Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    De jongste CDA'er op de kieslijst.

    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    Mijn hemel. Ben je een tijdje niet op MO actief, begint Pier ineens allerlei kleine foutjes te verwerken in zijn postings.
    Uit zéér betrouwbare bron heb ik immers mogen begrijpen dat niet Tom Berghmans (die zijn verjaardag in februari mag vieren) maar juist Jimmy Bastings (die in april jarig is) vooralsnog de jongste op de lijst is. Wel zijn ze beiden 21 jaar oud, en trekken zo de gemiddelde leeftijd op de CDA-lijst stevig naar beneden
    Kuch.... eh....
    O ja, ..... soms schrijf ik bewust foutjes om te controleren of mensen mijn postings nog wel lezen en vooral controleren!
    Greune is geslaagd voor die test
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #47
      Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19). Vond ze al erg jong

      Opmerking


      • #48
        Verjonging in de raad?

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19). Vond ze al erg jong
        Over jong gesproken: wat gaan andere partijen doen? Momenteel is het jongste raadslid bij mijn weten Antoine van Lune, met 27 jaar. Aan de leeftijd van het oudste raadslid waag ik mij niet...
        Bij de vorige verkiezingen hebben verschillende jongeren, en soms ook studenten, op kieslijsten gestaan voor verschillende partijen. Ook nu CDA-fractievoorzitster Vivianne Heijnen was in 2010 nog jonger dan 30 jaar, net als raadslid Roxanne van Wunnik. Daarnaast natuurlijk Antoine van Lune (toen 24), en verschillende jonge mensen bij SBM (zoals uit de 'laatste' nieuwsbrief bleek ) en andere politieke partijen. Vooral zelfbenoemde studenten- en onderwijspartijen hebben traditioneel de mond vol van vernieuwing en verjonging, maar laten zeker met hun raadsleden dit niet altijd even zeer zien.
        Wat denken andere MO'ers op dit gebied?

        Opmerking


        • #49
          Jong in de arena.

          Hoe jonger hoe beter! Het politieke spel moet geleerd worden. Bovendien vertegenwoordigen ze de behoeftes van hun leeftijdsgenoten en kennen zij die leefwereld. MAAR: velen verkeren wellicht nog onder de invloed van pa en/of ma. En daar zitten we niet altijd op te wachten. Het gevaar is dat de junioren wellicht nog te idealistisch zijn en wellicht iets "doordraaien". Kortom: leert van elkaar via observatie en het goed luisteren, laat je kneden maar niet model boetseren. Suc6!

          Opmerking


          • #50
            Seniorenpartij Maastricht wil niet in zee met oud PVV'er

            Vandaag, 2 september 2013, heeft oud-PVV gedeputeerde Dr. Theo Krebber aan L1 laten weten dat hij door de Seniorenpartij Maastricht (SPM) is geweigerd als kandidaat voor de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

            Het gerucht dat Theo Krebber zich bij de SPM had aangemeld als kandidaat gemeenteraadslid zong al enige tijd rond in de Maastrichtse wandelgangen.
            Theo Krebber zou de steun hebben gehad van wethouder André Willems, fractievoorzitter Ed Sabel en bestuursvoorzitter Olaf Penn.
            De andere bestuurs- en fractieleden zagen de kandidatuur van Theo Krebber, die 34 jaar lang een huisartsenpraktijk in Maastricht had, niet zitten.

            Mn. het PVV-verleden van Theo Krebber maakte dat de tegenstanders van de kandidatuur niet zagen zitten.
            Zij wilden voorkomen dat de SPM geassocieerd zou worden met de PVV.
            Theo Krebbers was van mei 2011 tot 29 juni 2012 gedeputeerde voor de PVV in Limburg.

            Volgens Theo Krebber zou hij niet de mogelijkheid hebben gehad om zijn tegenstanders bij de SPM te kunnen overtuigen. "Er was geen sprake van hoor en wederhoor", aldus Theo Krebber in een interview bij L1 Laat op 2 september 2013.
            Theo Krebber gaf in het L1-interview aan dat hij al bijna 2 jaar geen contact meer heeft van de PVV. In de tijd dat hij gedeputeerde was werkte hij onafhankelijk binnen het dualistische politieke stelsel.

