Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Zeer zeker Kermit!!!
    Maar als iedereen aan wal blijft staan schiet het ook niet op.
    Voor zover ik weet sta jij, maar ikzelf ook!, aan wal.

    Het is goed dat we een mening hebben en dat we onze kritiek kunnen en mogen uiten.
    We moeten ons wel realiseren dat we gemakkelijk praten hebben!
    Niet meer en niet minder.
    Het is maar hoe je het bekijkt, Pier.

    Opmerking


    • #62
      Math Haaken kandidaat Partij Veilig Maastricht (PVM).

      Na de bekende Maastrichtenaren Huub Adriaens en Jan Janssen heeft ook ‘Clochard’ Math Haaken zich kandidaat gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

      Haaken, die behalve lid is van carnavalsgroep de Clochards ook ooit een komisch duo vormde met Beppie Kraft onder de naam Berb en Gradus, wil meedoen voor de Partij Veilig Maastricht (PVM).
      Welke plaats Haaken op de kieslijst van die partij gaat innemen is nog niet bekend.
      Eerder al was bekend dat Jan Janssen op de kieslijst van het CDA meedoet aan de verkiezingen van volgend jaar. Volkszanger Huub Adriaens doet een gooi naar een zetel in de gemeenteraad voor Stadsbelangen Mestreech.

      Meer hier.

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Na de bekende Maastrichtenaren Huub Adriaens en Jan Janssen heeft ook ‘Clochard’ Math Haaken zich kandidaat gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

        Meer hier.
        Tja geen wonder dat de Maastrichtse politiek een theater is!

        Opmerking


        • #64
          Dat bekende Maastrichtenaren zich kandidaat stellen, vind ik prima. Het zijn mensen die hun achterban goed kennen, veel doen voor het goede doel en dichtbij "het volk" staan. Bovendien is het een democratisch recht. Ik verwacht echt geen jaarlijkse musical georganiseerd en uitgevoerd door de gemeenteraad. De raad is géén toneelgroep, alhoewel er enige parallellen soms te trekken zijn.

          Opmerking


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Dat bekende Maastrichtenaren zich kandidaat stellen, vind ik prima.
            Ik ben het met Breur eens. Het is een beetje jammer dat mensen zo gemakkelijk in een hokje worden gestopt. Als iemand een goed zanger is, of de zoon van zijn vader, of een onbeschreven blad, dan betekent dat nog niet dat hij/zij geen (andere) kwaliteiten zou hebben. Maar dan moet men wel de kans krijgen zich in te werken en ervaring op te doen. Niemand speelt meteen in de eredivisie, laat staan in de Champions League. Een beetje begrip en aanmoediging bij de kiezers is onontbeerlijk. Want voor je plezier ga je tegenwoordig zelden meer in de politiek. Blij dat er mensen zijn die zich daarvoor beschikbaar stellen.
            Last edited by Clio; 30 september 2013, 11:10.

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
              Een beetje begrip en aanmoediging bij de kiezers is onontbeerlijk. Want voor je plezier ga je tegenwoordig zelden meer in de politiek. Blij dat er mensen zijn die zich daarvoor beschikbaar stellen.
              Precies. Het is te prijzen dat een hoop raadsleden, die vaak nog een drukke baan en/of gezin hebben, toch nog de tijd nemen om als volksvertegenwoordiger een hoop werk te verzetten. Of ze goed werk verzetten laat ik aan de andere MO'ers over.

              Opmerking


              • #67
                Wat voor mij weegt is de persoonlijke motivatie voor de stap in de politiek, zijn of haar maatschappelijk inzicht en of deze vertegenwoordiger mijn belangen kan dienen en soms ook niet maar een afweging moet kunnen maken. Ik laat mij graag overtuigen, ik sta open voor ieder verhaal. Partijen die BM'ers (bekende Maastrichtenaren) op de lijst zetten vanuit enigszins populistische motieven vallen bij mij zowiezo af.

