Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik moet zeggen dat ik het opmerkelijk nieuws vind dat GroenLinks Maastricht afscheid neemt......
    Het is voor een partij als GL nooit gemakkelijk om zowel de (kritische?) achterban te dienen alsmede ook verantwoordelijkheid te dragen in het college, men raakt al snel in een spagaat.
    ik vond o.a. de communicatie en contact met de stad en burger nogal zwak en erg behoedzaam. Het belang van de coalitie stond voorop, dat was te merken.
    Verder bedreef men af en toe, graag enige symboolpolitiek, beleid bleef hangen in goede bedoelingen of men had eigenlijk helemaal weinig idee hoe het beleid handen en voeten te geven.

    Al met al een vrij matige vertoning en dan druk ik mij nog diplomatiek uit.
    Last edited by ; 29 oktober 2013, 08:08.

    Opmerking


    • #77
      Goede analyse!

      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
      (..) Verder bedreef men af en toe, graag enige symboolpolitiek, beleid bleef hangen in goede bedoelingen of men had eigenlijk helemaal weinig idee hoe het beleid handen en voeten te geven.

      Al met al een vrij matige vertoning en dan druk ik mij nog diplomatiek uit.
      Kermit,

      Een perfecte analyse
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #78
        Dank.
        Wat mij vaak verwonderd is de aanwezigheid in het politieke debat van een verwante zuster partij 30 km oostwaarts. Daar weet men meer dan 10% van de kiezers aan zich te binden, terwijl in Nederland sprake is van een neergang.
        Ik weet ook wel een andere cultuur en politiek klimaat maar toch. Het gaat over dezelfde thema's, maar links zit hier in een diepe crisis.

        Het is aan de websites af te lezen:
        http://www.gruene-aachen.de
        http://maastricht.groenlinks.nl

        Opmerking


        • #79
          Concept kieslijst Seniorenpartij Maastricht (SPM)

          Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          Concept senioren partij (voorlopig
          moet op 2 nov door de leden goed gekeurd worden.)

          1. André Willems, wethouder
          2. Ed Sabel, raadslid/fractievoorzitter
          3. Gea van Loo, raadslid
          4. Ad Frijns, raadslid
          5. Jan Erckens, oud politiecommisaris
          6. Pie Frijns, raadslid
          7. Wiel Nelissen, raadslid
          8. Ludo Wijnands, burgerlid
          9. Bert Kessen, bestuurslid SPM
          10. Hans Reuser, trainer/coach /teamontwikkelaar(sint klaas)
          11. Ger Thelosen, burgerlid
          12. (....)
          13.
          .....
          27. Wijbe van der Werf, oud raadslid SPM
          Goed dat Ton zo snel de lijst van de website van de SPM pikte en publiceerde!!

          Een lijst met enkele opmerkelijke zaken.

          Het feit dat de huidige wethouder André Willems op één staat geeft aan dat de SPM er alle vertrouwen in heeft dat ze vanaf april 2014 weer in het college zitten en dus minimaal één wethouder mogen leveren!!
          Die wethouder wordt dan André Willems.
          Terecht!
          Met André Willems heeft de SPM een aimabele en kundige wethouder in haar gelederen. Niet voor niets staat hij er als lijsttrekker.

          Ed Sabel, de huidige fractievoorzitter, en Gea van Loo-Habets op respectievelijk plaats 2 en 3 is niet echt een verrassing.

          Wel Pie Frijns op plaats nummer 6.
          In de wandelgangen werd al enige tijd gefluisterd dat Pie Frijns zelf had aangegeven er na deze raadsperiode mee te stoppen.
          Kennelijk heeft men Pie toch kunnen overhalen voor een nieuwe periode of hij heeft zich bedacht.
          In 2010 was Pie Frijns, weliswaar als lijsttrekker, goed voor 2.623 stemmen.
          In 2006 was hij met 495 stemmen ook bijzonder populair!
          Door Pie op de lijst te plaatsen blijft een stemmenkanon voor de SPM behouden.

          De nummer 7, Wiel Nelissen, is voor mij ook een verrassing.
          Ik ging er vanuit dat we Wiel niet meer terug zouden zien op de lijst. Wiel oogstte zowel in- als extern nogal wat kritiek en erg tactisch was hij ook al niet.
          Wiel schitterde buiten de officiële raadsvergaderingen ook vaker door afwezigheid en hoe langer hoe meer was hij alleen nog maar bezig met het Vrijthof e.o..
          Maar, ook voor Wiel geldt dat hij stemmen trekt.
          Op een zevende plaats kan hij, gelet op het verleden, best veel stemmen trekken (2010: 649 en in 2006:1657 (als lijsttrekker!)).

          Kortom, de SPM heeft enkele stemmenkanonnen op haar lijst en die genereren zeker wel enkele (extra) zetels.

          Tja, en nu de (Maastrichtse) Sinterklaas op plaats 10 staat is het wel verwonderlijk dat op de hele lijst geen zwarte Piet staat......
          Laat de VN dit maar niet horen!