            Theo Krebber sluit niet uit dat hij nu zal kijken of hij bij een andere partij nog onderdak kan vinden. Volgens Krebber wil hij zijn kennis, kunde en bestuurlijke vaardigheden op het gebied van de welzijnszorg inzetten voor de gemeenschap in de rol van (gemeentelijk) volksvertegenwoordiger.
            Of hij zich aansluit bij een andere (lokale) partij en bij welke is echter nog niet zeker.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #51
              Is het weigeren van een oud PVV'er terecht?

              Moet er om een oud PVV'er een "cordon sanitair" liggen?
              Dat is een beetje een gewetensvraag in een democratisch stelsel.
              Mijn persoonlijke mening is dat een cordon sanitair, rond oud PVV'ers of zelfs actieve PVV'ers, of om wie dan ook nooit gewenst is.

              Dat wil echter nog niet zeggen dat het weigeren van een oud PVV gedeputeerde, in het onderhavige geval dr. Theo Krebber door de SPM, niet terecht is.
              Theo Krebber en zijn college PVV-gedeputeerde, Antoine Janssen, waren in mei 2011 de eerste PVV'ers in Nederland die een publieke bestuursfunctie voor de PVV gingen bekleden.
              Dat maakt hun net iets meer dan een "normale" PVV'er.
              Hetzelfde geldt ook min op meer voor PVV Tweede Kamerleden.
              Deze stelling is natuurlijk arbitrair, maar er kan niet ontkent worden dat zij net iets meer waren dan normale "leden".
              (Ik weet dat je geen lid kunt worden van de PVV, maar iedereen weet wat ik hiermee bedoel).

              Moeten deze PVV'ers hun oude politieke rol, of zo je wilt last, dan de rest van hun leven met zich meedragen?
              Neen, zeker niet!
              De PVV is en blijft een democratische partij, binnen een democratisch stelsel.
              PVV "leden" moeten ook de mogelijkheid hebben om te switchen.
              Als een D66 gemeenteraadslid, zelfs fractievoorzitter, later CDA-wethouder en CDA-burgemeester kan worden, dan moet een PVV'er ook kunnen switchen.
              Of neem huidig VVD-staatssecretaris Teeven. Waar is hij allemaal niet lid van geweest?

              Neen, politieke switches zijn absoluut mogelijk.
              Ook de Seniorenpartij (SPM) weet daar alles van.
              Huidig SPM-wethouder André Willems werd pas kort voor zijn aantreden als wethouder lid van de SPM.
              Veel SPM'ers waren eerst bijvoorbeeld lid van het CDA.

              Begrijp ik de reactie van de SPM?
              Ja, ook die begrijp ik.
              Een van de leidende Limburgse PVV'ers, binnen ruim één jaar na zijn aftreden als PVV-gedeputeerde, binnenhalen op de kieslijst is, electoraal gezien, geen slimme zet.
              Over vier jaar zou dit wellicht anders liggen, maar nu is dit wellicht te vroeg.

              Kan Theo Krebber terecht bij een andere (lokale) partij?
              Het is een gewetensvraag die de desbetreffende partij zichzelf moet stellen.
              Persoonlijk denk ik dat slechts één partij in Maastricht er eventueel voor in aanmerking komt, maar ik, Pier, zou er niet voor kiezen om op dit moment dhr. Krebber op een kieslijst te zetten, mocht ik enige zeggenschap hebben binnen een (lokale) politieke partij.
              Als dhr. Krebber zich toch wil inzetten voor de publieke zaak moet hij wellicht eerst 4 jaar als adviseur verbonden zijn aan die partij.
              In 2018 ziet de politieke wereld, voor Theo Krebber, er dan heel anders uit.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #52
                Het maakt weer eens duidelijk dat in de politiek imago's belangrijker zijn dan ambities en kwaliteiten. Als de SPM democratisch lef had gehad had men na goedbevinden van zijn intenties hem een kans kunnen bieden.
                Daarnaast creëert dit hakkefietje van bangerikken alles wat met de PVV te maken heeft en had het een en ander tot een bijna mythische demensie, een status die de leider maar al te graag ambieert.

                Opmerking


                • #53
                  Mieke Damsma lijsttrekker D66 in 2014

                  Vanochtend werd ik wakker met een persbericht van de afdeling D66 Maastricht-Heuvelland.

                  Gisteravond, tijdens een feestelijke bijeenkomst in Café Forum, heeft de afdeling D66 Maastricht-Heuvelland de lijsttrekkers bekendgemaakt, die bij de komende gemeenteraadsverkiezingen de lijst in de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten en Valkenburg zullen aanvoeren. De lijsttrekkers zijn door de leden gekozen, door middel van een interne verkiezing.