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Dat bekende Maastrichtenaren zich kandidaat stellen, vind ik prima. Het zijn mensen die hun achterban goed kennen, veel doen voor het goede doel en dichtbij "het volk" staan. Bovendien is het een democratisch recht. Ik verwacht echt geen jaarlijkse musical georganiseerd en uitgevoerd door de gemeenteraad. De raad is géén toneelgroep, alhoewel er enige parallellen soms te trekken zijn.
                  Ik ben geen politicoloog...Het belangrijkste 'democratische recht' waar jet om draait is te mogen kiezen uit kandidaten die mij willen representeren. Dat ieder een politieke partij mag beginnen is hieraan ondergeschikt. Heel wat partijen en personen komen niet aan de bak, ook dat is democratie.

                  Helaas is onze representatieve democratie in de praktijk een beperkte vorm van democratie, maar dit is weer een ander verhaal.

                  Opmerking


                  • #69
                    Lijst 043 van Dagblad De Limburger.

                    Vandaag las ik een aardig stukje over ‘Lijst 043' in Dagblad De Limburger.
                    De Stadsredactie van DDL wil met 'Lijst 043' inspringen de op gemeentelijke campagnes van de politieke partijen in de aanloop tot de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014.

                    De Stadsredactie, i.c. Stefan Gybels, begint de eerste serie van 'Lijst 043', (zie ook bovenstaande posting van Ton) met het CDA in Maastricht, waarbij de teneur is dat het CDA Maastricht het, wellicht tegen de landelijke trend in, helemaal niet zo slecht doet.
                    Het gevaar zit er echter in dat het CDA te vroeg piekt!
                    Een héél reëel gevaar.

                    Vraag het maar eens aan de landelijke SP die véél te vroeg piekte tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen.
                    Anderzijds is een goed begin het halve werk.

                    In de verdere analyses van de Stadsredactie kan ik mij ook goed vinden.
                    De PvdA in Maastricht heeft, in tegenstelling tot het CDA, inderdaad hele andere (personele) problemen. De PvdA zou wensen dat ze thans in de schoenen zouden staan van het CDA Maastricht.
                    Zij zullen hun voormalige fractievoorzitster, Manon Fokke, nog node gaan missen, want het is maar zeer de vraag of bijvoorbeeld Albert Nuss, die het als wethouder allerminst slecht doet, wel in is voor een hoge positie op de kandidatenlijst, met het reële uitzicht op een plaats in de oppositiebanken.

                    De Seniorenpartij (SPM) zou, zo betoogt de Stadsredactie volgens mij terecht, wel eens de lachende derde kunnen worden, waarbij de opkomst van de landelijke ouderenpartijen hun een prettige rugwind geven.

                    De VVD in Maastricht scoort, al zullen de leden van die partij het nooit toegeven, waarschijnlijk alleen dankzij één man, nml. John Aarts.
                    Zonder dit boegbeeld zou de VVD in Maastricht waarschijnlijk gedecimeerd worden, analoog de landelijke trend.
                    Of de lokale VVD met John Aarts in de gelederen sterk genoeg is om zich met 4 zetels te handhaven in Maastricht is een beetje koffiedik kijken, maar waarschijnlijk zal het voor de VVD Maastricht, dankzij de huidige wethouder van Financiën John Aarts, wel meevallen al is een klein verlies zeker niet uit te sluiten.

                    Precies het tegenovergestelde van de VVD is er aan de hand met D66 Maastricht.
                    Daar waar de VVD John Aarts heeft, zit D66 met de als wethouder toch zeer zwak presterende Mieke Damsma, maar dan precies andersom.
                    Waarschijnlijk redt D66 het uitsluitend vanwege de momentele landelijke vlucht van de partij en het korte termijn geheugen van de potentiële D66 keizers, anders......

