parlement dezer dagen een wet nastreeft om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen, is dat een magere afspiegeling van haar politieke ideaal. (...)
                                Persoonlijk heb ik helemaal niets met wetten en/of regels om een evenredige verdeling te krijgen tussen mannen en vrouwen.
                                De beste cq de meest geschikte moet de baan of positie krijgen als hij/zij het verdient en niet omdat het een hij of zij is.

                                Dat is misschien niet geheel politiek correct, maar wel mijn mening.
                                Grappig is het om nu te zien dat GroenLinks, een van de partijen die geheel is doorgeslagen in die politiek correcte opvattingen, nu een koekje van eigen deeg krijgt.
                                Momenteel zitten 4 (!!) vrouwen in de fractie van GroenLinks en geen enkele man.
                                Na de verkiezingen zouden dat wel eens 3 mannen zonder enige vrouw kunnen zijn.......

                                Het is natuurlijk een beetje gissen, er zijn namelijk geen opiniepeilingen voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht, maar ik denk dat GL in Maastricht blij mag zijn met 3 zetels na 19 maart 2014.
                                Aangezien ik een coalitie verwacht met o.a. het CDA en de VVD, zie ik voorlopig ook geen rol voor GroenLinks in het nieuwe college.

                                Ik weet dat Gert-Jan Krabbendam het een stuk rooskleuriger ziet en ik hoop voor hem dat hij gelijk heeft, maar ik heb zo mijn twijfels.
                                Last edited by Pier; 24 november 2013, 15:40.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X