                  In Maastricht zal Mieke Damsma, net als in 2010, de lijst aanvoeren. De huidige wethouder van onder meer volksgezondheid, onderwijs en welzijn behaalde de meeste stemmen.

                  In Eijsden-Margraten zal Franklin Boon de lijst van D66 aanvoeren. D66 doet in deze gemeente als zelfstandige partij mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.

                  In Valkenburg aan de Geul wordt Lloyd Wagemans de lijsttrekker van D66. Ook in deze gemeente doet D66 als zelfstandige partij mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.

                  Ik weet dat het onze huidige wethouder Damsma ook al eens is overkomen, maar ook ik viel na het lezen van het persbericht uit bed!
                  De verkiezing tot lijsttrekker van Mieke Damsma is wel heel opmerkelijk te noemen en werd door vrijwel niemand verwacht.

                  Mevr. Damsma wordt en werd algemeen niet gezien als het boegbeeld van een adequate wethouder. Ik denk zelfs dat ik mij bij deze nog erg zachtjes uitdruk.
                  De otoriteitetoeker, Norbert Frijns, verwoordde het tijdens de sleuteloverdrach in 2013 wellicht nog het beste toen hij zich herhaaldelijk tot wethouder Damsma richtte en haar vroeg "zeg tenminste één ding wat je het afgelopen jaar goed hebt gedaan.....!?!"

                  Het belooft in ieder geval een leuk politiek najaar te worden


                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #54
                    Damsma lijsttrekker D66

                    Ik weet dat één persoon, één boegbeeld, niet mag worden gelijkgesteld met het programma van een partij, maar ik denk dat het nu voor sommigen wel heel moeilijk wordt om in Maastricht op D66 te blijven stemmen. De oorspronkelijke uitgangspunten van de partij plaatsten haar in het sociale kwadrant van het liberalisme, maar dat aspect is in het beleid van mevrouw Damsma nauwelijks tot niet herkenbaar.

                    Het pure liberalisme streeft naar vrijheid voor en eigen verantwoordelijkheid van het individu, dus naar weinig of geen ingrijpen door de overheid in het leven van dat individu. Dat is heel mooi voor diegenen die beschikken over geld, middelen en een hogere opleiding, en het is ook gunstig voor de staatskas, want het leidt tot lagere belastingdruk. Het merendeel van de bevolking valt echter niet onder die categorie en wordt daardoor dus buiten spel gezet en financieel benadeeld.

                    D66 was oorspronkelijk een liberale partij die op sociaal vlak wel degelijk een taak voor de overheid zag weggelegd. Zij stond daardoor eind jaren 1960 dicht bij enkele overwegend religieus getinte partijen die een sociaal beleid hoog in het vaandel droegen. Het verschil met D66 was dat men daar de religie de deur uit deed. In die tijd van ontkerkelijking was de partij een aantrekkelijk alternatief, hetgeen mede haar toenmalige enorme succes verklaart.

                    Natuurlijk had D66 naast haar sociale component ook andere zaken in haar programma, zoals bestuurlijke aspecten. Die zien we nu terug in onder meer de aandacht voor 'Europa'. Ik laat ze hier even buiten beschouwing. Wat mij stoort is dat D66 in het algemeen op locaal niveau, of mogelijk alleen in Maastricht, haar sociale instelling heeft ingeruild voor een puur 'bestuurlijke' : hoe minder geld er besteed wordt aan een sociaal beleid, hoe beter dat is voor de gemeentekas. Dat is tenminste de conclusie die kan worden getrokken uit het WMO-beleid van wethouder Damsma, die er met haar uitleg van de Haagse richtlijnen blijk van heeft gegeven zelfs roomser te willen zijn dan de paus.

                    Was/is dat onkunde of een persoonlijke instelling? Het is in elk geval iets om bij de komende verkiezingen in gedachten te houden.
                    Last edited by Clio; 2 november 2013, 08:35.

                    Opmerking


                    • #55
                      Damsma lijsttrekker

                      Het electoraat van de D'66 zit bij bovengemiddeld opgeleiden, ambtenaren, middeninkomens en studenten. D'66 lokaal heeft wel vaker kunnen profiteren van d'66 landelijk. Het verlies zou daarom wel eens kunnen meevallen. Volgt iedereen wel de locale poltiek? Er is een categorie die dat nauwelijks doet, is mijn inschatting.