                    Buiten de PvdA zullen, en ook hier sluit ik mij aan bij de analyse van de Stadsredactie, waarschijnlijk klappen vallen bij GroenLinks Maastricht. Landelijk doet deze partij het gewoon slecht, al is de laatste maanden een klein herstel zichtbaar.
                    GroenLinks in Maastricht kende haar glorietijd ten tijde van (oud-wethouder) Wim Hazeu en heeft momenteel met wethouder Gerdo van Grootheest ook een best aardig boegbeeld.
                    Maar ook voor Gerdo van Grootheest telt de vraag of hij genegen is om als raadslid terug te keren na de verkiezingen, want een plaats in het nieuwe college van Maastricht is ver weg voor GL.
                    Hoewel mn. het raadslid Saskia Hermens constant landelijke items vertaalt naar lokale proporties en moties vrees ik echter dat GL als coalitiepartij te onzichtbaar was en zich zeker niet groener of linkser manifesteerde dan enkele lokale Maastrichtse partijen.


                    Kortom, Lijst 043 behoort nu al tot mijn favoriete artikelen in DDL!
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #70
                      Communicatietraining CDA Maastricht

                      Komt het (voorlopig) pieken van het CDA Maastricht voor de volgers van de lokale politiek uit de lucht vallen?
                      Niet echt.

                      Het CDA is feitelijk al sinds begin 2013 bezig met de komende raadsverkiezingen in maart 2014 en dat werpt wellicht t.z.t. zijn vruchten af.
                      Toegegeven, vanuit de oppositiebanken, een ervaring die voor het CDA Maastricht trouwens nieuw was, is het ook iets gemakkelijker dan vanuit het college.

                      En wat doet het CDA dan zoal?
                      Afgelopen zaterdag konden we bijvoorbeeld op Facebook lezen dat de kandidaat raadsleden van het CDA een cursus communicatietechniek volgden.
                      Deze cursus, waarbij ook het schrijven van columns en andere zaken de aandacht kregen, werd o.a. gegeven door Pieter Meulman die ook Kamerleden en enkele ministers traint of heeft getraind.

                      (Foto afkomstig van Facebook Vivianne Heijnen)

                      Nu zijn deze cursussen/workshops niet geheel ongebruikelijk bij politieke partijen, sterker nog het wordt hoe langer hoe meer de standaard, maar kleinere lokale politieke partijen zijn daar toch wat minder alert op.
                      Het CDA doet dit wel slim!

                      Wat ik wel hoop dat veel CDA kandidaten en/of huidige raadsleden tijdens deze communicatiecursus geleerd hebben om in de toekomst wat behoudender om te gaan met Facebook.
                      Van alle lokale politici in Maastricht blonken, mijns inziens, mn. de CDA'ers tijdens de komkommertijd van de afgelopen zomermaanden uit in ongenuanceerde op- of aanmerkingen op Facebook in de richting van Handhavers in Maastricht.
                      Last edited by Pier; 1 oktober 2013, 21:50.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #71
                        En de kleine oppositiepartijen in Maastricht dan?

                        Het nadeel van journalisten bij de dagbladen is dat ze gebonden zijn aan een beperkt aantal woorden.
                        Nu zullen veel journalisten dit wellicht een zege vinden, maar hiermee leggen ze het wel af aan de snelheid van de internetmedia of forums, zoals MestreechOnline

                        Daar waar 'Lijst 043' waarschijnlijk alleen ruimte had voor de coalitiepartijen en de grootste oppositiepartij, daar kunnen wij lekker doorgaan met de andere partijen.
                        Misschien volgt 'Lijst 043' ons morgen. Leuk is dan om te zien of onze meningen over de kleine partijen afwijkend zullen zijn.

                        Met de Partij Veilig Maastricht (PVM) hebben we gelijke en gevaarlijke outsider te pakken. Deze partij heeft momenteel 2 zetels in de gemeenteraad, maar deze partij is wel overal te vinden in de stad en mn. in de volksbuurten.

                        Zo staan zij altijd dicht bij de mensen en hebben ze min of meer een vaste stand bij braderieën.