          Gelukkig staan er wel twee vrouwen op de kieslijst.
          Anders zou Staatkundig Gereformeerd Nederland zich welicht kunnen identificeren met de (katholieke) SPM.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #80
            Sorry Pier, niet goed gekeken! Er staan 3 vrouwen op de lijst!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
              Sorry Pier, niet goed gekeken! Er staan 3 vrouwen op de lijst!
              Geloof je mij als ik nu beweer dat dit een test was.....

              Sorry!!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #82
                Oké, excuses geaccepteerd!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #83
                  Pvm 2014

                  Een zeer gemêleerde groep. Ik ga geen vrouwen en mannen tellen, dat vind ik niet belangrijk. Volg gewoon het lijflied van Feyenoord en liefst de goede daden.

                  Opmerking


                  • #84
                    Ton is weer goed geinformeerd!!

                    Onze Ton is weer goed geinformeerd!

                    Op de website van de PVM is, tot dit moment !!, de kandidatenlijst t/m no. 24, Victor Thal, te lezen.
                    De nummer 25, Lou Toulouse, wordt (nog) niet genoemd.

                    Maar ja, wat wil je met een trouw MO-lid met de naam "TON"!!!

                    Was de PVM niet bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen lijst TON???

                    Later zal ik een (objectief!?!) commentaar geven op de kandidatenlijst.

                    AANVULLING/RECTIFICATIE
                    Ik constateer net dat de PVM rond 14.00 een persbericht heeft verspreid met alle namen, dus inclusief nummer 25, dhr. Lou Toulouse.
                    Last edited by Pier; 1 november 2013, 16:36.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #85
                      GroenLinks geeft ook de eerste namen van haar kieslijst

                      Nadat de huidige fractieleden werden bedankt voor hun inzet de laatste vier jaar, komt GL Maastricht nu met de namen naar buiten van de nieuwe nummers 1 t/m 5.

                      Dit zijn respectievelijk:
                      1) Gerdo van Grootheest,
                      2) Gert-Jan Krabbendam,
                      3) Coen van der Gugten,
                      4) Marlise Korsten en
                      5) Hans Passenier.

                      Het feit dat Gerdo van Grootheest de lijsttrekker wordt vind ik zéér opmerkelijk!
                      Ik had gegokt op de nummer 2, Gert-Jan Krabbendam.

                      Even laten bezinken, maar voor een pierlementariër is er thans genoeg (spit)werk te doen.....
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #86
                        Het wordt een gezellige boel bij de PVM tijdens de verkiezingscampagne

                        De nummers 1 t/m 3 van de PVM kieslijst zijn, althans voor mij, geen verrassing.
                        Esmiralda Thieme is en blijft de partijleider en dus lijsttrekker voor de PVM.
                        Natuurlijk!!
                        Ik denk dat zelfs de politieke tegenstanders van Esmiralda hier niet raar van opkijken.
                        De logische nummer twee is en blijft Tiny Meese. Niet echt verwonderlijk, al heb ik met personen, van buiten de PVM (voor alle duidelijkheid!) gesproken die het om tactische reden logischer zouden hebben gevonden als Tiny zo rond plaats 5 gezet zou worden.
                        Hun theorie was dat Tiny dan op voorkeursstemmen gekozen diende te worden en dat ze daardoor extra gemotiveerd aan de verkiezingscampagne zou beginnen.
                        Ik ben geen aanhanger van die theorie, maar het was mogelijk geweest.

                        De nummer 3, Niels Peeters, werd door mij al in 2011 als groeibriljant gekwalificeerd, zoals HIER destijds te lezen was.
                        Dat hij nu dus op plaats 3 staat vind ik niet verrassend.

                        Maar vanaf plaats 4 wordt het zo nu een dan een gezellige boel.
                        Math Haaken is een bekend feestnummer in Maastricht. Zijn kandidatuur was al eerder uitgelekt en ook was al duidelijk dat hij redelijk hoog zou komen te staan.

                        Helemaal plezierig wordt het met de kandidaten op plaats 8, 9 en 12, met respectievelijk Gino Fey, Ludy van Dijk en Saskia Theunisz.

                        Persoonlijk vind ik dit opmerkelijk voor de PVM.
                        Dat wil niet zeggen dat de genoemde artiesten geen politieke talenten zijn en/of kunnen worden, maar toch vind ik het iets te veel van het goede.
                        Ik denk dat de PVM in deze toch iets te veel inzet op het vergaren van stemmen i.p.v. kwaliteit.
                        Anderzijds is ieder extra stem één extra stem!

                        Overigens is Jo Smeets, een van de oprichters van de Stichting Belangenbehartiging Coffeeshoppersoneel Nederland, geen onverwachte nieuwkomer bij de PVM.
                        Jo Smeets liet al eerder blijken dat zijn belangen en die van zijn Stichting het best zijn gewaarborgd bij de PVM.
                        Met Jo Smeets zal de partij zeker veel stemmen trekken uit een bepaalde groep.
                        Nadeel is echter dat de PVM zich, door zich openlijk te verbinden met deze Stichting, wellicht ongeschikt maakt voor een coalitie met het CDA, de SPM en de VVD.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #87
                          Zit er potentie in de PVM kieslijst?