                      Opmerking


                      • #56
                        Beschouwingen op verkiezing Mieke Damsma als lijsttrekker D66 - I

                        N.a.v. de verkiezing van Mieke Damsma tot lijsttrekker van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 ben ik eens gaan informeren/luisteren in "de politieke wandelgangen" van de Maastrichtse politiek en "erkende" politieke watchers.

                        Algemeen zijn de reacties dat men verbaasd is.
                        Ten eerste is er de verbazing over het feit dat Mieke Damsma, ondanks haar toch algemeen erkend zwak wethouderschap, zich meldt in de frontlinie van de (toekomstige) lokale politiek
                        Ten tweede is het niet echt gebruikelijk dat oud-wethouders, tenzij ze bijna 100% zeker zijn van een nieuwe periode als wethouder, zich herkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
                        Uitzonderingen op die regel zijn er overigens weldegelijk. Ik denk mn. aan raspolitici als John Aarts (VVD) en Jan Hoen (thans MV, maar toentertijd CDA).

                        Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2010 waren Jacq. Costongs (PvdA) en Luc Winants (CDA) ook lijsttrekkers, maar zij wisten toen bijna zeker dat zij weer wethouder zouden worden. Dat gebeurde vervolgens ook, al was het wethouderschap van Luc Winants en zijn CDA-partijgenoot Jim Janssen vervolgens erg kort.

                        Slechts één vorenstaand lokaal politicus gaf aan dat het al min of meer vooraf bekend was en dat deze politicus sowieso een voorkeur heeft voor Mieke Damsma i.p.v. Bert Jongen.
                        Dat Mieke Damsma zwak gepresteerd heeft is, aldus dit gemeenteraadslid, inderdaad bij volgers van de Maastrichtse politiek bekend, maar helaas is dat nog steeds een zéér grote minderheid van de inwoners van Maastricht.
                        Maastricht is bovendien een studentenstad en D66 moet bij de studenten een groot deel van haar stemmen halen.
                        Deze studenten stemmen waarschijnlijk D66 vanwege hun landelijke idealen en weten echt niet wie Mieke Damsma is.

                        De meeste lokale politici reageerden met een cynisch antwoord of opmerking en gaven aan dat zij niet erg ongelukkig zijn met de keuze van D66..........
                        Mooi was de ogenschijnlijk politiek correcte schriftelijke reactie van een partij, die waarschijnlijk volgend jaar deel uitmaakt van de coalitie cq bij de coalitievorming zeker zal worden betrokken.
                        "Tja, interessante keuze..... Ik kijk al uit naar de debatten".
                        Dat "Tja" zegt echter heel erg veel!
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #57
                          Beschouwingen op verkiezing Mieke Damsma als lijsttrekker D66 - II

                          Nu is het vrij gemakkelijk om vanuit een redelijk anonieme positie een mening te hebben en te geven over de keuze van D66.
                          Het adagium "De beste stuurlui staan aan wal" is hier zeker van toepassing, dat realiseer ik mij terdege. Ik hoop trouwens ook dat de meeste andere personen die reageren zich dit goed realiseren.

                          Ik probeer de keuze van D66 en Mieke Damsma eens objectief te bekijken.

                          Populariteit:
                          Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezing in maart 2010 haalde Mieke Damsma als D66-lijsttrekker 2.701 stemmen. Daarmee haalde ze in haar eentje ruim 56% van alle D66 stemmen.

                          Is ze daarmee als persoon of politicus erg populair?
                          Dat is moeilijk te zeggen.
                          Ter vergelijking bijvoorbeeld haalde HET boegbeeld van de VVD, John Aarts, als lijsttrekker "slechts" 43,1% van alle op de VVD uitgebrachte stemmen.
                          Gemiddeld zie je dat een lijsttrekker goed is voor ongeveer 42 tot 48 procent van alle stemmen.
                          Het slechts scoorde in 2010 Jan Hoen die maar 34,6% binnen haalde van alle op zijn partij uitgebracht stemmen.
                          De absolute uitschieter in 2010 was Kitty Nuyts. Zij haalde in haar eentje 83,8% van alle op de LPM uitgebrachte stemmen, maar ook Leny Eijssen (SP) en Esmiralda Thieme (TON/PVM) deden het met respectievelijke 60,5% en 57,5% goed.

                          Mieke Damsma zat met haar 56% dus in de sub-top.