                        De PVM bleek ook opvallend laagdrempelig bereikbaar te zijn.
                        In de raad onderscheidde Esmiralda Thieme zich ook altijd door haar korte, maar wel to-the-point opmerkingen, waarbij de partij ook aangaf te luisteren naar de wil van de kiezer, al druisde dit ook wel eens in tegen hun eigen opvattingen.

                        Een bekend voorbeeld was bijvoorbeeld de koopzondag, waar de PVM uiteindelijk, luisterend naar hun achterban, tegen stemde.
                        Dat zien kiezers graag!
                        Een verdubbeling van het aantal raadszetels zou mij niet verbazen.
                        De PVM is wellicht ook wel salonfähig voor de nieuwe coalitie.
                        Toch heeft de PVM een achilleshiel met hun uitgesproken standpunt over het coffeeshopbeleid, een beleid dat sterk afwijkt van bijvoorbeeld het CDA, de VVD en de Seniorenpartij.

                        Een beetje analoog aan de laagdrempeligheid van de PVM is de lokale SP. Mn. voor de SP in Maastricht zou het volgen van een communicatiecursus, zoals bij het CDA, een goede zaak zijn.
                        Het is toch gek om te constateren dat de SP in Maastricht het relatief slecht doet, afgezet tegen de landelijke opmars van de SP in de laatste jaren. Als er bij de SP niets veranderd zal de SP wel hun huidige 2 zetels handhaven, maar zie ik een groei volgens de landelijke trend in Maastricht niet zitten.

                        Nu we het toch over een communicatiecursus hebben gehad in de bovenstaande posting, is de voornaamste kandidaat voor een dergelijke cursus misschien de fractievoorzitster van de Liberale Partij Maastricht (LPM), Kitty Nuyts.
                        Wellicht dat de SP en de LPM een gezamenlijke cursus kunnen organiseren.
                        Persoonlijk zou ik het oprecht jammer vinden als Kitty Nuyts er niet in zou slagen om minstens één raadszetel te halen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen.
                        Niet alleen verdwijnt dan een stukje cabaret uit de raad, maar zeker ook een stuk eerlijke politiek.
                        Kitty Nuyts heeft vaker gelijk dan men algemeen geneigd is te denken, alleen is haar communicatie niet al te best en erg slordig. Hiermee doet ze zichzelf, maar vooral haar kiezers ernstig te kort.

                        Als er een partij is die zelf de communicatie lijkt te hebben uitgevonden is het wel de Maastrichtse Volkspartij (MV).
                        Jan Hoen fileert maandelijks, tijdens de raadsvergaderingen, haarscherp de onderlinge (mis)communicatie tussen de coalitie en oppositie tot op het bot.
                        Deze partij heeft zich de laatste jaren bovendien gemanifesteerd tot de partij voor mensen die (deels) afhankelijk zijn van voorzieningen geregeld in de WMO.
                        Door stelselmatig tegen de stroom in te zwemmen is en was deze partij vaker een blok aan het been van wethouder Damsma (D66).
                        Daar waar wethouder Damsma achteraf fout bleek te zitten, excelleerde de MV en dus de hulpbehoevende Maastrichtenaren.
                        Alleen al om die reden zou deze partij (met winst) moeten terugkeren na 19 maart 2014.
                        Vraag is alleen of het geheugen van de gemiddelde kiezer zover reikt en of de MV in staat is de kiezer aan hun wapenfeiten te herinneren?