                          Is het feit dat ik zoveel de nadruk leg op de "entertainers" op de kieslijst van de PVM wel terecht?

                          Dat zal de tijd moeten uitwijzen.
                          Je kunt beredeneren dat het niet uit maakt of iemand (als hobby) zanger is.
                          Dat eventueel te kiezen gemeenteraadslid zou best een serieus politicus kunnen zijn of worden.
                          Ik wil die redenatie best volgen, maar dan zou ik de komende 4,5 maand wel graag enige serieuze politieke betrokkenheid van deze entertainers in de Maastrichtse politiek willen zien.
                          Dit lijkt mij als potentiële kiezer geen onredelijke vraag, toch?
                          Ook heb ik mij over Gino Fey laten vertellen dat hij als ondernemer zeker een goed potentieel raadslid zou zijn.
                          Als iemand hem beter kent horen wij dit graag!

                          Een beetje ondergesneeuwd in mijn eerste commentaar zijn de nummers 5 en 6, respectievelijk Ben Peters en Wim Schulpen.
                          Beiden zijn met enige regelmaat te vinden op de publieke tribune tijdens de gemeenteraadsvergaderingen en beiden zijn al enkele jaren actief in de partij. Ben Peters is burger-niet-raadlid in de raadscommissie Stadsontwikkeling en de raadscommissie Economische en Sociale Zaken.
                          Wim Schulpen is burger-niet-raadslid in de raadscommissie Breed Welzijn.

                          Wat ik ook in mijn oor gefluisterd kreeg is dat Nick Davelaar, de nummer 11 op de kieslijst, studeert aan de UM te Maastricht (Geneeskunde) en dat men veel ziet in de politieke ambities en vaardigheden van deze kandidaat.

                          Om de bespreking van de top 12 compleet te maken benoem ik nog even de nummer 10, Annemie Loontjes.
                          Voor mij een totale onbekende. Ook op internet vind ik niet veel, enkel een facebook-account.
                          Lijkt mij ook wel een feestnummer

                          Gelet op de algemeen bekende kwaliteiten van de top van de PVM-lijst, lijkt mij dat het voor de te verwachten zetels, waarschijnlijk 4 à 5, wel goed zit.
                          Toch hik ik persoonlijk een beetje aan tegen het feit dat het entertainment-gehalte in de top 12 van de PVM wat bovengemiddeld is.
                          Daar zou de partij in de verkiezingsdebatten wel eens op kunnen worden aangesproken!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #88
                            Het I-criterium en MCH2018

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            (...)de Stichting Belangenbehartiging Coffeeshoppersoneel Nederland
                            (...)
                            Nadeel is echter dat de PVM zich, door zich openlijk te verbinden met deze Stichting, wellicht ongeschikt maakt voor een coalitie met het CDA, de SPM en de VVD.
                            Tot eind 2010, toen de VVD, door het naar huis sturen van de CDA wethouders Luc Winants en Jim Janssen, de kans kreeg om plaats te nemen in de coalitie, was de VVD Maastricht altijd zéér fel tegen Maastricht Culturele Hoofdstad van Europa 2018 (MCH201.

                            Toen John Aarts echter als wethouder Financiën aan de slag ging, was de VVD plotseling niet meer tegen MCH2018.
                            Uiteraard kwam dit door voortschrijdend inzicht en werden er aanvankelijk nog wat "misten en maren" geuit, maar gaandeweg de rit was de VVD-fractie in de gemeenteraad gewoon voor MCH2018.

                            Ik bedoel maar te zeggen dat wanneer een partij de mogelijkheid krijgt om in de coalitie te komen, sommige standpunten plotseling zouden kunnen veranderen.
                            Ik ben benieuwd of de PVM, als ze ooit gevraagd zouden worden voor deelname aan een coalitie, hun standpunt over het I-criterium ook zullen heroverwegen met een voortschrijdend inzicht?
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Afgelopen zaterdag konden we bijvoorbeeld op Facebook lezen dat de kandidaat raadsleden van het CDA een cursus communicatietechniek volgden..

                              (Foto afkomstig van Facebook Vivianne Heijnen)
                              Middenachter met witte ringbaard nr 6 op de CDA-lijst: ir. Tjalle de Haan, voorheen 'directeur Water' bij Rijkswaterstaat (Avenue Céramique). Mw. Heijnen is kennelijk nog niet gewend aan de nieuwe eend in de bijt, want zijn naam werd niet genoemd op bovenstaande foto.

                              Opmerking


                              • #90
                                ]In tegenstelling tot Breur vind ik het aantal vrouwen wel belangrijk, omdat ik van mening ben dat vrouwen vaak een andere (bredere) probleemoplossende benadering hebben dan mannen. Dat kan dus een positieve invloed zijn binnen de fractie. Ik tel, afgaande op de voornamen, tien vrouwen bij PVM, waarvan drie (vier?) bij de eerste tien kandidaten.
                                Last edited by Pier; 15 december 2014, 14:23.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X