                          Bekendheid:
                          Is Mieke Damsma voor de gemiddelde Maastrichtenaar HET gezicht van D66?
                          Een kleine rondvraag in mijn, zeker niet representatieve kennissenkring, leerde dat Bert Jongen bekender is dan Mieke Damsma.
                          Eerlijk gezegd kende niemand Mieke Damsma, althans niet als lid van D66. Haar wethouderschap was daarentegen vrijwel niemand ontgaan, maar een associatie met D66 werd niet gelegd.
                          Dat er geen associatie ligt tussen haar wethouderschap en het lijsttrekkerschap van D66 zal zeker geen nadeel zijn voor D66!!
                          Wat de waarde is van deze empirische mini-enquête is maar zeer de vraag, maar ik wilde het jullie niet onthouden.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #58
                            Beschouwingen op verkiezing Mieke Damsma als lijsttrekker D66 - III

                            Hoe verder na maart 2014?

                            Afgaande op de huidige populariteit van de landelijke D66 ligt het in de lijn der verwachting dat D66 in Maastricht een acceptabel resultaat zal behalen.
                            Of de Maastrichtse D66 dat verdiend heeft laat ik over aan ieders eigen beoordeling, waarbij ik ook verwijs naar de posting # 78 van Clio.

                            Stel nu eens dat D66 bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 in Maastricht 4 zetels behoudt of zelfs groeit naar 5-6 zetels.

                            Momenteel denk ik niet dat D66 gevraagd zal worden voor een nieuwe coalitie in Maastricht, tenminste als de PvdA (Ik hoor zojuist op de radio dat de PvdA in de laatste peiling gezakt is naar een landelijk historisch diepterecord van slechts 10 zetels !!) en GroenLinks het slecht blijven doen analoog de landelijke trend.
                            Mocht D66 dus in de oppositie komen, dan moet Mieke Damsma ook plaatsnemen in de gemeenteraad.
                            Ik vind persoonlijk dat een lijsttrekker niet na de verkiezingen of na het mislopen van een wethouderschap afscheid kan nemen van zijn of haar partij. Dat zou echt kiezersbedrog zijn.
                            Ik ga er vanuit dat zij ook over dit scenario heeft nagedacht.

                            Stel dat D66 wel in de coalitie wordt gevraagd.
                            Wordt Mieke Damsma dan weer wethouder?
                            Ik persoonlijk kan mij niet voorstellen dat de coalitiepartners daarom zitten te springen!
                            Nu is het natuurlijk allemaal "politiek" en in "politiek" is van alles mogelijk. Gezworen vijanden zijn plotsklaps de beste vrienden en andersom.
                            Toch begint deze wethouder dan met een 1-0 achterstand aan haar nieuwe periode. Of je daar als persoon blij mee moet zijn weet ik niet.

                            Wat echt niet te hopen is, is dat D66 in Maastricht zover van de werkelijkheid is vervreemd dat ze helemaal niet beseffen dat ze een personeel probleem hebben!

                            Laat ik positief afsluiten.
                            Ik ben oprecht blij als een inwoner van Maastricht, en in het onderhavige geval is dat Mieke Damsma, te kennen geeft zich met al haar kennis, kunde en vaardigheden in te zetten voor de lokale politiek.
                            Ik doe het bijvoorbeeld niet en ben dus een aan de wal staande beterweter.
                            Mieke Damsma doet het wel.
                            Dat siert haar, zowel als politicus als mens en als Maastrichtenaar!
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #59
                              Wat ik belangrijk vind, waar haan we heen welke keuzes worden er voor de komende jaren gedaan. Ik moet helaas constateren dat ik daar als kiezer nauwelijks greep op heb. Ik kies daarom op iemand die mij aanspreekt en waarvan ik denk dat deze persoon bepaalde idealen en kwaliteiten heeft. Ik maak me geen enkele illusie hoe dit gaat uitpakken.

                              @Pier het dienen van de democratie is geen verdienste an sich, het land of de stad 'dienen' is een gunst van de kiezer ... Of zie ik dit verkeerd?

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                (...)
                                @Pier het dienen van de democratie is geen verdienste an sich, het land of de stad 'dienen' is een gunst van de kiezer ... Of zie ik dit verkeerd?
                                Zeer zeker Kermit!!!
                                Maar als iedereen aan wal blijft staan schiet het ook niet op.
                                Voor zover ik weet sta jij, maar ikzelf ook!, aan wal.

                                Het is goed dat we een mening hebben en dat we onze kritiek kunnen en mogen uiten.
                                We moeten ons wel realiseren dat we gemakkelijk praten hebben!
                                Niet meer en niet minder.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X