                        Ben ik een partij "vergeten"?
                        Eigenlijk niet, maar de oplettende lezer zal de partij Stadsbelangen Mestreech (SBM) missen.
                        Maar wat moet ik van de Stadller en Waldorf van de Maastrichtse politiek zeggen?
                        Kennelijk geloven zij in zichzelf en het overgekomen oud PvdA-lid Ursula Garnier en zien ze een groei naar minimaal 4-5 zetels wel zitten. Het zou mij verbazen, want ik heb deze partij de afgelopen 4 jaar nauwelijks kunnen betrappen op enige sterke punten, buiten het feit dat uitgerekend die partij zich sterk maakte voor een monument voor zinloos geweld in hun achterland de omgeving van de oude gemeente Heer.
                        Last edited by Pier; 1 oktober 2013, 22:18.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #72
                          ... wat komt een gemeenteraad er toch maar bekaaid van af in de 'oude' journalistiek. Ipv. een gedegen analyse komt men met een 'stukje' met de kop 'de glazen verkiezingsbol'. Alsof het daar nog maar om draait, als je alleen maar koppen zou lezen.

                          Prima aanvulling van Pier.
                          Last edited by ; 1 oktober 2013, 22:43.

                          Opmerking


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo
                            Volgens mij heeft de Gemeenteraad een controlerende taak op het College, waarbij de Gemeenteraad de hulp van de Raadsgriffier en de Rekenkamer kan inroepen.
                            Ik moet even ingrijpen......
                            Kort door de bocht genomen klopt bovenstaande stelling van Wigo allerminst.

                            De Gemeenteraad bestuurt de stad!!!!
                            Niet de burgemeester, noch het voltallige college van B&W.

                            Alleen is het praktisch niet uitvoerbaar als 39 leden van verschillende politieke partijen als één gemeenteraad de stad gaan besturen.
                            Dus onderhandelt men richting een meerderheid, de coalitie, die dan weer dagelijkse bestuurders benoemen (wethouders) die samen met de door de Kroon benoemde burgemeester.
                            Zij, het college van Burgemeester & Wethouders (B&W), vormen dan het dagelijks bestuur.

                            Terug naar de stelling van Wigo.
                            De gemeenteraad controleert vervolgens inderdaad of hetgeen B&W, namens hun heeft gedaan, wel klopt!
                            Dus praktisch gezien klopt de stelling van Wigo wel!
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #74
                              "GroenLinks blaast eigen fractie op"

                              Ik moet zeggen dat ik het opmerkelijk nieuws vind dat GroenLinks Maastricht afscheid neemt van haar huidige voltallige fractie.

                              Mn. het feit dat Saskia Hermens aan de kant wordt gezet verbaast mij!
                              Saskia Hermens was in 2006 HET stemmenkanon van Maastricht met niet minder dan 1592 (!!).
                              Dat is enorm veel voor een individueel lid, niet zijnde de lijsttrekker.

                              In 2010 haalde ze beduidend minder stemmen, maar 338 is nog steeds behoorlijk veel!

                              Ik denk dat Saskia Hermens misschien wel het actiefste raadslid van GL is/was.

                              Hoewel het niet geheel duidelijk wordt in het artikel van Sjak Planthof van Maastricht.gezien, vermoed ik dat Gerdo van Grootheest zich ook niet meer verkiesbaar stelt in maart 2014.

                              Kennelijk komt GroenLinks a.s. vrijdag naar buiten met hun kandidatenlijst.
                              De vraag is wie ze dan als lijsttrekker uit de hoge hoed gaan toveren?

                              Ik denk dat Gert-Jan Krabbendam, momenteel lid van Provinciale Staten en lid van het landelijk bestuur van GL de lijsttrekker gaat worden.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #75
                                Gert-Jan Krabbendam

                                Pier zou wel eens gelijk kunnen krijgen.

                                Ik denk dat Gert-Jan Krabbendam een geschikte kandidaat is voor de Maastrichtse politiek.

                                Zou hij lijsttrekker worden, dan zal hij het moeilijk krijgen in de zin: Om wonden te helen bij Groen Links en zaken (opnieuw) op te zetten.

                                Jammer dat Groen Links zo met de bezem erdoor is gegaan. :(
                                Maar vrijdag krijgen wij waarschijnlijk meer te horen.
                                Last edited by Wigo; 29 oktober 2013, 00:07.
                                Mestreechter Geis mage beleve
                                en dat door te kinne geve.
                                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X